Református Bethlen Gimnázium, Hódmezővásárhely, 1872

És ezzel az ismereteknek, érzelmeknek az írásbeli előadás által eszközölhető­ ki­fejezésére , vagyis sajátképi tárgyamhoz értem. A középtanodai oktatásnak mennyire fontos­sága az anyanyelvi irályképzés, azt ma vitatni legalább is hiú idő vesztegetés. „Az irály az ember“ sokféle értelmezést megengedő tét, oda is magyarázható, hogy az irály az egyedi műveltség egyik legbiztosabb hévmérője. „Szólj, s ki vagy, elmondom“ — mondja Ka­zinczy. A gyakorlati élet legelemibb szükségéről a tudós lángelőei fölfedezéseinek nap­fényre hozataláig az írásbeli előadás a tolmács, viszont az alkotmányos polgár legerő­­­sebb fegyvere a szó hatalma mellett a toll ereje. Ámde ezen erő meghódítása a tanítvány részéről lankadatlan tanulmányt, a tanár részéről növendékének minden oldalú fokozatos és gondos vezetését követeli. Ezért mondatott föntebb, hogy a középtanoda valamennyi tárgya közvetett anyanyelvi óra, hogy az anyanyelvnek a tanítvány vérébe kell átmennie, azt gyökeresen ismernie elméletileg és gyakorlatilag, így lévén várható, hogy ismereteit szabatosan, tisztán és fokozott csínnal kifejezni értse. De miféle utat kövessünk az irály tanításnál ? Az irály, miként a beszéd, velünk született és egyéniségünkhöz idomuló tulajdon, ezért voltakép mint tudomány sem merev szabályok szerint gépileg be nem tanítható, sem mesterkélt után el nem sajátítható, sőt a mesterkéltség lenne legfőbb bűne, hanem igenis tanítható, sőt elsőrendű fontosságánál fogva tanítandó is. Az iskola, midőn az elméletre előkészít, sokat tehet, de a dolog to­vábbi terhe a tanáron fordul meg. Ha már a tanítás sikerének egyik legfőbb biztosítéka az, ha a tanító növen­dékeiben a tárgy szerete­tét fölébreszthető, kétségtelen főtényező ez az irály tanításnál is. Csak a benső kedvvel dolgozó halad elő, a robotmunkás dolgozatából hiányzik az élet. E benső kedvet fölgerjeszteni, folyton táplálni lesz már amennyire nem könnyű, annyira áldásos, de elengedhetlen tiszte is a tanárnak, mert az iskolai előzetes útbaigazítás a képnek körvonalait vonja meg, melyet kiegészíteni a tanítvány házi feladata. Ezért az volna a tanár legnagyobb szerencséje, ha tanítványaiban az önmunkásságot e részben is mintegy önkénytelenné, lelki szükséggé tudná tenni. E részben a növendék olvasmányai­nak kivonatoztatása, az iskolai magyarázatokról rendes jegyzékvitel — az ismeretgyara­pításnak elsőrendű tényezői — alig ajánlhatók eléggé; másrészt a naplóvezetés, melybe az ifjú napi tapasztalatait, a kedélyét vagy elméjét megragadó élményeit, eszméit s azok benyomásait rakná le, s ajánlkozik kiváló irály­képző foglalkozásul. Az ifjú kedély világot a maga közvetlenségében föltüntető eme följegyzések mennyire becses emlékek a későbbi talán nagy férfiúra, másrészt mennyire fejlesztő hatásúak a fogékony lélekre, csak az egy Kazinczy példája is mutatja. Az előzőkben azon kérdéshez értünk: az irályfeladat kitűzésénél előkészület nél­kül bocsássuk-e útnak a tanítványt? Semmi esetre sem. Minthogy a középtanoda előhaladó osztályaiban fokozatosan újabb és újabb irály fajjal, vagy annak tágabb köri­ alkalmazá­sával áll szemben a tanítvány, minthogy a középtanodai növendék eszme- és gondolat­köre még a legfelsőbb osztályokban is viszonylagosan szűk; minthogy ismeretkincsét, a­mennyiben nem hiányzik, meg kell termékenyíteni, annak használatában a gyakran észlelhető ingadozást, bátortalanságot megszüntetni: természetes, hogy kivált a műfaji első kísérle­teknél, fent mint alant, nagyon fölfér a szakavatott, s erősebb feladatoknál a részletezőbb utasítás. Vannak tanférfiak, akik aggódnak, hogy a növendékeknek e szerintük folytonos j­árszalagon vezetése gondoskodásuk önállóságának rovására esik.

Next