Inainte, octombrie 1970 (Anul 27, nr. 7953-7978)

1970-10-25 / nr. 7974

DUMINICĂ ANUL XXVII NR. 79746 PAGINI 30 BANI ORGAN AL COMITETULUI JUDE m FORȚELOR ARMATE ALE REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA înscrisă ]a loc de cinste în cronica eroicelor lupte purtate de poporul român pentru eliberarea sa națională și socială ziua de 25 octombrie are o adîncă semnificație. La această dată, cu 26 de ani în urmă, armata română, luptînd umăr la umăr cu armata sovietică, a izgonit trupele hitleristo-horthyste de pe ultima palmă de pământ românesc, desăvîrșind eliberarea întregului teritoriu al României de sub jugul fascist. Lupta de eliberare a poporului nostru a fost însuflețită și favorizată de victoriile strălucite repurtate pe front de Uniunea Sovietică, care a dus greul războiului și a dat cele mai mari jertfe pentru salvarea omenirii de robia fascistă. In aceste împrejurări internaționale favorabile, Partidul Comunist Român, în colaborare cu celelalte forțe democratice, a înfăptuit insurecția armată. Acest act de importanță crucială pentru destinele României a dus la răsturnarea dictaturii antonesciene, scoaterea țării din războiul antisovietic și alăturarea ei, cu întreg potențialul militar și economic, la coaliția antihitleristă, a cărei forță fundamen- General-maior dumitru protes tală a fost Uniunea Sovietică. Este un merit istoric al Partidului Comunist Român și un izvor de mîndrie patriotică faptul că întreaga armată română a trecut de partea poporului, întorcînd armele împotriva trupelor hitleriste. Dînd dovadă de neînfricare în fața dușmanului, unitățile militare împreună cu formațiunile de luptă patriotice, avînd sprijinul larg al populației, au zdrobit, în decurs de numai 8 zile, forțele hitleriste din capitală și din partea centrală, de sud, sud-est și sud-vest a țării. In același timp, desfășurate pe un front de 1400 km, trupele române au menținut un mare cap de pod în Podișul Transilvaniei și Banat, acoperind astfel trecătorile din Carpații Meridionali, ceea ce a avut o importanță deosebită pentru desfășurarea ulterioară a operațiunilor militare, împreună cu armata sovietică, armata română a continuat lupta pentru eliberarea părții de nord-vest a României și apoi, dincolo de hotarele patriei, în Ungaria și Cehoslovacia, cit și pe căile de acces ale Vienei pînă la înfrîngerea definitivă a armatelor fasciste și încheierea victorioasă a războiului în Europa, în întreaga perioadă a războiului, a fost angajată în bătălii efective, însumînd peste o jumătate de milion de oameni. Trupele române au pătruns prin grele lupte peste 1000 de kilometri în dispozitivul inamic, au străbătut 20 masive muntoase au forțat 12 cursuri mari de apă și au eliberat 3 831 localități, dintre care 53 orașe . 170 000 de oameni s-au jertfit pentru zdrobirea cotropitorilor hitleriști, pentru triumful libertății. Faptele de arme ale trupelor române au fost citate de Comandamentul român prin numeroase ordine de zi, precum și de Comandamentul Suprem sovietic prin 7 ordine, 21 comunicate de război și alte ordine ale comandamentelor unor mari unități sovietice cu care au cooperat forțele române. In semn de prețuire a eroismului armatei române, (Continuare în pag. a V-a) ORDINUL Ministrului Forțelor Armate ale Republicii Socialiste România La 25 octombrie sărbătorim,npreună cu întregul popor, iua Forțelor Armate ale Reublicii Socialiste România. Inată în patrimoniul tradițiilor nastre naționale, Ziua forțelor mate evocă vitejia și eroismul zmatei române în luptele purite, umăr la umăr cu glorioasarmată sovietică, pentru izgoirea trupelor hitleristo-hortyste de pe ultima brazdă a imîntului străbun, prilejuiește îliefarea contribuției aduse de iia noastră la înfrîngerea Germaniei naziste și încheierea ictorioasă a războiului în Euopa, împlinirea a 26 de ani de latoricul eveniment al eliberării stregului teritoriu alomâniei de sub jugul fascist re loc în condițiile avîntului reator cu care oamenii muncii au viață mărețului program , edificare a societății sociaste multilateral dezvoltate, aborat de Congresul al X-lea Partidului Comunist Român, atmosfera entuziastă cu ea, întreaga noastră națiune înmpină aniversarea semicentetrului gloriosului nostru partid. La aniversarea, în acest an, a ilei Forțelor Armate, militarii , toate gradele, îndeplinind iroinile trasate de comandanți suprem ai armatei — tovarșul Nicolae Ceaușescu —, se rezintă cu un bilanț bogat de ■alizări în perfecționarea presunii lor de luptă și politice, întărirea capacității combate a unităților și marilor unițți. Profund devotați patriei, postului și partidului, militarii •matei noastre populare, îmreună cu membrii gărzilor patotice și ai detașamentelor de regătire a tineretului pentru jărarea patriei, străjuiesc cu imitate cuceririle revoluțioare ale poporului, independent și suveranitatea de stat aomâniei socialiste. In același tip, forțele noastre armate nt gata oricînd ca, alături de s matele celorlalte state menite ale Tratatului de la Varșovi, ale tuturor țărilor socialiste, să apere cauza socialismului și păcii. Cu prilejul Zilei Forțelor Armate, adresei tuturor soldaților, gradaților, subofițerilor, maiștrilor militari, ofițerilor și generalilor, întregului personal al armatei, urări de noi succese în activitatea consacrată slujirii cu credință a patriei. In cinstea celei de-a 26-a aniversări a Zilei Forțelor Armate ale Republicii Socialiste România, Ordon. La 25 octombrie 1970, ora 21.00 la București se vor trage, în semn de salut, 21 salve de artilerie.41 Trăiască Partidul Comunist Român — forța politică conducătoare a societății noastre ! Trăiască Forțele Armate ale Republicii Socialiste România ! Trăiască și înflorească scumpa noastră patrie — Republica Socialistă România ! Ministrul Forțelor Armate General-colonel ION IONIȚA vWVVWMz Proletari din toate țările. uniti'vS t Constructorii de transformatoare de la Uzina „Efectrt/putere“ Craiova raportează un succes de prestigiu — depășirea prevederilor cincinalului. In foto : secvență de muncă din atelierul trafo-bobinaj. Foto : I. Nicola CONDIȚII PENTRU GRĂBIREA SEMĂNATULUI EXISTĂ. SE CER ÎNSĂ FRUCTIFICATE sol In ultimele zile, în s-a acumulat suficientă apă pentru a se putea grăbi lucrările de pregătire a terenului și insămințatul griului. Cu toate acestea, forța mecanică din unele întreprinderi pentru mecanizarea agriculturii continuă să nu fie folosită la întreaga ei capacitate. Multe tractoare stau parcate în secții fără a se lua măsuri energice pentru folosirea acestora la . Datorită acestui situația tasăminghiului In Județul nostru nu este pe măsura posibilităților existente. Din totalul de 122 000 de hectare, planificate a se Insămința in această toamnă, au fost semănate pină la data de 23 octombrie iar, fapt, țării a.c. abia 83 787 ha, ceea ce reprezintă 68,2 la sută. Au mai rămas, așadar, de Insămințat 38 213 hectare și acestea In special In unitățile agricole cooperatiste din zona colinară, cu Mult rămase In urmă semănatul sunt cooperativele griului agricole din comunele Carpen (1105 ha), Virvor (1525 ha), Terpezița (1235 ha), Murgaș (744 ha), Goești (915 ha), precum și altele din zona nisipurilor, unde condițiile de pregătire a terenului au fost mult mai bune decit In zona de nord a județului. Nu ne putem împăca cu faptul că I.M.A. Bechet, de mai bine de două săptămini, pasul pe loc atit bate la pregătirea terenului, cit și la insămințatul griului. In foarte multe cooperative agricole deservite de această Întreprindere, nu s-a însămînțat nici 50 la sută din suprafață. Așa, de pildă, la cele trei cooperative agricole din comuna Dăbuleni mai rămăseseră de însămînțat, la data de 23 octombrie a.c., 1010 hectare. De asemenea, in raza de activitate I.M.A. Amărăști, coopearativele agricole din Caneți și Amărăștii de Jos mai aveau de însămințat cu grlu 733 și respectiv 690 ha. Din ultima situație operativă centralizată ]a Direcția agricolă Județeană rezultă că In COoperativele agricole de aproape 42 de comuni trebuie întreprinse măsuri speciale de mobilizare a Întregii forțe mecanice, pentru a se trece masiv la pregătirea terenului și la Insămințatul griului. Ploile care au căzut în ultimele 24 de ore oferă condiții destul de bune mecanizatorilor să pregătească patul germinativ, fără a se apela la o suprasolicitare a tractoarelor și mașinilor agricole. Sunt peste tot create posibilități ca să se realizeze viteze sporite de lucru. In așa fel incit să se poată însămința zilnic, pe întreg județul. In medie, cite 7000 —8000 de hectare. Numai așa se poate căpăta garanția încheierii cit mai grabnice a semănatului. MAJUSCULE PE VERTICALĂ Sub un grafic, alături de cifre, cote, stadii, am intilnit următoarele litere : S, B, D, F, Z, Z... La început n-am știut ce reprezintă. Mai tîrziu Insă am ap flat „secretul“. Fiecare literă are importanță deosebită. Șeful șantierului nu uită nici una. Se notează atent intr-un fel aparte , vertical, una sub alta. Semnificația lor ? In limbajul constructorilor foarte simplă : Săpători, Betoniști, Dulgheri, Fierari, Zidari, Instalatori... Laolaltă, toți acești vrednici urmași ai lui Manale durează trainic din beton, oțel, cărămidă și sticlă cea mai frumoasă și impunătoare clădire care s-a ridicat în ultimii ani ln Craiova — Teatrul Național. Avertizați de cîntecul plăcut al clopotului macaralei turn și al vibratoarelor, trecătorii contemplă zi și noapte metamorfoza care se petrece pe înaltele schele. Primul contrast care atrage atenția este cel dintre Înălțime și suprafață. De obicei, marile lucrări sunt însoțite de un șantier pregătit minuțios pe teren întins. Aici Insă constructorii (așa cum se consemna Intr-un articol apărut cu luni în urmă) au avut de trecut un eexamen foarte exigent — organizarea șantierului în condiții specifice. Macaralele nu puteau fi manevrate decit prin partea din față a construcției. „Haina“ schelelor pentru turnarea cornișei acoperișului teatrului putea fi croită doar suspendat. In fața acestei situații critice, măiestria avea să se întrepătrundă cu ingeniozitatea, fiecare brigadă trebuind să-și dovedească iscusința. In locul celor 40 000 mc de pământ excavat din timpla fostei piețe s-au turnat peste 20 000 mc beton și s-au zidit 1 350 000 cărămizi. S-au conturat astfel fundațiile, rampa scărilor, planșele etajate, spațiile pentru cele trei foaiere, sala de spectacol, cele trei loji, golul scenei, cele trei „buzunare“ (pentru manevrarea decorurilor), cabinele actorilor, atelierele, sala de repetiții, turnul liftului, luminatorul... După zile și nopți de eforturi, șantierul monumentalului teatru a ajuns la cota finală. ...Inginerul Gabriel Sandu, șeful șantierului (pe care cu ani in urmă l-am intilnit pe schela uneia din fabricile Combinatului chimic) se Înclină ușor să constate orizontalitatea marginei de zid. — Suntem la aceeași înălțime cu turnul Universității ! Ne depășește doar cupola lui. Avem in schimb un mare avantaj : de aici se vede tot orașul. In locul viitoarelor scaune din sala de spectacole sunt instalate pe verticală eșafodaje metalice care susțin arcele acoperișului în vederea turnării betonului. Inginerul Gabriel Sandu continuă explicația : „După terminarea acoperișului sălii de spectacole se vor realiza suspensiile plafonului propriu-zis. O parte din constructori lucrează la golul scenei, care are o înălțime de 32 m, alții la turnul de manevrare a decorurilor. Instalato- MARIN ANCUȚESCU (Continuare în pag. a V-a) Încheierea sesiunii jubiliare a NAȚIUNILOR UNITE Președintele Nicolae Ceaușescu a luat parte la ședința festivă a sesiunii jubiliare NEW YORK 24. De la trimișii speciali , Sîmbătă, 24 octombrie, s-a încheiat la New York sesiunea jubiliară consacrată celebrării unui sfert, de secol de existență a Organizației Națiunilor Unite. Sesiunea jubiliară s-a desfășurat, după cum se știe, timp de zece zile, între 14 și 24 octombrie, sub deviza „pace, justiție, progres“. La ora 10,45 (ora New Yorkului), cînd delegațiile celor 127 de țări membre ale Organizației Națiunilor Unite au intrat în sala Adunării Generale, la pupitrul rezervat României au luat loc Nicolae Ceaușescu, președintele Consiliului de Stat al țării noastre, Dumitru Popescu, membru al Comitetului Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., deputat în Marea Adunare Națională, Corneliu Mănescu, ministrul afacerilor externe, Nicolae Ecobescu, adjunct al ministrului afacerilor externe, Gheorghe Diaconescu, reprezentantul permanent al României la O.N.U La ședința plenară au luat parte numeroși șefi de state și guverne, miniștri de externe, precum și alte personalități ale naționale vieții politice interprezente la New York cu ocazia jubileului Națiunilor Unite. Deschizînd ședința, Edward Hambr, președintele actualei sesiuni a Adunării Generale, a prezentat cele patru documente finale supuse examinării și aprobării sesiunii jubiliare. Adunarea Generală a aprobat în continuare aceste documente : Declarația solemnă de reafirmare a încrederii statelor în viabilitatea principiilor Cartei O.N.U., a angajamentului lor de a acționa pentru sporirea rolului și eficacității organizației, în scopul de a deveni un instrument eficace în întărirea securității internaționale și promovarea progresului tuturor popoarelor ; Declarația privind strategia și metodele dezvoltării și lansarea celui de-al doilea Deceniu al O.N.U. pentru dezvoltare (1971 — 1980) ; Declarația cu privire (Continuare în pag. a VI-a) Aprobare unanimă principiilor constructive exprimate de tovarășul Nicolae Ceaușescu la înalta tribună a Națiunilor Unite Am ascultat cuvântarea tovarășului Nicolae Ceaușescu, rostită de la înalta tribună a sesiunii jubiliare a Organizației Națiunilor Unite, cu un profund sentiment de satisfacție și mîndrie, văzînd în cuvintele reprezentantului țării noastre întruchiparea năzuințelor nobile ale poporului român pentru pace și colaborare, pentru progres social și prosperitatea întregii umanități. In cuvîntarea sa, tovarășul Nicolae Ceaușescu prezentat, în mod strălucit, a politica internă și externă a României, a făcut o amplă analiză a complexelor probleme care frâmîntă omenirea, a abordat într-un spirit realist și constructiv o serie de aspecte majore de stringentă actualitate pentru viața popoarelor lumii, cum ar fi, de pildă, dezarmarea generală, soluționarea pe cale pașnică a problemelor litigioase și a conflictelor dintre state, lichidarea colonialismului și a subdezvoltării, apărarea și respectarea normelor de drept internațional, asigurarea securității mondiale ș.a. Identitatea dintre politica internă și externă a țării noastre cu aspirațiile popoarelor lumii, ecoul larg și aprobativ al expunerii președintelui Consiliului de Stat al României explică pe deplin prestigiul și autoritatea de care se bucură țara noastră pe toate meridianele globului. Ing. MARIN NÄSTASIE, prim-vicepreședinte al Consiliului popular municipal Craiova Cuvîntarea președintelui Nicolae Ceaușescu la recenta sesiune jubiliară de un sfert de veac a Organizației Națiunilor Unite jalonează cu profunzime repere cu viațța semnificație majoră în societății contemporane. Faptul că în multitudinea de idei, cu o maximă densitate de informații, își găsește un loc foarte precis și aceea care se referă la rolul pe care, în mod activ și util trebuie să-l aibă tineretul la construirea unei lumi în permanent progres, este semnificativ pentru politica pe care partidul guvernul nostru o promoveasiă pe plan intern și extern în vederea înscrierii în coordonate de maximă importanță a tinerei generații, menită să asigure mîine destinele umanității. Mărturii concrete pe plan intern stau preocupările permanente pe care conducerea statului nostru le are, deopotrivă, pentru studenți și pentru întreg tineretul patriei noastre chemați să acumuleze o solidă pregătire de specialitate, dublată de un larg orizont științific și cultural. Ei vor putea astfel să ridice in permanență prestigiul noastre, să contribuie, țării din plin în viitor, pe plan intern și internațional, la afirmarea științei, tehnicii și culturii românești. Cuvîntarea președintelui Consiliului de Stat al României ne cheamă la noi acțiuni, la noi eforturi constructive pentru educația multilaterală a tinerei generații. Consumiv. ing. SILVIU PUȘCAȘU, secretar științifici al Senatului Universității din Craiova Cuvîntarea tovarășului Nicolae Ceaușescu rostită de la înalta tribună a Organizației Națiunilor Unite, exprimare magistrală de poziție care a declanșat un amplu și puternic ecou aprobativ din partea conducătorilor de state prezenți la acest mare jubileu reprezintă pentru mine un sentiment de înaltă mîndrie că țara noastră și-a putut preciza prin conducătorul ei principiile înaltului umam, țarism față de soarta întregii omeniri. Expuse într-o viziune clară, bazate pe o concepție sănătoasă și în concordanță cu principiile și normele Cartei Națiunilor Unite, principiile externe ale României politicii promovează cu tărie renunțarea la amenințarea cu forța sau la utilizarea ei în raporturile internaționale, reglementarea pașnică a diferendelor dintre state, stricta respectare a integrității teritoriale, neintervenția treburile interne. Conducă întorul statului român a dus la această înaltă cuvîntul unanim al tribună celor 20 000 000 de români care se pronunță pentru stabilirea unui climat al păcii și al colaborării internaționale în lumea întreagă. Sunt convins că pacea va triumfa, iar principiile păcii și cooperării universale ce stau la baza politicii externe a țării noastre vor deveni tot mai precumpănitoare în arena mondială. Ing. CONSTANTIN POTINC, directorul I.A.S. Breasta Secvență de la Fabrica producția fizică de bere Craiova — unitate care și-a realizat cu succes prevederile anuale de plan la Foto : I. Ștefan & Al 2 000 000-lea mc oxigen tehnic La secția Imbuteliere a fabricii de separare aer din Combinatul chimic Craiova s-a produs cel de-al 2 000 900. lea mc de oxigen tehnic, adică, aproximativ cit s-a înregistrat In tot cursul anului trecut. Din 1965, perioadă cînd a intrat în producție aceasta stație, și pînă in prezent, s-a îmbuteliat și livrat beneficiarilor cantitatea de peste 12 400 000 mc oxigen tehnic. Datorită mai bunei organizări a producției Și a muncii, exploatării și întreținerii corespunzătoare a instalațiilor, prețul de rosti 000 mc oxigen tehnic realizat in 1965 a fost redus in acest an cu peste 56 lei. Ca urmare a acestor preocupări economiile obținute de la începutul anului și pină in prezent se ridică la cifra de 1 583 894 lei. GH. TECULESCU coresp. 9 Expoziție filatelică Cu prilejul aniversării jubileului O.N.U., Asociația filateliștilor din R. S. România, în colaborare cu filiala Dolj a A.F.R., a organizat in holul Muzeului de Istorie și Științe naturale din Craiova, str. Maxim Gorki nr. 44, o expoziție de mărci poștale emise de către serviciul poștal al O.N.U. Exponatele cuprind aspecte din activitatea unor comisii ale O.N.U., imagini și date documentare despre unele state membre ale acestei organizații internaționale, timbre emise cu ocazia sărbătoririi a 25 de ani de la semnarea Cartei Organizației Națiunilor Unite. Pentru a marca acest eveniment, Poșta Română a emis o marcă festivă cu emblema O.N.U. și cu inscripția : „PACE, DREPTATE ȘI PROGRES“. Eimmi a CU PRILEJUL SĂRBĂTORIRII ZILEI FORȚELOR ARMATE. Astăzi, in 20 de localități din județul nostru, ofițeri superiori de la Craiova vor vorbi despre istoria glorioasă de luptă a armatei române. Astfel de manifestări vor avea loc, printre altele, în localitățile : Lipov, Cerăt, Urzicuța, Afumați, Siliștea Crucii, Drănic. • MOMENT ANIVERSAR. La orele 10 la Casa de cultură din Băilești are loc conferința „Un sfert de veac de la Conferința Națională a P.C.R.“. Prezintă Ion Șuncă, directorul casei de cultură. • SPECTACOL DE VARIETĂȚI. Pentru elevi, Casa de cultură a tineretului din Craiova prezintă, la orele 16, un spectacol de varietăți folclorice și de muzică ușoară. • ZIUA FACULTAții DE FILOLOGIE. In cadrul manifestărilor prilejuite de ziua Facultății de filologie, la casa de cultură a studenților menționăm la orele 11,30 întîlnirile cu membrii cenaclurilor literare „Cadran universitar“ din Craiova și „Echinox“ din Cluj. Pentru după-amiază este anunțat un recital de versuri și un program distractiv.