Hölgyfutár, 1851. július-december (2. évfolyam, 149-299. szám)

1851-10-18 / 240. szám

Megjelenik , ünnep- « ■»»­­várnapot kivévén , min­dennap délután, divat­­k­é­p­e­k- s egyéb műmér­­sékletekkel. Szerkesztőségi s­z­á­ll­á­s: hatvani utcai Hor­váth ház,második udvar,má­sodik emelet, hová a kéz­iratok utasítandók. Kiadó hivatal: or­szágút , Kunewalder ház , földszint, hová az előfizetési és hirdetési díjak küldendők. Budapest. 2-ik év 2-dik fele. E 1 í fi­z­­etési díj: Postán . Egész évre k­í fél évre 8 ír. 30 kr., évne­gyedre 4 ír. 30 kr. Budapesten házhoz kül­déssel : egész évre 13 fr. , fél évre 7 ír., évnegyedre 4 fr., egy hónapra 1 ír.­­0 kr. Egyes szám­ára egy ezüst garas. Hirdetések soronként egy ezüst krajcárért fogad­tatnak el és gyorsan közöl­téinél­. 24© Szombat, oct. 18. 1851. Közlöny az irodalom, társasáét­, művészet, és divat köréből. Tulajdonos szerkesztő Nagy Ignác. S.­t Egyszer néztem. . . . Egyszer néztem életembe Buzavirágszinü szembe, Egyszer szerettem a szőkét, Szőke kis lány hamis lelkét. Mint a felhő a kék égen , Jáp a lelkem kék szemében , Hol alant, hol magasabban , A mint álnok szive dobbant. Fényes nap jött a kék égre . . . Szőke kis lány szerencséje , S úgy elhagyott, úgy elpártolt, Mint a virág a fájától. Madárfészek volt szivembe , Üres már a fészek benne . . . Tallós őszi mezőn járok — Hallgatnak a csalogányok! Szőke kis­lány emlékezz rá: Dalolni fog még e madár . . . S a lehullott virág helyett, Szebbet hoz a szép kikelet. Nem mondok most többet ennél; Hogyha boldogtalan lennél : Ne fájjon, hogy a múltakért Emlékezetem sem kisért. Majd akadok én is másra, Nem szőkére, de barnára . . . Csillag illik az éjjelhez — Barna kis lány bús lelkemhez ! Tóth Endre: Drámai költészet. (MÚ S-nak.) A drámai költészetben a költői erők­nek öszpontosulni kell. A lyrának az eposba és viszont bele kell olvadni, azaz egyé kell — drámává lenni, mint — ha helyes e hasonlat — sze­relemkor az ifjúnak lyánykájával. Külön-külön egyik sem állhat meg mint dráma. Ha különválva vannak, akkor vissza­esnek azon osztályzatba, mellyről már szó volt. Ugyanis, a lyrában a költő saját ala­nyiságán, énjén alapítja műveletét,­­ az eposban a külesemények sorozata vagyis a tárgyilagosság szerepelnek. A drámában e két legszélesebb alap­nak mellőzhetlenül jelen kell lenni, tehát a lyrának és eposnak, vagyis beszélni és cselekedni kell a drámában, mind a beszéd mind a cselek­vények közt kellő arányt szük­ség tartani, hogy kielégítő, hogy szabály­szerű legyen. A honnan, ha­bár a dráma minden kellékekkel — mellyek a szép műtani szabá­lyok nyomán alkotvák — gazdagon bir is, de ha hosszas beszédek szoritják ki a cse­­lekvényeket helyekből, lélekfárasztó mű leend; vagy ellenkező esetben, ha annyira tömött cselekvényekkel, hogy alig képes a lélek sorra figyelemmel kisérni azokat, ő­szinte nem nyújtand élvezetet. Ezekből önként következik, hogy ha a drámai személy vágyait, akaratát, céljait stb. szóval belvilágát valósitni törekszik, ezen törekvéséhez kell alkalmaztatni be­szédmódját és cselekvényeit úgy, a hogy helyzete hozza magával, ekkor lesz aztán a jellem — mellynek jó festése a drámai köl­tő ihlettségének legszebb kincse — leghí­vebben visszatükrözve. Igen nagy tévedés, midőn az alaku­tánzást mondjuk jellemnek. Az alakutánzás a jellem­ismertetés­nek csak egy mozzanata lehet, de nem ma­ga a jellem. Tévúton jár azon drámakültő, ki csak alakokat állít a színpadra üres mono­dia­­tria- vagy tetralogokkal stb. azt hivén jel­­lemfestésnek. Ha valami jó alakot látunk a színpa­don, az nem is a költő, hanem inkább csak a színművész érdeme. Shakespeare alakjai leggyönyörűbb példányai egyszersmind a jellemeknek. Shakespeare alakjainál, egy mozdu­lat, egy hang, egy szó, egy cselekvény tö­kéletesen megismertet jellemükkel. Milly megható, finoman nemes jellem Hamleté ? Mennyire ellentétes 111. Richard, ki­ben a gazság központosul. Milly elbájolan gyönyörű a kedves if­jú leányka Julia szerelme Rómeója iránt és viszont. Ki ne ismerné Rómeóban legelső föl­léptekor olly egyéniségre, kinek legfőbb szenvedélye a szerelem, ez öt egyedül bol­dogító érzemény ? — az az epedő arc, az eleiszálló sóhajok, az a beszélgetése, mel­lyen, mintha keblének gazdag érzelem for­rásai csordulnának el ,— olly szivhez szó­ló, nem egy lángoló kebel — mellyben a szerelem szent tüze ég — félreismerhetlen jelei­é ? !És Julia! Milly gyönyörű mintaképe szinte, az önzetlen, tiszta, gyöngéd női sze­relemnek ! . . . Milly hatalmas tapintattal van kivive e két jellem s az eszme, a tiszta szerelem minősége! . . Illy művekre szokta elmondani a ne­­mesült lélek: „ez olly ismeretes előttem, és mégis uj!“ Van e párbeszéd, melly az egymásért olthatlan lánggal égő hűséges kebel álla­potát gyönyörűbben rajzolná s mondatról mondatra mindinkább érdeskln­b­e sietvén a cél felé, mint az, mellyet e két hű sze­relmes Capulet kertében a félelem és re­mény, a féltékenység és vonzalom kínos­­édes hangjain ömleng ? Shakespeare e művében a szerelem isteniségét méltólag tünteté fel. A szerelemtől gyűlt kebel minden mozzanata a legjobban van találva. A gyermekkorból alig kilépő ártatlan lyánka, kiben minden érdek melly őt a vi­lághoz kötné, szunyád, egyszerre a szere­lem lángjától kigyulad, s ellenállhatlanul zsarnokilag ragadtatik jó és balsorsban egy­­iránt, a szelidség, a gyermekes női gyön­gédség, szilárd, megtörhetlen akarattá nö­vekszik, s elkövet mindent, csak hogy ha Rómeójának karjaiba juthasson. Milly szép, midőn utána mereng, midőn róla tűnődik s egyszerre a lármás dajka által meglepet­vén: „verset szavaltam“ finoman csaló mentséggel él. Vagy midőn sorsa elborult reményének napja örökre leszállt, midőn olly fájó hangokon mondja : „szűz menyas­szony özvegyül halok meg!“ nem a legne­mesebb lélek, nem a leghűségesebb szív nyilatkozata ” ?------De sok volna mind elszámlálni e mű szépségeit, a szép eszmék minden részletében, mint sűrűn szétszórt csillogó gyémántdarabok tündökölnek. S a mi legfőbb, legkitűnőbb költői lélekre mu­tat az, hogy olly tájon, olly ég alatt ját­szatja alakjait, hol az élet öröme vagy ba­ja — mellyet a szerelem teremt — hama­rább megjő, hamarább kifejlésre, hamarább érettségre jut. Mindezt csak például hozák fel. A jellem a lelkűlét minőségén alap­szik, a szerint valósítja az egyéniség aka­ratát, cselekedetét. S minthogy valamelly célt elérni a­­karó egyéniség saját lelkülete szerint irá­nyozza lépteit, szükség, hogy a drámaköltő

Next