Hon és Külföld, 1844 (4. évfolyam, 1-105. szám)

1844-10-18 / 84. szám

nem­ folyt ártatlan ver, melyet kevés szóvali felvilágitás, társalgás feltartóztathat vala ! A’ szellemi közlekedésnek legbecselt és hatályosb neme a’ személyes társalgás tág ér­telemben, főleg századunk szülöttje, a’ társas élet szeretetének záloga, a’ béke angyalának ápoló karjai között. A’ dijoni tud. társaság a’ múlt században azon pálya kérdést tűzte ugyan ki, hogy a’ tudományok ’s mesterségek helyreállása, hasznára vagy kárára volt-e az erkölcsnek ? A’ genfi tudós azt ál­lította, hogy kárára volt, ’s a jutalmat elnyer­te, így hát nem volna szükség a’ tudományok­ra , mesterségekre, sem ezeknek segédjökre a’ társulatokra. A’ felelet erre az, hogy hamis ügynek ügyesebb védlője, igazságtalanságnak ékesenszólóbb pártfogója, a’ tudatlanságnak tudósabb szószólója nem volt mint ama pálya kérdésnek. Azt mondják, hogy a’ személyes társal­gás sok időbe, mulasztásokba, költségbe ’s kényelem feláldozásába kerül, ’s hogy ezt i­­rás vagy izenet által kipótolhatni. Ha az elsőt némiképp megengedem is, de az utolsóban nem egyezem­ meg. A’ mi társalgásunkat illeti: igaz hogy sokaktól egy kis utazást igényel, de az utazások az életnek olyan töredéki, melyek magukra is egy egészet képzenek, ’s az egész­nek is minden részeibe béillenek és azt érde­kessé teszik. Az élet olyan mint egy tájkép, melynek legvonszóbb pontjait az utazások te­szik, mindég gyönyörrel mulat rajtok a’ szem. A’ személyes társalgásnak főbb szerepvi­vői a’ beszéd és az ábrázat. A’ beszéd az em­bernek kirekesztő joga, ’s a’ léleknek tolmá­csa, mely által a’ hang megtestesül, a’ tüdők lehellete lelkesedik, a’ lélek szemlélhető lesz, ’s a’ szellemi világból átmegyen az anyagiba. A’ beszéd sokkal távolabb áll az Írástól mint az ének a’ fúvó muzsikától , ’s pedig mekkora ezek köztt a’ különbség! A’ hangnak számta­lan módosításai mind meg annyi kulcsok a’ mások szíve megnyitására­ a’ hang által a’ pa­rancsolat kérelemmé, a’ kérelem parancsolat­tá válhatik , a’ jelentés nélküli szók rettene­tes értelműekké lehetnek, az egész szótár ér­telme megsemmisittethetik. Mindezt csak az élő szó teheti, de nem az irás. A’ szó él, a’ be­tű halt. Figyelmet érdemel a’ tehel­etnek éltető melege is. Tudva van, mily nagy fontosságú volt eleitől fogva a’ magnétist­­usban a’ lehellés­ és ismeretes mily erőbeli hatású két személy közti a’ lehelletnek öszvetalálkozása a’ rokon­vagy ellenszenv gerjesztésére. Egy más fontos tényező a’ társalgásnál az ábrázat, egy felette termékeny de nem e­léggé ismert mező, melyen majd különbféle vi­rágok viritnak, majd dudvák tenyésznek, majd gyümölcsök diszlenek, majd a’ belső viharok­tól eredeti pusztítások rémítnek. Az ábrázat a’ lélek tük­re, ezer alap lemezzel felruházva, melyek által azt mutat a’ mit akar, de nem a tükör megett hanem előtte. Azonban az eré­nyes emberben a'lélek ablaka. Minden esetben az ábrázat a’ léleknek hív szolgája, a ki se­gédjei által pontosan teljesíti ura p rancsolat­­j­át , ’s hány segéddel nem bir ez! Valójában ki irhatná­ le betűkkel a’ szemek beszédjét, az ábrázat izemnek számtalan játékukat s jelen­­tésöket, az ajkak mozdulatinak értelmöket? Ezek némák ugyan, ’s még is sokszor vará­zsuk a’ bézárt szív redőit kisimítja, a’ dühös­­séget lefegyverkezi, a’ kétségbeesőt feléleszti, a’ könyörületlent meglágyítja, a’ titkot hallga­tó ékesenszólással felfedezi, a’fenevadat meg­szelídíti. ilyen hatalmas eszközei vannak a’ személyes társalgásnak. Ezek után bátran ál­líthatjuk, hogy : Nevezetesek 's mindennek szembeötlők a társalgásnak erkölcsi mivei. Ugyanis a’ hasz­nos felfedezések s különösen a’ magunk ’s körülöttünki természetnek minél teljesebb ’s határozottabb ismerete Fej­tik­­ ki és emelik na­gyobb mértékre a’ népekben azon erkölcsö­ket, melyek őket nagyokká, virágzókká te­szik. A’ társalgás nyilvánosságot szül, a’ nyil­vánosság a’ világosság testvére, a’ világosság űzi­ el a’ vétkeket , a’ tisztult értelem vezeti erős karokkal az akarat elhatározását. Akár mit mondjanak az elszigetelés baráti, de a’ mely vétkek a’ felnőtt ’s megtehetösödött nem­zetek keblüket dúlták , azok már a’ nagy né­­pek életének bölcsőjénél csíráztak az egyes vándor nyerseségiben, ’s nem ismerték a’ Ro­mulus sánczai köztt letelepedett colonisták a’ fényes Róma fényes bűneit? igaz, de a’ nagy erények, áldozatteljes tettek ’s szelíd erkölcs művei is ismeretlenek a’ durva népek köztt, melyek a’ csinosodás kifejlődésének szülöttjei, ’s ha amazok vétkeiknek számuk kisebb is, de jellemek az iszonyuság bélyegét viselik s ide­jüket az okosság itélőszéke előtt óhajtottá so­ha sem tették. De szükséges hogy a’ mivelő­­dés nem annyira az érzékek elpuhitásukra, ’s csupán a’ szép mesterségek isméretére mely­

Next