Ikarus, 1973 (21. évfolyam, 1-26. szám)

1973-01-04 / 1. szám

4 Korszerű ipartelep és hatása az emberekre A falu közepén egy útjel­ző tábla mutat az erdő mel­lett magasló bányafelvonó felé: „Ipartelep". Az öreg fel­vonó rozsdás fogaskerekei már csak nagyon ritkán csikor­­dulnak meg. Mindössze há­rom ember őrzi, szellőzteti a bányát. Bezárták. De mellet­te új épület magaslik a régi bányairodák fölé, az Ikarus pusztavámi gyáregysége 5 ezer négyzetméteres gyártó­­­csarnoka. Elsőként Molnár Lajos­­gyáregységvezetőt kerestem fel a gyártócsarnok fejépüle­tében lévő új irodájában. Elöttem a beruházók, utánam a tv-sek jártak nála. Közben a gyáregység különböző szin­tű vezetői is bekopogtak egy­­egy kérdéssel. Még alig indí­tották el az új gépsorokat, máris a jövőt tervezik. Jö­vő júliustól a kommersz szé­kek mellett szeretnék elindí­tani a luxusülések gyártását is. Hamar megtanultak A bányászfalu modern ipart kapott. De vajon az emberek, a bányászok, háziasszonyok is ipari munkássá váltak? Molnár Lajos szerint igen. Sokan, mint jó szakmunkások kerültek a telepre, mások né­hány hónap alatt megtanulták ezt a munkát. A férfiak több mint fele szakmunkás. A nők­nél­­ az össz létszám 43 szá­zaléka nő — természetesen sokkal rosszabb ez az­ arány. A szellem azonban egységes munkás közösségről tanúsko­dik. Egyre több szcialista címért küzdő brigád alakul és jó eredményeket érnek el. Csak néhány példa erre: 48 liter vért adtak. A műszaki átadás előtt 180 ember maradt bent társadalmi munkában állványokat bontani. 30—40 ember segített a berendezé­sek felszerelésében. — Jószándékú, becsületes emberek — mondta a gyár­­egységvezető —, és megköve­telik, hogy mi is őszintén be­széljünk velük. Azt hiszem ez természetes. Aztán lementem a csar­nokba. A szemnyugtató , hal­ványzöld falak között még nagyok az üres terek. Még nem állítottak fel minden génet. Hegesztők, csőhajlítók, présgépek csattognak. A ha­talmas csarnokban szinte el­veszik az ember. Fotóként Klock István gép­­beállítóval beszélgettünk. 1970 februárjában került a telep­re, mint lakatos. Most hét pressiőre ügyel. Móron, a bá­­nyatelepen lakik. Ezt meg­előzően a bányában dat­áro­­zott, mint ügyeletes lakatos. Hamar belerázódott az új munkakörébe. Elégedett a fizetésével is. 14,50 az órabé­re. 37 éves, két fia van. Jól érzi magát a brváregységben, mert megbecsülik a munká­ját. Az új gépsoron dolgozók most alakítanak brigádokat, a másik műhelyben ő is bri­­gádtag volt. Most még nem jepett be, de az állványbon­­tá­snál itt maradt Miért? Kér­ték, hogy aki ráér, segítsen. Segített. Gimnáziumba jár Nagy Klára vékony, barna, 19 éves kislány. A hegesztők szokásos bőrköténye majdnem a bokájáig ér, 3 éve hegeszt. Segédmunkásként, került a telepre, Frei Márton szeret­tette meg vele a szakmát. Most már „el se lehetne za­varni”. Hogy mit tart a leg­fontosabbnak? „Érzék kell hozzá” — mondja, s a keze alal kikerült üléstalpak azt bizonyítják, hogy neki van érzéke hozzá. Aztán a fiatalokról esik szó. Sok a fiatal, de kevés a KTSZ-tag. Nincs szórakozási lehetőség. A művelődési ház­ban évente egyszer rendeznek zenés, műsoros estet, ö Ar­­kinisztáról jár be, a nusztsi KTSZ-szervezetben dolgozik. Hetente háromszor van klub­estjük. Itt is lehetne, ha . . . A Hunyadi szocialista Hráeád, melynek ő is tagja, jól dol­gozik. A­z óvodát nfktvan ár '*ák. Tervei? F-n­­é.Ug jár+ «im­­náeu­’mba mie'ő+t a «várba került Most esti tanoza+nn m­ivtat'a. A harmadik osztályt végzi. Meós szeretne lenni. Női meós még úgyse volt a terepen. 35 év körüli­, szőke asszony Marosi Jánosné. A most in­duló ülésgyártó célgépsoron dolgozik. Eddig 4500 széket csináltak. Könnyű, jó mun­kának tartja. Igaz, hogy a habosító berendezés még nem működik kifogástalanul, de azért van a kísérleti gyártás, hogy belejöjjenek. Párttag, a nőtanács tagja és szakszerve­zeti bizalmi egyszemélyben. A legnagyobb eredménynek tartja, hogy nem tesznek kü­lönbséget a fizetésnél férfi és nő között. A hegesztő és habosító mű­hely művezetője Posztl And­rás. Ő elsősorban a gondokról beszélt. Nehezen kezelhetők a Pestről érkezett szerszámok. Azt sem érti, hogy a m­ártás megkezdése előtt miért nem kísérletezték ki a jó csőhajlító berendezést? 8 angol hegesz­tőgépük van. Felváltva ja­vítja őket a tmk. Csak túl­órával és 2 műszakos munka­beosztással tudják elvégezni a feladataikat. Sürgős megol­dást kér addig is, míg meg­érkezik a leolvasztó hegesztő­gép. Elmondta azt is, hogy az AKÖV-nek kevés a busz a munkásjáratokra. Először be­hozzák a móriakat, aztán for­dulnak a pusztavámi­akért. Szinte minden nap elkésnek. Maurer Ferenc, a csoport­­vezetője annak a brigádnak, mely segített üzembe helyezni a berendezéseket. Augusztus óta a beruházóknak segítenek, főleg lakatosok és néhány segédmunkás. Mindig annyi­­­an, ahány emberre szükség van. Nekik köszönhető Vállalatunk egyik fontos gyáregysége lett Pusztavám, a környék legmodernebb ipar­telepe. S hogy azzá fejlődött, ez nagyrészt az ott dolgozó közösségnek, a Maurer Feren­­ceknek, Nagy Kláráknak, Posztl Andráséknak, Marosi Jánoséknak köszönhető T. Ágoston A LEGUTÓBBI CIKKÜNK­ben a hagyományos ügyvitel­­gépesítésről adtunk rövid át­tekintést. Vázoltuk, hogy a gyors ütemű műszaki fejlő­déssel nem tud lépést tarta­ni a hagyományosan szerve­zett vállalat, új eszközökre és megoldásokra van szük­ség. Az adatfeldolgozás „rakéta­­technikája” az elektronika Nem túlzás a hasonlat, mert a műveleti sebesség, a kom­binációs lehetőség körülbelül úgy aránylik a kézi eszközök­höz, mint a rakéta sebessége, teljesítménye mondjuk a gép­kocsiéhoz. Cikkünkben már csak ter­jedelmi okokból sincs mód kitérni az elektronikus szá­mítógépek működési elvének ismertetésére, azért sem, mert viszonylag igen rövid idő alatt igen sok változata fejlő­dött ki, több „generációról” beszélnek a szakemberek. Itt elegendő annyit tudni, hogy lényegüket tekintve számoló­gépek,­­ melyek rendkívül gyors működésűek. Számolási sebességük emberi teljesít­ményben csak nagyon nehe­zen fejezhető ki. A számító­gépek két nagy csoportra oszthatók: az egyik csoportba tartoznak a műszaki, gazda­sági, tudományos stb. számí­tások elvégzésére alkalmas berendezések, melyeknél nagy műveleti sebesség a döntő és a számítástechnikai eljárásokra való alkalmasság. A másik csoportba tartoznak a viszonylag kisebb sebessé­gű, de hatalmas adattömegek tárolására és gyors előkere­­sésére alkalmas berendezések. Az utóbbi változatok szol­gálnak mindenekelőtt a gaz­dasági folyamatok kiszolgá­lására, a vállalati tevékeny­ség megkönnyítésére. A VÁLLALATI MŰKÖ­DÉSBEN - mint már írtuk -­- rengeteg adat keletkezik minden szervnél. Az adattö­meg egymással kölcsönhatás­ban van, egymást feltételezi. Például: egy gyártmány ki­fejlesztése során rajzok ké­szülnek, melyek azonosító számokkal lesznek ellátva (rajzszámokkal), alkatrészek, szerelvények, részegységek épülnek fel egymásból, s vé­gül összeáll az egész gyárt­mány. A gyártmánynak anyag­­szükséglete van (a mi ese­tünkben több ezer fajta) az anyagoknak jellemzői vannak .IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII (anyagszám, méret, megneve­zés, szabványszám stb.) az anyagnak ára (néha többfé­le is) és így tovább. S egyet­len szerv sem tudja nélkülöz­ni a másik állandó és rend­szeres tájékoztatását (infor­mációját), hogy jól elvégez­hesse a munkáját. Hiszen, ha a konstruktőr figyelmen kí­vül hagyja az anyagárakat, a beszerzési lehetőséget (ha­­tráidőt, szállítási feltételeket) a gyártmány indokolatlanul drága lesz vagy elő sem ál­lítható. Bonyolult folyamat a ter­melés előkészítése, maga a termelés és annak számba­vétele a mérlegkészítésig. Mindezeknek együtt pedig nyereséget kell hoznia, a to­vábbi működéshez. Az elekt­ronika ebben tud hallatlanul sokat segíteni. Gépi agyában, a memóriákban különféle el­járásokkal a roppant adattö­meget megőrizni képes, de ami még ettől is fontosabb, azt kívánságra (meghívásra) közölni tudja, számolni tud vele, kombinációkra képes, jelzi, ha egy érték bizonyos határ fölött vagy alatt van, vagy akkor végez el egy bi­zonyos műveletet, ha az ered­mény egy megadott értéket elér stb.). LEHETETLEN FELSOROL­NI még csak vázlatosan is al­kalmazási körét. Már­­ ennyi is bőven előnyére válna a ré­gebbi­ lyukkártya gépekkel szemben. Az elektronikus gé­pek azonban alkalmassá te­hetők a termelési folyamatok folyamatos ellenőrzésére, irá­nyítására, akli­matizálására. Megfelelő leérzékelő berende­zésekkel utolérhetetlen pon­tossággal (és gyorsasággal) biztosítani képes a szigorúan pontos anyagösszetételt (gon­doljunk csak a gyógyszer­­iparra) a hőmérséklet szabá­lyozás automatizálására, a megmunkálási sorrend leg­ésszerűbb kiválasztására stb. Segítségével eldönthető, hogy a vállalat számára melyik terv­variáns a legcélsze­rűbb, figyelembe tudja venni az egyes tényezőkben beállt változások hatását, kiválaszt­hatja a leggazdaságosabb megoldást. Megint más terü­leten segítségével megálla­pítható a leggazdaságosabb raktározási mód, megszer­vez­­hető a szállítóeszközök leg­jobb kihasználása, napraké­szen nyomon követhető az anyagforgalom (ki- és bevéte­lezés, új készlet, ebből kifo­gástalan és hibás stb.). A műszaki területen a mű­szaki számítások elvégzése (méretezés, elemzés), a mű­ködő berendezések várható meghibásodási forrásai előre­jelzése (és i­egelőzése) a rendelkezésre álló erőforrá­sok (munkaerő, gép), terv­szerű igénybevétele és ter­helése (programozás) mind­mind egy lehetőség a lehe­tőségek tengeréből. A SZÁMÍTÓGÉP olyan le­hetőségeket teremt, ami semmi mással sem pótolható, semennyi emberrel, sem más gépi eszközökkel, még meg­közelítőleg sem. Azt a rend­kívüli előnyt, hogy megfelelő utasításokkal (programokkal) bármely betáplált tényező bármely más tényezővel vagy tényezőkkel összefüggésbe hozható, semmivel el nem ér­hető. A legkorszerűbb elekt­ronikus gépek — elvileg — minden vállalati folyamatot képesek átfogni, értékelni. A vezetés, kellő szervezettség mellett, szó szerint bármely pillanatban képes megállapí­tani, hogy hol áll a vállalat és megteheti a szükséges in­tézkedéseket. Bármilyen csodálatos esz­köz is, de eszköz, mert valódi gondolkodásra nem képes. Egyszerűbb döntésekre meg­tanítható: „ha nincs ,gumiab­roncs raktáron, csöngess!" ezt meg tudja tenni, de ez nem igazi döntés. A társadalmi viszonyokat, a termelés cél­ját, az emberi tényezőket, a nem számszerűsíthető ténye­zőket figyelembe venni nem tudja. Ez emberi feladat. Mi­után egyre több és egyre fon­tosabb, felelősségteljesebb döntést kell minden munka­helyen hozni, felmenti az em­bert a döntéshez szükséges előkészítő munka alól vagy hozzásegíti a megalapozott döntés meghozatalához, jobb döntés hozható. De, hogy a döntés mire jó, egyáltalán jó-e, ezt nekünk, emberek­nek kell értékelni. A számítógép költséges be­ruházás. Több tízmillió, sőt járulékos költségeivel már inkább százmilliós nagy­ságrendű. „Megéri a befekte­tést a számítógép?” Gyakori és zavarbaejtő kérdés. A gép beállítása évekig tartó előké­születeket igényel, szigorúan fegyelmezett munkát igényel (kínos pedantériát), kezdet­ben több a baj vele, mint az eredmény ... És mégis. Ki tud arra a kérdésre fe­lelni, hogy „nem túl drága a villamos energia alkalmazá­sa?” A faggyúgyertya való­színű olcsóbb világítóeszköz, mint a villanylámpa, a gőz­­lokomotív egyszerűbb, mint a villanymozdony. De az elekt­romossággal hűtünk, fűtünk, gépeket működtetünk, hozzá­segít a művelődéshez, szóra­kozáshoz. Olcsó? Drága? Kö­zömbös, mert nélkülözhetet­len. Villany nélkül ma már nincs korszerű élet, így LESZ AZ ELEKTRO­NIKÁVAL IS. Széles körű el­terjedtsége után ezt a kér­dést már meg sem fogja sen­ki érteni, mert nélkülözhe­tetlen lesz. Ma még nem az, mert nem ismerjük eléggé és nem tudjuk kellően kihasz­nálni. Ma még a megszokott módon csinálunk vállalati tervet (vagy terveket) de, hogy esetleg sokkal jobbat is lehetne, csak valószínűsíteni tudjuk. Mit ér meg az, hogy órákon belül a legjobb variá­ciókhoz juthatunk, ki tudná felmérni? A lehető legjobb autóbuszt konstruálják a mai módszerekkel? Évekig tartó kísérletek adnak csak közelí­tő választ („talán”, „lehet”) a gazdaságossági, gyárthatósági szempontok olyan sokfélék, hogy képtelenek vagyunk kellően figyelembe venni — legalábbis a lehető legjobbig eljutni. „túlennyi embert takarítunk meg vele?" a másik szokásos kérdés. Lehet, hogy egyet sem, talán többlet létszámot igényel. De mennyi ember kellene ahhoz, amit általa megoldunk, felmérhetetlen, mert olyant tudunk ve­le produkálni, amit nélküle semmivel. Mindez lehetőség persze, a lehetőségek kihasz­nálásában mutatott fantázia szabja meg az elérhető ered­ményt. Szervezési osztály A mservésésről Elektronika a vállalatnál iiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii. IKARUS BEJÁRÓ Kiss Ferenc hat éve dolgozik vállalatunknál, a sajtolóüzem­ben. Versegről jár be. Betanított munkás. Fegyelmezett, meg­bízható. Gazdasági vezetői mindig számíthatnak rá. Szívesen és készségesen tanítja be az újonnan jötteket. FELHÍVÁS! A Magyar Honvédelmi Szövetség Budapesti Vezetősége, a KISZ Budapesti Bizottsága, az Úttörő Szövetség Budapesti Elnöksége, a Munkaügyi Minisztérium Szakoktatási Főosz­­tálya, a Fővárosi Tanács Művelődésügyi Főosztálya 1972. december 20. és 1973. május 9. között EGY ÉV­SZÁZAD PESTEN ÉS BUDÁN elnevezéssel vetélkedősorozatot indít. A rendező szervek felhívással fordulnak a budapesti üze­mek, vállalatok, intézmények, MHSZ- és KISZ-szervezetek tagjaihoz, az iskolák tanulóihoz, a Zalka Máté Műszaki Kato­nai Főiskola, a Kossuth Lajos Katonai Főiskola hallgatóihoz, a Budapest nevét viselő szovjet katonai alakulat Komszomol­­szervezetéhez és a Volán dolgozóihoz, hogy kapcsolódjanak be a centenáriumi ünnepségsorozat keretében meghirdetett vetélkedőbe. A vetélkedősorozat célja, hogy Pest, Buda és Óbuda egyesítésének 100. évfordulóján méltó módon emlékezzenek a főváros lakói — elsősorban a fiatalok — szűkebb hazájuk Budapest történelmére, szabadságharcos múltjára, a munkás­­mozgalom kiemelkedő budapesti eseményeire és a fennállása 25. évfordulóját ünneplő Magyar Honvédelmi Szövetség mun­kájára. Budapest dolgozói! Fiatalok! KISZ-tagok! MHSZ-klubtagok! Jelentkezzetek a KISZ- és MHSZ-szervezeteknél, kérje­tek feladatlapokat. Felvilágosítást adnak a helyi rendező szer­vek. „EGY ÉVSZÁZAD PESTEN ÉS BUDÁN" Értékes tárgyjutalmak! Külföldi társasutazások! Kellemes szórakozást, sok sikert kívánnak a Rendező Szervek 1573. január 4. Világranglistán a negyedikek vagyunk . !* „Fény­csóvák Magyaror­szágról” felirattal a Fahr­zeug + Karosserie című nyugatnémet szaklapban megjelent egy magyar vo­natkozású cikk, mely többek között vállalatunkkal is fog­lalkozik. A következőket ír­ják: „A magyar gépjárműgyár­­tók között, ami gyártmá­nyainak exportját illeti, a sztár az Ikarus (Budapest). Kelet-Európa országaiban alig van ma olyan nagyvá­ros, ahol ne találkoznánk Ikarus-autóbuszokkal. 1971- ben az Ikarus majdnem 8400 autóbuszt gyártott és ebből 5100 került exportra. Ennek alapján a világ ranglistáján ez a vállalat a gyártásban a hatodik, az exportban ped­ig a negyedik helyet foglalja el. Évek folyamán az Ikarus is a különféle típusok bő­séges választékát dobta piac­ra. Ezek az autóbuszok ön­hordó kivitelűek és hajtá­sukra Csepel Dies­el-motorok szolgáltak. Bizonyos típus­tisztázás akkor következett be, amikor néhány évvel ez­előtt kifejlesztették a „200-­­as sorozatot. Kis konstruk­ciós változtatásokkal ezt az „egységes autóbuszt” gyárt­ják városi és elővárosi for­galomra éppúgy, mint távol­sági és csuklós autóbuszként. A modern autóbuszokat a német MAN-licenc alapján gyártott padló alatti RÁBA-motorral szerelik, amelyeket a jármű közepén vagy há­tulján fekvő helyzetben épí­tik be. Jogos feltűnést keltett az Ikarus a német minta szerint készített 190-es VÖV egysé­ges városi vonalautóbusszal. Ezzel az Ikarus az egyetlen vállalat Kelet-Európában, amely rálépett a fejlődésnek erre a jövőbe mutató útjára.. Alim hosszú jármű 45 ul5 és 61 álló utasnak nyújt fé­rőhelyet. Légrugózással, ön­hordó kivitelben készült, s hátul elhelyezett padló alatti, fekvő RÁBA-MAN motorral van felszerelve. Ennek az új fejlesztésnek első kísérleti autóbuszát Hamburgban már kiterjedt tesztelésnek vetet­ték alá. Mint értesülünk,, az Ikarus városi autóbusz ol­csóbb lenne, mint a megfele­lő német VDV-autóbuszok. Az Ikarus azonban nem­csak saját autóbuszokat gyárt, hanem más gyártók alvázait is karosszálja. Első helyen vannak itt a Saurer és Steyr Ausztriában, vala­mint Scania és Volvo Svéd­országban. Az Ikarus az ön­hordó kivitelben gyártott autóbuszait az említett kül­földi cégek hajtó- és futómű­­aggregátjaival is szereli.”

Next