Ikarus, 1970 (14. évfolyam, 1-26. szám)

1970-01-07 / 1. szám

4 Dolgozóink dicsérete Már nem tudták mi a szombat s vasárnap... Wagner rááll — Bazsó nem alszik — A vidékieknek ágyat adnak - Pelyva álma — Nincs hurkásléc? Fehérvári éjszaka — Az unoka csak vár, vár... — Krakkói felnőtt — A pajtikát szépen kérik­­ Botár számíthat rájuk MIKOR E SOROKAT ÍROM, MÉG CSAK ANNYI LÁTSZIK BIZONYOSNAK, DE ÚGY LÁTSZIK, EZ MÁR AZTÁN BIZONYOS: A 10. SZÁMÚ PROGRA­MOT TÚLTELJESÍTJÜK, AZAZ FÖLÖTTE LESZÜNK A 4800-AS DARABSZÁMNAK. EZ A MENNYISÉG FÖ­LÜLMÚLJA A KÉT HÓNAPPAL KORÁBBI REMÉ­NYEINKET. MONDANUNK SEM KELL TALÁN, HOGY EZ A LÉNYEGESEN CSÖKKENT DARABSZÁM IS IGEN NAGY ERŐFESZÍTÉSEK ÁRÁN JÖTT LÉTRE. HA AZT MONDANÁM, SZINTE EMBERFELETTI ERŐ VOLT HOZZÁ SZÜKSÉGES, AKKOR SEM MONDA­NÉK VALÓTLANT. SZERÉNY LEHETŐSÉGEINKHEZ MÉRTEN HADD ADJUNK EGY KIS ÍZELÍTŐT EBBŐL A HŐSI HELYTÁLLÁSBÓL, AZ ÉV VÉGI NAGY HAJ­RÁBÓL. S­as Sándor, a busz I. gyáregység vezetője, egy, az anyaggyűjtést megelőző beszélgetés alkalmá­val valami olyasmit mondott, hogy higgyem el, a gyáregy­ség területén semmi olyasmi nem történt, ami az újságnak érdekes lehetne. Én nagyon szeretek hinni az embereknek, de a kételkedéshez való jogo­mat nem adom el egy tál len­cséért Ennyit még soha Gyanakvásomat most szép eredmény igazolta: a gyáregy­ség a decemberi hónapban például olyan teljesítményt nyújtott, amilyent fönnállása óta még sohasem. Íme az ered­mény: december 25-ig 437 ko­csitestet adtak át. Ez valóban nem méltó em­lítésre? És az, a szinte, ember­­feletti munka, amellyel ezt az eredményt létrehozták? Mert ekkora eredmény mögött, nemcsak munka volt ám sok, hanem kimutathatók a gondok is. Amelyeket súlyosbított a hirtelen ránkszakadó rossz időjárás is. Szombathelyről és környé­kéről nem érkeztek meg ide­jében a kooperációs tételek, mint például a ládaajtók. Az utak járhatatlanok, a vonatok azért közlekednek, ha csak nagy késésekkel is; mit lehet ilyenkor tenni? Nagy segítség ilyenkor az emberi lelemé­nyesség! Kézipoggyászként hozzák a vonaton a ládaajtó­kat, s mert nincsen hozzájuk keret, csinálják őket itthon. De milyen körülmények kö­zött? Egy régen elhajított szer­szám előkerül valahonnan, helyrepofozzák és Smáy Ti­bor, Ádler Pál, Tromposch Ká­roly, Dóra István, meg Wag­ner Ferenc csinálja az ajtóke­reteket. Régi dolgozói gyá­runknak, törzsgárdisták, közü­lük többen párttagok. A vál­lalat tervéről van szó, rajtuk nem múlhat, ők megtesznek mindent. Túlórában? Hát túl­órában is! Készítik aztán a harmonikaajtókat, azokhoz a kereteket, mert a kocsitestet már várják a busz II-esek, mennie kell, sürget az átadás. Egyetlen megoldás Értesítést kapnak, hogy a vidékről jövő éjszakás dolgo­zókkal elakadt az autóbusz, közöttük vannak a cinezők is, s vajon mi lesz, ha nincsenek cinezők, éjszaka nem mehet­nek tovább a kocsi­testek? Ba­zsó László, a busz I. gyáregy­ség leghozzáértőbb cinezője, nemrég ment haza, túlórázott, bizonyára nagyon fáradt. De nincs más megoldás, el kell menni Bazsó Lászlóért Kistar­­csára. Bazsó László kikel az ágyból, fáradt, dehát mindegy most. Bejön, s reggelre két másik cinező helyett elvégzi a soros munkát. Fáradt és bol­dog! ő is régi dolgozója a vál­lalatnak, törzsgárdista, utóbbi években minden esz­tendővég ilyen idegfeszültség­gel telve múlik el fölöttük. Ez a műhely végzi az üve­ges, az ajtós, a lépcső, fűtés szerelési munkákat, itt univer­zális szakemberek is dolgoz­nak. S olyanok, akikkel min­den körülmények között helyt lehet állni. Ilyenek voltak pél­dául Radocsányi Gyula, Hor­váth Antal, Bence Sándor. Hogy csak néhány nevet em­lítsünk, nem mintha többet nem lehetne, mert szinte vala­mennyien kivették a részüket ebből az év végi nagy hajrá­ból. Rengeteg anyaghiánnyal küzdöttek, sokszor egészen egyszerű Ids alkatrész Nehezí­tette a munk­ájukat. Például a hurkásléc. És ajtó nélkül jöttek a buszok, mert a gyár­tásban előre kellett hozni a 620-asokat és a 630-asokat. Az ajtók meg nem jöttek idejé­ben. És akkor meg minderre rájött a rossz idő, amikor a vidékiek nem tudtak bejönni, mert valahol az úton elakadt a busz. Mit lehet ilyenkor ten­ni? Meg kell nyújtani a mű­szakot ... De a saját munkájuk mel­lett még lejártak a székesfe­hérvári gyárunkba, segíteni az ottaniaknak, mindenféle mun­kában. Egy 24 tagú brigád, az itteni munkája mellett, sza­bad szombaton Fehérvárra utazott, mert az ottani terv­nek is meg kell lennie. Ezen kívül 30 darab 66-os NDK ko­csit Székesfehérvár helyett átadtak itt Pesten, nem illik elmenni haza, sose lehet tudni, melyik átvevő­nek milyen kifogása van, s azt ott helyben mindjárt ki kell javítani. Ha aztán az át­adás megtörtént... igen, ak­kor kerül csak haza Kiss Jó­zsef. Azt kérdezem tőle: és mit szól a család, hogy ilyen rit­kán látják otthon? Megszok­ták már, azt mondja, de az­tán hozzáteszi, hogy a felesé­ge is itt dolgozik a gyárban, a személyzeti nyilvántartó­ban, megérti, hogy most min­den erővel a gyár termelési tervét kell teljesíteni. A gyárért teszi! Azért a gyárért, amelynek immár hu­szonkét esztendeje tagja, amely immár huszonkét esz­tendő óta kenyeret ad a csa­ládnak. A nagyobbik gyerek akkor még csak ötesztendős volt, a kisebbik három, most huszonhét és huszonöt. S az­óta már kisunoka is van, s mint hajdan a saját gyerekei, most éppen olyan repeső szívvel várja haza a nagy­papát a kisunoka.­ Csakhát... csakhát bizony ritkán látja mostanában a nagypapát. Reggel, mikor el­jön, még alszik, este, mikor hazakerül, már alszik. Majd az ünnepeken... majd a jövő esztendőben ... majd... talán sor kerül arra is, hogy Kiss József többet lehessen szemefényével, az unokájával. És hát nagyon elkelne már egy jó nagy pihenés is, mert ez a tempó, ez már szántó emberfeletti... Prohászka, Bugyi, Mátyus, Szilvási, Vajda és a többiek. A 3-as szerelőüzemnek két­lépcsős feladatot kellett telje­sítenie: mindenek előtt kész­re kellett szerelniök a KPM- nek készülő 630-asokat, az­után pedig­ 1970-re is átnyú­lik a 620-asok gyártásának in­dítása.­­ Nem volt könnyű egyez­tetni a programot — mondja Fejes Sándor üzemvezető. — Ennek ellenére megoldottuk. Az üzem vezetői, a külön­böző társadalmi szervek veze­tői és aktívái teljes őszinte­séggel odaálltak a dolgozók elé és elmondották: a válla­lat érdeke most igen nagy fel­adatok elé állította az üzemet,­­segítsenek. Mozgósították az üzem valamennyi dolgozóját, a kérés nem volt pusztába ki­áltott szó. Jöttek a dolgozók szabad szombatokon, jöttek vasárnap, dolgoztak nyújtott műszakokban, s ha az üzem érdeke úgy kívánta, az enge­délyezett 20 fős létszám he­lyett 50—60-an maradtak benn túlórázni. Senki nem méltat­­lankodott, még a vidéki dolgo­zók is inkább csak amiatt nyugtalankodtak, hogy az idő­járás miatt nem tudtak haza­menni. Megoldották: ismerő­sökhöz kopogtattak be este, itt aludtak Pesten, s másnap jöttek dolgozni. Sok ember nevét kellene most ide leírni, akik példa­mutató munkájukkal hozzájá­rultak a terv teljesítéséhez, dehát erre nincsen hely. Né­hány nevet azért meg kell em­lítenünk: Prohászka János művezetőét, Bugyi Péterét, Mátyus Sándorét, Szilvási Lászlóét és Vajda Sándorét. Nem kevés részük volt abban, hogy példamutató magatartá­sukkal, a munkához való hoz­záállásukkal nagy vonzóerőt gyakoroltak az üzem vala­mennyi dolgozójára. Nyújtják a műszakot, de így is rövid Pelyva Ferenc, az ajtósmű­ hozzáteszi, de sokkal komo­­ly ely művezetője tréfásan azt iyabban gondolva, hogy erről, m mondja: álmában se jöjjön elő sajnos nem biztosíthat ben­sőbbet egy ilyen roham, s nünket senki. Húsz éve van Ugyanolyan tréfálkozva még már itt az Ikarusban, s az IKARUS idegesebbek az emberek És vajon mit szól ehhez a nem mindennapi erőfeszítéshez a meós? — Ez a nagy „hajtás" — mondja Dömötör József — ter­mészetesen nem mehetett a minőség romlására. Éppen olyan lelkiismeretesen kellett a munkánkat elvégezni, mint mondjuk januárban vagy áprilisban. Csak persze sokkal nehezebb volt ezekben a napokban-hetekben a munka. Azért, mert az em­berek láthatóan, idegileg is meg voltak viselve. Nekünk, m­ósoknak nagyobb tapintattal kellett beszél­nünk a dolgozókkal: „Te, pajtikám nézzed már, ezt még na­gyon meg kellene javítani...” Nem is volt semmi baj, eltekintve némely fiatalember pökhendi megjegyzésétől. „Hátha maga jobban tudja, csinálja jobban." Ilyen is volt, persze, de nem ez volt az általános. Tudja, mikor ennyi munka összetorlódik, idegesebbek az em­berek, mert akarnák csinálni... De azért szépen rendre meglett minden, és ez a legfon­tosabb. Átcsoportosítanak , havat hánynak Kemény hónapnak ígérke­zett a december a fehérvári gyárban, de a vártnál is nehe­zebb munkanapokat kellett maguk mögött hagyniuk a dol­gozóknak. December elejére már sike­rült felemelkedni a korábbi 3 darabos napi teljesítményről a 7—8 darabos teljesítményig, és úgy tűnt, az üzem tartásá­val program szerint teljesít­hető az év végéig még esedé­kes mennyiség. A tél azonban a legnagyobb erőfeszítésben is megakadá­lyozta az elért termelési szint tartását és napokon át béní­totta az előrehaladást. Decem­ber 19-én, 20-án, 22-én pél­dául a végszerelde napi telje­sítménye visszaesett 4 darab kész autóbuszra, mivel az is­mert közlekedési akadályok miatt több százan nem tudtak megjelenni­­ a munkahelyen. Ugyanakkor ezekben a napok­ban sokan a gyárban töltötték az éjszakát, mert nem tudtak hazautazni, viszont megfelelő pihenés nélkül nem tudták produkálni a várt teljesít­ményt. Többszöri átcsoportosítások­kal igyekeztek dacolni a ne­hézségekkel, pótolni a hiány­zott munkaerőt, hogy a rend­kívüli körülmények között a maximumot adja a nagy csar­noki vonal. Az összefogás érezhetően javította a termelés helyzetét. A vázasok-lemezesek besegí­tése a szerelő vonalon egyre növelte a kibocsátási mennyi­séget és visszatérve a normá­lis munkakörülményekhez, sikerült újra produkálni a na­pi 7 autóbusz végátadását. A kritikus napokban szünetelt kooperációs szállítások is új­ra megindultak, így a vázas vonalon is eredményesebben dolgozhattak. A gyárudvaron a nagy hó akadályozta a közlekedést, de itt is javult a helyzet, mivel a tisztviselők, irodáink lelkesen vettek részt a hóeltakarítási munkában. Szemében az álmatlan éjszakák önmagáról csak hosszas un­szolás után beszél, akkor is inkább csak félmondatokat, s értsen belőle az ember­­társai­ról annál szívesebben, Viszel Györgyről, Ruzicska Istvánról, meg Kasza Istvánról, meg a többiekről, a csoport tagjairól, akik csakúgy, mint ő, ezekben a napokban, hetekben ugyan­csak megfeszített munkát vé­geznek. Itt dolgozik az egyedi gyártó túlsó részében, itt festőátadó, itt veszik a buszokat az átve­vők. Kiss József már hetek óta nem ismeri, hogy mi az a sza­bad szombat, mi az a vasár­nap, dologtévő napokon is csak a késő este veti haza, mert dolgozni kell. Azt mondja: — A vállalat érdeke most ezt kívánja tőlünk. Ez a kijelentés sok más em­ber szájából igen frázisosan hangzana, az ő szavaiban ezt nem érzem. Gyulladásos sze­mében benne vannak az ál­matlan éjszakák, a sok gond, a felelősségérzet a másnap átadásra kerülő autóbuszokért. Naponta 15—19 autóbuszt adnak át, s hát bizony ezek­kel van munka éppen elég. A napi kvantumot minden­képpen át kell adni, addig 1970. JANUÁR 7. Páros brigád - páros busz Ilyenkor, a nagy munkák és feladatok végzése idején derül k­i, mennyire közösség egy közösség, mennyire lehet számítani mindenkire. Hát ez a közösség, a Vosztok szocia­lista brigád itt a tepaszban kitűnőre vizsgázott ezekben a nehéz napokban, hetekben, hónapokban. Tizenkilenc tagja van a brigádnak, többen közülük egészen újak még, alig egy esztendő óta tartoznak ehhez a közösséghez, de éppen úgy kivették részüket a nagy munkákból, mint a régeb­biek. Név szerint csak egyet hadd említsünk, Krakkai Sándort, aki ebben a nagy feladatban „fölnőtt” a régeb­biekhez. Itt vannak aztán a régebbiek, Pintér István, Sza­bó József, Linter László, Gonda László, akiknek pél­dás helytállásuk a munkában jó hatással volt a többiekre. Szerelőbrigád a Vosztok, úgy is nevezik őket, hogy a páros brigád, mert a tepasz­­ba jövő minden páros busz az övék. A hiányosságok év végén észrevehetően megszaporod­tak. Nyilvánvaló tehát, hogy az egy kocsira adott 60 óra visz­­szajavítási idő nem volt ele­gendő. Sok volt a pótidő­ráfordítás is, ami azt jelenti, hogy a különböző üzemekben elhagyott munkákat is ne­kik kellett megjavítaniuk. Ezek után teljesen érthető, hogy a Vosztok tagjai min­dennap túlóráztak, szabad­szombatos héten bejöttek szabad szombaton, a követ­kező héten pedig itt voltak vasárnap is. Szorított a mun­ka, az átadás nem szünetel­hetett, a kocsikat át kellett adni. Csak az átadott kocsik­ból van pénz, pénzre pedig szükség volt. Hogy közben jól kerestek a brigádtagok? Megérdemelték! A végzett munka után járó bért megkapták, jól jött ez nekik, de jól jött a vállalat­nak is. Találkoztak az érde­kek, s ez az eredr­ényben mutatkozott meg leginkább. A csoport lelke: MOLNÁR, HORVÁTH ÉS ORBÁN A 28 fős motoros csoport­nak elvileg nem lenne sza­bad a 7-estől a 12-es ütemig az ütemekben dolgoznia. Ez sajnos, csak­ elvileg van így, mert a gyakorlatban minden ütemben ott találhatók a mo­torosok. Ilyenkor aztán né­mely ütemben alig tudnak egymástól mozdulni, , mert annyian vannak azon a sze­rencsétlen buszon, s akadá­lyozzák egymás munkáját. Mondom, huszonnyolcan vannak, nagyobb részt beta­nított munkások, kevesebb részük az univerzális szak­ember. Ilyenek például Mol­nár I. Sándor, Horváth Ist­ván, Orbán László, ők vol­tak a csoport lelke, rájuk minden körülmények között számíthatott Botár Pál cso­portvezet­ő. Naponta hét darab 180-as kocsit kellett motorikusan kész állapotba hozniok, s be­csületükre legyen mondva, soha nem késtek a munká­val. Nem volt az, hogy ez az én munkám, az meg a te munkád, csináld hát te, min­denki csinálta, amit éppen tenniök kellett a munka fo­lyamatossága érdekében, mert igen nagy szégyen lett volna, ha valamiben is lema­radnak. Pedig az anyaghiány nem egyszer próbára tette őket. Megnyújtották hát a műszakot, másként nem ment. Hogy túlóráztak is? Kellett, nem volt más lehető­ség. Azt is , vállalniok kel­lett. Mikor e sorok megjelennek, pontosan egy hét múlik el az új esztendőből, magunk mögött tudunk tehát egy nagyon ne­héz esztendőt. Sok gond, sok baj tette nehézzé az 1969-es évet, s ha nem is tudtunk minden nehézségen úrrá lenni, nem kell szégyenkeznünk. Szép eredményt értünk el. Van azonban amin el kellene gondolkoznunk: a munka­­szervezés, az anyag- és alkatrész-biztosítás, a kooperációs te­vékenységünk hatékonysága, s nem utolsósorban a műszaki fejlesztés. Ha ezeket nem emeljük magasabb szintre, ha nem foglalkozunk velük kellő elmélyültséggel, nem tudjuk elérni az 1970-es céljainkat. Nem szabad megengednünk azt sem, hogy az esztendő végére ilyen nagy hajtás maradjon, amikor az emberek hete­ken keresztül alig látják a családjukat. Ez minden bizonnyal elkerülhető lesz, ha már év elején szervezetten és ütemesen kezdünk dolgozni. (Lizsef — Herezsnyei)

Next