Ifjú Sólyom, 1952 (2. évfolyam, 1-17. szám)

1952-01-10 / 1. szám

Felszállás a sztratoszférába „Ha a léggömb súlya a burok­kal és a terheléssel együtt keve­sebb az általa kiszorított levegő súlyánál, felemelkedik. ” Elmondom egyik legutóbbi felszálláso­mat a sztratoszférába. Két évvel ezelőtt, 1949 áprilisában történt... Az „SzSz-Sz V. R.—79” jelzésű­ léggömbön ketten emelkedtünk fel: P. P. Polosznhin, a pa­rancsnok és én. Régebben ez a típusú léggömb sohasem emelkedett magasabbra, mint 11.000 mé­ter. Lengyel léghajósok állították fel ezt a rekordot, mi pedig elhatároztuk, hogy megdöntjü­k. Kora reggel érkeztünk Polosznyin elv­társsal a Központi Légügyi Megfigyelő Intézetbe. Napfényes, tiszta reggel volt, léggömbünk ott lebegett a repülőtér felett. A burok, amely telve volt hidrogén­gáz­zal, ragyogott a napsugárban. Mégegyszer ellenőriztük a készülékeket, magát a burkot és befejeztük az utolsó előkészületeket. Helyet foglaltunk Polo­­szuhinnal a gondolában, 5 óra 28 perc! „Felszállás!” — kiáltja el magát Poloszuhin és a léggömb meg­kezdi útját a sztratoszféra felé. Tudjátok-e, hogy miért szállt fel a léggömb? — Engedelmeskedett annak a törvénynek, amelyről tankönyvetek sorai beszélnek. Léggömbünk súlya a gondolá­val és a készülékekkel együtt kevesebb, mint az általa kiszorított levegő súlya. Egyre magasabbra emelkedünk... Most még felettünk úsznak a felhők, de nem­sokára már alattunk látjuk őket. A hő­mérséklet érezhetően csökken. Megtettük az első 3000 métert! A légnyomás ala­csonyabb, nehezen lélekzünk. Feltesszük az oxigén-álarcokat. A léggömb pedig tovább — egyre magasabbra — emelke­dik . . . Most már kimondottan hideg van. Nézem az ég színét — egészen sötétkék. 9200 méteres magasságban a léggömb megáll, nem emelkedik tovább. .Miért? — Emlékezzetek vissza ismét a tankönyv soraira... A levegő sűrűsége csökkent s így a kiszorított levegőnek a súlya egyenlő lett a léggömbünkével. Most tehát — abból a célból, hogy feljebb emelkedhessünk — könnyebbé kell tenni a léggömböt. Elkezdjük kidobálni a ma­gunkkal hozott terhelést. Ez használ, egyre feljebb szültünk, a léggömb ismét könnyebbé vált a levegőnél. A hőmérő — 56 fokot mutat. A hőmérő higanyszála nem süllyed tovább s ez azt jelenti, hogy már a sztratoszférában vagyunk. Reggel 7 óra! — A mérőkészülékek 11 .700 méteres magasságot mutatnak. Négy perc múlva a léggömb több, mint 12.000 méteres magasságba emelkedik. A légnyomás 140 mm higanyoszlop nyomásáig esett le. Rádiójelentést adunk: „12.100 méteres magasságot értünk el. Hőmérséklet - 56 fok. Szerpuhovtól délre vagyunk."­­ Teljesítményünkkel a nemzetközi rekor­dot 1250 méterrel túlszárnyaltuk. Elhatároztuk, hogy megkezdjük a le­szállást. Ebből a célból különleges sze­lep segítségével kiengedtük a burokból a gáz egy részét. Léggömbünk térfogata kisebb lett, ezáltal súlya a levegőéhez viszonyítva megnövekedett s így fokoza­tosan közelítjük meg a földet . .. (Pionyerszkaja Pravda.) MODELLKIÁLLÍ­TÁSOK A XIII. kerületi modellező körzet a Rákosi Mátyás kultúr­­házban szám­os jól sikerült kiállítást rendezett Sztálin elvtárs születésnapja tiszteletére. A körzet körei bebizonyították, hogy a fejlődés útjára léptek. Igen szépek voltak a diófurnér orr­­borítású vitorlázók. A kiállítást nagyszámú ifjúság látogatta és ennek eredményeképpen három nap alatt közel hatvan jelent­kező lépett a kerület modellező köreibe. Tolvaj Demeter körzet­vezető elvtárs ezután fokozottan buzdítja az angyalföldi ifjakat a motoros modellek építésére és az önálló tervezésre. Ugyancsak jól sikerült kiállítást rendezett a Magyar Pamut­ Ipar modellező köre. A kiállításon már előtérbe került a hőlég­­sugaras modellek építése. A kiállítást sok újpesti ifjú tekintei meg. A helyi repülőklub sok segítséget nyújtott a kiállító sikeréhez. A kiállítás alkalmával tüntette ki a körzet vezetője, Patai Mihály elvtársat, a Magyar Repülő Szövetség Központi Vezetősége „Kiváló Parancsnok" jelvénnyel. Patai elvtársnak az a feladata, hogy még több ifjút vonjon be a modellezésbe és közben szüntelen küzdjön a helyenként fejét felütő öncélúság ellen. /V

Next