Ikarus, 1983 (31. évfolyam, 1-25. szám)
1983-01-20 / 1. szám
Vikor Józsefné 1972-ben jött a vállalathoz dolgozni. A szerelő gyáregységben az oldalfarost nevelők csoportvezetője. Rendkívül szorgalmas. Munkáját az elmúlt év november 7-én Kiváló Munkáért miniszteri kitüntetéssel ismerték el. (Fotó: Farkas Katalin) Kiemelkedően dolgoztak Csúcs lesz az idei év is Munkásnagygyűléssel kezdődtek január 3-án reggel hat ómkor a fehérvári gyárban is az 1983-as esztendő munkás hétköznapjai. Az átadóüzemben összegyűlt dolgozókat és az elnökségben megjelent Khaut Andrást, a városi pártbizottság első titkárát, Seres Józsefet, a városi tanács elnökét és Nagy Gábort, vállalatunk vezérigazgatóját Nyári István szb-titkár köszöntötte. Egy sikeres esztendő befejezése után és egy nehéz év küszöbén Balla Károly gyárigazgató adott számot az eredményekről, az idei feladatokról. Bevezetőjében emlékezett az évfordulóra, hiszen most húsz éve, hogy a Mechanikai Gépgyárból Ikarus lett Székesfehérvárott. Külön köszöntötte azokat a dolgozókat, akik azóta is gyárunkban dolgoznak, hozzájárultak a gyári közösség kialakításához. Az elmúlt esztendő nagy feladatok megoldása elé állította az egész vállalatot, gyárunkat, munkásokat és vezetőket egyaránt. Szinte minden mutatószámot túl kellett teljesíteni. Az 1981. évi 7514 darabos termelési tervvel szemben 1982-ben 8544 volt a teljesítés. Szocialista piaci értékesítés 21,8 százalékkal, s a dollárbevétel is jelentősen nőtt az 1981-es évhez viszonyítva. Belföldön 1200 autóbuszt értékesített a gyár százhatvanöttel többet, mint az előző évben. A többlet darabszámot — nehezebb körülmények között — csaknem változatlan létszámmal készítette a gyár. Szép eredmények mellett romlott a fajlagos túlóra fölhasználás. Ilyen túlórák mellett is érdemes volt azonban vállalni a feladatot, hiszen a gyár nyeresége 33 százalékkal több lett, mint tavaly. —"A nbb teljesítményeket, nagyobb M —•** Bérszínvonal bérekkel is honorálta a a. a . emelkedés meghaladta a 11 százalékot. Ma a termelési értéket, vagy a gyár termelékenység növekedését vagy a bérszínvonal növekedés mutatóit vizsgálat alá vesszük — megállapíthatjuk, hogy a gyár dolgozói nemcsak átlagon fölül, hanem kiemelkedően dolgoztak. „Nehéz volt az elmúlt év, de mi magunk is azzá tettük, hiszen a többlet feladatokat tudatosan vállaltuk. Ha nem vállaltuk volna a decemberi kuvaiti szállítást, akkor nincs 1983-as rendelésünk. Ha nem vállaljuk az algériai 543-as szériakocsikat, akkor ez évben nem a miénk ez az üzlet. Ha a 260-as lengyel részszállításnak nem teszünk eleget, államközi egyezményt szegünk meg." 1983-as feladatunkról szólva Balla Károly gyárigazgató elmondotta, hogy az Ikarus buszok iránti érdeklődés továbbra sem csökkent. Ebben az évben a 14 ezer darabos tervszám csúcsot jelent a vállalat életében. Különösen a fehérvári gyár életében, mivel 9 ezernél több készterméket és KD egységet kell gyártani. Az új csarnok elkészülése sok gondtól szabadítja meg a gyárat. A felszabaduló területeken meg tudják majd oldani az alkatrészek tárolását. A jelenlegi technológiákkal a jobb körülmények és szervezettebb munka ellenére sem lehet megbízhatóan, jó minőségben egy műszakban hétezernél több sor autóbuszt legyártani. Leggazdaságosabb megoldásnak az látszik, hogy a II. félévtől be kell vezetni a második, vagy harmadik műszakot. Ennek létszámfeltételeit is biztosítani kell. Természetesen az idén is a több és jobb termeléshez többlet bér is párosul. Előreláthatólag 5% körüli bérszínvonal növekedést tud a gyár biztosítani. „Az rajtunk múlik, hogy jó munkával az 5%-ot mennyivel tudjuk megfejelni." Ezután Nagy Gábor, a vállalat vezérigazgatója szólt a résztvevőkhöz tolmácsolva a vállalat párt- és gazdasági vezetésének köszönetét az elmúlt évi hasznos, kemény munkáért. Az Ikarus vállalat fennállásának legszebb, legjobb eredményét érte el 1982-ben. Ebben jelentős szerepe volt a fehérvári gyárnak, vezetőinek és dolgos közösségének. A magyar autóbuszok iránt nem csökkent a kereslet a világpiacon, viszont semmi kedvező jel nem mutat arra, hogy az importkorlátozás és az anyagellátás terén gyökeres változás következne be ebben az évben. Ezért most legfőbb cél: a gyáron belüli gondok fölszámolása, a gazdaságosság és a jövedelmezőség további javítása. Varga Ferenc pártbizottsági titkár megállapította, hogy a gyár munkásközössége felnőtt a rendkívül magas követelményekhez, a feladatokhoz. A fehérvári gyár történetében még ilyen magas eredmény nem volt, mint az1982. évi. Gyártmányaink színvonala fölzárkózott a világszínvonalhoz, de az Ikarus név kötelez is. Ezt érzik a vezetők, dolgozók és szocialista brigádjaink is. Végezetül összehangolt csoportmunkára, megértő áldozatvállalásra, cselekvő tenniakarásra buzdította a dolgozókat és vezetőket. Kovács Edit Munka Érdemrendet kaptak Molnár Lajost, a budapesti gyár nyugalmazott gyáregységvezetőjét több évtizedes munkája elismeréseként a Munka Érdemrend arany fokozatával tüntették ki. Füstös Ferencet, a budapesti gyár lemezesüzemének kiemelt szakmunkását és Pomozi Gyulát,a székesfehérvári gyár gépkocsivezetőjét a Munka Érdemrend bronz fokozatával tüntették ki több évtizedes, eredményes munkásságukért. Urbán Istvánná, az anyagátvételi osztályon tizenhat évig volt anyagnyilvántartó, összesen harminc évig dolgozott, most nyugdíjba ment. Eredményes munkájáért Kiváló Dolgozó kitüntetést kapott. Harminc év alatt kétszer tüntették ki kiváló címmel, valamikor sztahanovista volt. KIBŐVÍTETT PÁRTBIZOTTSÁGI ÜLÉS Van tehát értelme a több és jobb munkának” A vállalat pártbizottsága január 14-én kibővített pártbizottsági ülést tartott. Részt vett rajta többek között Benke Valéria, a Politikai Bizottság tagja, a Társadalmi Szemle szerkesztő bizottságának elnöke, továbbá a Budapesti Pártbizottság, a XVI. kerületi pártbizottság, az Ipari Minisztérium képviselője. A meghívottak között voltak a vállalat gazdasági vezetői, a telephelyek gazdasági és politikai vezetői, továbbá a törzsgyár alapszervezeteinek párttitkárai. A beszámolót Kovács György a pártbizottság titkára tartotta, szített 13 297 autóbuszt, illetve felépítményt. „Az elismerés hangján kell beszélni, mert ezt az eredményt kedvezőtlen külső hatások mellett tudtuk elérni. A különböző elszívó hatások miatt igen nagy volt a dolgozók eláramlása. A létszámhelyzet az egyes közvetlen termelő területeken, üzemekben kritikus helyzetet teremtett. Sok munkatársunknak kellett szabad idejét föláldoznia, családi körét magára hagyva, otthoni munkáját félretéve munkába jönnie szabadnapokon is, hogy pótolják a távozók miatt kiesett időket. Eredményesnek ítélhetjük meg az elvégzett munkát azért is, mert az importkorlátozások érzékenyen érintették vállalatunkat is. Igen rövid idő alatt kellett helyettesítő anyagokat beszerezni, munkába venni. Ez többletmunkát jelentett és a minőségre jobban kellett ügyelni. Az eddig fölsorolt gondokat tovább növelték még belső tényezők is: a krónikus alkatrészellátás hiány és a még meglevő vezetési hiányosságok. De olyan gond is jelentkezett, amely az előző évekre már nem volt jellemző; a fenékváz ellátás időszakonként ütemtelen volt, vagy éppen olyanok érkeztek be, amelyekre nem készültünk föl." Az 1982-ben végrehajtott átszervezésekről Kovács György a beszámolóban azt állapította meg: „Az eredményességét értékelni még korai lenne. A változások fokmérője az, ha a fizikai és nem fizikai területen a dolgozók mindennapi munkájukban érzik ezek hatását. Javaslom, hogy a pártbizottság az 1983-as félévi terv értékelésekor térjen vissza erre a témára." A tavaly végzett munkának nagy erőfeszítésnek meglett az eredménye. Ezt nemcsak a mintegy kétmilliárd forintnyi vállalati eredmény jelzi, hanem a bérszínvonal 11 százalékos növekedése és az, hogy lehetőség lesz év végi nyereségrészesedés fizetésére is. Azt is látnunk kell, hogy az 1982 évi szabályozók elismér: : jó munkát, értékelik eredményünket és a további szabályzó módosítások is ilyen irányban hatnak. „ Van tehát értelme a több és jobb munkának, a nagyobb áldozatvállalásnak, mert a jó munkát társadalmi szinten is elismerik." A beszámoló részletesen sugid muzuudidei feladatokkal. Eszerint 13 820 autóbusz gyártását és értékesítését tervezik. Ez ötszázhuszonhárommal több, mint amennyit tavaly készítettünk. Budapesten gyártani fognak 4517 autóbuszt, ennek legnagyobb része csuklós. Székesfehérváron pedig 7213 autóbuszt és több mint kétezer KD, SKD szettet. A szocialista piacra tervezett autóbuszok értékesíthetők a tőkés piacra szántak jó részére még nincs biztos rendelés. A bizonytalanságok megszüntetéséért még nagy erőfeszítéseket kell tenni. Erre az évre két százalékos létszámnövekedéssel számol a vállalat. A termelési feladatok növekedéséhez igazodva a bérszínvonal fejlesztés 6 százalékos lesz. Ez több, mint amennyit a hatodik ötéves terv 1983-ra tervezett. Nagyon fontos, tudni azt, hogy a bérszínvonalnál lényegesen magasabb átlagkeresetet tud a vállalat tervezni. A tavalyi eredmény alapján 10-12 napi bérnek megfelelő év végi részesedéssel számolnak. Az átlagkereset ennek következtében a tavalyihoz képest majdnem 10 %-kal (9,8%-kal) növekszik majd. A pártbizottság beszámolója megfogalmazta a»irlo ewro urtatknzfS Iftiffintheohir feladatokat, így a következőket. — A jelenlegi kádermunkát tovább kell javítani, a Foytrcai Bizottság 1982. X. 12-i határozata alapján. — Intenzív piackutató munkával el kell érni a szerződéssel még nem fedezett gyártmányaink mielőbbi lekötését. (Ez elsősorban a tőkés relációjú exportra vonatkozik) — A termelési programot, a szerződéskötések figyelembevételével a tervezettnek .«nfelelően kell elkészíteni. Illww — A kaitatásoknak megfelelően egyenletesen kel letem«.'.'1' a telephelyeket. — Gondoskodni kell a te, .^lé$i Programhoz szükséges munkaerőről, ennek. - rdekében célravezető mellékfoglalkozású dolgozók munkábaállítása, kölcsönmunkaerők foglalkoztatása. — A fejlesztési tevékenységnek az adott anyagi források mellett a legnagyobb (Folytatás a PoleP-1— A beszámoló röviden foglalkozott az elmúlt év eredményeivel. Kiemelkedő eredménynek minősítette a tavaly elsé- VILÁG PROLETÁRJAI. EGYESÜLJETEK! AZ IKARUS KAROSSZÉRIA- ÉS JÁRMŰGYÁR DOLGOZÓINAK LAPJA XXXI. évfolyam, 1. szám 1983. január 20. MEGLÁTOGATTÁK A NYUGDÍJASOKAT Érezzék, törődünk velük A vállalat szakszervezeti bizottsága 1978-ban határozatot hozott arra, hogy kétévenként meg kell ismételni a valamennyi nyugdíjasra kiterjedő látogatást. 1982-ben másodízben látogatták sorra az Ikarus nyugdíjasait, hogy fölmérjék helyzetüket. A végzett munkáról Tóth Sándorné, a vszb szociálpolitikai bizottságának vezetője december végén számolt be 1982-ben az Ikarus nyugdíjas létszáma a következőképpen alakult: Budapesten 1145, Székesfehérváron 474, Móron 91, Szegeden pedig 118 a nyugdíjasok száma. (A budapesti nyugdíjasok magas száma a nz'ír "a J'/nbb múltjával és a legmagasabb munkáslétszámmal függ össze.) A vidéki telephelyeken a nyugdíjasok több mint 90 százalékát, Budapesten körülbelül 74 százalékát keresték föl a szocialista brigádok, társadalmi aktívák. A fővárosi lemaradást termelési gondokkal némiképp meg lehet magyarázni, de nem lehet elmarasztalás nélkül elmenni mellette. Különösen sok nevet adott vissza az üzemfenntartási főosztály, a szerelő gyáregység és a vezérigazgatói terület. Kiemelkedő munkát végzett viszont a kárpitosüzem, a gyártóeszközellátási főosztály és az átadóüzem. A látogatások befejeztével, az adatok birtokában a következő összegzés készült: az öregségi és rokkantsági nyugdíjasok aránya megközelítően 80—20 százalék. Emelkedett az elmúlt években a rokkantsági nyugdíjasok száma. (Elemzést érdemelne, hogy mi lehet ennek az oka). A nyugdíjösszegek alakulását négy kategóriában vizsgálták. A nyugdíjasoknak mintegy 20 százaléka rendelkezik igen alacsony (2000 forint alatti) nyugdíjjal. A megélhetéshez éppen elegendő nyugdíja van (2000—3000 forint között) a nyugdíjasok 40 százalékának. További 24 százalék él 3000—4000 forint közötti, 15 százalék pedig 4000 forint fölötti nyugdíjból. A két utóbbi kategória elfogadható anyagi körülményeket jelent, és elsősorban az 1975 után nyugdíjazottak rétegét jelenti. Az eddigi felmérések alapján körülbelül hatvan család él igen nehéz körülmények között. Itt általában csak az egyik fél rendelkezik nyugdíjjal, de ide sorolják 3 zulla forint alatti nyugdíjunk CSVCdb! élőket is. Helyzetüket folyamatosan kell figyelni, súlyos gondjaikon lehetőség szerint enyhíteni. Általános tapasztalat volt, hogy bár az utóbbi időben három alkalommal került sor az alacsony nyugdíjak emelésére, s különböző mértékű kiegészítésekre, mindez nem tudta kiegyenlíteni az áremelkedések kedvezőtlen hatását. A segélykérelmeket fölülvizsgálva 1982-ben 552 nyugdíjast részesített a vállalat szociális segélyben. Az e célra fölhasznált összeg 369 800 forint volt. Budapesten kérés nélkül segélyezték azokat, akik 2000 forint alatti jövedelemből egyedül élnek. A látogatások közben összegyűjtötték a nyugdíjasok kéréseit. Egy nyugdíjas szociális otthont, egy házaspár nyugdíjas házban való elhelyezését kérte, ketten szociális gondozást. Több mint ötszázan kértek beutalót üdülésre. Igény érkezett még hulladékfára, rokkantkocsi készítésre és javításra, szanatóriumi elhelyezésre, a kirándulások szervezettebbé tételére. A kéréseket haladéktalanul továbbították az illetékes szerveknek, egy részük teljesítéséről Zb. már intézkedtek is. A fölkeresett nyugdítások jelentős része kért anyagi támogatást, t fTMn figyelemre méltó volt az az igény, hogy folytassák a látogatást. A ^tucsolattartásnak ez a módja nagyon fontos számuk.?- A Nógatás, az őszinte érdeklődés jóleső érzér" töltöne el az idős embereket. Szóban és sokat. 'r^s^an is kifejezték köszönetüket. Nagyon fontos, hogy az idős emberekről való gondoskodás, a velük való törődés ne kampányszerű legyen. Életük minden szakaszában éreztessük velük szeretetünket, megbecsülésünket. Érezzék, hogy számíthatnak segítségünkre. A vszb ezúton mond köszönetet mindazoknak, akik 1982-ben lelkesen, segítőkészen részt vettek a vállalat nyugdíjasainak szervezett látogatásában. — budai — Munkásnagygyűlés Székesfehérváron (Fotó: Kaube Gabriella)