Hölgyfutár, 1936 (3. évfolyam, 1-7. szám)
1936-01-01 / 1. szám
ha nem is nagy igényekkel, mert a családalapítás élethivatása a nőnek és tökéletes testi, lelki kifejlődéséhez a házas élet, a gyermek, a közös célokért való küzdelem szükséges. Egymagában az irodai életet élni savanyú és száraz kenyér. Elvem: Dolgozni kell címmel vagy anélkül, ami adódik, ha az a munka nem is előkelő, nem is rangos. Majd azzá tesszük mi saját lényünkkel. A munkában gyönyörűséget kell találni és akkor feledésbe megy az örökös céltalan panasz és sóhaj. Elvem: Igyekezzék a nő a százféle háztartási, gazdasági, kertészeti stb. munkákban érvényesülni, nem pedig az irodákban, gyárakban idő előtt felőrlődni. Dolgozzanak a férfiak ezeken a helyeken erősebb szervezetükkel és ha nem áll rendelkezésre a rengeteg női munkaerő, jobban megfizetik a férfi munkást. Ma csaknem egymás útjában állanak. Csak el kell érkeznie annak az időnek ismét, hogy a férfi lesz a szerző, a családfenntartó, a nő a gondozó, a megtartó. Addig is élvem, hogy a szülők biztosítsák leányaikat kenyérkeresetről. És itt nem az egyetemi tanulmányokat értem. Azokat legkevésbé, tekintettel az állásszerzés lehetetlenségére. Értem azonban a rengeteg feladat megfejtését, melyeket az élet elénk hoz s melyekhez életrevalóság, ügyesség, bátorság, alkalmazkodás szükséges. Az élet akármilyen könnyen indul, fordulhat tragikusan nehézre. Akkor csak az használ, ha azt munkáljuk, ami szükséges abban a környezetben, amelyben élünk. Az alkalmazkodást nem lehet elég korán megtanulni. A francia négyestől a coucharadiáig Semmi sem képviseli kifejezőbben a régi jó idők hangulatát, mint a francia négyes. Ez a bájos tánc, amelynél alig hogy az ujjak hegye találkozott. Hol vagyunk ma ettől...? Bizony elég hosszú az út a francia négyestől — a coucharadsáig, amely az idei farsangnak a monden tánca. Felkerestük Wieder Olgát, a kitűnő tánctanárnőt, beszéljen a táncról. — Calea Meresal Foch 34. Csengetésünkre a tánctanárnő maga nyit ajtót. Meglepően szép jelenség. Gyönyörű, nemes fej, tökéletes termet, mozgása csupa ritmus. Kérdésünkre a következő felvilágosítást adta: — A mai tánc teljesen leegyszerűsített. Simább, elegánsabb, könnyebben elsajátítható. A pár év előtti modern táncoknál inkább a figurákra fektették a fő súlyt, most a csinos tartás a fontosabb. A tánciskolában most is sok figurát tanítanak az egyszerűbb emberek kedvéért, de klubokban, elegáns bálokban. A nő ékessége a szép fej, amit az ,Elida, hölgyfodrászaiban nyer. Vas és vizondolálás, manicűr, hajfestés. Szíves pártfogást kér Bécsy Miklós, Cluj, Calea M. Foch 20. házi bálokon csak a sima, egyszerű figurákat táncolják. A tavalyiban újították föl ismét a francia négyest, olyan sikerrel, hogy az idén ez a kedves tánc lett a győztes. Más tánc a régiek közül nem igen jöhet divatba. A menüett nemcsak jóval nehezebb a négyesnél, hanem megkívánja a kosztümöt. — Hogyan születik az új tánc ? — Párisban, május elsején minden évben összejönnek a párisi táncakadémia tagjai. A megjelent tánctanárok mindenike kreál egy új táncot, amit a bizottság előtt bemutat. Ha megfelel a bemutatt tánc, megveszik. Az elfogadott táncra azután kurzusokat hirdetnek a világ összes táncmesterei részére, akik ilyenkor Párisban izgatottan várják az eredményt és éhesen csapnak rá a „prédára“. Megkérdeztük Wieder Olgát, ki volt a mestere ? — Saphir budapesti tánctanártól tanultam a tánctanulás nehéz és fárasztó mesterségét. Én is tagja vagyok a párisi táncakadémiának. Sajnos, azonban még egyetlen májusi összejövetelen sem tudtam résztvenni, — pedig nekem is akadna talán-talán elfogadható tánckreációm, — de messzi innét Páris, nincs időm, nincs fölösleges pénzem... — Tapasztalatom szerint nincs olyan tehetségtelen ember, aki ne tudna megtanulni táncolni.. Van, aki 4—5 óra vétele után kitűnően táncol, más meg 8—10 óra alatt tanul meg. De mindenkibe be lehet „verni“ a tudást. Aki meg már ért hozzá s a vérében van, 12 óra alatt megtanulja az újabb táncot. Csak lélek és akarat kell hozzá! Wieder Olga tánctanárnő 4