Katonai Szemle 1955/1
1955 / 1-2. szám - Kovács László őrnagy: A katonai fegyelem megszilárdításának útja
Kovács László őrnagy A katonai fegyelem megszilárdításának útja Akadnak egyes parancsnokok, akik a szabályzat szellemével ellenkező módszerekkel szeretnék a szilárd fegyelmet megteremteni alegységükben. Ez a gyengeség jele: burkolt beismerése annak, hogy nem sajátították el az emberek nevelésének a művészetét. A burzsoá hadseregek kényszeren alapuló vakfegyelme a kizsákmányoló rendszer csődje következtében jött létre, annak a gyengeségnek a kifejezője, amely az osztályellentétek kibékíthetetlensége és kiélezettsége következtében képtelenné teszi a burzsoáziát, hogy a tömegeket ideológiailag magához kösse. A mi katonáinknak belsőleg is meg kell győződniük a fegyelmi és magatartási szabályok szükségességéről. Néphadsereünyk szilárd alapja: az öntudatos vasfegyelem. Természetesen ez nagynevelőmunkát kíván meg a parancsnokoktól és a pockai apparátustól. Nekik kell kialakítanak katonáikban a fegyelem követelményeihez való öntudatos viszonyt. Ez viszont elmélyült tudást, nagy nevelői gyakorlatot, a katonák alapos ismeretét, jellemük, tulajdonságaik részletes tanulmányozását követeli meg. Ezt ma még nem minden parancsnok látja világosan. Sokan a fenyítést csaknem egyedüli eszközként alkalmazzák, s emellett elhanyagolják a legfontosabbat, a megelőző nevelőmunkát. Különösen kevés figyelmet fordítanak a tisztek és tiszthelyetttsekelvetésére. Ezért van az, hogy a tisztek és tiszthelyettesek egy része maga is megsérti a fegyelmet és nem mutat követendő példát az alárendeltek számára. Károsan hat ki a fegyelmi helyzetre az is, ha a parancsnokok és politikai munkások nem tekintik a tisztek nevelését elsőrendű feladatuknak, nem nevelik őket következetesen a tiszti hivatástudatra, a katonai szolgálat szeretetére, az önmaguk és beosztottjaik iránti igényességre, példamutató kommunista erkölcsre. Ez a hiba a fegyelem régi, helytelen, burzsoá értelmezéséből adódik. A tudatos fegyelem sokoldalú nevelői munka eredménye. A katonában a fegyelemre vonatkozó határozott nézeteket és meggyőzést kell kialakítanunk. Ugyanakkor megköveteljük tőle, hogy ezeket váltsa is valóra. Ennek érdekében rászoktatjuk a rendre és fegyelmezett magatartásra. A nevelési folyamat eredményeképpen szilárd fegyelem jön létre, amely azon alapul, hogy a katonák ellentmondás nélkül alárendelik magukat a parancsnoknak. Ennek a fegyelemnek a tudatossága abban nyilvánul meg, hogy a katona a parancs minél tökéletesebb végrehajtására törekszik és személyes kezdeményezésével, szervezett nautikára való törekvésével igyekszik minél jobban végrehajtani kötelességét. A katonák betartják a szabályzatokat és parancsokat, pontosan és lelkiismeretesen teljesítik szolgálati kötelességeiket, ugyanakkor a kiképzési időn túl a társadalmi munkában való részvétellel, a társadalmi és a személyi tulajdonnal szembeni szocialista viszonnyal, elöljáróikkal, társaikkal és alárendeltjeikkel szembeni udvariassággal és egyéb vonatkozásban is betartják a szocialista magatartás szabályait. 3