Református Bethlen Gimnázium, Hódmezővásárhely, 1854

, minek alapja már az ókorban meg nem lett volna, még ha az ókor tudományos értékét annak fenmaradt emlékeiből s hagyományaiból ítéljük is meg. Ezen kívül bizonyos, hogy igen sok ne­vezetes alakot, nagyszerű műveket hagyott az reánk, melyeket korunk megérteni máig sem birt; de megértve bizonnyal újabb eszmegazdagulásra használand fel. Ezért szükséges bármely ismeretre nézve is felmenni annak eredetéig, ezért látjuk a világ legjelesb tudósait is örömest foglalkodni az ókor műveivel, forgolódni az emberi nemzet ifjúkori, tán kevésbé töké­­lyes, de mindenesetre elméi és eredeti elmetermékei között, mert egyes ember érett korának eseményeit is csak ifjúkori hajlamaiból, vágyaiból s olykor gyermekkori játékaiból fejthetni meg, így az emberiség jelen érett korára nézve is. Múlhatlanul szükséges tehát az emberiség múlt korával közlekedésben lennünk. De szüksé­ges saját korunkkal is. Földirati helyzetünknél fogva szinte azon tapasztalásra kell jenünk, hogy a mi­veltségnek nem csak kizárólagos tulajdonosi nem vagyunk, de fájdalom­ még kellő mértékben birtokosai sem. A szellemi fejlődésben mások vezérlete után kell mennünk, s mindazt a mit bírunk ez ideig csak mástól s napról napra kölcsönzők. Korunkban a miveltség nem egyetlen nép örökre, mint egykor tán a görögöké volt, hanem több, legalább négy—öt csaknem egyenlően osztozott, és e részben egészen el nem különözötleg testvér-nemzeté, melyeknek elmeműveit még középszerű mesternek sem lehet mellőzni. E nemzetekhez ezerképen s pillanatonként vagyunk kötve, a közlekedési eszközök jelen állapotában hozzájok annyira vonatva, hogy nélkü­lök elszigetelt s nyomorú zengés volna egész szellemi életünk. Ezért málhatlanul lírnunk kell az újabb mivelt nemzetekkeli érintkezés közegét is. S mi lehetne más e közeg mint a nyelv, mely szintúgy az újkori nemzetek eszméivel közvetlen és leghívebben megesmerkedtet, mint az ókor hagyományaiba beavat. Ezen közegek birtokába juttatni a tudományos életre nevelendő ifjúságot, nagyon méltó feladata az oktatás közép­folyamának. A rómaiak kora -a­kik a három nyelvhez értőt három geniussal biró különös lénynek tárták elébb, utóbb pedig az­ általok leigázott görögök nyelvét a miveit társalkodás és köztanácskozás eszközéül bitorolták -ez többé vissza nem jöhet. Az ő világuralmuk elvesztével, elveszett a tudományos műveltség kizárólagos birtoklása is.­­ A tanítónak, ki a teendők fontossága mellett az élet rövidségére is hajlandó megemlékezni, lehessen az útjában álló nehézségek és akadályokról is gyakorta nem elmélkedni, mely el­mélkedés őt a szilárd akarat és tetterő tevékeny kifejtésére, s az idő helyes használatára ve­zeti. — A nyelvtanítás körül felmerülő nehézségeket — bár csak némely részben és töre­dékesen — szándékom itt tapasztalatom folytán előadni, elmondva némely eszközöket is, melyek amazok legyőzésére szolgálhatnának. 1. A nyelvtanulás az emlékező-tehetséget terheli vagy fejleszti a többi s felsőbb tehet­ségek rovására. Az emberi mivelődés végczélja az igaz­, jó- és szépről­ helyes eszmék szer­zése , s ezen eszméktőli vezettetés. Nagy és nehezen elérhető dolog ! Az elmének e czélbeli foglalkozását már csak az emlékező-tehetség segítségével eszközölhetni. Ez által szerezheti s tarthatja meg a szükséges esmereteket, tapasztalatokat. Ha az emlékező-tehetség esmeretekben

Next