Hon és Külföld, 1843 (3. évfolyam, 1-104. szám)

1843-08-01 / 61. szám

kerületek példájára, az eltévesztett útra viszszaté­­rend , de ezen reményében megcsalattatva, sajnálja ugyan, de mégis büntelen egyházi közgyűlésünk, ezen újabbi tettet, engedetlenségnek nevezni, a­­mely akár­mely jól elrendelt társaságban, annak nem építésére, hanem felforgatására munkáló hiba; egy papi testületben pedig, melynek a’ béke hirde­tése, a­ rend fenntartása, annak tetteki megpecsétlé­­se szent kötelessége, még kitetszőbb ’s szenvedhe­­tetlenebb hiba. Éppen azért, midőn egyházi köz­gyűlésünk a’ részletes zsinatnak ezen újabbi tör­vényellenes határozatát roszszalja, az ottan tartandó canonica visitatiot arra kérte, hogy fötiszteletű püs­pök atyánkfia, a’ rendes tagok mellé, felvéve t. Lá­zár Dávid, t. Bodor Pál, és t. Szentkirályi János atyánk fiait., hogy a’ részletes zsinat érintett határo­zatát a' jegyzőkönyvben húzássá keresztül, és az abban megegyezett f. atyafiakat atyailag fedje­ meg ’s intse hogy jogaikat, sérelmeiket, ha mik lehet­nének ne a’ tettleges fellépés, hanem a’ törvény és igazság hoszszabb, de czélarányosabb útján kívánják orvosolni, mert csak ezen az úton számolhatnak rendet szerető és pártoló anyaszentegyházunk sege­­delmezésére.“ Ennek következésében junius 27-kén tartatott részletes zsinati és a’pont alatti határozás, a‘ generalis visitation, a’ generalis notarius által 29- dik junii kihuzattatván , ez íratott alája. Ezen hatá­rozás keresztül huzatott a’ t. atyatiságnak azon kielégítő nyilatkozatával, „hogy azt nem engedet­lenségből indíttatva tették.“ A’ generalis visitatio határozatából ide irta junius 29-kén Bodola Sámuel m. p. generalis nótárius. Itt sok van egy csomóban , m­­it az erdélyi re­form. superintendentia gregarius papjainak, ’s jól gondolkozó híveinek fájlalni kell és szégyenleni le­het; kivált azt, mit az egyházi közgyűlés örömmel vett..........................És itt következne­k a közlőnek szavai, melyekből úgy látszik a’ közgyűlés bánása módját, és a’ kétszer esküdt notarius tényét mente­ni kívánja. Azonban nehány vigasztaló, ’s biztató szókat is ragaszt a’ közlő feljebbi tudósitásához, mi­szerint: „nem idegen a’ generális sinodus sem a’ méltóságos reconsistorium az idő lelkével megegye­ző, ’s érett megfontolás után teendő változtatások­tól , mert most is több újítási tervek olvastattak­ fel, ’s köröztetni, 's terjdelmesebb kidolgozásra kiadat­ni rendeltettek.“ *) Engedjen­ meg már a’ közlő is, ha ezen tudósítását néhány észrevételek nélkül el nem bocsáthatjuk. Az eskü alóli feloldódás ötlik­ fel először is. Az esküt érvénytelenné teszi 1) A’ törvény általános ti­lalma. Úgy de, egyházi törvényeinkben a’ vidéki jegyzőnek neve sem jön elő, nem hogy annak es­­peresi következés nélküli választása tiltatnék ; ’s mi­vel a' maga tisztujitásának ily esetbeni elintézése a­ tractus municipalis jogaihoz tartozik, mint ezt a’ Duna maelléki reform, egyházkerület gyűlése nyílt lélekkel szinte azon napokban elismerte, **) mikor az alcsernátoni közgyűlés megtagadta, ez okon a’ választott notarius előbbi esküje semmi törvénynyel öszve nem ütközvén, még törvényes gyakorlattal sem, mint feljebb láttuk, valósággal érvényes volt. 2) Ha az esküvő nem volt a­ maga szabadsá­gában. Senki sem is említette az erőltetést, ’s az illető jegyző azon köz lelkesedés közepette, mely a’ kézdi egyházvidéki papságra elömlött vala, bizo­nyosan teljes meggyőződéssel tette­ le, a’ ki különben minden bizonynyal hamissan esküdött volna, minek bűne alól , — egy papban sokszorosan terhes bűn alól, — csak Istentől könyöröghetné a feláldo­zást, de palástban is-------csak emberektől valóban nem. — 3) Ha valaki egy harmadiknak praejudiciumára esküdött, És itt talán megakadunk, mert a’ syno­­dusnak nótárius tagjai kik esperesi successioval, válasz­tattak kézdi egyházvidék successio nélküli választásá­ban praejudiciumokat érzik? Megbocsássanak ezen jó urak. Ez okért bizonyára a S I. Ferenczi úr letett esküje érvénytelen nem lett. 4) Érvénytelenné lenne önként az eskü akkor, ha az Ígéret vagy physice vagy moraliter lehetetlen­séget foglalna magában. De hiszen nem azt kellett fogadni, hogy a Szent Ötvén tornyát kirúgja he­lyéből. — Erkölcsileg pedig, egy tractus el vitat­­hatlan joga mellett, a’ legtisztább lelkiismerettel tehette esküjét. Ellenben az eskü tilos viszszaélés a’ moral szemei előtt; midőn valaki nyomó viszsza­­élések és jogelleniség tovább folytatására, melynek semmi más alapja nincs, mint szokás és hoszszas birtoklás, hittel is ajánlja magát. *) Ugyanazért a­­maz erkölcsileg szabados sőt nemes czélu eskü meg nem tartása alól senki fel nem oldozhat; tilos visz­­szaélésre vezetni pedig valakit, vagy akárkinek, is rá vétetni engedni magát; egyaránt bűn a’ keresz­tyén moral bírósága előtt. Szentnek tartották a’ letett esküt a’ pogányok, és nagy bűnnek a’ hitszegést, mit csak ezen áldo­zati formulából is láthatni. ..tu Jupiter persurum ferito, ut ego hunc porcum“ Liv. I 24. Regulus a’ legirtózatosb kínokkal szembemenve is megtartotta esküjét, pedig esengtek előtte atyafijai­, kérte a' ró­mai tanács az otthon maradásra: de azt nem olvas­suk, hogy esküje alól feloldozta volna, 's Regulus sem hitte magát feláldozhatónak. Mily meszsze ma­radnak ettől sok keresztyén példák a’ mai időben! mikre felkiálthatna a’ római szónok itt is. O tempo­ra­­o mores! Vannak keresztyén felekezetek, melyek az esküt merőben tiltják — kik ellen könnyű bébizo­­nyitani, hogy Jézus tanításának lelkét nem jól fog­­ták­ fel; vagynak mások, melyekben a’ legünnepélye­­sebb esküt is feloldozhatónak tartották ezen elv szerint: per juramentum Deo aliquid promittitur, quod sancte servandum, donec Deus, vel ejus no­mine pontifex debitura remiserit. Vicariam igitur *) Hát az éppen most fennforgott kérdés — az egyházvi­dékeknek tisztviselőik választásabeli municipalis jo­guk— ebben a' tiszta törvényhezi viszszatérés, k­itü­­zetett-e? Ad graecas calendas! Ezt officialisok gyű­lésétől nem lehet-,é várni? **) Lásd Prot. egyházi és oskolai lap idei 28 szára 340 — 41 lapján. *) Ammons Handbuch der christ. Siltenlehre. Leipzig 1826 II B .1 Abth. p. Q8. Noch weiter gehört zu die­sem Missbrauche. 4) Die Leistung von Eiden, zur Aufreehterhaltung drückender Missbrauche, und des Unrechts, welches keinen anderen Grund für sich hat, als die Gewohnheit, und einen langen Besitz-Quod male juratur, pessime servatur.

Next