Ikarus, 1984 (32. évfolyam, 1-26. szám)

1984-01-12 / 1. szám

Kisarkítás A számítógép a bűnös? Két, meglehetősen elcsépelt közmondás bevezetőül: a téma az utcán hever, illetve a másik: egy újszülöttnek minden vicc új. Miért mondom ezt? Azért, mivel a „sarkokat" nem kerestem, még csak valaki a figyelmemet sem hívta föl rájuk, egysze­rűen sétáltam a műhelyben — tehát annyi változtatást eszközölni kell: a téma a műhelyben hever — s ráakadtam. A másik közmondásnak pedig időszerűségét az adja meg, hogy bizonyára csak nekem hat a fölfedezés erejével, hogy selejtesek, rosszak a sarkok. Aki nap mint nap a műhelyben dolgozik, annak valószínűleg sokkal több „sarokeset" jut tudomására. Hogy szinte semmi említésre méltó nincs benne. S hogy én mégis tollhegyre tűzöm? Annak okául annyit, hogy nem hiszem, helyes megoldás lenne belenyugodni egy­némely dologba, mondván, ez már régen így van; lám, a buszok végül csak elkészül­nek, nem kell minden kis apróságon meg­ütközni, például a rosszul szabott sar­kokon. Olykor-olykor mégis illik az embernek sarkára állnia, így lehet a sarok­ból sarkalatos kérdés. No, de a tanító célzatú — remélhetően nem túlságosan didaktikus hangvételű expozíció után lássuk a „medvét", mégha fémből készül is, és a 280-as autóbusz padlózatába építik be. K. bácsi a lemezes szerelővonalnál egymás után emelgeti a padlósarkokat, nem azokat, amelyekre éppen szükség lenne, hogy előkészítse a beszereléshez, hanem azt, ami éppen van. — Jelenleg a gépet padlósarok hiányzik — mondja. — Eddig selejtből javítással készí­tettük, most selejt sincs. Mutatja azokat a lemezeket, amelyeknek rossz az ívelése. — A hátsó darab ívelése más, mint az elsőé. De úgy látszik, első íveléssel készítik a hátsót is. Valószínűleg rossz sablont adtak annak a munkásnak a kezébe, akinek vágnia kell. Nézünk másféle padlósarok elemeket is. Halomba támasztva a hasznavehetetlenek: — Sok selejtet küldenek a sajtolóból. Nem értem. Ott a meo, miért nem dobják félre? Ideküldenek egy fajtából százat, abból 10—15 biztosan el van rontva. Vagy nincs fölhajtva a széle, vagy többet hajtottak föl. Valóban, az előírt másfél centiméteres hajtással szemben néhol semmi, másutt alig valami, megint újabb darabon kétszer akkora gallér. — Nem lehet beszerelni, így nem lehet ezeket beszerelni — magyarázza meg­lehetős vehemenciával K. bácsi. A rossz ívelésű darabokat ott a hely­színen, a lemezes szerelőüzemben alakítják használhatóvá. Sablont készítettek, beraj­zolják a helyes vágási vonalat, s máris mennek a darabok a rezgőolló alá. Ezért a munkáért — a selejt javításáért — fizet valamennyit a sajtoló. Most már csak az a kérdés, a sajtoló miért nem szállít helyesen szabott lemeze­ket? Gili Mihály a sajtoló művezetője megmutatja a „bűnös" szerszámot: — Nem tudunk mit tenni. A szerszám ívelése nem ad más vágásra lehetőséget. Ezek rögzített szerszámok, nem tudjuk átállítani őket. K. bácsi közben a „magasabb" össze­függéseket keresi: — Úgy látszik, a vezetők egymással meg vannak elégedve, a hibákat pedig kijavíttat­ják a munkással. Nem mindegy, hogy ter­­melőm­unkát végzek-e vagy a mások által elrontottat javítom. A nyolc órai munka­időből legalább másfél órát javítgatással töltök. Azért a munkáért egyszer már vala­kinek kifizették a bért. Gondolom, a fölhajtási hibák nem szár­mazhatnak a célnak nem megfelelő sajtoló­szerszámoktól. Gili Mihály széttárja karját: — Előfordulhat, hogy az ott dolgozó munkás nem pontosan ütközteti a dara­bot, és a gép félresajtolja a lemezt. De hát nem lehet minden egyes darabot meózni! És ahol emberek dolgoznak, ott hiba is előfordul. Tényleg, nem megoldható a helyszíni, folyamatos ellenőrzés? Nem azért, hogy a munkást elmarasztalják, és a selejtet azonnal a nyakába sózzák, hanem azért, ne kerüljön a termelés további véráramába olyan alkatrész, amely „salakanyag", s csak fölöslegesen vetődik ide-oda. Míg végül a hulladékgyűjtő konténerbe kerül. Ahová véletlenül néztem be. Vagy tíz, de lehet, hogy több hatalmas lemezdarab pihent a fémforgácsok között. Kérdezem a lemezes szerelőüzem szakembereit, mennyire selejtesek. Megértek a végső ítéletre? Kiderül, többségük javítható lenne. Csakhogy a szerelőszalag mellett erre nincs idő. S türelem sem. Egyszerűbb másik után nyúlni, s az előbbit elhajítani. De ha a kezdeti lépésnél kiemelnék ezeket, s javítanák, máris javulna az anyagtakarékos­ság. Gondolom én, a félig-meddig kívül­álló. Hát ezért vagyok a bevezetőben említett újszülött. A naívságom miatt. Még azt is megtudom, nem csak az em­bernek, de az autóbusznak is két sarka van elöl is, hátul is: egy jobb és egy bal. (Úgy látszik, az ember a maga mintájára formázza teremtményeit.) Csakhogy a lemezes szerelőbe olykor bal sarok érkezik jobb nélkül, vagy jobb bal nélkül. Pedig hát párosával szép az élet. Ilyenkor mit van mit tenni, következik az „ortopédiai" művelet: a jobbosból balost szabnak, a balosból jobbost, attól függően, mi hiányzik. Gál Mihály a rendelő borítékát mutatja: — Mi azt, és annyit gyártunk, amire és amennyire rendelést kapunk. Honnan érkezik a rendelés? — A gyártáselőkészítéstől, a gyek-től kapjuk. Megyek a gyártáselőkészítőkhöz. — Minek alapján adják a műhelynek a rendelést? — A számítógépes program közli velünk, miből mennyit gyártassunk. Ekkor a homlokomra csaptam. Hát per­sze! A számítógép. Az lehet az oka min­dennek! Azt a Robotronját, vagy RC— 10-esét! Hogy ez nekem eddig nem jutott eszembel­ e mer- MEGTAKARÍTOTTUNK 1,5 + 1,2 MILLIÓT A szegedi gyár értékelte a gazdaságos anyagfelhasználás és e technológiák kor­szerűsítésének tervét. Figyelembe véve az eddigi eredmé­nyeinket, örömmel állapíthatjuk meg, hogy a közvetlen anyagmegtakarítás értéke megközelíti az értékelési időszakban az 1,5 millió forintot. A közölt összegnek körülbelül 60 szá­­zalékát a gyárban keletkező különféle acél­lemez célhulladékok szervezett formában történő felhasználása útján értük el. A további anyagmegtakarítás különféle gyár­tásfejlesztések, utasajtó, kiegyenlítő­­tartály, stb. eredményeként jelentkezett. Jelentős az újítások megvalósításában bekövetkezett anyagmegtakarítás is. Ennek értéke 1,2 millió forint. A lehetőségek figyelembevételével a III. gyártócsarnokban megvalósult vízhűtő­torony beindításával a víznek zárt rend­szerben való körforgása, illetve a pont­hegesztőgépek hűtővizeinek vissza­­keringetése jelentős anyagmegtakarítást eredményezett. Azt is megállapíthatjuk azonban, hogy az eddigi eredményeink mellett további lehe­tőségeink vannak az anyag- és energia­megtakarításra. Gyárunkban tovább kutatjuk annak lehetőségét, hogyan tudjuk tovább javítani gyártmányaink minőségét, és csökkenteni a ráfordítási költségeket. Baráth József Szeged USS Egyre bővülnek a magyar-kínai kapcsolatok. 1983. december 22-én Sen J­ie-Csu, gépipari miniszterhelyettes vezetésével küldöttség látogatott az Ikarusba. A vendégeket Kelemen Pál, fővállalkozási igazgató kalauzolta. (Fotó: Farkas Katalin) Most nincs jobb megoldás - a baltát hiába teszik ki MINDENKI SZERETNÉ, HA CSÖKKENNE A ZAJ A zaj láthatatlan, akkordikus, tömör for­mákban burjánzik a szerelő I. gyáregység kocsitest csarnokában. A burjánzás néha erősödik, máskor alábbhagy. Egész műszak alatt a dolgozók tűrőképességét vizsgáz­tatja. Ahogy elhaladok a már összeállított kocsitestek mellett, az egyikre hatalmasat sóznak kalapáccsal. Egyengetik a vázat, a lemezt. Az alig elviselhető robaj agyam kupolájában mintha százszoros erővel visszhangozna. Ez csak egy a számos zajforrás közül. Van itt bőven más is. Darabológépek, he­gesztőberendezések. A nagynyomású levegő fülfájdító sivítása, amint a rossz tömítéseknél, csatlakozásoknál elszabadul a zárt rendszerből. Érdes, fájdalmas hangot adnak a köszörülő korongok a vasidomokkal érintkezve. 1981-ben hívták életre a régi busz 1-ben a munkakörülményeket javító munka­­csoportot. Zajtérképek készültek, hivatva megállapítani, hol alakulnak ki a zajgócok. És ami a legfontosabb: tavaly, az év közepétől megindult egy köszörülőkamra tervezése, amit követne majd a többi. A kamrát a tetőváz köszörülőhelyén szeret­nék fölépíteni. Nem állítom, hogy a „tetthelyen" nem lehet egy gombostűt sem leejteni. A fül­el­ugós fiatalembernek azonban elég sokat nagy térben kell mozognia, hogy hoz­záférjen köszörűjével a varratokhoz. Meg­szólítom. Hallott már a köszörülőkamrák építéséről, de nem felhőtlen az öröme. Körbemutat. Ahol a falak állni fognak, konténerek sorakoznak, tele alkat­részekkel. A műhely oszlopai meglehető­sen közel vannak most is. Mi lesz, ha elé kerül még egy fal? Tipegni mégsem lehet egész nap egy szűk helyen. Nem beszélve arról, hogy alkalmanként ennél az üzem­helynél javítják a hegesztéseket. Akkor pedig egy géppel és egy emberrel több lesz a kamrában. Nagyon kevés a hely. Természetesen a zajt csökkenteni kell. Azokat a helyeket, ahol a legerősebb és legbántóbb, el kell választani a többitől. Az elválasztással a környezet zajszintje mérséklődik, elviselhetővé válik. Nem csak az üzemhelyen dolgozó fiatal­ember öröme megosztott. Mayer Ferenc, vezető üzemmérnök és Simon Sándor, ennek a fejlesztésnek egyik szakértője sem takargatja aggályait. Véleményük szerint az összes zajos hely közül ez a legkevésbé az. Itt köszörülnek ugyanakkor a legkeve­sebbet. A köszörűs egyéb mozzanatok miatt öt-tíz percet köszörül csak. Ez azonban az érem egyik oldala. Szinte egy­értelműen az az álláspontjuk, hogy nem alkalmas ez a hely a kamraépítésre. A megoldás alighanem gátolná a termelést. A rakodóhely most is kevés, hát még ha elvesznek belőle. A daruzáskor elő­fordulhatnának fennakadások. Az egymást követő üzemhelyeken a gépek zsúfoltsága miatt jelenleg is nehéz a közlekedés, az alkatrészek betáplálása. A kamra fel­állításával a záróprofilhegesztő készülékbe — ahova néha egyébként is kézzel húzzák be a vázat — megnehezülne az adagolás. És ami nem mellékes, a porártalom mértéke nem változik. A terveken elszívó beren­dezés nem szerepel. A levegőcserét termé­szetes úton teremtik meg. Azok körében tehát, akiknek a köszörű­kamra javítana a munkakörülményein, nem talál egyértelműen kedvező fogadta­tásra a megoldás. Az indokok alapján talán érthető okokból? És még valami. A dara­­bolóknál — ahogy Simon Sándor mondta —, 115 decibel is lehet a zajérték. A leendő telepítés helyén ennél sokkal kevesebb. Az átlagos szint 75—80 decibel. A tomboló hangzavarból a célnak meg­felelően azokat a helyeket lenne szükséges kikapcsolni, amelynek megszűntével a kör­nyéken dolgozók munkakörülményei való­ban javulnak. Kihasználva, hogy még nem áll a kamra, vizsgáljuk az adottságokat, az alaphely­zetet. A küszöbön állva még körbe­tekinthet mindenki, hova lép be, élvezheti a választás lehetőségét. A közel egymillió forintos beruházás kapcsán megkerestük a gyártástechnológia szakembereit, Németh Sándor hegesztő-csoportvezetőt és Borka Attiláné témafelelőst. Szakmai szempontból ide kívánkozik, hogy a zajszint csökkentésére két fő meg­oldás kínálkozik: a zajforrások elszi­getelése vagy a műhelyben teremakusztikai berendezések kialakítása. Lehet-e jobb megoldás a tervezett kö­szörülőkamráknál? — Nincs jobb, pontosabban most nincs jobb. Ezt kívánja a daruzás megoldása is. Itt akadályozza legkevésbé a munkát — állapítja meg Németh Sándor. — Máshol, például az oldalvázgyártásnál még kevésbé elképzelhető a zajszigetelés, mert ott nemcsak hossz, hanem oldalirányú anyag­­mozgatás is van. Pedig azon a helyen nagyobb a zaj. Nem értjük, miért most említik, hogy gondjaik vannak a köszörü­lőkamrákkal, vagy hogy nem akarják. Ta­vasszal közösen megnéztük, hol állítsuk fel a kamrát, ők sem tudtak jobb helyet ajánlani. És kértük, idejében szóljanak, ne dobjunk ki feleslegesen tervezési díjat az ablakon. Ők is kívánták a zajcsökkentést, aminek beindítása természetesen vezetőink utasítására indult meg. Érthetetlen miért így reagálnak. Borka Attiláné folytatja: — A mostani csarnok nem ilyen széria­­gyártásra készült. Más megoldás alig elkép­zelhető. Ilyen jellegű munkavédelmi kísérlet még eddig nem volt az üzemben. Egyébként zajmérések pontos adatai szerint a csarnokban a háttérzaj 86 deci­bel, a szóban forgó vázköszörülésnél 85 decibel (megjegyzem Németh Sándor té­vesnek tartja ezt az értéket, kevesli). — Ha kevesebb a háttérzajnál is az adott helyen a zaj, mit segít a kamra? — A magas visító, nagyfrekvenciájú han­gokat tompítja, illetve megszűnnek a kör­nyezet számára. Hangsúlyozom, az épület teteje fölerősíti a zajokat, tehát a kamra segíthet — nyomatékosba mondandóját Borka Attiláné. — Nem kéne annyit köszörülni, ha tar­tanák a hegesztési előírásokat. Ez is segítene — szed elő két varratot a fiókjából Németh Sándor és mutatja. Valóban sok­kal alacsonyabb a varrat amelyiket szabá­lyosan hegesztettek. De ez csak mutatóba, a vizsgálathoz készült.­­ Egyébként a kamrában valóban nem csökken a zaj, de meg kell már egyszer mindenkinek érteni: az egyéni védőfelszerelést saját érdekében használja a dolgozó. A svédek, amikor a hegesztőrobotot szerelték javították, akkor is használták a füldugót, ha nem figyelmeztette őket senki. Náluk ha valaki saját hibájából károsodik, sérül meg, nem fizetik a kieső idő miatt. Visszatérve a mi dolgunkhoz. Senki ne higgye, hogy lehetséges az összes zajforrás elszigetelése. Ez a jelenlegi géphelyzetben, technoló­giával egyet jelentene a gyártás meg­bénulásával. Hozzáteszem a fejlesztésekkel nem állunk meg. Fölmerült egy lézer­technikás daraboló beszerzése, de ez nem sikerült A jövőben igyekszünk egy auto­matikus darabolórendszert kialakítani, és az egyik csődaraboló gépet, ami rettentően zajos, kiváltani. Idejében leállíthatták volna a szerelő gyáregység vezetői, és akkor nem oda tervezzük azt a kamrát, hanem keresünk neki­­másik helyet, ha ez egyáltalán lehetséges. Érthetetlen az ismé­telt felvetés és ellenállás. A munkavédelemmel kapcsolatban min­denki tudja, hogy nem elég úgy tenni, mint ahogy­ az egyszeri ember csinálja, ő ugyanis, ha jég esik, élével fölfelé fordított baltát tesz ki ellene, mondván: attól eláll a jégverés. Tervszerűen dolgozva sem elegendő azonban olyan tetőt emelni az égi csapás ellen, amely nem bírja a terheket. Különösen akkor nem, amikor a jó telepítést, a kísérletet a gazdasági vezetők és a dolgozók is kívánják. Fordul­janak ezért az érintettek őszinteséggel és bizalommal egymáshoz. -Kuba- Már nem ösztönöz a ,,gyártmány bérkaloda ”? Népmeséink sajátos eleme egy csodálatos fa: a világfa. Koronájában található a nap és a hold. Azt tartották, hogy odafönn a nap éjszaka is süt, világol és süt, élteti az embert. Ilyen csudákra csak a nagyon idős emberek emlékeznek, az élet prózaibb. Prózaiságának egyik legmegragad­hatóbb része a pénz. Hovatovább társadalmi és közösségi azonosulást, értékelést, hova­tartozást is jelent. Ha fizetéskor a boríték­ban kevés lapul belőle, ez beszédtéma lesz. Bolyos István és Sverteczki István szerelő­gépkocsivezetők, az átadóüzem gépész dol­gozói a többi motoros-gépész gondolatai­nak is tolmácsolói, mert ha már nincs életfa, legalább több lenne a pénzük. Találkozásunk előtt néhány nappal két társuk már szólt a kevés bér, a bérezési rendszer hibái miatt az üzemvezetőnek. Akkor ő türelemre intette őket. Ezt követően az egész társaság összeült és ismét lehívták az üzemvezetőt, aki elis­merte, hogy kevés a pénz, de érvként mindössze annyit tudott fölhozni: két éve nem csökkentették a gyártmánybért, ez is eredmény. — Amikor szombat-vasárnap nem vi­szünk kocsikat a vevőnek, marad tisztán az alapfizetésünk. Mostanában pedig kevés gépkocsivezetőt kérnek tőlünk a hétvégi szállításokhoz - állapítja meg Bolyos István - Keresetünk a gyártmánybéres rendszeren alapul, amit 1974-ben vezettek be. Első ízben szóló és csuklós kocsikat gyártottunk. A csuklós gyártmány bére 612 forint volt. Akkor különböző okok miatt a szóló kocsikra hajtottunk rá, közben a csuklós bére 540 forintig esett le. Ennyi ma is és szólót nem készítünk. A béremelésünk, mivel órabér, tisztán elméleti, csak a brigádon belüli elosztást változtatja, a csoporttársunktól vesszük el a pénzt. Miért is?­­ Tegyük föl, hogy hatvan ko­csit ad át egy csoport egy hónapban. Ezt ha beszorozzuk a gyártmánybérrel, 612 forinttal, megkapjuk a csoport pénzét. A pénzt az órabérnek megfelelő kereseti arányok szerint osztják szét egymás között. Világos tehát, hogy ha az órabérek alapján változik a belső arány, növekszik vagy relatíve csökken egyeseknek a fize­tése. És a mozgó bér? — A kocsiszám nem emelkedik, a gyárt­mánybér nem emelkedik, a mozgóbér kö­vetkezésképpen nem ösztönözhet, nagyjából régóta mindenki azonosan tel­jesít, megkapja azt a bizonyos mozgóbért — hangoztatja Sverteczki István. — A moz­góbér addig jelentett valamit, főképp ösz­tönzésben, amíg a kocsi darabszám emel­kedett. — 1979 óta keresetnövekedést ered­ményező bérfejlesztés nem volt — így Bolyos István. — Hogyan dolgozzunk jó hangulatban, amikor mellettünk egy Csepel szervizes, aki ugyanazt a munkát végzi, hétezret keres, mi jóval kevesebbet. Ez az egész rendszer gyártmánybérkaloda. Sablonszöveget pedig nem eszünk meg. A világgazdaság nehézségeit elfogadjuk, a szervezési és irányítási gyengeséget nem i­s háborog tovább. — A mostani szervezetlen­ség miatt létszámot csökkenteni nem lehet. Egyedül úgy lehetett többet dolgozni, ha kevesebben voltunk, így tudott több kocsit eladni egy személy, mint régen, de­­ ma már ilyen nem lehetséges. Ezek a srácok érzik a kocsit és szeretik a visszajavítást, a mostani helyzetet nem szívelik. Nemsokára jön a negyvenórás munkahét. Ha minden marad a régiben, a világra nem is, de a gondok az égig nőnek a gépészek­nél. -Kyba-

Next