A Hungarológia Oktatása 1. I. évfolyam (Budapest, 1987)
Előszó
ELŐSZÓ A magyar nyelv és a hungarológia külföldi egyetemi oktatásának hálózata a 80-as évek végén több mint 90 oktatóhelyet fog át. Ezek jelentős része nagy hagyományokkal, kiterjedt tudományos és szakmai kapcsolatokkal rendelkező intézmény, de vannak néhány éve működő oktatóhelyek is, ahol az oktatási szervezet kiépítése és a szakmai tevékenység megalapozása az időszerű feladat. A hungarológia külföldi oktatását célok, feladatok és lehetőségek tekintetében nagyfokú változatosság jellemzi. Természetszerűleg mások a feladatai és lehetőségei az egyszemélyes magyar lektorátusnak, mint a szakképzést végző magyar tanszéknek vagy hungarológiai központnak. A különböző szervezeti keretben és tevékenységi szerkezettel működő oktatóhelyek között azonban nemcsak jelentős eltérések vannak, de azonosságok, közös vagy rokonítható vonások is találhatók. A hungarológiai tevékenység területén szinte mindenütt felhalmozódtak olyan szakmai, módszertani vagy oktatásszervezési stb. tapasztalatok, amelyeknek a megismerése hasznos lehet más oktatóhelyek és szakemberek számára is. Az utóbbi egy-két évtizedben Magyarországon és külföldön több szervezet és orgánum jött létre annak érdekében, hogy intézményi, nemzeti, vagy nemzetközi keretben szervezze és támogassa a hungarológiai munkát. A hungarológus szakemberképzés elősegítése és fejlesztése, az információs tevékenység szélesítése, az egyes oktatóhelyek közötti kapcsolatok erősítése érdekében szükség van a meglévők mellett olyan publikációs fórumra is, amely rendszeresen és átfogóan foglalkozik a hungarológia külföldi egyetemi oktatásának kérdéseivel, áttekintést ad annak helyzetéről, valamint a hozzá kapcsolódó kutatási tevékenységről. „A Hungarológia Oktatása" néven meginduló szakmai periodikának az a célja, hogy a szakterület elméleti és gyakorlati művelőinek írásaira alapozva tájékoztasson a magyar nyelv és a hungarológia oktatás múltjáról és jelenéről, bemutassa az egyes külföldi oktatóhelyeket, az ott folyó oktató- és kutatómunkát, informáljon a magyarországi felsőoktatási és tudományos háttér helyzetéről. Kiadványunkban a fentieken kívül helyet kapnak a hungarológia, mint interdiszciplína elméleti kérdéseivel foglalkozó tanulmányok. Külön figyelmet szentelünk a magyar mint idegen nyelv, a magyar irodalom, történelem és országismeret oktatási kérdéseinek, és olyan cikkeket is közölni kívánunk, amelyek az oktatásban vagy a továbbképzésben felhasználható szakanyagok, tankönyvek és módszerek ismertetésével vagy elemzésével foglalkoznak. Szívesen helyet adunk a hungarológia oktatásával és kutatásával kapcsolatos dokumentumoknak. A tervek megvalósításához kérjük és várjuk a hungarológia hazai és külföldi oktatóinak, kutatóinak, szervezőinek, irányítóinak írásait és támogatását. „A Hungarológia Oktatása" megjelenésével korábbi kiadványsorozatunk a „Magyar Nyelv Külföldieknek" megszűnik. A hagyományok és a megújulás összekapcsolásának jeleként első számunk a VII. magyar lektori konferencia anyagát tartalmazza. A szerkesztő 3