Hódmezővásárhely, 1913. január (43. évfolyam, 1-27. szám)

1913-01-01 / 1. szám

Szerda, 1918 január 1i. XXXXIII. évfolyam,1. szám. p­o­l­i­t­i­k­­a­i n­a­p­i­l­a­p, Szerkesztőség és kiadóhivatal: Előfizetési díj I kerület Kossuth-tér, ev. reform, templombazár Felelős szerkesztő: Társszerkesztő és laptulajdonos Helyben: Vidékre. Lapzárta éjjel 12 órakor. Fejérváry József. Kot» Antal. peef^eévre JJok FüLeévre Telefon: 85. szám. Egész évre 6'40 K Egész évre 3-20 K 6-40 K 12-80 K Históriai nagy nap... M koraián^ iseri^Mjt©tfa a válass« tójogi reform javaslatát A magyar nemzet életé-­­ ben históriai nagy Szilveszter | nap a mai, A kormány ma­­ nyújtotta be a Ház elé a vá­­­­lasztójog reformjáról szóló­­ törvényjavaslatot. Derűs, verő­fényes téli napon került a Ház asztalára a tervezet, mely nem épen olyan, mint a­milyet a koalíciós sajtó, — az el­csent tervezet alapján — le­tárgyalt. A kormányt e korszakos nagy lépés megtételére nem a koalíció üres, jelszavakon nyar­galó handabandázása késztette, hanem magának a kérdésnek átérzése. Úgyszólván a­­fejlő­dés lelki szüksége. A választói jogrendszer mélyre­ható reformálását álta­lánosan ismert okok teszik elkerülhetetlenné. Választói jo­gunk egészben véve ma is az 1848. évben lefektetett alapo­kon nyugszik, mert 1874. évi választói törvényünk lényegi­­­­leg megtartotta azt a Vagyoni­­ és értelmi cenzust, a­melyet­­ az 1848. évi törvényhozás megállapított. A parlamenti reform szükségét ennek a na­gyon is elavult választói jog­nak szűkkörű és igazságtalan rendszere érlelte meg, különö­sen pedig az a két visszás­ság, hogy egyfelől a ma ural­kodó választói jogcím , a föld­birtok, illetőleg a földadó mi­nimum egyes országrészek, vármegyék, sőt egyes választó­kerületek területei szerint is kirívó aránytalanságokat mu­tat, s hogy másfelől az ipari­­ munkásság a választói jogból­,­ jóformán ki van zárva. A­ választójogi visszásságokat fo­­­­kozza a választókerületek aránytalansága és a választó­kerületek székhelyén végbe­menő centralizált választási eljárás tarthatatlan volta. Mindezeknek a visszássá­goknak orvoslására törekszik a kormány választójogi javas­lata és az azzal kapcsolatos további törvényhozási intézke­dés. A törvényjavaslat az ér­telmi csazás alapján épül fel. A politikai jogok gyakorlása az értelmiségnek vagy is­kolavégzés útján közvetlenül, vagy ennek hiányában más módon közvetve igazolt bizo­nyos mértékét követeli meg. Az értelmiség különböző fo­kához képest különbözőképp állapítja meg a javaslat a vá­lasztói jog feltételeit. A javaslat négy értelmiségi fokozatot különböztet meg és e fokozatok szerint a válasz­tóknak négy csoportját. Az első csoportba tartoz­nak a középiskola nyolc osz­tályát végzettek, ezek huszon­négy éves kor elérése után minden különös feltétel nélkül választók. A második csoportba tar­toznak az elem­­iskola hat osztályát vagy az ennek meg­felelő kereskedelmi vagy ipari tanfolyamot végzettek, ezek a harminc éves kor elérése után bírnak választójoggal, ha a gazdasági önállóság vagy egyéni megbízhatóság mini­mális mértékét megütik, a­mi­nek ismertető jele vagy az, hogy az illető adót fizet, és pedig bármilyen csekély ösz­­szeget, vagy bármilyen foglal­kozás vagy alkalmazás a ke­reskedelem, vagy ipar köré­ben, vagy jobbfajta munkakör (munkavezető, kertész, vincel­­­lér stb.) az őstermelés köré­ben, vagy a katonaságnál el­­­­ért altiszti fokozat stb. A harmadik csoportba a : csak írni olvasni tudók tartoz­nak, szintén harminc éves­­ korhatárral. Ezeknél az előző csoportnál felállított feltételek némelyikét hosszabb (2—5 évi) . A szolgálat megkövetelése cse­kély mértékben szigorítja, a­ki pedig ebben a csoportban , minimális vagyon alapján vá­lasztó, annál 20 korona adó­­■ minimumot vagy nyolc holdnyi ingatlant követel meg a ja­vaslat. Végül a negyedik csoportba­­ az analfabéták tartoznak, szin­tén harminc éves korhatárral. Ez az egyetlen csoport, a­mely csak vagyoni cenzus 40 korona adóminimum, vagy 16 holdnyi­­ ingatlan vagyonján szerzi a választójogot. A jelenlegi törvény alap­ján választójoggal bíró egyé­nek e jogukat a személyükre vonatkozólag megtartják. Vollalási korl­átozások A megbízhatóság biztosítéká-­­­ul a jelen javaslat kidolgozását megelőzőleg tárgyalások során az egy évnél hosszabb domicili­­umot— egy helyben lakást — a lakás bizonyos minőségét és a betegpénztári tagságot emleget­ték, de ezek egyike sem alkal­mas fokmérője annak, hogy va­laki megérett-e a választójogra. Ezért a javaslat e kellékek felvé­­­­telét mellőzte. A lakáscenzus mellett felho­zott érvekkel szemben az indo­kolás kimutatja, hogy a lakás­cenzusnak falun nincs gyakorlati jelentősége, a városban és Buda­pesten pedig a lakásnyomor kö­vetkeztében a legszegényebb la­káscenzus is a választójogra meg-­s érett elemek nagy tömegét zárná­­ ki.­ ­ Bks. ipari munkásság a reformban. A törvényjavaslat egyik fő­­i törekvése az, hogy minél több­­ jogcím felállításával, minél több­­ kapu feltárásával nyisson utat az ipari munkásoknak a választói joghoz, hogy ez osztálynak min­den értékesebb tagja egy vagy más módon érvényesüléshez jut­­­­hasson. Amíg másoktól, tehát az ös­­­­­szes mezőgazdasági elemektől is, általában véve az elemi iskola teljes elvégzését kívánja meg , az ipari munkásoknál vagylagosan­­ megelégszik a tanonciskolával­­ is. Különböző címek alapján az­­ ipari munkásság szakképzett ré­­­­sze a maga egészében jut válasz­­­­tói joghoz, de azon felül egyszer­­­­re politikai jogokhoz jut a többi­­ jogcímen egyáltalában az ipari­­ munkásosztálynak minden szá­­­­mottevő eleme,­ ­ A szolgálat állandósága. Ha az értelmi cenzus alap­­­­jára helyezkedünk és az egysze­­r rá írni olvasni tudást a munká­­s soknál sem fogadhatjuk el kielé­­­­gítő minősítésül, ha továbbá sem­­ a hosszabb tartamú domicilium,­­ sem a betegsegélyző pénztári kö­­t­­elék, sem a munkabérminimum­­ nem szolgálhat korrektívum gyak I nánt, akkor sem a munkásosz­­­­tálynak iskolát nem végzett, te­­­­hát az értelmiség legalsó osztá­­l­­yán álló rétegével szemben nem­­ kínálkozik más korrektívum,­­ mint a szolgálatnak az állandó­­s­sága. A szolgálati viszonynak a­­ termelés különböző ágaiban, kü­­­­lönösen a gyáripar egyes nemei­­­­nél való különbözősége viszont­­ arra utal, hogy megfelelően te­­­­kintetbe vegyük az eltérő viszo­­­­nyokat, ami a javaslatban meg is történt. A 22. őstermelők. Az ipari munkásosztály ilyen előtérbe állításáért viszont nem érheti a javaslatot indokoltan az a szemrehányás, hogy a többi társadalmi réteggel és pedig úgy az őstermelési vagyontalan ele­mekkel, mint a törpe birtokos­sággal szemben igazságtalan mér­tékkel mér. A javaslat szerint a jelenlegi választók — korhatárra, értelmi és vagyoni cenzusra való tekin­tet nélkül — egyénileg megtart­ják választói jogukat. Ez a több évtizedre szóló átmeneti intézke­dés elsősorban határozottan az őstermelés köréhez tartozó ki­sebb elemek javára szolgál és a javaslatban az őstermelőkre vo­natkozó rendelkezések is széles­körű jogkiterjesztést eredményez­nek. F^l TM vá+ár-'dijen Simgígr far­ escz íp*! ff f5^! I áruházában (görög egyház palota) hol az újévi árle- Ul­tU iltriti szállítás kezdetét vette. A kirakatokbeli cikkeken a leszállított ár van

Next