Ifjú Sólyom, 1954 (4. évfolyam, 1-12. szám)

1954-01-25 / 1. szám

40 év a modellezésben Aszalay Lajos elvtárs már „nem mai gyerek", mint textil­festő dolgozik a Gyapjúmosó­ban, ahol egyúttal a modellező­kör vezetője. A modellezésnek már régi, lelkes híve. Régen, negyven évvel ezelőtt készí­tette el az első modelljét. De hallgassuk meg őt, mire emlé­kezik vissza negyven év táv­latából. — 1913-ban Nagykanizsán mint könyvkötő tanonc dolgoz­tam. Az időtájt nagy esemény volt, mikor a ma is komoly munkát végző Schwachulay Sándor repü­lőgéptervező váro­sunkban repülőbemutatót tartott. Mint fiatal tanonc én is ott lábatlanka­ttam a mezőn, ahol a gépet összeszerelték. Igyekeztem kifürkészni az akkor még ritkaságszámba menő masina minden csinját-binját. A bemutató után nem tudtam nyugodni, hanem emléke­zetből igyekeztem összeállítani a repülőgép mását. Persze akkor még szaktudásom nem volt számottevő, így az első modell nem ért el lényeges teljesítményt és inkább csak érde­kes dísz­ volt. Később kezembe került egy ifjúsági lap, mely közölte egy modell tervrajzát. Igyekeztem precízen elkészíteni a mo­dellt.. Ez már jobban sikerült, mert mintegy negyven-ötven métert repült. 1924-ben kerültem fel Budapestre. Gyakran kivitt a kíván­csiság a Farkasheeyre és a Hármashatárhegyre, ahol több pesti modellezővel összeismerkedtem. Akkor még nem folyt szervezett modellezés, mindenki csak saját passziójából készí­tett és repített modelleket. 1935-ben megalakítottuk a Sashegyi Repülő Kört, melybe bevontam a környékbeli iskolásgyermekeket. Az összejövete­­leket, modellkészítéseket nálam bonyolítottuk le, szegényes lakásban, de senki nem volt finnyás, hiszen minden fiatal, magamfajta proletár gyermeke volt. Akkor bizony nehéz volt egy modellezőkör fenntartása, hiszen sem anyagi, sem erkölcsi támogatást nem nyújtott a társadalmi­ rendszer. Jól emlékszem még, hogy több ízben gyalog tettem meg az utat a Róbert Károly­ körúttól a Hármas­­határhegyig, mert nem volt még villamosra sem pénzem. A szenvedély azonban nagyon erős volt bennem, és mindent elkövettem, néha még a kenyérről is lemondtam, hogy egy­­egy Új modellt elkészíthessek és kipróbálhassak. Későb­bzután a kör tagjaival apró játékrepülőket készí­tettünk eladásra, s ebből a pénzből fedeztük a modellek anyagát és a versenyekre való utazás költségeit. A múltban maguk a repülők sem vették komolyan a modellezést, s­­ lenézték azokat, akik modellezéssel foglal­koztak En­nek az volt a magyarázata, hogy a repülésre gya­korlati­ag csak az uralkodó osztály gyermekeinek volt média, a modellező­, pedig inkább a szegény proletárgyermekek között hódított tért. Ennek az osztálygőgnek egyik megnyilvánulá­saként zavartak el egyszer bennünket a Hármashatárhegyről az „úri­ pilóták“. A felszabadulás után, 1947-ben megalakítottam a „Lilien­thal“ modellezőkört. Később ez a Gyapjúmosó modellező­körébe olvadt be, melynek elnöke lettem. Sok fiatal modellező nőtt fel a kezem alatt és eredmé­nyeikre én is büszke vagyok. 1950/51-ben az évi rekordok 50%-át a mi modellezőkörünk érte el. Saját modelljeire közül egy csupaszárny gumimotoros, vízi indítású, 1 perc 5 mp idővel nemzetközi rekordot ért el 1950-ben. 1951-ben egy 10 cm3-es körrepülő modellemmel 105 km-es nemzetközi rekordot értem el. Most tervbe vettem egy olyan körrepülő-modell építését, mely füstcsíkot húz maga után és pilótája repülés közben ki­­ugorva, ejtőernyővel leereszkedik. Aszalay elvtárs kemény és derekas munkát végzett negy­ven év alatt a modellezés tömeg jellegűvé fejlesztése érdeké­ben. Kívánjuk, hogy továbbra is lelkes munkával nevelje a fiatal modellezőket. Fejlessze a fiatalok szakmai tudását és serkentse őket a jelenlegi rekordok túlszárnyalására. A FAI közleménye A FAI legutóbbi ülésén a Nemzetközi Modellezőbizottság fontos határozatot hozott. Az eddig fennálló nagyszámú modellkategória már nem felel meg a fejlődésnek, nem volt eléggé áttekinthető és nem adott elég alapot az összehasonlításra. Ezért a bizottság csök­kentette az elismert modellező rekordok számát. A száraz­földi és vízi motoros kategóriát összevonta, a csupaszárny­­kategóriát pedig eltörölte. Ezzel a felállítható rekordok száma 30-ra csökkent. 1954. jan. 1-től az alábbi kategóriákban lehet rekordot fel­állítani : Világrekordok. Az összes kategóriákra vonatkozólag ösz­­szesen négy világrekord van nyilvántartva: Legnagyobb időtartam, távolság, magasság, sebesség. Nemzetközi rekordok­ ­ Idő­tartam Távol­ság Magas­ság Sebes­ség 1. Szabadonrepülő szárazföldi­­ gumi motoros és vízi | modell szárazföldi 1 mechanikus és vízi 1 motoros modell Helikopter KSTTM Tr . mechanikus Helikopter motoros mo(iell Vitorlázó modell 2. Távirányításos szárazföldi 1 mechanikus és vízi | motoros modell Vitorlázó .... 3. Körrepü­lő szárazföldi , mechanikus és vizi­­­motoros modell Sebesig 0-2,5 cm3-ig 2,5-5 cm3-ig 5-10 cm3-ig Hőlégsugárhajtású modellek Sebesség (A vonalkázott kocka jelenti a fennálló kategóriát) • • '­ Önállóan jelenik meg az Ifjú Sólyom 1954. január 25-től a Magyar Repülő Szövetség a model­lező fiatalság kívánságára önállóan adja ki központi model­lező lapját, az Ifjú Sólymot. A tizenhat oldalon megjelenő Ifjú Sólyom ezentúl havonta egyszer 25-én jelenik meg. A megváltozott oldalszám lehetővé teszi a lap tartalmának változatosabb, s a modellezők fejlődésének megfelelő össze­állítását. Az Ifjú Sólyom ezentúl külön vásárolható az IBUSZ pavilonoknál és a lapárusítóknál. Ára példányonként: 1.50 Ft. Előfizetési ára: egy évre 14.— Ft, félévre 7.50 Ft, negyedévre 4.— Ft. Előfizetéseket felvesz az MRSZ Sajtókiadó és Anyag­ellátója, Budapest, V. ker., Engels­ tér 15. Kiadóhivatali csekk­­számlaszám: 999.216—47. IU A címképen: Mészáros József és Giber Tibor az RMMTSE Modellező Kísérleti Műhelyében motorpróbát tartanak

Next