Református Bethlen Gimnázium, Hódmezővásárhely, 1874

I. A classicas olvasmányok kezelése a gym­nasi­um­ban.*) A középtanodai oktatást célzó ama reformok között, a­melyek napjainkban a sajtót oly élénken foglalkoztatják, a gymná­­ziumot illetőleg kétségtelenül a classicos oktatásra irányulók álla­nak első­sorban. A többnemű, egymással ellentétes irányzatok és elvek közül, a­melyek a gymnáziumnak most a múlttal teljesen szakítani akaró, reál, tehát egészben új,­­ majd meg a múltat jó részben meghagyni törekvő, vagy­is humán alapra fektetését sür­getik , ez időre már kiforrta magát az eszme, a­mely nem sokára országos intézkedés, a törvényhozás útján is szentesítést nyerene, hogy t. i. az összes gymnáziumi képzésnek a humán alapon kell nyugodnia, s hogy ugyanennek a classicus oktatás tartozik köz­pontja lenni. Mindenki által elfogadott nézet, miszerint a gymnáziumi classicus­ oktatás mailag távolról sem felel meg a célnak, s a rá­fordított idő nincs arányban ama sikerrel, a melyet mai gymmnázi­­um ott végzett s érettségi vizsgát állott ifjaink fölmutatni tudnak. Szomorú tapasztalás, s kétszeresen az lesz, hogy ha a baj okát, gyökerét magában a tankezelésben, az oktatási módszerben kény­­teleníttetünk látni. Való, hogy e tekintetben a kor iránya és gon­dolkozása is vádolható, mint a­mely a classical tanulmányokra for­dított időt és szorgalmat nem látszik hajlandónak kellőleg méltá­nyolni és jutalmazni, vagy legalább távolról sem oly mérvben, mint a reáliákra fordított időt s tanulmányt, de e vád alig vehető tekin­tetbe is, ha elgondoljuk, hogy e kor embereit is a középtanoda szülte, s azok már a tanodából a classical olvasmányok iránti jó adag ellenszenvvel kerülve ki, váltak az élet embereivé s mint ilye­nek képviselik a föntebbi gondolkozást. Kétségtelen, hogy a classical olvasmányoknak a gymná­­ziumban idáig dívott kezelésében szembeszökő didaktikai botlások *) Nägelsbach után, kivonatosan. Encyklopädie. I. kötet, 797-807 l. „Classische Schullectüre.“ Schmid

Next