Hon és Külföld, 1844 (4. évfolyam, 1-105. szám)

1844-10-18 / 84. szám

Tartalomi Beszéd. 1844. 84-fő szám HON ÉS KÜLFÖLD (második félév.) Kolozsvár. Pénteken October 18-án, 184­1. HESZÉP. Mit köszönhetni a társulatoknak és tár­­salgásnak erkölcsi, tudományos és politikai tekintetben? s mit várhat tőle, tudós nem tudós, s mit főleg az orvos? Felolvasta Ko­lozsvárit 1844­­ b. sept. 6-án a’ természetvizs­­gálók nagygyűlésében Szilágyi Miklós orv. tudor és kir. tanár. A’ gyermek eleven gyönyör élvezetet ta­lál a’ hozzá hasonlók társaságában, 's m­ég é­­let nélküli bábjait is szivéhez szorítja; a’ ki­fejlett embereket pedig a’ hasonló élet é s gon­dolkodásmód, rokonos foglalatosság, egyezd elvek s meggyőződések, még a’ távolban is egy lelki ha­rmoniába kötik­ öszve. Társaság az emberi lét és munkásság me­zeje, társalgás az ő minden tehetségeinek ki­­fejtője , lelki erejének próbaköve, jövendőjé­nek irány tője, deléjje (mágnestő) és ha a’ könyvek néma betűiben a’ szerző lelkű idével m­egelégedten társalgónk, mennyivel emelőbb s jótékonyabb az élők 's lelkesekkeli társal­gás ! Napi­renden vannak most a’ nyilvános társulatok. A’ tartós béke s mivelt szellemű kormányzások egyik legépebb szülöttjének te­kinthetni az ilyen jeleneteket. Itt egy gazda­sági egylet kísérletekkel mutogatja, miként lehessen a’ földet kénszeriteni mivelője kivá­­natainak megadására­ ott egy más, a’ múlt i­­dők mohos emlékeit, porlepte irományait ke­­resi­ öszve a’ hon jelenjének világítására 's m­ég jövőjének is fényesebbitésére, amott az embe­riség lelki tanitáji, szellemi szabadság s fel­sőbb lét kincseinek birtokát vagy Istenorszá­gát öregbíteni, ennek terjesztéséről, fenntar­tásáról gondolkozni gyűlnek - öszve­­ másutt megint a’ természet barátai a' föld anyai keb­lét feltárni, felszínén értelmes lakói előtt kin­cseit ismertetni, szaporitni a’ munkásság ’s él­delet mezejét, apasztani, kiszárítni hol lehet a’ szenvedések kútfejét törekednek erejök sze­rint. A’ béke nemzetének munkája, korunk reánk viradott szüksége és jótékony foglalko­zása ezen törekvés, 's ha természetes ezen pillanatban a' szemlélő előtt azon kérdés felöt­­lése, hogy mi lehet ezen tisztelt gyülekezet czélja? éppen oly természetes a’ rövid felelet is, hogy tár­salgás­­a mi a’ szellemi közlekedésnek legbe­csesebb módja, ’s lehet közvetett, az az: irás vagy izenetbeli, és közvetlen, az az: élőszóva­­k­. Ezen utolsót törekszem főleg átnézni. A’ gondolkozó minden vizsgálódásinak tár­gya az ember: erre vonatkozik minden mun­kálata, azért használja-k­i testi, lelki erejét­ ebben központosul minden foglalatossága, az em­ber magából veszi az erény bájképeit, a’ bűn rémalakjait­ tulajdon keblét mennyé varázsolja, vagy pokollá változtatja, az ipar é s szorgalom bélábhatlan mezején mindég magát keresi, ’s ezért oly kedves meglepetése midőn magát másokban feltalálja. A’ népeknek mint az egyes embereknek van életidejük, csak hogy amazoknál a' szá­­­molás századokkal történik, ezeknél évekkel. Mind kettőjüknek életrajzuk a’ história, a’ mely ott kezdődik, a' hol a’ mese végződik. A’ mi szépet, jót, hasznost, idvest századok igye­kezete, fürkészete, küzdése, áldozatja állitott­­elő, azt a’ történetek tára rövidbe foglalva, az élőknek kényelmes átnézésekre ajánlja, ’s így a’ jelenkor a’ mohos századokkal, az éld a’ holtakkal társalog. Ámbár ezen közlekedési módot is forró hálával említem, de nem lehet nem sajnálnom azt, hogy ezen társalgásban min­dég csak a’ hóit beszél, az élő pedig hallgat. A’ mennyiben a’ társalgás czélja a köl­csönös fel­világítás és megértés, ’s ennél fogva némi vitatkozást teszen­ fel, annyiban az írás­beli vagy izenet általi közlekedés .Kijános, mert a’ kifejezéseit határai betűkkel kitű­zvék ’s életnélküliek. Bizonyítja ezt a’ történetírás, melyből borzadva láthatni, hogy sokszor a’ féreértésnek mily rettenetes eredményei vol­tak, melyeket két személynek együtti rövid beszélgetése meggátolhatott volna. Hányszor 84

Next