Melléklet 2004

2004 / 1-2. szám - Inotai András: Gazdasági integráció

EZREDFORDULÓ • 2002 A­z Európai Bizottság 1997 óta éves rendszerességgel készí­tett országjelentéseiben Magyar­­országot a leginkább felkészült tagjelöltek csoportjában tartotta számon. A Koppenhágában meg­fogalmazott gazdasági kritériu­mok közül az első, a „működő piacgazdaság" feltétele kez­dettől fogva érvényesült, a másodikat, a versenyképességi feltételt pedig néhány év óta teljesítjük. [...] Magyarország szinte minden gazdasági mutató esetében jóval felkészültebb az egyébként sokkal fejlettebb integráci­óba való sikeres beépülésre, mint bármelyik dél-európai or­szág volt az 1980-as években. Ezt olyan tények bizonyítják, mint szabad kereskedelem az EU-val a tagság előtt, a keres­kedelmi összefonódás mértéke, a kivitel áruszerkezete, a gazdaság privatizáltsága, a mikroszféra versenyképessége, a nemzetközi tőkével való együttműködés mélysége és minő­sége. Ezeken a területeken a dél-európai országok csatlako­zásuk idején átmeneti mentességekre szorultak, hosszú idő­be telt gazdaságuk (relatív) zártságának feloldása, és mind­ehhez a tagság első pillanatától kezdve tetemes közösségi költségvetési hozzájárulásban részesültek (ami a mi ese­tünkben nem mondható el). [...] A kibővített EU-ban való sikeres gazdasági szereplés azonban nem alapozható csak mikrogazdasági előnyökre és a 2003 közepétől végrehajtott gazdaságpolitikai korrekció remélhetőleg hamarosan érvényesülő versenyképességi előnyeire. Azt a közeget, amelyben a magyar gazdaság mo­zogni fog a tagság utáni időszakban, nagymértékben a kö­zösségi gazdaságpolitikák alakítják. Sok függ attól, mennyi­re gyorsan és átfogóan tudnak megújulni az Európai Közös­ség jövője szempontjából meghatározó gazdaságok, vagyis milyen mértékű reformokra lesz képes Németország, Fran­ciaország, Olaszország. Jó lenne, ha a reformokhoz minimá­lisan szükséges kritikus tömeget tudná biztosítani a bővítés pozitív sokkhatása, de az is lehet, hogy éppen ellentétes ten­denciák kapnak támogatást. A gazdasági modernizációs folyamat fenntarthatóságá­nak egyik kulcskérdése az uniós költségvetés alakulása, a Magyarország (és a térség) számára rendelkezésre álló pénzügyi erőforrások nagyságrendje és felhasználásuk le­hetséges szerkezete. Eltérően a 2004-2006 között valójá­ban a „maradékelv" alapján meghatározott forrásoktól, amelyek összességében és nettó értékben mintegy 1,5 Mrd eurót szánnak a magyar gazdaságnak - egyébként éppen a csatlakozás utáni első és mindig kritikus években 2007 és 2013 között az Európai Bizottság (2004. februári) első előterjesz­tése alapján Magyarország éven­te 3 Mrd euró feletti összeghez juthat, ami - számításaink sze­rint - elégségesnek tűnik a sikeres modernizációhoz. Felté­ve, hogy a pénzeszközök a magyar fejlesztési prioritásokat támogatják, és hogy Magyarország minden szempontból felkészült lesz ezen erőforrások gyors és hatékony „felszívá­sára". E vonatkozásban még jelentős hazai teendőink van­nak. Megfontolandó lenne ugyanakkor, hogy a pénzek egy részét határokon átnyúló infrastrukturális fejlesztésekre fordítsa az unió, hiszen 2004 májusában - a két szigetor­szágtól eltekintve - földrajzilag összefüggő európai térség 2004. május 1. történelmi dátum valamennyi csatlakozó ország, így Magyarország számára is. Nem egyszerűen visszatérés Európába, ahonnan egyébként földrajzilag vagy kulturális vonatkozásban so­sem szakadtunk ki. Sokkal inkább beépülés az európai értékrendbe, intézményi szerkezetbe, párbeszédbe, viselkedési normákba, nem utolsósorban pedig a magyar pozíciók megszilárdítása a kontinens gazdasági vérkörében. Leginkább azonban egyedülálló esély arra, hogy gazdagítsuk azt az Európát, amely a 21. században a globális kényszerek, kockázatok és lehetőségek közegében kell, hogy meg­találja saját szavát, helyét és komparatív előnyeit a legszélesebb nemzetközi versenyben. Az alapvető feladat azoknak a követelmé­nyeknek a kidolgozása és teljesítése, amelyek alapján Magyaror­szág rövid időn belül az EU sikeres tagjává tud válni. A sikert két szinten mérjük: egyrészt a magyar társadalom nagy része viszony­lag rövid időn belül kell, hogy érezze: EU-tagságunk kézzelfogható gyarapodást, gyorsuló felzárkózást jelent. Ez nem minden esetben jelenik meg a személyes jövedelem azonnali növekedésében, de kifejezésre kell, hogy jusson a környezet átalakulásában. Beleértve ebbe a mindenki számára látható modernizációs beruházásokat, új munkahelyek teremtését, a gazdasági és társadalmi biztonság és a kiszámíthatóság erősödését, olyan európai értékek térhódítását a magyar közéletben, mint a kompromisszumkészség, a párbeszéd, a tolerancia, mások értékeinek tiszteletben tartása, mindenekelőtt pedig az együtt-cselekvés az ország érdekeinek meghatározása, vé­delme és érvényesítése területén. Sikernek tartjuk, ha Magyarország az EU-ban aktív, jövőorientált és az európai versenyképesség erősí­tését célzó politikát folytat, ha európai módon tud érdekeket érvé­nyesíteni, értelmes kompromisszumokat kötni. Alapvetően fontos a közösségi viselkedési normák megtanulása, mások érdekeinek megértése (még ha a saját érdekeink ezekkel ellentétesek is), straté­giai és taktikai szövetségek kötése. Mindez azonban csak akkor képzelhető el, ha az országnak a közösségi politika mai és jövőbeli területeit lefedő világos stratégiai elképzelései vannak. Inotai András Gazdasági integráció­ * Összefoglaló részletek Inotai András: A magyar gazdaság és az európai uniós csatlakozás című tanulmányából („Magyarország integrációs érett­sége - gazdasági nézőpontból” és „Túl a gazdaságon: a sikeres tagság né­hány további feltétele" c. fejezetek), amely teljes terjedelmében a buda­pesti Európa Intézet Begegnungen sorozatában jelenik majd meg.

Next