A Hungarológia Oktatása 1. I. évfolyam (Budapest, 1987)

Előszó

ELŐSZÓ A magyar nyelv és a hungarológia külföldi egyetemi oktatásának hálózata a 80-as évek végén több mint 90 oktatóhelyet fog át. Ezek jelentős része nagy hagyományok­kal, kiterjedt tudományos és szakmai kapcsolatokkal rendelkező intézmény, de vannak néhány éve működő oktatóhelyek is, ahol az oktatási szervezet kiépítése és a szakmai tevékenység megalapozása az időszerű feladat. A hungarológia külföldi oktatását célok, feladatok és lehetőségek tekintetében nagy­fokú változatosság jellemzi. Természetszerűleg mások a feladatai és lehetőségei az egy­személyes magyar lektorátusnak, mint a szakképzést végző magyar tanszéknek vagy hun­garológiai központnak. A különböző szervezeti keretben és tevékenységi szerkezettel működő oktatóhelyek között azonban nemcsak jelentős eltérések vannak, de azonossá­gok, közös vagy rokonítható vonások is találhatók. A hungarológiai tevékenység terüle­tén szinte mindenütt felhalmozódtak olyan szakmai, módszertani vagy oktatásszervezési stb. tapasztalatok, amelyeknek a megismerése hasznos lehet más oktatóhelyek és szak­emberek számára is. Az utóbbi egy-két évtizedben Magyarországon és külföldön több szervezet és orgá­num jött létre annak érdekében, hogy intézményi, nemzeti, vagy nemzetközi keretben szervezze és támogassa a hungarológiai munkát. A hungarológus szakemberképzés elő­segítése és fejlesztése, az információs tevékenység szélesítése, az egyes oktatóhelyek kö­zötti kapcsolatok erősítése érdekében szükség van a meglévők mellett olyan publikációs fórumra is, amely rendszeresen és átfogóan foglalkozik a hungarológia külföldi egyetemi oktatásának kérdéseivel, áttekintést ad annak helyzetéről, valamint a hozzá kapcsolódó kutatási tevékenységről. „A Hungarológia Oktatása" néven meginduló szakmai periodikának az a célja, hogy a szakterület elméleti és gyakorlati művelőinek írásaira alapozva tájékoztasson a magyar nyelv és a hungarológia oktatás múltjáról és jelenéről, bemutassa az egyes külföldi okta­tóhelyeket, az ott folyó oktató- és kutatómunkát, informáljon a magyarországi felsőok­tatási és tudományos háttér helyzetéről. Kiadványunkban a fentieken kívül helyet kap­nak a hungarológia, mint interdiszciplína elméleti kérdéseivel foglalkozó tanulmányok. Külön figyelmet szentelünk a magyar mint idegen nyelv, a magyar irodalom, történe­lem és országismeret oktatási kérdéseinek, és olyan cikkeket is közölni kívánunk, ame­lyek az oktatásban vagy a továbbképzésben felhasználható szakanyagok, tankönyvek és módszerek ismertetésével vagy elemzésével foglalkoznak. Szívesen helyet adunk a hun­garológia oktatásával és kutatásával kapcsolatos dokumentumoknak. A tervek megvalósításához kérjük és várjuk a hungarológia hazai és külföldi oktatói­nak, kutatóinak, szervezőinek, irányítóinak írásait és támogatását. „A Hungarológia Oktatása" megjelenésével korábbi kiadványsorozatunk a „Magyar Nyelv Külföldieknek" megszűnik. A hagyományok és a megújulás összekapcsolásának jeleként első számunk a VII. magyar lektori konferencia anyagát tartalmazza. A szerkesztő 3

Next