Ikarus, 1974 (22. évfolyam, 1-26. szám)

1974-01-03 / 1. szám

A vállalat támogatja a lakásépítést Lapunk december 19-i szá­mában már írtunk a vszb ál­tal elfogadott lakásépítés, il­letve vásárlás vállalati támo­gatásról. Az alábbiakban foly­tatjuk a módosított szabályzat ismertetését. Társasház építkezésben vagy szövetkezeti lakásépítés­ben olyan dolgozók vehetnek részt, akik legalább három éve vállalatunk dolgozói, vagy népgazdasági érdekből he­lyezték át őket. Munkájukkal és emberi magatartásukkal kiérdemelték a vállalat támo­gatását. Ezek közül is előnyben részesítik a nagy­­családosokat, azokat, akik­nek családtagjai itt, a vál­lalatnál dolgoznak, s azo­kat a fiatal dolgozókat, akiknek szülei is törzsgár­­datagok, s a KISZ-bizottság javasolja őket. Továbbá előnyben ré­­szesítendők a kitüntetéssel rendelkezők, kiváló dolgozók, újítók, a vállalat szempontjá­ból fontos munkakört betöl­tők, azok a 22. életévüket még be nem töltött fiatalok, akik legalább egy éve vállalatunk dolgozói (a KISZ javaslata alapján). A családiház építkezéseket, épületbontási akcióval és C- menetlevél biztosításával se­gíti a vállalat. Vállalati bon­tás csak a vszb tudtával és engedélyével történhet. A bontási akcióban részt vevő dolgozók szakmai irányításá­ra műszaki ügyintézőt jelöl­nek ki. Csak azok vehetnek részt a bontásban, akik igé­nyüket bejelentették és azt elfogadta a vszb, illetve a vi­déki telephelyeket az vszlk. Bontási akcióban az vehet részt, aki legalább egyéves munkaviszonnyal rendelke­zik, építési engedélye van, s kérelmét a műhelybizottság javasolta. Családiház-építésre 5-től 20 ezer forintig adható elő­­takarékossági hitel a ré­szesedési alapból. Az e címen rendelkezésre álló keretből 10 százalék használ­ható fel a családi ház építke­zések támogatására. A vitában fölmerült többek között, hogy hányszor és ki veheti igénybe a C-menetle­­velet? A bizottság állásfogla­lása szerint a tehergépkocsit leterhelésétől függően minden kis családi ház­építő annyi­szor veheti igénybe, ahány­szor a lehetőségek és a szük­ségletek megengedik. Szállító szalagot és betonkeverő gépet például az építkezés teljes idejére kölcsönöz a vállalat. Végh Sándor vszb-titkárhe­­lyettes felvetette, hogy érde­mes-e külön foglalkozni a bontásokkal, hiszen jelenleg körülbelül 200 igénylő van, de bontási le­hetőség mindössze 3—4. A bizottság állásfoglalása sze­rint feltétlenül szabályozni kell ezt a tevékenységet is, ugyanis a jövőben kaphat a vállalat bontásra kijelölt épü­letet, s vidéki telephelyeinken mos is nagyobb lehetőségek vannak, mint a XVI. kerület­ben. Szlankó János vszb-titkár elmondta még, hogy a lakás­szervező bizottság jelenlegi tagjai túlzottan is le vannak terhelve más társadalmi mun­kával is, ezért a közeljövőben át kívánják szervezni a bi­zottságot. Elmondta még, hogy a kö­zeljövőben 60 lakás építésére kerül sor a pusztavámi dolgozó­ink számára, melyről meg­állapodtak a móri tanács­csal. 1980-ig mintegy 56 millió forintot használnak fel a részesedési alapból lakásvásárlások és építke­zések támogatására, s ezt az összeget úgy igyekez­nek elosztani, hogy minél több dolgozót lakáshoz segít­hessenek. A következő néhány évben legalább 200 lakást sze­retnének átadni. AKI RÉG nem jár a busz I. lemezes üze­mében, az rá se ismer. Amerre csak néz az ember, új készülékek, célgépek, daruk. Szinte eltűntek a kézből való gyártást szimbolizáló platnik. Az új típussal egy új technológia honosodott meg a műhelyek­ben. De erről beszéljenek az üzem dolgo­zói. Elsőként Szabó Ferenc üzemvezető és Horváth József technikus. — Beindult a tetőgyártó-sor és a hom­lok-, hátfalgyártás is — mondták. — A 180- asnál és 556-osnál külön készült a hossz­sarok és tetőközéplemez nehéz fizikai mun­kával, majd a vonalon szerelték, ami ugyancsak nem volt gyerekjáték. A falcolás volt a legnehezebb. Most egész tető a föl­dön készül, melyet egy kiskocsival húznak át a vázosba. Elsősorban a fiatalok dolgoznak a gépe­ken két műszakban. Délelőtt és éjszaka. Az idősebb, univerzális szakemberek a na­gyobb tapasztalatot igénylő kézi munkát végzik. A két gyártósoron mintegy harminc em­ber dolgozik, ők is jól felkészült szakmun­kások, a különbség csak annyi, hogy a ka­lapácsütések helyett az automatát kell fi­gyelniük. Kezdetben némi fenntartással fo­gadták az új berendezéseket, aztán úgy megszokták, hogy ma már el se lehetne rakni őket onna. Mi történik, ha valaki szabadságra megy, vagy megbetegszik? Mindenkit két-három műveletre tanítottak be. Bármelyiket el tudja végezni. Csak ar­ra kell ügyelni, hogy pontosan megtartsák a technológiai utasításokat. Aki ismerte a hajdani ajtógyártást, egyet­len példából is megérzi a változás lénye­gét. A homlok-, hátfalgyártásnál többek között két asszony is dolgozik. Ajtókat gyártanak készülékben. Elcsitul a kétkedés, vállalják az újat is Nem is az új berendezések okozzák a fő gondot, hanem megmagyarázni az embe­reknek, miért szükségszerű, hogy az idén már a harmadik helyen dolgoznak. Ahogy érkeznek a gépek, úgy telepítik át — ter­meléskiesés nélkül — a munkapadokat. És még most sincsenek a végleges helyükön. A JELENLEGI raktározás meg fog szűn­ni az üzemben. Konténerből táplálják majd be az anyagot. Ha elkészül a sajtoló és busz I. közti átfedés , az alkatrészgyártás átköltözik a sajtolóüzembe. Addi sajnos ott kell dolgozniuk, ahol jut számukra hely. A fejlődés megköveteli ezt az áldozatot. Meg is értik ezt az emberek, de elvárják, hogy minden döntésről tájékoztassák őket. Min­dig választ kell adni a miértekre. 1974. első félévben új szerszámok készül­nek, s ettől kezdve sajtolt alkatrészekből áll össze a homlok­, hátfal. Ez az új mód­szer még pontosabbá, csereszabatosabbá te­szi a fődarabokat. Mikor ott jártam — december közep­én — éppen a Chlatter-cég szerelői végezték az „utolsó simításokat” a tetőlemez ponthe­gesztő célgépen. Ezzel vált teljessé a gyár­tósor. De hallgassuk meg a gépen dolgozó em­bereket is. László József így beszélt a tető­­gyártó-sorról: — Én a tetőközepet hegesztem­ össze a hosszsarokkal, aztán daruval viszem to­vább. Hét éve szabadultam ebben az üzem­ben, csináltam a régi tetőket is. Ez összeha­sonlíthatatlanul könnyebb és termeléke­nyebb. Amíg nem ismertük a gépet, túl bo­nyolultnak éreztük, egy kicsit tartottunk tőle. Aztán elkezdtük nézegetni a szakiro­dalmat és összebarátkoztunk. Ha megfele­lően karbantartjuk, sokkal jobb minőséget ad, mint a kézi munka. Megtudtam még, hogy gépipari techni­kumba jár, a tavasszal érettségizik. Jól érzi magát az üzembe, s úgy gondolja, hogy 25 éves korára elégedett lehet a 12,60-as óra­bérrel is. FONYÓ PÉTER, a homlok-, hátfalgyártá­son dolgozik. 1954 óta van az üzemben, régi ajtós szakember. — Tudja mit kellett melózni egy 55-ös „ólajtóval”? Az ollózástól bedagadt a csuk­lónk. Darabokra ráncoltuk, nyújtottuk, he­gesztettük___Most meg a sajtolt alkat­részt berakjuk a készülékbe, aztán mehet. Olyan munka, hogy a nők is el tudják vé­gezni. Tízszer termelékenyebb. Meg pontos is. A harmincegyesekhez például kocsin­ként, egyedileg csináltuk az ajtót legalább 40 darabból. Mi már nagyon vártuk ezt az új technológiát. Szente János 25 éves — Ikarusos Mindig ott dolgozik, ahol szorít a cipő. — A lemezollót én is nagyon megutáltam. Hárman csináltunk naponta 64 darab 66-os ládaajtót. 20 millimétert kellett körbevágni belőle. Az egyik munkatársam kezét meg is kellett operálni. A tetőt meg darabokból hegesztettük. Aztán nyomás kiegyengetni, mert eldeformálódott. Most a célgép után alig van egyengetés, és össze se lehet ha­sonlítani a minőséget. Aztán meg ott volt a homlokfal. Az igazi nagy meló volt. Most mindössze 5 művelettel készül és passzol bele az üveg. Herr Sándor még az Uhri-cégnél kezdte a szakmát. Ma is inkább a kézi munkához ragaszkodik. Mint mondja, szabadabban dolgozhat a fantáziája. Éppen az egyedi ko­csik tetejéről hívtuk le. — Én is úgy látom, hogy a gép ponto­sabb, termelékenyebb. Csak az nem tetszik, hogy a legkisebb meghibásodásnál is leáll az egész gyártósor. Egy olyan univerzális szakember kellene, aki állandóan itt van és azonnal el tudja hárítani a hibát. Ilyen nagy darabszámnál minden perc kiesés ko­moly kárt jelent. Amikor még egy-két ko­csit csináltunk naponta, a négy-öt is óriási számnak tűnt. Ezekkel a gépekkel húszat is lehet csinálni, csak jól kell karbantartani őket. IGEN, az eredmények mindenkit meg­győztek az új technológia helyességéről. El­csitult a kétkedés, sőt most már áldozato­kat is vállalnak az újért, a jobbért. Herr Sándor szavait azonban külön meg kell hallani. Ilyen nagy darabszámnál minden perc drága. Nem elég, ha a gépen dolgozók ügyelnek a napi karbantartásra. Kell va­laki, aki azonnal kijavítja az apróbb gép­hibákat. Jó lenne, ha megfontolnák ezt a javaslatot a gyáregység és az üzemfenntar­tás vezetői. Reméljük, hamarosan meg­nyugtató hírt _________________________ kapunk er­ről is. T. Ágoston IKARUS 1974. január 3. Csúcs a huzat­varrásban A kereskedelmi vállalat időben nem szállította le Pusztavámra a rendelt var­rógépeket, így az év utolsó napjára esett a varrás gyors ütemű felfuttatása. 1973. au­gusztus 31-ig 36 414 darabot teljesítettünk. További ren­delés érkezett a törzsgyárból 11 000-re, Fehérvárról 7250- re. Ígéretek szerint a meglé­vő 19 gép mellé további 9 ér­kezik, ezzel az állománnyal februártól a pusztavámi gyáregység várhatóan képes lesz a teljes mennyiségű hu­zatvarrásra. Természetesen ennél több gépre van szük­ség, mert a luxus huzatvar­rás még nagyobb gondot je­lent. Kísérletképpen beindí­tották a luxusülés huzatvar­rást, melynek tapasztalatai alapján a rendelkezésre álló technológiát pontosítani tud­ják. ÉSZREVESSZÜK-E ? Észrevesszük-e vajon, hogy a karosszéria lakatosok eszközei megváltoztak. A kéziszerszá­mok közül már-már eltűnnek a spannolók, a falcoló kalapácsok, sikattyúk, pillanatszorítók, ké­zi lemezollók. Ezek helyett szaporodnak a pneumatikus szorítók, a pont- és fóliahegesztők, a különféle célkészülékek. Az új eszközökből ad ízelítőt képsorunk. A változás éve : ütemes munka bíznak bennem Lőrincz László, a fehérvári gyár termelési főosztály­vezetője mondja: — Az 1973-as év a nagy változás éve volt a székesfehér­vári gyárban. Megvalósult az egyenletes termelés, az ütem­szerű gyártás. Márciustól tartottuk minden fázisban a ütem­­szerűséget, a program szerinti kibocsátást. Azóta mindig volt 10—20 autóbusznak megfelelő tartalékunk, vagyis minden fázisban rátartással dolgoztak. Ez biztonságot adott a mun­kában, de „nem égett a ház”, ütemesen tudtuk a tervfelada­­tokat teljesíteni. Ebben az esztendőben kialakult a termelés szervezete; a két gyáregységben szervezetten, tervszerűen termelnek. Vál­toztattunk munkamódszerünkben, vezetésünkben. Mindez kedvezően alakította a gyári légkört, a közhan­­gulatot. Lényeges változást látok a vezetők és a dolgozók közti viszonyban, magatartásban, megnyilvánulásban. Ki­egyensúlyozott, nyugodt általában az emberek közérzete, megszűnt a korábbi évek feszült légköre, különösen az év vége felé annyiszor átélt idegesség, a hajrával járó ismert állapot. Más most a hangnem, a hozzállás a dolgokhoz, fel­adatokhoz. Ismeretes, hogy az év elején a budapesti gyártól kaptuk a főbb tételeket. Ez nagy segítség volt számunkra, és a pusz­tavámi gyáregység besegítése is, de gondban voltunk a to­vábbi gyártással. Gyáregységeink példásan cselekedtek, egy­mást segítve megoldották a gyártást; az 1-es gyáregység át­vállalta a homlok- és hátfalajtó készítését. A 11-es gyáregy­ség műszaki fejlesztési csoportot hozott létre, és bár nem tartozik hatáskörében, gyártóeszközt készített, javított a jobb minőségi munka érdekében, öntevékenyen mindkét gyáregységben sokat tettek a szervezettebb termelésért, a munkahelyek csinosításában. Öröm most végigmenni az üze­meken. Az átadó üzem azelőtt a gyárvezetés legfőbb gondja volt, most nem kell vele „foglalkozni”, rendben átadják a buszokat. A reklamációkat rendszeresen heti jelentésben tu­datják a fázisok felelőseivel, hogy elkerüljék a minőségi ki­fogásokat. Segítőkészséget tapasztalok a mindennapi mun­kában. Magamról? Kilenc éve vagyok ebben a beosztásban. Ki­lenc tervévet csináltam végig, az 1973-as az első nyugodt évzárásom. A korábbi években úgy éreztem, hogy én va­gyok a gyár diszpécsere. Igen, dicspécsereskedtem, csavar­ügyekkel foglalkoztam. Most úgy érzem, hogy a vezetésnek tényleges tagja vagyok, számítok a döntésekben, megvan irántam a bizalom. Egyszóval most vezetek, irányítok, a ma­gam munkájában is a kiegyensúlyozottságot érzem. H. T. É­n 14 hős korszakban kezdtem Szeretett Mun­katársaimnak! Köszönöm a nyugdíjba mene­telem alkalmából rendezett rendez­vényt. Másfél év­tizedet dolgoztam a belső anyagmoz­gatási és szállítási osztályon. Nehéz, erős fizikai mun­kát végeztünk az idő viszontagsá­gainak kitéve. Akkoriban a gyárban még szén­tüzelés volt; na­ponta 20—25 va­gon szén, 10—15 vagon lemez és egyéb alkatrész jött; mindent kéz­zel mozgattunk, egyetlen erőgéppel rendelkeztünk. Né­meth Ernő elvtárs, azt lehet mondani éjjel nappal a he­lyén tartózkodott, számtalan este 10 órakor ment ösze­­szedni az embere­ket, mert 20 vagon jött, valósággal könyörgött, embe­rek gyertek be, rakjuk ki a vago­nokat , ne legyen fekbéres a vagon, ő maga is példa­­mutatásképpen té­len 10­ fokos hi­degben ingujjra vetkőzve velünk együtt lapátolta a szenet. A gyárban azt mondták , az Ikarus legerősebb embere. Felvételnél súlyt kellett emelni, 60 kg súlyt ötször kellett kinyomni, ha bírta az illető maradhatott Né­meth elvtársnál, ha nem, könnyebb munkára helyez­ték. Ez volt az úgynevezett hős korszak. Továbbra is erőt, egészséget, sok sikert kívánok minden munka­társamnak. Hudák Mráz Miklós

Next