Hölgyfutár, 1851. július-december (2. évfolyam, 149-299. szám)

1851-12-03 / 278. szám

megjelenik , ünnep- s va­­sárnapot kivévén , min­dennap délután ,divat­­k­é­p­e­k- s egyéb műme­l­­lékletekkel. Szerkesztőségi s­­­á­í­r­á­s: hatvani utcai Hor­váth ház,második udvar,má­sodik emelet, hová a k­é­t­­ir­a­t­o­k utasítandók. Kiadó hivatal: or­szágút , Kunewalder ház , földszint, hová az előfizetési és hirdetési díjak küldendők. Előfizetési díj: Postán : Egész évre 16 fr. fél évre 8 fr. 30 kr., évne­gyedre 4 fr. 30 kr. Budapesten házhozkü­l­­déssel : egész évre 13 fr. , fél évre 7 fr., évnegyedre 4 fr., egy hónapra 1 fr. 3 0 kr. Egyes szám ára egy ezüst garas. Hirdetések soronként egy ezüst krajcárért fogad­tatnak el és gyorsan közöl­tetnek. Budapest, 2-ik év 2-dik fele. a»». Szerda, dec. 3. 1851. Közlöny az irodalom, társasélet, művészet, és divat köréből. Tulajdonos szerkesztő Nagy Ignác. Hangászat (G. . . i p. és J. k. a­n­nak.) (folytatás.) Annyi módosulatot egy hangszeren sem képes a zeneművészet legavatottabb fölkentje előteremteni, mint a­mennyit az emberi hangszószerv képes. Ennek oka legcélszerűbb alkotásában találandó fel. Bonctani fő részei: gőg , légcső és a tüdő.­­ A gőg által nyernek módosulatot a hangok, itt leven az úgynevezett hang­rés­szalagok helye, mellyeknek hosszától és fe­­szétől függ a hangok mélysége és magassá­ga, rövidülésük által magasulnak a zöngék. A női gőg átmérője egy negyeddel valamint a hangrésszalagok is nyug úgy szinte feszült állapotukban egy harmaddal kisebbek mint a férfiakéi, ezért a nők ma­gasabb zöngesorozatot képesek előhozni. A hangrésszalagok ruganyos szövetű­­ek, valamint a gőg többi alkatrészei is s ezért a legnagyobb hintázatokra készen vannak. Említők fölebk, miszerint a támadott hang, ha más ruganyos testtel ér életbe jő, azt is ingásba, hintázatba hozza, mi által a hang erősül, igy van a dolog a gőgnél is, ennek falai ugyan­is ruganyosságuknál fog­va szinte rezgésbe hozatnak s meglehető­sen erősitik az emberi hangot. A hangszalagok nevezetes sajátsága az, hogy megnedvesülés esetében nem en­gednek , nem lazulnak meg, mint egyéb testek, hanem hintázatiai képességük to­vábbra is megmarad, alkalomszerű bizony­ságok erre nézve a kántorok. Van ajak és torok zönge is, az alvás­­alatti hortyogás, szuszogás, továbbá a fü­tyülés, hápogás ,­­ mind arra­­mutatnak. Tudják azt is önök kedves édes szépek, hogy van mell és álhangszó. E kettő közti lényeges különbség, miként Lehfeldt, Mül­ler és Hyrtl nevezetes élet és bonctudósok tapasztalák, abban áll, miszerint az álhan­goknál (falseit) csak finom belszélei, a mell­hangoknál vagy zöngéknél pedig egészen­­ nagy terjedelemben hintáznak a hangsza­lagok. — Sokféle feszületei által a hangszala­goknak, sokféle tertelmü zöngék létesíthe­­tők. Vannak kik alig bírnak másfél nyolca­­dot el. Mások többet, mások kevesebbet. A tudósok az emberi hang tert­elmét a harmadfél nyolcadra teszik, de mint más­­ban, úgy itt is vannak bámulatos kivételek. Az elhirhedt énekesnők harmadfél nyolcadnál tovább is bírnak emelkedni. Ki nem hallott Catalaniról ? Ki nem hallotta de la Grange-t ? És Lind Jenni mennyire emelkedhe­­tik! ? . . Hogy a hangok utóbb elenyésznek, annak többféle okai lehetnek. Legszomo­­rúbb ha a gőg ruganyos falai megcsonto­­sulnak, de ez a baj csak késő vénségben szokott beköszönteni s ekkor már énekes­nőink többnyire nyugalomba helyezvék. Mondjuk az emberi hangzszószerv fő­­részéül meg a légcsőt melly a gőgnek foly­­tatványa és a tüdőt is, ez utóbbiban a lég­zés folyama történik. Az ide gyülemlett lég rohama által, melly a légcsőn keresztül a gőgbe és innen tovább jut, eszközöltetik rendesen a hang, melly már az annyiszor említett hangszalagok által nyeri ezer és ezerféle módosulatait. A hangok tagolása beszélés alkalmá­val nem a gőgben történik, hanem a szá­­jürben, a nyelv ajkak s egyéb itt levő ré­szek öszhangzatos működése által. Elvégezek körútunkat a hangtanban, térjünk vissza kiindulásunk helyére s lássuk már most a sajátképi hangászatot. A hangászat a költészetnél alantabb áll, mert a hangászatban csak érzelem ki­fejezése van, de a költészetben az érzelmek tárgyai is szavak által jelentetnek ki, a sza­vak pedig, mint már mondjuk nem érzel­mek, hanem eszmék, gondolatok közlönyei. Csak egyedül a hang tehát érzemény világunk hírnöke. Miért fáj a kebel, ha a zene busong­­va andalgón hallatszik? Miért vidul fel, miért leng mosoly a szép özvegy arcán, ha belecsendülnek fü­lébe egykori kedvenc dalai, mellyekkel ér­zelme olly gyönyörrel játszadozott szebb napjaiban? Ha a magyar skró dalait zengik idegen ajkúak hazájában, miért lábbadnak könyhe nyelvünket épen nem ismerő érzékenyeb­bek szemei is azok hallattára? Miért kezd átváltozni sok szerelmi őrült, ha csaló szerelmese édesbús dalait hallja? . . Mert az érzelem a zenében rá ismer az érzelem szülöttére s azt mintegy felka­rolja, s saját világának szentélyébe ülteti át. — A víg magyar dallamot a borult ke­délyű i­honi lakos is vígnak ismerendi, va­lamint a búsat illyennek, holott ha magya­rul egész mondatokat beszélnénk is előtte a fájdalomról vagy vigságról, hideg mélá­­zással nézne bennünket, mert itt eszméin­ket a szóval mondottakat nem fogta fel, de amott érzelme felkarolta a mienket, mert a zene közvetlen hat. Mi van az ágyú hangjában, melly ér­telmünkhöz szólna vagy a harci kürtben, trombitákban ? Semmi . . és mégis mennyi­re fellázadunk azoknak hallatára! . . Igen, fellázadnunk, fellángol keblünk, mert az érzelmet a legmagasabb fokra emelik sziv­­rázó morajjuk által. Ezért ha érzelmeket akarunk ébresz­teni, serkenteni, a hang, a zene hatalmához kell folyamodnunk. A zene sír, a zene örül, a zene husit, a zene bátorít, szóval a zenében érzelmünk mássa található. Igen helyes tapintattal használá a hajdankor lánglelkü fia Mózes is a zene ha­talmát, midőn hitsorsosait a tejjel és méz­zel folyó Kánaán földére szállítani akaró táborral. Mit ő célszerűnek látott és gon­dolt, azt mind, mint Jehova parancsait adá ki, mert jól tudá, hogy abban a theocrati­­cus világban csak igy boldogulhat. Csi­náltatott hát két ezüst kürtöt — mint a bib­lia mondja — és kiadá a következő paran­csot mint Zebaothét: „mikor mentek via­dalra a ti földetekben, titeket háborító el­­lenségtek ellen, akkor is azokkal a kürtök­kel kürtöljétek készülőt és emlékezetben lesztek a ti uratok isteniek előtt és meg­szabadultok; a ti ünnepnapjaitokban , a ti tűzzel egészen megemésztendő áldozati­tokra és a ti hálaadó áldozatitokra kisztöl­­jetek azokkal a kürtökkel.“ A kürt vagy általában a zene több hatást gyakorol, mint akármiféle buzdító hadi parancsok a harc reggelén. Vagy a győzelmek után nem inkább leszünk e át hatva a bu­zgóságtól ha a templomokban az orgona hangjait hallhat­juk. Ekkor a buzgóság szárnyain hamarább égbe jut imánk. Vagy akármiféle ünnepélyeinken nem gyulád , nagyobb tűzre kellünk, ha meg­­rendülnek kedvenc dalaink ? Ha bár a szivvidító aranynedvek hab­zó kelyheit forgatjuk is kezeinkben édes gyönyörrel, nem pártolunk­­ el azoktól, önkénytelenül felperdülvén ülő helyeink­ből , ha kirántja hegedűjéből sorsa színét arcán viselő honfitársunk azokat a fájónkas.

Next