Hon és Külföld, 1844 (4. évfolyam, 1-105. szám)

1844-11-19 / 93. szám

Tartalom ! Valami a’ chinaiak vallásáról. Svédországi állapotok. Amerikai jégkereskedelem. Jávai thén. "Városi állapotok Angliában. Tengeri feredék Párizsban. Elegytár. ___________________________________________ HON ÉS K ti LF ÖL !. 18­44. (Második félév.) 93-k szám* Kolozsvár. Kedden november 10-én, 1844. ( Valami a* chinaiak vallásáról. izzolati Józsefnek, Uukvangban apos­toli helyt­art­ottak levele után.) E birodalom vallása éppen oly durva bál­ványozás, mint a’ régi világé. A’ chinaiak is­tenei csaknem számtalanok; némelyek ezek házzal egészen költött istenek, mások, még pedig jó nagy számmal a’ birodalom első kor­szakaiban valósággal éltek) ezek a’ mestersé­gek feltalálói, a’ régi bölcseség mesterei, a’ törvényhozó vagy a’ hóditó királyok, hires férfiak és nők, kik erényeik vagy gonoszsá­gaik, k­icsapongásaik vagy kegyetlenkedéseik által emelkedtek­ fel az istenesités méltóságá­­ra. Mind ezen istenek nevei, legnevezetesebb kalandjaik átnézetével, vastag köteteket tölte­­nének­ bé, mert e’ csudálatos krónikának nincs más alapja ’s más szabálya, csak a’ temérdek sok boncz, csalók és varázslók bódult képze­lőd­ése, kik a’ por nép tudatlanságát csúfol­ják ’s könnyenhivőségét hasznukra fordítják. Itt csak­ a’ főbb isteneket emlitjü­k­ meg : Pani­­kit, ki a’ h­aosba rendet hozott, az eget a’ földtől elválasztván; Sen-Nam­, ki a’ holtakat itéli­ meg és a’ lelkek bujdosását vezérli; Sen- Vain, a pokol ura; Tien-len, a’ mennyország ura; Lz­ai-hszen, a’ villám és mennydörgés is­tene; Lao-Suiti, a’ harczok legtöbb bírája; Kum fu-tszu, a’ bölcseség királya; Lö-Dzai­­fiszen, a’ kereskedés elrendezője és a' gazdag­ság osztogatója; Men-Siun, a’ házi tűzhely őr­zője; San-tinian, a’ városok védszelleme, és Ma-vám, a’ pásztorok barátja, és a’ nyájak oltalmazója. E’ közisteneken kivül minden családnak, minden kézimesterségnek, minden karnak sa­játságos bálványai vannak , melyek szűkebb körben béfolyást gyakorolnak, és részletes ér­dekeknek és szükségeknek megfelelnek. Szá­razság idején a’ chinaiak a’ vizek istenéhez folyamodnak, hogy ez a’ felhőket nyissa­ r meg; de ha több napi kérés és könyörgés után sem hull eső, miután már sok tömjén és szent pa­piros elégettetett, ekkor a’ kérés könyörgés és imádás, gúnyolódássá változik: „Te tolvaj, add­ meg nekünk, mit kérünk, vagy ha nem, add­ viszsza mit néked adtunk. Hiúságod ked­veli kódolásainkat ’s azért kéreted magadat. De nézz ide , a’ könyörgők kezében most bot van. Adj esőt, vagy . . . .“ ’S ekkor a’ bál­ványt jól megbotolják—megkorbácsolják mint valami makacs gyermeket. Mi a’ házi isteneket illeti, a’ dolog még furcsább. Midőn a’ ház dolgai roszul mennek, nincs kereset, vagy a’ családot valamely sze­rencsétlenség érte, annak mindenkor a’ bál­vány oka ’s ezzel ilyenkor a’ háziak mindég kurtán bánnak; aljzatáról lerántják, ’s kinyi­latkoztatják nékie, miszerint minden méltósá­gától ’s a’ további tisztelettől megfosztetik, mivel arra többé nem érdemes, ’s valamely templomba száműzik, hol a’ munkátlan henyé­lő istenek tartatnak, vagy pedig az engedel­mességet mintegy következőképpen mondják­­fel : „Már ennyi­­s ennyi évek óta imádunk tégedet; a’ te oltárod előtt ennyi s ennyi font tömjént égettünk­ el, minden nap annyiszor ’s annyiszor borultunk­ le előtted, temérdek pénzt költöttünk reád , csak hogy tetszésedet megnyerjük, ’s még is a’ te istenséged imádá­­sa nekünk még egy szapek (pénz) jövedelmet sem hajtott. Tudd meg azért, hogy mi tőled többé semmit sem várunk, ’s a’ te kegyelmed­ről lemondunk ; mi most már egy bőkezűbb , adakozóbb istent keresünk magunknak. De hogy mint jó barátok váljunk­ el egymástól, utoljára megadjuk néked most a’ tiszteletet/* E’ szavaknál az egész család földre borul, ’s ilyeténképpen végződik a’ búcsúzodás. Minden bálványozás és sok isten tartása mellett is a’ chinaiak nagy veszélyben így ki­­áltnak­ fel : „Lao-Tien-sé !“ S Oh nagy úr, se­gíts nékünk vagy: „Oh öreg ég! segíts !** mely kifejezések tanúsítják, hogy az egyetlen egy fövalóság eszméje e’ pogányok szivébe is bé van vésve.93

Next