Ifjúmunkás, 1973 (17. évfolyam, 1-52. szám)
1973-11-08 / 45. szám
Ifjúmunkás A KISZ KÖZPONTI BIZOTTSÁGÁNAK HETILAPJA ■ ~ *' .; ’ЙУЬ : Ş& ^-Vu ;^: СЧ|А. '-íW;^.У^*'- > ■.. >1 'jér‘.i"Jí'^Av «Ä.r-Ci i3SÉ&Ü&’ \--f ЙЙ*Э ;» é» 1922 • (V so/. XVII 1973, nőimbe» 8. • r-'. > .-ÄKs'-Xf, J !f9mÄ ■-' -■%!% :-Svsí 1’ВН^Ог^^МиДЯасДЫшЯ "V^ • ( '-r-TjJp вдк&зкш Ifjúmunkás fogadónap Székelyudvarhelyen Szerkesztőink : Elekes Ferenc, Kovács Nemere és Nits Árpád november 11-én, vasárnap délelőtt 10 órakor a Siculus klubban várja a sratarokat, a lap barátait, az érdeklődőket. A Stúdió '51 Kodály-műsora után többek között arról beszélgetünk, hogy milyen szerepet kapnak és vállalnak a fiatal értelmiségiek a város életében. 0Я9Я1ШНЯММНВРНМЯ1 A madarakat meg kell érteni Könnyen előfordulhat, hogy egy madár nekifog a fészekrakáshoz, s egy nap múlva abba kell hagynia az egészet, mert beleszól valamiképpen az ember, kiszemeli magának a fa környékét, épp oda épít a közelébe, szóval sok ■minden közbejöhet. Különben is a madár gyönge és védtelen, ha abbahagyja valamiért a fészekrakást, meg kell érteni. Nehezebb viszont megérteni, ha az ember hagyja abba a fészekrakást, vagyis a lakásépítést, amit már elkezdett, hiszen az ő dolgába senki sem szól bele. A madarak különösen nem. Mondok két szomorú példát : A marosvásárhelyi vegyikombinát ötszáz fiatalja számára otthont akartak ebben az évben építeni. Tervbe is vették, meg is tárgyalták, ki is jelölték az otthon helyét, el is készítették az épület rajzát. Még év elején. Most, az év vége felé kiderítették, hogy nem megfelelő az a hely, ahová a lakást tervezték. Kerestek egy másik helyet. Persze, az is kiderült, hogy a régi rajz nem megfelelő, át kell dolgozni az új helyzetnek megfelelően. Lehet, hogy most éppen ezt a (Folytatása a 3. oldalon) PULZUS Nézzük meg jól e heti elsőoldalas fotónkat. Amiről készült, az hamarosan láthatatlanná válik. Aki ért egy kicsit a boltívekhez, annak nem kell sokat magyaráznunk, tudja, hogy a kép a gát belső faláról készült, erre támaszkodik majd a mesterséges tenger. Tíz négyzetkilométer kiterjedésű lesz ez a tenger — ezzel a hozzáértőknek azt is elárultuk, hogy a Meleg Szamos völgyében emelték ezt a gátat. A nyáron készült felvételt mostanig a fiókban tartottuk. Elárultuk: történelmi emléket akartunk érlelni belőle. És most lett azzá. A múlt héten Toşa Petru brigádja elzárta a gátat kikerülő alagutat és a Meleg Szamos vize évezredek óta először nem jut el a Szamosig, a Dunáig, a Tengerig. Egyelőre. Amíg meg nem teremti a Nyugati Érchegység tengerét. Amikor a fénykép készült, egy kolozsvári festő is kerülgette a gátat. Vázlatokat készített. Később elmondta, hogy azokkal maradt. Megragadta valami más, valami mélyebb élmény, amit ceruzával „megfogni“ nem tud. Talán azért megfoghatatlan, mert egy nagyon egyszerű, szavakban kifejezve szinte banális jelenséget fedezett fel. Azt, hogy itt, a gátnál különbek az emberek... Már sértődjön meg, aki akar, de neki így tűnt. Itt az emberek elsősorban dolgoznak és csak másodsorban... pontosabban: másodsorban — nincs idejük nyafogni, egymást idegesíteni, megszólni, irigyelni... így látta a művész. Lehet, hogy egy kicsit túlzottan látta, a ritka élmény megrohanta. Nagyon sokat azért nem tévedhetett. Maga a gátépítés gyorsasága is bizonyítja, hogy itt az emberek elsősorban dolgoznak: a mesterséges tenger feltöltése a tervezettnél hamarabb kezdődött meg. A festő másban tévedhetett. Abban, hogy a gáti élménye előtti emberismeretét egy kicsit csalhatatlattnak vélte. Lehet, hogy olyan emberekkel akadt dolga, akik nehezen találják helyüket az életben. Lehet, ritkán járt olyan helyeken, ahol az emberek elsősorban dolgoznak és másodsorban — van másodsorban is — munkásságukhoz méltóan élnek. Mert a gáti élmény nem egyedülálló. Ezt tények igazolják, különösen most, amikor egyre több munkaközösségből jelentik, hogy évi tervüket teljesítették, a jövő év kontójára dolgoznak, időben jelentősen rövidítik az öt évre kijelölt utat. Mi ellehettük a nyári képet történelmi emléknek. A festő is elteheti gáti élményét. Csak ösztönözni lehet, vegye elő. Ifjúmunkás Pusztai Péter fotografikája A Nagy Októberi Szocialista Forradalom évfordulóján korszakalkotó eseményt ünnepeltünk november 7-én. 56 évvel ezelőtt új lapot nyitott történelmében az emberiség. Olyaan lapot, melyre többé nem kerülhet rá az ember ember általi kizsákmányolása, sem a nemzeti elnyomás. Rákerült egy új világ megalkotásának félévszázados küzdelme, a proletárforradalmak lángja, egy jobb jövő bizonyossága. Amiben hosszú ideig csak a Föld lakosságának egyhatoda vett részt — a szocializmus eszméjének gyakorlati megvalósítása — ma az egész világot átfogó folyamattá vált, amelyhez népünk a sokoldalúan fejlett szocialista társadalom építésével járul hozzá. LAPUNK TARTALMÁBÓL: • Szovjet fiatalok • Konzultáció • Kedves Ifjúmunkás • Diákszemmel • Rendőrök és pózok • Experimentális metafizika • Sport • Teszt • A homo faber műveltsége Elfogultsággal senki sem vádolhat, mihelyst igazolni tudom, hogy biológiát végeztem, román nyelvszakos tanár vagyok. S ezen mit sem változtat, hogy pillanatnyilag olyan beosztásban dolgozom, ahol tisztségemből fakadóan sem lehetek bármelyik vonatkozásban elfogult. És hogy nemcsak a „kordivat" beszél belőlem, hanem a meggyőződés, a való helyzet tisztelete, a jövő elvárásainak többé-kevésbé pontos ismerete, az talán kiderül az alábbiakból is. Nyelvtudásom lehetővé tette, hogy az Ifjúmunkásban közölt Művelt-e az érett? című cikk kiváltotta vitát nyomon követhessem. Érdekesnek, tanulságosnak tartom mindazt, amit a téma kapcsán kifejtettek. Csupán azért nem utalok egyik vagy másik vitacikkre, észrevételre, mert érzésem szerint nem egymással kell vitatkoznunk, egyetértenünk vagy sem, hiszen bevallott célunk a valamenynyiünket (országunkat) érdeklő témát kiszélesíteni, elmélyíteni, a maga összetettségében kibontani. Véleményem szerint a vitát a beszűkülés, az egyoldalúság veszélye fenyegeti. Csak egyetlen hozzászóló érintette ugyanis, hogy ma már az általános műveltségen egyenesen „bűn” csak a humán műveltséget érteni. Pedig... Pedig már antik őseink legmesszebbre látó elméi kifejtették, hogy az iskolában az életnek kell (Folytatása az 5 oldalon)