Ikarus, 1973 (21. évfolyam, 1-26. szám)

1973-01-04 / 1. szám

­ IMS. január 4. Szervezett munkás­ több elismerést új kisgépeket lakást , gyereket Megkérdeztünk néhány dolgozót, mit vár az 1973-as évtől? Madaras Gyula főműveze­tő: Szeretnénk minél előbb átadni a 180-asok utolsó da­rabjait, hogy több időnk ma­radjon a 260-asok indítására. Ehhez, persze jó kooperációs anyagellátás is kell. Remélem lesz is. Harmos József hegesztő: Mit várok? Még kevesebb anyaghiányt, még kevesebb kieső időt. Úgy menjen min­den, mint 1972. utolsó hónap­jaiban. A bérekkel kapcsolat­ban következetesen hajtsák végre a Központi Bizottság határozatát. Mindenki annyi fizetést kapjon, amennyit a munkájáért érdemel. Vitéz József raktárgazdál­­kodási csoportvezető: Úgy tu­dom 1973-ban felépül a kon­ténerraktár. Ez helyes is, hi­szen egy konténer 2700 fo­rint. Nem mindegy,­­ hogy gazdálkodunk vele. Szeret­ném még, ha a szervezési osztály megoldaná az összes raktárak egységes ellenőrzé­sét.. Az üzemi és gyáregysé­gi raktárak jelenleg minden ellenőrzés alól kiesnek. Presser Ernő fehérfémes­­üz­em: Valami biztosat szeret­nénk tudni arról, szükség van-­e ránk? Tudni, hova ke­rülünk, ha itt már nem lesz munka milyen lehetőségeket biztosít a vállalat? Néhányan már kerestek maguknak más munkahelyet. Én a törzsgár­­dához tartozom, szeretnék itt maradni. Földvári Károly gumisze­relő: Szeretném, ha a Köz­ponti Bizottság határozata értelmében rendeznék a bé­rünket. Jó lenne, ha feltölte­nék a brigádot és kapnánk olyan kisgépeket, melyek megkönnyítik a munkán­kat. A brigádunk 1972-ben másodszor kapta meg a szo­­etatista cím 3. fokozatát. Sze­retnénk elérni a negyediket. Horváth Béla, a busz II műszaki vezetője: Remélem megszületik a felső szintű határozat a 2. vonalas tech­nológia bevezetésére és ezt meg is tudjuk valósítani. A fényezőknek új csiszológé­pek, a szerelő vonalakra új kisgépek kellenek. A 180-asok után indítjuk a 260-asok gyártását. Tapaszta­lataink szerint az 556-oshoz hasonló jól gyártható típus. Januártól az egységesített üléseket szereljük a buszok­ba. Az 1972-eshez hasonló ... eredményeket szeretnénk el­érni. Fejes Sándor üzemvezető: Ha mindenki becsülettel el­végzi a feladatát, jövőre is biztosítjuk ezt az eredményt. Szeretném, ha a mi üze­münkben is jelentkezne a technológiai fejlesztés. Több kisgépet bemutattak, melyek nagyban hozzájárulnak az emberi erő kíméléséhez. Mi­nél többet kapunk, annál jobb. A jobb minőség eléréséhez csereszabatos ajtók, műszer­falak, lökhárítók, stb. kelle­nének. Ha ez sikerül,­­mi is szebbet, jobbat tudunk kiad­ni a kezünkből." Wéber Albertné szerelő­­üzem: Jó lenne, ha a Köz­ponti Bizottság határozatát úgy hajtanánk végre, hogy a nők fizetése még jobban megközelítse a férfiakét. Köztünk is van olyan, aki ugyanazt a munkát elvégzi, amit egy, férfi. Emellett jó lenne, ha több „okosabb"­ kisgépet kapnánk. Mint nő­bizottsági tag szeretném, ha ez évben is segíthetnénk a többgyermekes családokat. Birkhoffer György műszaki ellenőr: Tovább nő a minő­ségi követelmény az egyedi buszokkal szemben. Érdekes, változatos munka az átadásra való előkészítésük. Külön iz­galmas lesz a svédeknek fo­tócellás ajtóval készülő bu­szok átvétele Mit várok én, személye­sen? Nagyobb anyagi elisme­rést minden egyedi­ gyáregy­ségi dolgozónak. Természete­sen magamnak is. 3x3,5 mé­teres albérleti szobában la­kunk. Gyereket szeretnénk, de itt nem lehet. Szeretném, ha figyelembe vennék a többéves KISZ-munkámat és elfogadnák a KISZ-lakás kérvényemet. Hargittai Béla, kísérleti üzemvezető: Mi a vágyam. Elsősorban az, hogy jelölje­nek ki a számunkra egy vég­leges helyet. Itt „nyitott csar­nokban” dolgozunk, az jön be műszak után, aki akar. Sok­szor szétszórva találjuk reg­gel a szerszámainkat, az elő­készített anyagot. Nem a leg­jobban sikerült ez a kény­szerházasság. A jövő évi fel­adatok sikeres végrehajtásá­hoz több „önállóságra” van szükségünk. — t —­ ff MIT VÁR ? Költözködés — célszerűbb átrendezés Eg­yes főosztályok és osztá­lyok helyiség gondjainak meg­oldására, munkakörülményei­nek javítására az év elején nagyarányú költözködésekre kerül­ sor. Előzetes tervek szerint az anyagellátási főosztály a régi irodaépület teljes második emeletét megkapja. A mun­kaügyi főosztály (a munkaerő­gazdálkodással együtt) átköl­tözik a tűzoltó épületbe, aho­va külön bejárást biztosíta­nak majd. Így a felvétel előtt a dolgozók nem lépnek a gyár területére. A személyzeti fő­osztály új helye a régi iroda­épület földszintjén lesz. A jelenleg több helyen mű­ködő nemzetközi osztály az új irodaépület földszintjén kap helyet. Korszerű tárgya­lóhelyiségeiben megfelelő le­hetőség nyílik majd a kül­földi partnerekkel történő tár­gyalásokra. A költözködések — melyek az említetteken kívül valószí­nűleg még néhány osztályt, csoportot is érintenek majd — lényeges beruházás nélkül, jobb szervezéssel, jobb körül­ményeket biztosítanak az érin­tett dolgozóknak. IKARUS Csoportvezető Wéber Miklós farost szerelő, csoportvezető. 1960 óta dolgo­zik vállalatunknál. 17 ember munkáját irányítja. Szaktudá­sa, tapasztalata, embersége se­gíti ebben a tevékenységben. Az idén többet jobbat­ akarnak gyártani Fehérváron is sikerült Nagy sürgés-forgás fogadott a fehérvári gyárban december 18-án. A vezetők közül is alig találtam egyet­­kettőt az íróasztala mellett. Ők is legfeljebb néhány percet tudtak időzni. Az éves terv, illetve a túlteljesítés sarkallta az embereket. Az üzemekben a szokásosnál is élesebben vijjogtak a köszörűgépek, villogtak a hegesz­tőpisztolyok. S az eredmény? Az évközbeni lemaradá­sok ellenére Fehérvár is túlteljesítette az éves tervét. met szakemberek jártak ná­lunk, nézték, milyen célgépet lehetne beállítani a vonalra. Két-három héten belül vála­szolnak. A másik gond a fo­­lyamattechnológia kidolgozása. Ilyen nagy darabszámnál már elengedhetetlen követelmény. A gondokról szólva megem-Szabó Géza karosszéria üzem­­gyáregysége viszont nem te­­lítette, hogy a székeket csak vezető azzal fogadott, hogy 1u­ dott elég fenékvázat adni. Míg úgy tudják beépíteni, ha előtte án reggel 9 órakor befejezték nekik a pestiek segítettek, a Aitan mc,a a századik 225-ös kocsitest- fehérvári emberek Teten dol­goztak. Talán 1973-ban már ez is jobban megy­ vázat, s 19-én reggel átadják a festőknek. 18-án délben a 30-ik 66-os is a festőkhöz ke­rül. Ez már teljes egé­szében túlteljesítés lesz. Az év hátralevő napjaiban 5—6 darab 66-ost gyártanak. Ezzel készí­tik elő az 1973-as indulást. Természetesen ez a mennyiség nem köti le az üzem teljes ka­pacitását. A dolgozók egy része ezer autóbuszt kell gyártaniuk, más munkát kap. Az új évben Ha nem lesz baj az anyagelló­­az egyik vonalon csak 255-öst tással, napi 11 darabbal meg akarnak gyártani, lehet csinálni. Ez azonban már olyan nagy darabszám, amihez megjavítják. Aztán meg kevés is van belőlük. Az utóbbi 13 kocsiba már nem is jutott. Időnként akadozik a belső al­katrészellátás is. 1973-ban még szervezettebben kell dolgozni, hogy a nagy darabszámot tel­jesíthessék. át kell alakítani a technológiát Sgt . _­­ L is. Az oldalváz állításnál csak 1972-ben a null-sorozattal és a kísérleti kocsikkal együtt 146 darab 255-ös készül Fehérvá­ron. Bebizonyosodott, hogy jól és jó minőségben gyártható Az 1972-es évre vegyes érző- hátfal keresztirányú rátolását buszok. Joggal remélhetjük le­sekkel emlékszik vissza. Sok gondot, nagy felfutást hozott ez az év. De vége és becsület­tel teljesítették a feladatukat. Többször kerültek nehéz hely­zetbe. A 255-ösök sorozatindí­tását napokkal késleltette a . . .... .. .. ... győri fenékvázhiány. Olykor * kfJZ£La?­?LttE%*°J: Fn@gSZeT©TTeK részben oldották meg a szög-Ant . bevágást. A szorítókat je len-O ZUU 10$t­ne átalakítani pneumatikusra, a weinsbergi készüléknél. Több C02 hegesztőgép kellene. Szó­val, lesz itt dolguk a technoló­gusoknak is. Ennek ellenére elégedett az eredménnyel. A szériánál napi maga se hitte, hogy ilyen szép eredményt érnek el Mégis történt valami, ami jóleső érzéssel tölti el. Az em­berek megszerették az új tí­pust, szívesen csinálják. A szo­cialista brigádok és a műveze­tők tették ezért a legtöbbet. A brigádok például vállalták a gyártás ütemességének bizto­sítását a vonalon. A műveze­tők meg azt, hogy lesz anyag, szerszám stb. És lett is. Presz­tízskérdéssé vált a 255-ös, an­nak ellenére, hogy a hagyomá­nyossal jobban kerestek. A pesti gyár segítsége na­ javult, de tovább kell fejlesz-Meg kell oldani a homlok-, gyon sokat jelentett. Ezzel ja­nuár végéig biztosítják a tető, utasajtó, homlok- és házfalel­látást. De ez egyben azt is je­lenti, hogy ekkorra be kell fe­jezni a fehérvári gyártósor üzembe állítását. Jól gyárthatók a 255-ösök, jobban, mint a hagyományos típusok. A tetőlemezgyártó-sor november 15 óta próbaüzem­mel dolgozik. Karácsony előtt­­elküldtek egy embert Pestre, aki a betanulás után irányítani fogja. Az oldalváz is jó minő­ségben kerül ki az állítóké­szülékből. A Mezőgép téti Vizsgálják a technológiát Ebben az évben már három­Ézt még tovább lehet fejlesz­teni és kell is. S talán az is se­gít, hogy csökken az átállások száma. Kaiser Tibort, a szerelőüzem vezetőjét a kocsik között ta­láltam meg. — Huszonkettedi­kére elkészül az utolsó — mondta. — A mai naptól ti­zenötöt húzunk. Még 74 hiány­zik. Huszonnyolc darab 66-os, a többi 255-ös. Amit azután csinálunk, az már túlteljesítés lesz. A 255-öst ő is jól gyártható típusnak tartja. A minőség is leri a technológiát. Pontos, jó készülék a weinsbergi, de a többi alkatrészt is olyan pon­tosan kellene gyártani.­­ Nem elég az, ha adnak 3 fúrógépet, meg két csavarhú­zót. Ahhoz 5 ember is kell. Olyan célgép kellene, mely elvégzi a munkájukat. Ez a technikai haladás iránya. A szekrényesített vázaknál job­ban lehet alkalmazni a célgé­peket. Úgy tudom, Tóth István igazgató személyesen foglalko­zik ezzel a témával. Nyugatne- Jobb szervezést hát, hogy 1973-ban jobb mun­kaszervezéssel és javuló tech­nológiával ugyanilyen vagy jobb eredményt érhetnek el, az év közben felmerült gondok nélkül. á­ton Egy felmérés tapasztalatai Bejáró dolgozók A vállalat munkaerejének jelentős részét a vidékről be­járó dolgozók adják. Ez a tény szükségessé teszi, hogy többet foglalkozzunk különle­ges helyzetükkel, nagyobb gondot fordítsunk élet- és munkakörülményeik vizsgá­latára, segítsük munkahelyi beilleszkedésüket. A bejáró dolgozók helyze­tének feltárására a pszicholó­giai csoport kérdőíves felmé­rést végzett — a végrehajtó bizottság megbízása nyomán — a budapesti telephely vi­déken lakó dolgozóiról. A ki­adott kérdőívekből 203 érke­zett kitöltve vissza. Az így kapott adatokból mutatjuk most be a legfontossabbakat. A különleges helyzet egyik jellemzője a hosz­­szú út a munkahelyig. A megkérdezettek közül fél órán belül senki nem jut el munkahelyé­re. 65 százalékuk napi 2—4 órát tölt az oda­­vissza utazással. Ez a gyakorlatilag kieső idő különösen a nőknél (48,8 százalék) jelent nehézséget, akiknek 38,4 százaléka házas. Őket a második műszak is terheli. A vidéki dolgozók 43,3 százalékát 1—2, 13,3 szá­zalékát 3—4 gyerek várja ott­hon. A megkérdezettek közül 16 fiatalkorú, 72 pedig 18—30 év közötti fiatal. Összesen 43,5 százalék. Ez az arány kevés­nek tűnik a 31—50 évesek­ 42 százaléka mellett. Magas, 24 százalék az 50 év felettiek száma. Ez talán az oka a bejárók alacsony iskolázottságának is. Hatan érettségiztek és 12-en végeztek ipari iskolát a kér­dőívek tanúsága szerint. A többség (96 fő) 8 általánost végzett. Sokan azonban csak az általános iskola 6. osztá­lyáig (57 fő) vagy addig sem jutottak el (13 fő). Nem rendelkezik szak­mával a megkérdezettek 73,4 százaléka. S akiknek van, azok közül sokan a szakképzettségüknek nem megfelelő munkakörben dolgoznak. (Pl. 11 lakatos kö­zül csak 5, öt szerszámkészí­tőből csak 3, a három marós, két műszerész és négy kőmű­ves közül pedig egy sem dol­gozik a szakmájában). A fel­mérés szerint a legtöbb vidé­ki dolgozót a forgácsoló, a sajtoló, a szerszám- és a busz II. gyáregység foglalkoztatja. A dolgozók szakmai to­vábbképzését általánosság­ban helyesli a 93,6 százaléka. 74,9 százalékuk ezt magára vonatkoztatva is kívánatosnak tartaná. A to­vábbképzési igénynek felté­telezhetően két eredője van: a bejárók egyharmada 25 éven aluli, nagy részük szak­képzetlen. A bejárással elvesző sok időre és az ebből eredő prob­lémákra utal, hogy legtöbben elsősorban olyan továbbkép­zési formát vállalnának­­szív­­­vesen, amely nem követel túl nagy erőfeszítést. A vállalatnál való előbbre­­jutás lehetőségeit 31,2 száza­lék tartja pozitívnak. A beilleszkedés gond­­jaira utal, hogy problé­máikat jórészt a gazda­sági vezetőkkel, illetve a munkatársakkal beszé­lik meg. Csak 10 száza­­­­lákuk osztja meg gond­jait a párt-, KISZ-, il­letve a szakszervezettel. Ez a jelenség is bizonyítja a politikai nevelőmunka szükségességét. Nehezíti a helyzetet, hogy bár 76,8 szá­zalékuk fontosnak tartaná a politikai továbbképzést, egy­­harmad részük a jelenlegi kö­rülmények között, sok mun­kája, műszakbeosztása vagy az utazgatás miatt személy szerint nem tudja vállalni. A felmérés alapján számos olyan kérdés került napvi­lágra, melynek megoldása — tekintettel a vidékről bejáró munkavállalók nagy számára — fontos feladat. SEGÍTIK az alapszervezeteket Az Ikarus KISZ-bizottságon az alapszervezetek munkájá­nak segítésére és az állandó, eleven kapcsolat kialakítása érdekében instruktori hálóza­tot alakítottak ki. A hálózatot most átszervez­ték. Ennek alapján az egyes alapszervezeteknek a követke­ző KISZ VB-tagok lettek az instruktorai: Műszaki — Végvári József; adminisztratív I. II., III., Bán László; 3-as gyáregység — Bosznai István; szerelő-moto­ros — Dobronyi János; kárpi­tos — Viola László; egyedi­ fé­nyező — Kiss László; sajtoló — Safranek Sándor; vázas — Oroszlány István; lemezes — Csató József; üzemfenntartás — Nagy József; szerszám-AG­­FOR — Vass Lászlóné; kísér­válaszadók­­­lett — Saflics Péter. KERESKEDELMI HÍREK­ ben” a­mándoki vasútállo­másra. December 28-án két 260-as autóbusz indult a Szovjet­unióba tesztelésre. Az NDK részére két 260-as autóbusz készült, melyet de­cember 28-án indítottak el rendeltetési helyére vagon­ba rakva. * Székesfehérváron kará­csony és szilveszter között 82 autóbuszt adtak át. 30 darab 66-ost a Volánnak, 30 darab 255-öst az NDK-nak, négy 255-öst a lengyel, négyet a szovjet, egyet a MOGÜRT átvevőknek. Hárobi 311-es belföldi vevőkhöz, kilenc 55- ös az AUTOKER-hez került. Ezzel 1972-ben 2620 autó­buszt értékesítettek és négy 255-öst küldtek tesztelésre a Szovjetunióba. Az egyedi­ gyáregység 64 autóbuszt értékesített 1972- ben. December 27-én még öt Steyr-Ikarus nigériai és egy Scania-Ikarus svéd átvételre várt. Ezen kívül elkészült az év utolsó napjaiban a müfe tervben is szereplő 7 méteres Steyr-Ikarus „bemutató ko­csi”. Az Eötvös Lóránd Tudo­mányegyetem vette meg azt­­ a 250-es autóbuszt, melynek munkabérét dolgozóink fel­ajánlották a vietnami nép megsegítésére. A terven felül gyártott autóbuszt december 29-én adták át. Szilveszter előtt 7 tuniszi autóbuszt hajóztak be Fiu­­mében. A kocsik „lábon utaztak” a kikötőig. Előszállításként 151 csuk­lós autóbuszt adtunk át a szovjet átvevőknek. Ebből december 27-én 50 keréken gurult a határállomásra, 36- ot még karácsony előtt va­gonba raktak. A csapi határ­állomás zsúfoltsága miatt Mándokon rakták át a szál­lítmányt széles nyomtávú vagonokba. 27-én 14-et va­­goníroztunk, 28-án 21 darab indult két konvojban alá­ SEGÍTETTEK A budapesti szerelőüzem dolgozói készségesen segítettek a fe­hérváriaknak. Baki János és Varga Gyula lakatos szakmun­kások egy hétig voltak Fehérváron az év végén. Szaktudá­sukkal és szorgalmukkal gyorsították a 255-ösök átadását.

Next