Ifjú Sólyom, 1954 (4. évfolyam, 1-12. szám)

1954-01-25 / 1. szám

Néhány hasznos tudnivaló az átlaggumimotoros modellekkel foglalkozók számára Tapasztalt modellezők, akik jártasak a modellezés berkeiben, ismerik az ösz­­szes típusok és kategóriák minden csín­­ját-binját, tudják, hogy a gumimotoros és különösen az átlaggumimotoros mo­dellek kemény diót jelentenek, ha való­ban versenyképes teljesítményt akarnak elérni velük. E cikkben rá szeretnénk mutatni né­hány fontos körülményre, melyek hozzá­segíthetnek az átlagverseny eléréséhez és figyelembe véve az új szabályzati megkötéseket, támaszt nyújtanak az átlagmodellek megtervezéséhez. Nézzük meg először, hogy a FAI (Nemzetközi Repülő Szövetség) repülő­modellező sportkódexének gumimotoros átlagmodellekre vonatkozó 1954. évi ver­senyszabályzata magára a modellre vo­natkozóan milyen előírásokat is tartal­maz. 1. A modell összes felülete (szárny és vízszintes csillapító) nem lehet kisebb 17 dmJ-nél és nem lehet nagyobb 19 dmJ- nél. A felületnek a vízszintes síkra vetí­tett vetülete mérendő (1. ábra). Ha a szárnyat, vagy a vízszintes csillapítót a törzsbe beépítjük, akkor a beépített rész is beleszámít a felületbe (2. ábra). 2. A törzs minimális keresztmetszete nem lehet kevesebb 0,65 dm 3-nél. 3. A repülőmodell teljes súlya nem lehet kevesebb 230 g-nál. 4. A modellhez használt gumimotor súlya nem lehet több 60 grammnál. A 4-es pontban foglalt megkötés csak legújabban lépett érvénybe és nagy fejtörés elé állította a modellezőket. Ho­gyan is méretezzük a rendelkezésre álló 90 gramm gumit? Erről fogunk most be­szélni. Vajjon miért volt szükség a gumimotor súlyának megkötésére, vethetjük fel a kérdést. Az utóbbi években a modelle­zők a modell üres súlyának csökkentését és a gumimotor súlyának növelését már az észszerűtlenségig fokozták. Különö­sen, amikor divatba jött a fogaskerék­áttétel és a hosszú törzs (nem ritkán 1500—1800 mm). A fogaskerék-áttétel és a hosszú törzs is, hosszú és ez­által nagy súlyú gumimotort kívánt meg. Míg 1948-ban Chesterton győztes modelljéhez 110 grammos motort alkal­mazott (Brown Robber­­ből), 1952-ben már a 140 —150 gramm súlyú gumi­motorok sem mentek ritkaságszámba. Ez az egészségtelen fejlődés azt eredményezte, hogy a versenyeken egyre-másra hallatszott a modellezők által jól ismert és rette­gett recsegő hang, ami a törzs összetörésével egyértelmű. Az agyon­­könnyített vázak nélkü­lözték a szükséges szi­lárdságot és a törzs nem bírta ki a nagymennyiségű gumi feszítő és csavaró energiáját. A gumimotor súlyának 80 grammra való maximálása részint a versenyek eredményeinek realizálására is irányult. Egyorma súlyú gumimotorokkal repülő modellek átlageredménye jobban össze­hangolódik. Mégis a lát­szólag egyforma kötött­ség is sokféle lehetőséget nyújt a motor nyaláb­hosszúságának, kereszt­­metszetének és a lég­csavar átmérőjének, va­lamint emelkedésének a megválasztásával. Felvetődik a kérdés, hogyan alakítsuk ki gumimotorunkat és lég­légcsavarunkat úgy, hogy az a leggazdaságosabb teljesítményt adja. 80 gramm súlyú gumiból nem tervezhetünk túl hosszú nyalábot, illetőleg a modell törzsét és kampótávol­ságát nem vehetjük túl hosszúra, mert a guminyaláb hosszának növelésével arányosan csökken a keresztmetszete. A legutóbbi tapasztalatok alapján kitű­nik, hogy a modell törzsének hosszát leg­célszerűbb 950 és 1100 mm között meg­választani. A guminyaláb hosszát pedig 900—1140 mm-ig, egynyalábos áttétel nélküli modellekhez. Fogaskerék-áttéte­les gépekhez általában két darab 550— 600 mm-es nyalábot alkalmazhatunk. Amikor bevezették a gumimotor súlyá­nak korlátozását, úgy látszott, hogy ez a kétnyalábos áttételes modellek alko­nyát jelenti. A legutóbb lezajlott Honvéd Kupa azonban ennek homlokegyenest az ellenkezőjét bizonyította be, a verseny győztese Krizsma Gyula és a harmadik helyezett Winkler László is fogaskerék­áttételt használtak modelljeikhez. Tehát megdőlt az a hiedelem, hogy a 80 gramm gumi nem elegendő két nyalábhoz. A nyalábhosszúságok helyes megválasztá­sával sikeresen készíthetünk fogaskerék­áttételes modellt is. A guminyaláb elkészítéséhez előzőleg pontos mérésre és számításra van szük­ségünk, hogy a 80 gramm súlyhoz el­találjuk a megfelelő nyaláb-hosszúsá­got, keresztmetszetet, illetőleg a gumi­szálak számát. Ehhez szeretnénk most segítséget nyújtani táblázatunkkal. A táblázat a nálunk általánosan használt körkeresztmetszetű szürke gumira vonat­kozik. A gumi átmérője kb. 1,2 mm, kereszt­­szete kb. 1,1 mm*. Nyúlása hatszoros és energiatároló képessége húzásra 600, csa­varásra (gumimotoros modelleknél csak ez fordul elő) 400 mkg. 1 méter gumi súlya kb. 1,13 g, az eltérés legfeljebb 1—2 századgramm lehet. A táblázatból látható, hogy bizonyos számú szálból készült guminyaláb milyen hosszú lehet 80 gramm súlyban. Ezeknél az értékeknél a nyaláb súlya kb. 80 gramm, ezért a hosszúságból el­vehetünk néhány millimétert, mert a kenőanyagra is kell valamit számítani \ flumtezálak A nyaláb A súly száma hossza 60 1180 mm 80 g 62 1140 mm 80 g 64 1100 mm 80 g 66 1070 mm 80 g 68 1040 mm 80 g 70 1010 mm 80 g 72­­980 mm 80 g 74 950 mm 80 g 76 930 mm 80 g 78 910 mm 80 g 1­

Next