Hölgyfutár, 1850. július-december (1. évfolyam, 1-151. szám)

1850-12-03 / 129. szám

/wwl Megjelenik, ünnep-s vasárnapot kivévén,­­mindennap délután­i divatképek- c Tulajdonos szerkesztő Hagy Ignác. Szerkesztőségi­­ szállás: a hatvani utcai Horváth - c ház, első udvar, 3-ikJ › emelet, a hová a kéziratok­­ utasitandók. ■'/wwj Budapest, 1850. 129. Kedd, dec. 3. b egyéb mümellék­­letekkel. HILGVIITAfl.­n irodalom, társasélet, művészet és divat Láttál már engemet. . . . Láttál már engemet, Azt mondod , valahol . . . Láttál? Oh szép leány. Láttál é ? Merre , hol ? Ah , én is láttalak , Ez arcot, e szemet, E zengő ajkakat, E tündér termetet. Szemekben a napot, Tavaszt az arcokon , Boldogság lángold Mosolyát ajkadon. Ah , én is láttalak , Miként most, bűvösen , Magas lelked dicsőn Ragyogd fényiben. Ah , én is láttalak — Álmomban s éberen , Ábrándok szárnyain Röpkedvén szellemem. Téged kerestelek Remegve, epedön , Vágy és kín lángjain Égett lelkem , velőm. Bejártam az eget S világok ezreit, Mint bolygó szellemek, Kik istent keresik. Zúgó vad tengerek , Bérczúzd förgeteg , Szakadó föllegek — Egy sem rémite meg. A hulló mennykövek, A villámok tüze — Fáklyám volt éjeken, Éjem szövétneke. Téged kerestelek, Hitemnek temploma! Most, most föllelve vagy , Föllelve valaha. Bocsásd át templomod Küszöbén hívedet, Áldozni akarok — Vevén szentségedet. Mint oltárnál a pap Buzgón megáldozok , Ha a nagy kéj miatt Előbb el nem halok, Z a­­­á­r. Ártatlan levelek. XIV. *) Meg fogsz bocsátani kedves barátom , hogy le­veled első felét kihagyni kényszerültem , tártál— Il-ik félév. Ráadtam tegnapelőtt bús fejemet s el­mentem a várszínházba. Régen várom, mikor hagyják ki ennek cimérül­ ,cs. kir. udvari és nemzeti színház­ az utóbbi epithetont? Ujdonol vígjátékot adtak egy idevaló génjétől, neve, nem a geniének, hanem a darabnak­ ,házi zavarok." — Csak annyit mondok neked, ba­rátom, hogy épen nem mondok sokat, ha azt mondom, hogy a legszátyárabb francia komé­dia ehez képest — imádság. Van benne há­rom vászoncseléd, egy öreg, egy középszerű s egy fiatal, kettőnek férje, a harmadiknak jegyese van; mind a három beleszeret egy férfiba, ki mindennap lakásuk mellett eldefi­­l­ráz, a nélkül hogy róla egyebet tudnának, mint, mint hogy ,Backenbart£-ot és nadrágot visel. Egyszer aztán találkoznak vele; az el­ső kettő férjeik, a harmadik jegyese előtt vall­ják meg’neki szerelmüket, s midőn az egész őszinteséggel declarálja, hogy neki bizony egyik sem kell, visszatérnek ismét férjeikhez, kik elég buták, asszonyaiknak megbocsátani; s következik aztán roppant kibékülési ünnep, mellyben a három hölgynek kedvese, termé­szetesen részt vesz, s solenniter beavattatik — házibarátnak. — — Ez hű tartalma a fi­nom vígjátéknak. Szerzője, úgy látszik, az asszonyi jellemeket este hat és nyolc óra közt studírozta a — ,Graben£-en és a ,Kohlmarkt­­on; olly igen becsületes asszonyok ezek, hogy az ember szinte kedvet kap agglegény, vagy özvegyember maradni, vagy valahová a há­zibarátnak beszegődni. A dialógus meg olly fényes tanúságot ad a darab írójának társal­gási miveltségéről, mint a minő tájismeretet ta­­nusit például Bécsről egy mesterlegény, kit a sors egy szép reggel a ,Schottenthor£-on b­e, a rendőrség pedig a ,Stubenthor£-on k­i­ker­getett. ------Egyébiránt az Hiedelem s a mo­rális önérzet nagy diadalt ünnepelt, mert a darab, harmadszori adatáskor is , fulladásig tömve volt. — A Wiedens színházban valami Spohr kisasszony hárfázott, ma meg az ,utolsó hú­szasat kilencvenkettedszer adják a Józsefvá­rosban. Csak ingerükt vele az embert, ki az utolsó húszast már régen kiadta, vagy el­temette. La Grange asszonyság, kit te már Ber­linbe utaztattál, még mindig itt van. Tegnap­előtt gróf Taaffe salonjában énekelt; az ope­rát szorgalmasan látogatja, s úgy mondják, fölkérte Csillag Róza kisasszonyt, hogy tanu­­ma politikai zamata volt, s azt nekünk szigorúan mellőznünk kell. Ha a vasút megnyílik , röpülj le ide hozzánk , hogy viszonyunkról valahára sze­mélyesen meggyőződhessél. S z e r k.­sa be neki a ,Fides£ szerepét, és Csillag Ró­za ezt nagylelkűen meg is ígérte volna! Tegnap a tiroliak hangversenyében vol­tam, de erről jövő levelemben. Frankenburg Adolf. A bársony nyakravalós nő. (Folytatás)­­. Az eskü. — Csöndesen, Tivadar! Az esküt hol­nap fogja ön letenni. — Antonia! Antonia ! kegyed angyal! — Azon pillantatban, hol válnunk kell, nincs önnek valami mondandója atyámnak ! — Kegyednek igaza van , Antonia ! de valót szólva, megvallom kegyednek, hogy reszketek. Istenem! mi vagyok én, hogy re­ménynyel kecsegtessem magam? — Ön azon férfi, kit én szeretek! Azért menjen ön és beszéljen atyámmal! És kezével jelt adván neki, benyitá egy kisded szoba ajtaját, mellyet Antonia imaszo­bává alakított. Hoffmann szemeivel kiséré őt, mig nem az ajtó bezáratott mögötte , s a bezárt ajtón át utána küldé ajka minden csókjait és szive minden érzetit. Aztán Gottlib mester kabinetébe lépe. Gottlib mester annyira hozzá szokott Hoffmann lépteihez, hogy szemhéjait sem e­­melinté, midőn a „Stabat matert“ másolgatá. A fiatal ember belépe és megáll a háta mögött. Néhány pillanat múlva megfordul a Gott­lib mester, ki mitsem halla többé, még az ifjú ember lélekzését sem. — Ah! te vagy fiam! — monda fejét fölemelve, hogy jobban szemlélhesse Hoff­­mannt. Mi beszéded van velem ? Hoffmann száját nyitá, de újra bezárá, a nélkül, hogy egy hangot szólhatott volna. — Megnémultál ? — kérdé az öreg — a patvarba, ez nagy baj volna!­olly derék fickónak, ki annyi ügyességgel hozza a nyi­rettyűt , mint te, nem szabad ollg egyszerre elvesztenie szólását. Kivéve büntetésképen, hogyha bitorolta volna a nyirettyűt. — Nem! Gottlib mester! a szólást nem vesztettem el, istennek hála! de a­mit mon­dani akarok önnek — — Nos? — Kevéssé nehéznek látszik! — Pah! Hát olly nehéz kimondani azt: Gottlib mester én szeretem ön leányát? — Tehát tudja , Gottlib mester?

Next