Ifjú Sólyom, 1954 (4. évfolyam, 1-12. szám)
1954-01-25 / 1. szám
Néhány hasznos tudnivaló az átlaggumimotoros modellekkel foglalkozók számára Tapasztalt modellezők, akik jártasak a modellezés berkeiben, ismerik az öszszes típusok és kategóriák minden csínját-binját, tudják, hogy a gumimotoros és különösen az átlaggumimotoros modellek kemény diót jelentenek, ha valóban versenyképes teljesítményt akarnak elérni velük. E cikkben rá szeretnénk mutatni néhány fontos körülményre, melyek hozzásegíthetnek az átlagverseny eléréséhez és figyelembe véve az új szabályzati megkötéseket, támaszt nyújtanak az átlagmodellek megtervezéséhez. Nézzük meg először, hogy a FAI (Nemzetközi Repülő Szövetség) repülőmodellező sportkódexének gumimotoros átlagmodellekre vonatkozó 1954. évi versenyszabályzata magára a modellre vonatkozóan milyen előírásokat is tartalmaz. 1. A modell összes felülete (szárny és vízszintes csillapító) nem lehet kisebb 17 dmJ-nél és nem lehet nagyobb 19 dmJ- nél. A felületnek a vízszintes síkra vetített vetülete mérendő (1. ábra). Ha a szárnyat, vagy a vízszintes csillapítót a törzsbe beépítjük, akkor a beépített rész is beleszámít a felületbe (2. ábra). 2. A törzs minimális keresztmetszete nem lehet kevesebb 0,65 dm 3-nél. 3. A repülőmodell teljes súlya nem lehet kevesebb 230 g-nál. 4. A modellhez használt gumimotor súlya nem lehet több 60 grammnál. A 4-es pontban foglalt megkötés csak legújabban lépett érvénybe és nagy fejtörés elé állította a modellezőket. Hogyan is méretezzük a rendelkezésre álló 90 gramm gumit? Erről fogunk most beszélni. Vajjon miért volt szükség a gumimotor súlyának megkötésére, vethetjük fel a kérdést. Az utóbbi években a modellezők a modell üres súlyának csökkentését és a gumimotor súlyának növelését már az észszerűtlenségig fokozták. Különösen, amikor divatba jött a fogaskerékáttétel és a hosszú törzs (nem ritkán 1500—1800 mm). A fogaskerék-áttétel és a hosszú törzs is, hosszú és ezáltal nagy súlyú gumimotort kívánt meg. Míg 1948-ban Chesterton győztes modelljéhez 110 grammos motort alkalmazott (Brown Robberből), 1952-ben már a 140 —150 gramm súlyú gumimotorok sem mentek ritkaságszámba. Ez az egészségtelen fejlődés azt eredményezte, hogy a versenyeken egyre-másra hallatszott a modellezők által jól ismert és rettegett recsegő hang, ami a törzs összetörésével egyértelmű. Az agyonkönnyített vázak nélkülözték a szükséges szilárdságot és a törzs nem bírta ki a nagymennyiségű gumi feszítő és csavaró energiáját. A gumimotor súlyának 80 grammra való maximálása részint a versenyek eredményeinek realizálására is irányult. Egyorma súlyú gumimotorokkal repülő modellek átlageredménye jobban összehangolódik. Mégis a látszólag egyforma kötöttség is sokféle lehetőséget nyújt a motor nyalábhosszúságának, keresztmetszetének és a légcsavar átmérőjének, valamint emelkedésének a megválasztásával. Felvetődik a kérdés, hogyan alakítsuk ki gumimotorunkat és léglégcsavarunkat úgy, hogy az a leggazdaságosabb teljesítményt adja. 80 gramm súlyú gumiból nem tervezhetünk túl hosszú nyalábot, illetőleg a modell törzsét és kampótávolságát nem vehetjük túl hosszúra, mert a guminyaláb hosszának növelésével arányosan csökken a keresztmetszete. A legutóbbi tapasztalatok alapján kitűnik, hogy a modell törzsének hosszát legcélszerűbb 950 és 1100 mm között megválasztani. A guminyaláb hosszát pedig 900—1140 mm-ig, egynyalábos áttétel nélküli modellekhez. Fogaskerék-áttételes gépekhez általában két darab 550— 600 mm-es nyalábot alkalmazhatunk. Amikor bevezették a gumimotor súlyának korlátozását, úgy látszott, hogy ez a kétnyalábos áttételes modellek alkonyát jelenti. A legutóbb lezajlott Honvéd Kupa azonban ennek homlokegyenest az ellenkezőjét bizonyította be, a verseny győztese Krizsma Gyula és a harmadik helyezett Winkler László is fogaskerékáttételt használtak modelljeikhez. Tehát megdőlt az a hiedelem, hogy a 80 gramm gumi nem elegendő két nyalábhoz. A nyalábhosszúságok helyes megválasztásával sikeresen készíthetünk fogaskerékáttételes modellt is. A guminyaláb elkészítéséhez előzőleg pontos mérésre és számításra van szükségünk, hogy a 80 gramm súlyhoz eltaláljuk a megfelelő nyaláb-hosszúságot, keresztmetszetet, illetőleg a gumiszálak számát. Ehhez szeretnénk most segítséget nyújtani táblázatunkkal. A táblázat a nálunk általánosan használt körkeresztmetszetű szürke gumira vonatkozik. A gumi átmérője kb. 1,2 mm, keresztszete kb. 1,1 mm*. Nyúlása hatszoros és energiatároló képessége húzásra 600, csavarásra (gumimotoros modelleknél csak ez fordul elő) 400 mkg. 1 méter gumi súlya kb. 1,13 g, az eltérés legfeljebb 1—2 századgramm lehet. A táblázatból látható, hogy bizonyos számú szálból készült guminyaláb milyen hosszú lehet 80 gramm súlyban. Ezeknél az értékeknél a nyaláb súlya kb. 80 gramm, ezért a hosszúságból elvehetünk néhány millimétert, mert a kenőanyagra is kell valamit számítani \ flumtezálak A nyaláb A súly száma hossza 60 1180 mm 80 g 62 1140 mm 80 g 64 1100 mm 80 g 66 1070 mm 80 g 68 1040 mm 80 g 70 1010 mm 80 g 72980 mm 80 g 74 950 mm 80 g 76 930 mm 80 g 78 910 mm 80 g 1