Református Bethlen Gimnázium, Hódmezővásárhely, 1879

i. A mennyiségtan tanításáról, különösen a gymnasiumi alsó osztályokban. A gymnasiumi oktatás terén észlelhető jelenségek között, különösen az utóbbi pár év alatt, talán egyik sem szolgáltatott több alkalmat a panaszra, mint a mennyiségtan tanításának siker­telensége. S valóban, ha tekintetbe veszszük azon körülményt, hogy a hosszú nyolc­ éven keresztül sok mindenféle mennyi­­ségtani elvont igazságok bebizonyításával meggyötört, s nemcsak a gymnasiumot, hanem általában a középiskolát már elhagyott tanuló a közélet adatai által szolgáltatott mennyiségek számvi­szonyainak felfogásában és egybebevetésében igen gyakran nem tesz túl a közélet emberén, sőt néha addig sem bír haladni, mint az, kinek természetes józan eszét menten az iskola ido­­mításaitól, a gyakorlati életnek számvetésbeli követelményei vették csak igényben; nem tudjuk, min csodálkozzunk inkább: azon a bizonyos tekintetben magasabban álló mennyiségtani igazságokra vonatkozó számtalan képlet lehozásával ismerős elmének a gya­korlati élettel szemben tapasztalható szánalmas gyakorlóságán-e, vagy azon rendszerhez való szívós ragaszkodáson, melynek ez állapot természetes kifolyása? A középiskolákból kikerült tanulók 90—95, sőt több per­­czentjénél tapasztalható mennyiségtani eredmény az eddig dívott tanítási rendszert teljesen és méltán elítéli, mert a­mit a közép­iskola e téren produkált, az alig nevezhető egyébnek, mint egy kis tudós szemfényvesztésnek melyre egészen ráillik, hogy „ignotos fallit, notis est derisui“. Ha alkalom nem volt volna már több ízben különböző középiskolákból nem ritkán jeles eredménynyel kikerült növen­dékeknél meggyőződni ezeknek a legelemibb számvetésben tanú­sított botrányos tudatlanságáról; s ha alkalmam nem volt volna tapasztalni azt, hogy miként akadt fel egész csoport iskolázott, művelt ember bizonyos mennyiség részének az egészhez való viszonyításában, míg végre a gordiusi csomót a saját termé­szetes esze járását követő egyszerű ember azzal oldotta meg, hogy ha két fél mindegyikét hat egyenlő részre osztjuk, tizen­két egyenlő részt nyerünk, mely részek együttvéve alkotják az egészet, tehát a félnek egyhatod része az egésznek egytizen­­ketted része; s ha továbbá úgy az osztály, mint az érettségi vizsgálatok alkalmával a gyakorlati életből vett feladatok szám­adatainak a megoldásra alkalmas összekapcsolásában és kifejezé­sében még a jelesebb növendékek is nem szorulnának a tanár­­*

Next