Ikarus, 1964 (8. évfolyam, 1-52. szám)

1964-01-09 / 1. szám

1964. JAVUÁR 9. Szilveszter délelőttjén Szilveszter reggele van. A 8. év utolsó napja ez. A vá­rosra ráült a téli, hideg­ köd. December 31. munkaszüneti nap. Az emberek ilyenkor hosszabb időt engednek a pihenésnek, mert mozgal­mas éjszaka előtt állnak. A máskor örökké nyüzsgő gyár környéke most csendes és képtelen. Egy-egy ablakból parányi fény szűrődik és a kazánház öblös kéményén gyenge csíkban száll az ég­re a fekete füst. Gyárszem- tére indulunk. Azokat keres­sük, akik ezen a napom sem hagyják el a gyárat. Dol­goznak, hogy az ünnep után ne legyen fennakadás a fo­lyamatos termelésben. A kazánháziban dolgoznak a hatalmas kemencék. A csil­lék szállítják a szenet. A Lic­ii-brigád­ tagjai táplál­ják a tüzet — A kazánház állandóan üzemel — mondja Licsi József brigádvezető. — Vi­gyáznunk kell, hogy a csö­vek be nem fagyjanak. — Meddig dolgoznak? — kérdezzük. — Reggel hatkor kezdtük és délután kettőkor fejez­zük be a munkát. Utána, ha­zamegyünk és készülünk a szilveszteri szórakozásra. — Maga mit csinál? — Otthon töltöm az ün­nepet a családdal. Televí­ziót nézünk és borozhatunk. Közben belekapcsolódik be­szélgetésünkbe Háromsitz Mi­hály és Tenkes Lajos bácsi is. Mindegyikük elmondja hol tölti a szilvesztert, mit szeretne az új esztendőben. Aztán elbúcsúzunk a fűtők­től, hogy másokkal is ta­lálkozzunk. A segédüzem min­dig zajos termeit járjuk. A gépek most pihennek, s olyan­nak tűnnek, mint a partra­­csúszott fókák, akik kipihe­nik az úszás fáradalmait. A gépek is így pihennek. Hogy aztán 1964-ben, még na­gyobb ütemben folytassák munkájukat. A szerszám­­gyártás műhelyében kékes fényt ont a hegesztőpisztoly. Hangos utasítások röpköd­nek a levegőben. A 621-es műhely dolgozói Schmidt Nándor vezetésével a három­­tonnás daru sínpályáját cse­rélik ki. — A munkát tegnapelőtt kezdtük és valószínűleg ma délután befejezzük — mondja Schmidt elvtárs. — Ilyen­kor tudunk csak dolgozni, amikor nem zavar senki. Megszoktuk már az ünnep­napi munkákat. Fityus Jós­ka, Horváth Árpád vagy Baldovszki Gyula ebben a hónapban már az ötödik ün­nepnapot tölti a gyárban.­­ — Túlórapénzt kapnak? — Igen. Teljes vasárnapi túlórapótlékot kapunk, de az­­ hamar elmegy, mert ma mun­­­­ka után egy kis előszilvesz-­r tért tartunk a fiúkkal. —­­ Nagy nevetés fogadja Schmidt Nándor szavait. A munkatársak jókedvűen he­lyeselnek, aztán megfeszül a vaslánc, nyikordul egyet a csigasor és a darusín las­san elhagyja a földet Dienes Dezső bácsival a nagy transzformátorházban találkoztunk. Úgy ült a te­remben levő asztalnál, mint műszerfalú birodalmának uralkodója. Pedig megosz­tott hatalom az övé, hiszen részt kér belőle Sebestyén Imre és Deák Imre is. Csakhogy ők most szabadna­posok, az öreg Dienes pedig az ügyeletes. — Karácsonykor is én vol­tam benn — mondja és meg­igazítja szemüvegjét. — Üzem­biztonsági szempontból szük­séges, hogy bent legyen az ügyeletes szerelő, egy elektro­mos szakember. Megszoktam, mert már máskor is csinál­tam. — Mit kíván Dienes bácsi az új évben— kérdezzük tőle. — Egy magamfajta idősebb embernek az egészség és a béke a legfőbb ajándék. Nos, reméljük, hogy 1964 nem fog fukarkodni Dienes bácsi kívánságainak teljesíté­sével. A meleg trafóházból kilép­ve megcsapott a friss decem­beri levegő. Kifelé menet, a gyár kapujában találkoztunk Holes János és Molnár Ferenc iparőrökkel. Riportunkból ők sem maradhatnak ki. Hiszen a gyár védelme, vagyonának őrzése mindennapos feladat. A szilveszter őket is munkahe­lyükön találja és a szórakozás­ban is mértéktartónak kell lenni, mert az igaz ugyan, hogy családi, baráti körben ünnepüik az új év beköszönté­sét, de holnap már vár a mun­ka, 1964 első szolgálata. Dél van. Az emberek ebéd­hez készülődnek, vagy végsőt igazítanak ünneplő ruhájukon. A távolodó 44-es ablakából utolsó pillantást vetünk a csendes, mozdulatlan gyárra. Szöveg Mól­át Fotó: Wéber — Hogy ég a szén? A trafóház ügyeletese. Egy kis cigraretta-sz­­ünet a gyár kapujában. MŰSZAKI FIGYELŐ Az októberi folyóiratokban olvashatjuk A „Kraftfahrzeugtechnik” a Jármű motortól független fű­tési lehetőségeket ismerteti, melyet az utóbbi hosszú és hideg tél tesz szükségessé. A cikk részletesen megtárgyal­ja a kis- és középnagyságú járművekbe szerelhető fűtő­berendezéseket, többek kö­zött az Eberspacher és a Si­­rocco-benzinü­zemű fűtőké­szülékeket. A „Blech” című folyóirat 10. számában érdekes cikket közöl az automatikus hegesz­tés a Ford műveknél cím­mel. A karosszéria részek újfajta gyártásmódját vezet­ték be e nyugat-német cégnél. A személygépkocsikhoz kö­zépső ajtó oszlopot készíte­nek, amely szériagyártásnál a hegesztési folyamat automa­­tizálásának érdekes példáját bizonyítja.­­ A „Britis Plastics” három­­ nagy angliai céget mutat be amelyik immár tizedik éve­­ alkalmaz autóbuszainál má­­i anyagot. A Bela Vega távol­­­­sági autóbusz mellső fala és­­ teteje műanyag. A Plaxton­­ cég, a mellső borító lemezt, a­­ Harrington cégnél pedig az­­ ajtókat gyártják erősített­­ mű­anyaglemezből. Az „Automobil Industrie”­­ cikkírója a különböző jármű­­­­vek által okozott rázkódá­­s sok hatását vizsgálja az em­beri szervezetre. Főleg teher­gépkocsik ülésén végeztek lengés­technikai kimutatá­sokat. Ezek azt bizonyítják, hogy a szervezet eléggé ká­rosan reagál a fellépő erők­re, így a cikk arra is rámu­tat, milyen lehetőségek nyíl­nak a rázás csökkentésére. IKARUS 9 A jobb együttműködés nevében Milyen következményekkel járhat a feledékenység A 66-osok egy része már a­­ busz K­-be érkezett. Elcsitul­tak azok a gondok is, melyek­­ a gyártást az első napokban­­ kísérték. Mégis, tanulság ked­­­­véért idézzük fel azokat az emlékeket, melyek november­­ végén és december elején oly­­ sok bosszúságot okoztak a vá­ ,­zas és lemezes üzemben. A műhelyben vették észre a hibát, amikor hozzávetőle­­­­gesen 15—20 kocsit már le-­­ gyártottak, hogy kifelejtették­­ a vezetőajtó pántos oszlopból és a mellövből a kábelleveze­tő lyukakat. Sója elvtárs, a busz II. technológia dolgozója idegesen összeráncolt homlok­kal méregette a gyártási raj­zot: vajon ott még megvolt-e? Az üzem tiltakozott, ők rajz szerint gyártottak. Aztán a technikus is észrevette, hogy itt bizony a szerkesztés kö­vette el a hibát. Azonnal fel­kereste Pongrácz József elv­társat. — Gyorsan rajzold át az al­katrészeket, mert itt bizony hibáztál. A szerkesztő, aki néhány héttel ezelőtt rajzolta át a vá­zas üzem kérésére a 66-os típusú autóbusz elejének egyes részeit, bosszúsan bólin­tott. .. — Csakugyan kihagytam . .. Az elismerés után — amely­­dicséretére válik — azonnal papírt és ceruzát ragadott, gyorsan nekilátott, hogy újra rajzolja a hibás részeket. December 3-án került a műhelybe a javított raja, ekkor azonban már 8 nap­ja ment a gyártás, naponta négy kocsit adtak át a le­mezesnek. A vázas mű­helyben ettől a pillanattól kezdve megsokszorozódott a Zalka Máté-brigád mun­kája. Ők végezték el a ká­belvezetékek helyeinek ki­vágását. Feladatuk sok gondosságot kíván, hiszen a „sorsa” — ha­ nem ügyelnek a vágás szélére — felsértheti a kábelkötege­ket. Ha e gondok ma máig nem is bosszantják a vázas műhely dolgozóit, a példa tanulsága azért megmarad. Tudjuk, hogy kocsijaink­ elektromos munkálataival a szerkesztésen elég kevesen foglalkoznak a szükséghez ké­pest és ráadásul azoknak sem csak ez a feladatuk. Mégsem szabad másodrendű fontosság­gal kezelni e kérdést, miért Sója elvtárs tette érdeklődé­sünkkor. A fentiek mellett, úgy vél­jük, szólni kell a busz a­ technológia felelősségéről is. Mint mondották, az ízelt ko­csik foglalták le minden per­cüket, s így nem jutott idejük arra, hogy a széria első darab­ját átvizsgálják. Ezt a véde­kezést, bármennyire valós is, nem szabad elfogadnunk. Min­­■den gyártmányunk egyformán kedves nekünk, hiszen a vi­lágpiacon ugyanazzal a mér­cével mérik a 66-ost is, mint majd a 180-ast. Yi. V. A gyár melletti úton az egyik profil alkalmával készült legújabb felvételünk a ISO-as ízelt autóbuszról. E kocsik azóta már hosszabb­ távolságot is megtettek, a vizsgáztatás után rövidesen a forgalomba kerülnek. Tartóssági próba autóbusszal A francia Berliet autóbusz-­­ gyár Randonnée típusú város-­­­közi autóbusza 200 000 kilo­méteres próbautat tett meg egy régi autóverseny-pályán. . Az elért átlagsebesség 1­85,8 km/óra volt. A pálya körülbe­lül 35 évvel ezelőtt élsült, ma már rossz állapotú b­etonpálya­­ volt, körülbelül 2 kilométer hosszú egyenes szakaszokkal,­­­s 30 éve nem javították. A próba 98 nap alatt zajlott le. A tiszta menetidő átlagse­bessége 87.6 km.ós­a volt, az előbbi átlagsebességhez ké­pest mutatkozó különbözet üzem- és kenőanyagtöltési, el­lenőrzési és karbantartási, ab­roncsellenőrzési és csereidők­ből adódik. A próba alatt a 150 LE-s­­ motorral felszerelt busz kö­­­­rülbelül 21 liter/100 km fo­­­­gyasztással futott. A próbát a­­ busz különösebb hiba nélkül­­ lefutotta, a tapasztalatok szer I­ránt a külső zajszint nem vále­t­­ozott, a belső zajszint kissé emelkedett (a karosszéria szétrázódásána­k következmé­nye), a sebességváltás a kopá­sok miatt könnyebbé vált. Az új üzemi biztosítási rendszerrel január 1-től egységesítették az üzemi biztosítási rendszert. Az új biztosítási fajtában az életbiztosítás és a balesetbiz­tosítás egybekapcsolódik. A csoportos élet- és balesetbiz­tosítás díjait és szolgáltatásait a biztosított életkorától és be­osztásától függetlenül fogják ezután megállapítani. A bizto­sított üzemi dolgozók csoport­jának tagjai a jóváhagyott egységes alapszabály szerint maguk választotta intéző bi­zottság irányításával szociá­lis segélyhez is juthatnak. Ehhez az Állami Biztosító nyújt pénzügyi fedezetet tag­díj ,visszatérítés formájá­ban. A csoportos élet- és baleset­­biztosításnak négy díjváltozata van: havi: 15—20—25 és 16 forint. Ennek megfelelően alakul a különböző szolgálta­tások összege. A magasabb tagdíj egyben magasabb se­gélyösszegre jogosít, így pél­dául aktív korban bekövetke­zett halál esetén 10 000—15 009 —20 000 vagy 25 000­ forint se­gélyt kap a család. A biztosí­tott házastársa halála esetén is részesül temetkezési segély­ben. Három lap a brigád naplójából Kinn, a gyárudvarom pajkosan ugrálnak a szél hátán a hulló hópelyhek. Idebenn, az üzemvezetői irodában kellemes meleget áraszt a radiátor... A fehérvári forgácsolóban a November 7 brigád 1962 ja­nuárjában alakult, amikor­ határozta el a-.szocialista cím meg­szerzését. A nyolctagú esztergályosbrigád becsülettel helytállt a mozgalomban, s a közelmúltban megkapta a szocialista bri­gád cím viselésére jogosító oklevelet. De átadom a szót Bierbaum Andrásnak ... Még tavaly történt, hogy a brigád egyik tagja, Horváth Antal házépítésbe fogott. Mint fiatal házasok, a feleség szüleinél kaptak ideiglenesen otthont, azonban egyre in­kább szükségét érezték a sa­ját lakásnak. — Már épült is kis ház a Homoksoron, amikor brigá­dunk úgy határozott, hogy segít Horváthéknak, közös erővel előbb elkészül az új és saját hajlék A megbeszélést tett követte, s egyszer csak néhány­an megjelentünk Hor­­váthéknál Ki a téglát, ki a követ hordta, ilyen építkezés­nél bőven akadt munka min­denki részére. Több alkalom­mal eljátogattunk így a ho­­moksori kis házhoz, és bizony meggyorsult az építkezés újabb teher nélkül. Mire eljött az ősz, állt már az új ház, s munkatársunk családjával együtt beköltöz­hetett. Mondanom sem kell, nagy volt az öröm, s egy kis bagadóestej­öve­telre is sor került. Jólesett brigáditár­­sunknak a közösség segítése. ★ A­ következő történet egy rendkívüli termelési feladat megoldásáról szól, és ez is példázza a brigád jó szelle­mét, egymás segítését. Ez év március 16-án, szom­baton történt, hogy értesített bennünket, a főművezető: megérkezett a 200 „ház”-hoz szükséges anyag. Úgy kell dolgozni, hogy 10-án, hétfőn reggel az üzem már szállítani tudja tovább! Bizony, először lehetetlennek látszó munkát véltünk a feladatban: vége a műszaknak, vasárnap jön, de hétfő reggelre legyen kész a 200 alkatrész! Nos, a brigád határozott, íme a bejegyzés a naplóba: „Mivel a munka utalványozott ideje 57 órát tesz ki és mivel a munkát anyagkésés miatt csak 19.00 órakor tudjuk elkezdeni, vál­laljuk, hogy a brigád három tagja, Horváth Antal, Lenes Ferenc, Kalauz József szom­baton éjszaka, illetve vasár­nap délelőtt a munkát selejt­­mentesen elvégzi”. Ők, hárman a délelőtti mű­szak végén hazamentek. Én és néhányan, akik akkor dél­­utánosok voltunk, későbbre halasztottuk a pihenést, éjfé­lig dolgoztunk az alkatrésze­ken. Akkor jöttek vissza Horváthék, s folytatták a munkát egész éjjel, vasárnap délelőtt is, úgy délután há­rom órára készültek el telje­sen. Minden úgy történt, ahogy vállaltuk: a 200­­.ház­­­at az üzem hétfőn reggel szállítani tudta. Nem dicsek­vésképpen mutatom a bri­gádnaplót, de ez is benne van: „Önzetlen és szorgalmas munkával segítették a határ­idő tartását, illetve a vállala­ti­ készárut... Üzemvezetői, dicséret illeti a brigád tag­jait. Mohoss László üzemve­zető”. Hát így teljesítettük e rend­kívüli termelési feladatot... Az utolsó történetet talán legfiatalabb tagunk, F. I. ese­tével kapcsolatban monda­nám el. Amikor hozzánk került, mindjárt tapasztaltuk: nincs minden rendben magavisele­tében, magatartása nem ép­pen méltó brigádunk tagjá­hoz. Ivott a fiú, aztán gyak­ran verekedett táncos össze­jöveteleken, és persze munka­helyén sem volt nagy tiszte­lettudó. Dolgozni persze tu­dott, de ez bennünket nem elégített ki. Először egyéni szóval pró­bálkoztunk nála — eredmény­telenül. Aztán az egyik, szo­kásos szerdai brigádmegbe­szélésen komolyan foglalkoz­tunk vele. úgy látszott, a kis közösségünk előtt már szé­­gyellte a dolgot, javulást ígért. Mi persze nem hagy­tuk magára. Igazán csak ek­kel foglalkoztunk vele. Meg­értettük fiatalságát, azonban kötelességnek tartottuk a he­lyes útra vezetni. Magunkkal vittük a moziba, színházba, sikerült elérni, hogy részt vett a Szakma ifjú mestere mozgalomban. Tapasztaltuk a változást, ő is érezte, javát akarja a brigád... összes, egyike volt azoknak, akik gyáregységünktől a Velencei Gépállomáson, mint trakto­rosok segítették a mezőgaz­dasági munkákat. Három hé­tig becsülettel dolgozott ott, s csak jó hírnevet szerzett brigádunknak! ★ Íme, három történet — a brigádvezető szavaival — gyáregységünk forgácsoló­­üzemében dolgozó November 7 szocialista brigád életéből, múltjából. Nem különös történetek, egyszerűek, talán túl Hétköz­napiak is. De így, csokorba szedve, mégis nagyszerűek, féléme­lőek... Heresznyei Tibor ★

Next