Inainte, noiembrie 1970 (Anul 27, nr. 7980-8004)

1970-11-21 / nr. 7997

+ SIMBĂTA 21 NOIEMBRIE 1970 ANUL XXVII NR. 1997 4 PAGINI 30 »ANI Vizita în Bulgaria a delegației de partid și guvernamentale române După întâlnirile prietenești cu populația Sofiei, încheierea convorbirilor oficiale și semnarea Tratatului de prietenie, colaborare și asistență mutuală româno-bulgar, delegația de partid și guvernamentală a Republicii Socialiste România, condusă de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat, a plecat împreună cu tovarășul Todor Jivkov, prim-secretar al C.C. al P.C. Bulgar, președintele Consiliului de într-o scurtă călătorie Miniștri, prin Bulgaria. Delegația română formată din tovarășii Ilie Verdeț, Beonte Răutu, Vasile Pattilineț, Corneliu Mănescu, Vasile Vlad, Nicolae Blejan, este de Bîtezar Avramovi însoțită Danicio Dimitrov, Kiril Nesterov, Spas Gospodov. După ce coloana oficială a străbătut Munții Balcani, oaspeții s-au oprit în frumosul oraș Botevgrad, unde mii de locuitori le-au făcut o primire plină de căldură. La Intrarea în oraș, o urare încadrată de drapelele românești și bulgare, înscrisă pe o mare pancartă, exprimă sentimentele locuitorilor : „Bine ați venit tovarăși români“. Pe alte pancarte sunt înscrise urările „Bulgaria- România, prietenie în veci“, „Trăiască și înflorească prietenia dintre Botevgrad și Ploiești“, orașe înfrățite ale celor două țări. In sunetele fanfarei, pionieri oferă oaspeților buchete de flori și cravate roșii. Din mulțime se scandează : „Vecina Drujba“ (Prietenie veșnică). Primul secretar al Comitetului orășenesc al P.C. Bulgar, Vasil Tanov, adresează tovarășului Nicolae Ceaușescu, celorlalți oaspeți calde urări de bun venit, exprimă bucuria cetățenilor orașului pentru prilejul de a avea în mijlocul lor pe solii poporului român. Suntem bucuroși — a spus el — că legăturile între Botevgrad și Ploiești — orașe înfrățite — între comuna Pravaț și comuna dumneavoastră natală Loornicești, pe care le întreținem de mai mulți ani, contribuie la adîncirea prieteniei tradiționale între popoarele noastre. Președintele sfatului popular orășenesc, Ivan Nikolaiovski, a înmînat tovarășului Ceaușescu Medalia de Aur de onoare a Botevgradului, conferită potrivit hotărîrii Comitetului orășenesc al Partidului Comunist Bulgar și a Sfatului popular orășenesc. „Așa cum aurul nu ruginește — a spus vorbitorul — tot astfel dorim ca prietenia Cuvîntul Nicolae Dragi tovarăși. Aș dori, în primul rînd, să mulțumesc primului secretar al municipiului Botevgrad, dumneavoastră, tuturor locuitorilor acestui frumos oraș, pentru primirea călduroasă pe care ne-ați făcut-o, pentru cuvintele exprimate la adresa prieteniei dintre România și Bulgaria. Doresc, totodată, să vă adresez un salut frățesc din partea delegației noastre, a populației orașului Ploiești, cu care sînteți înfrățiți, din partea locuitorilor comunei mele natale. Ne bucură mult faptul că vizita pe care o facem în Bulgaria și semnarea Tratatului de prietenie și colaborare între România și Bulgaria s-au transformat într-o adevărată sărbătoare a prieteniei dintre țările noastre. (Aplauze), româno-bulgară să strălucească veșnic“. Primit cu aplauze, cu ovațiile mulțimii, a răspuns tovarășul Nicolae Ceaușescu. tovarășului 9 Ceaușescu In discuțiile pe care le-am avut cu tovarășul Jivkov și cu ceilalți membri ai delegației bulgare am convenit să acționăm continuu pentru întărirea prieteniei și colaborării între partidele și popoarele noastre, considerînd că aceasta corespunde atît voinței tuturor locuitorilor țărilor noastre, intereselor făuririi noii orinduiri în România și Bulgaria, cit și cauzei socialismului și păcii în întreaga lume. (Aplauze). Cunoaștem că poporul bulgar este în preajma Congresului al X-lea și știm, de asemenea, că orașul dumneavoastră lucrează pentru a întîmpina cu rezultate cît mai bune acest eveniment. De aceea, doresc, în încheiere, să urez organizației de partid, tuturor oamenilor muncii din Botevgrad succese tot mai mari în întâmpinarea Congresului al X-lea al Partidului Comunist Bulgar. Vă doresc multă fericire și multă sănătate. (Aplauze). Cuvintele conducătorului partidului și statului nostru au fost primite cu un deosebit entuziasm de miile de cetățeni care aclamă îndelung pentru prietenia româno-bulgară. Tinere fete oferă oaspeților pline și sare frumoase obiecte de artă populară. Străbătând orașul într-o mașină deschisă, tovarășii Nicolae Ceaușescu și Todor Jivkov răspund aclamațiilor îndelungi ale locuitorilor. (Continuare In pag. a IV-a) Sîmbătă, 21 noiembrie, în jurul orei 8,30, posturile noastre de radio și televiziune vor transmite direct, de la Sofia, ceremonia plecării delegației de partid și guvernamentale a Republicii Socialiste România, condusă de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, care a făcut o vizită oficială de prietenie în Republica Populară Bulgaria. „Decada cărții românești“ La Craiova, ca de altfel în toate centrele municipale ale țârii, între 20 și 29 noiembrie se va desfășura „Decada cărții românești", manifestare de mare amploare menită să popularizeze și să difuzeze tipăriturile celor 22 de edituri existente în România. Inaugurarea festivă a ,,Decadei cărții românești" la Craiova a fost Ierimarcată prin deschiderea unei expoziții la Librăria noastră nr. 1. Expoziția cuprinde ultimele noutăți ale editurilor „Politică", „Științifică", „M. Eminescu“, „Dacia", „Enciclopedică", „Minerva“, „Univers", „Albatros", „Ion Creangă", „Cartea Românească", „Junimea" etc. In întreprinderi și școli vor fi organizate „Zile ale cărții românești" , la Liceul „Tudor Arghezi“ (21 noiembrie), Uzina de reparații auto (23 noiembrie), Liceul nr. 4 (24 noiembrie), Uzina „Electroputere“ (23, 26 și 27 noiembrie), Fabrica de confecții (28 noiembrie). In cadrul acestor zile, standurile permanente vor cuprinde titluri din cele mai noi și, în același timp, vor avea loc manifestări de masă cu cartea. In colaborare cu redactori de la editurile :,M. Eminescu“, „Politică“, „Științifică“ și „Ceres“, vor fi organizate intîlniri la Liceul „Tudor Arghezi“, cabinetul județean de partid, facultățile de istoriegeografie și agronomie. Cu acest prilej vor avea loc schimburi cărților de opinii pe marginea tipărite și, totodată, se vor prezenta planurile editoriale. P. MONDOC larsia bate la ușă. Ce răspund gospodarii șantierelor? Apropierea iernii face ca la fiecare obiectiv de construcții in parte, problema esențială să fie aprovizionarea deplină cu materiale și utilaje de execuție, asigurarea documentației tehnice, acoperirea și închiderea spațiilor de lucru, înzestrarea lor cu sursele de căldură necesare, punerea la punct a drumurilor din incintele șantierelor, îmbunătățirea coeficientului de perisabilitate a materialelor de construcții. Cu ocazia unei anchete realizată în incinta șantierului nr. 1 Valea Roșie al Trustului de construcții Craiova, am urmărit nivelul la care sunt soluționate aceste probleme stringente. „O treime din valoarea lucrărilor planificate pentru perioada 15 noiembrie 1970—15 martie 1971 e concentrată in planul acestui șantier — ne relatatov. Ion Ghițuleasa, inginer șef adjunct Trustului de construcții, fapt calre ne-a determinat să-i acordăm o atenție sporită. Pentru o cît mai bună desfășurare a lucrărilor în timpul iernii, la cele 22 obiective amplasate aici, am căutat să executăm în mare măsură închiderile spațiilor de lucru, prioritare fiind lucrările exterioare. In acest context, amintim faptul că s-au luat măsuri pentru a se asigura aprovizionarea la timp a tîmplăriei ; din cele patru centrale termice trei funcționează cu întreaga capacitate“. La întrebarea : „Ce alte măsuri au mai fost luate în vederea executării lucrărilor In timpul iernii 7“ — adresată tov. ing. Marin Pitică, șeful șantierului Valea Roșie — am primit următorul răspuns: „Voi exemplifica cu citeva date privind situația frontului de lucru in prezent. Au fost terminate în mare măsură rețelele de încălzire centrală, rămînînd a se executa racordurile la obiectivele fixate ; la blocul C-7 s-au executat cinci etaje, închiderea spațiilor de lucru urmînd a fi efectuată zilele acestea. o situație asemănătoare o au blocurile 17, 32, obiective la care mai sunt de executat terasele și racordurile unor instalații, iar la blocul, 33 lucrările se află la stadiu avansat, rămînînd de executat interioarele“ In același context, tov. Cezar Georgescu, inginer șef adjunct al șantierului, a precizat : O atenție deosebită o acordăm realizării angajamentului ce ni l-am luat de a executa 209 apartamente peste pian, o problemă greu de rezolvat o constituie aprovizionarea cu panouri prefabricate, sosirea acestor panouri prezentând întârzieri. La acest exemplu, adaug și faptul că la blocurile 20, 18, 19 există amplasamente stingherite de imobile particulare, ceea ce stânjenește în mare măsură lucrările de execuție, amplasarea macaralelor fiind mult îngreunată“. CONSTANTIN MOROȘANU (Continuare în pag. a III-a) — Frumos Nae, n-am ce zice !... Apartament cu perspectivă la stradă, hol, bucătărie...!?!? Desen de ROMEO MUNTEANU Cumpărătorii despre... vînzători In urma apariției unor materiale in care se criticau aspecte din rețeaua comerțului alimentar, numeroși cititori ne-au scris sau au venit la redacție dorind să-și spună părerea in legătură cu deservirea populației. Despre vînzătorii din unitățile conduse de Ana Măciuceanu, Rizea Maria, Ion Nicolici, Smadu Iulian, Dumitrescu Constantin, Tudor Genoiu, precum și din alte magazine, mulți cititori ne-au vorbit cu respect și admirație, nedăm doar un exemplu. „Cind trece pragul magazinului cu autoservire condus de tov Dumitru Rusu, cumpărătorul este remarcat pe loc și întrebat cu multă amabilitate : „Cu ce vă putem servi ?“. Iată fraza cu care începe aici dialogul dintre vinzător și cumpărător. Acestuia din urmă îi sunt apoi prezentate mărfurile mai noi, este informat asupra caracteristicilor lor, ajutat să-și aleagă produsul dorit. La plecare, cumpărătorul este salutat din nou și Invitat să mai treacă pe la acest magazin“. (Gh. Mocanu, salariat la „Loto-Pronosport“). Ne sunt sesizate însă și unele atitudini, ieșite din comun, care nu fac o faimă bună magazinelor respective. „La unitatea C.C.L. Alimentara nr. 83 de pe strada Maxim Gorki, vinzătoarea Cirlig Ileana este veșnic nervoasă, vorbește uric, refuză să te servească sub pretext că pleacă te miri unde. Din acest motiv, am renunțat să mai intru în prăvălia aceea. Tot așa mi s-a întâmplat și la magazinul cu autoservire „Jiul“. Vânzătoarea Dincă Maria de la raionul dulciuri se face că nu aude dacă o întrebi ceva, sau îți vorbește Ironic“ (Valeriu Brâncuși, profesor). • „Unele excepții de la ama MARIN ANCUȚESCU (Continuare în pag. a „Il-a) v\VV>%WA%WA’.W.V.V.,AS..V.W.W.VAW.'.VAJAV^< IMAGINI Din calafat Hala de sterilizare a legumelor și fructelor de la Fabrica de conserve. Foto : FI. Roșoga 0 delegație de și de stat a R. D. partid Germane va vizita R. S. România la invitația Comitetului Central al Partidului Comunist Român, Consiliului de Stat și Consiliului de Miniștri ale Republicii Socialiste România, o delegație de partid și de stat a Republicii Democrate Germane, condusă de Walter Ulbricht, prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Socialist Unit din Germania, președintele Consiliului de Stat al Republicii Democrate Germane, și Willi Stoph, membru al Biroului Politic al Comitetului Central al Partidului Socialist Unit din Germania, președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Democrate Germane, va face la începutul lunii decembrie a.m. o vizită oficială de prietenie in Republica Socialistă România. Cu prilejul vizitei va fi semnat Tratatul de prietenie, colaborare și asistență mutuală între Republica Socialistă România și Republica Democrată Germană. \ • CONCURS DE SCENARII PENTRU FILME DE SCURT METRAJ In scopul dezvoltării și îmbunătățirii activității cinecluburilor din municipiul Craiova, Consiliul Județean Dolj al sindicatelor a organizat în cinstea celei de-a 59-a aniversări a PC.R. un concurs de scenarii pentru filme de scurt metraj. Tematica orientativă prevede probleme referitoare la pregătirea profesională a cadrelor, inovații, raționalizări, metode înaintate de muncă folosite de fruntașii în producție, reducerea cheltuielilor de producție, a prețului de cost, contribuția salariaților la activitatea patriotică. De asemenea, amatorii pot aborda aspecte privind munca de educație in întreprinderi și Instituții, exemplul comunistului la locul de muncă și in societate, promovarea cu curaj a criticii, formarea unei opinii sănătoase împotriva deprinderilor înapoiate de muncă, crearea unui climat de corectitudine, de cinste în muncă și relațiile dintre oameni. Concursul se încheie la 10 decembrie a.c. Cele mai bune lucrări vor fi premiate cu diferite sume de bani. • SECȚIE NOUĂ DE MOBILA La întreprinderea de industrie locală calafat s-a amenajat și dat în folosință o secție nouă de fabricație a mobilei, în care se va realiza anual o producție în valoare de 5 milioane lei. Muncitorii lucrează acum în condiții optime, deoarece secția este înzestrată în mare parte cu mașini noi, dispune de încălzire centrală și un grup social. • PE TEME DE CIRCULAȚIE MUre, lncepînd de la orele 9,30, se desfășoară faza orășenească a concursului pe teme de circulație la care participă elevi din școlile de toate gradele. Pe podiumul manifestării, ia liceele teoretice din Calafat, Segarcea și Filiași, la Casa de cultură din Băilești și la Școala generală nr. 1 din Craiova vor fi selecționați cei mai buni elevi pentru faza județeană. ^■.V.V.V.WAW.WiWAWS. In pag. a IV-a I Actualitatea I internațională Recent, secția de propagandă a Comitetului județean de partid a trecut la diversificarea formelor de propagandă agricolă pe timp de iarnă, inițiind consultații științifice, simpozioane, discuții în jurul mesei rotunde, concursuri pentru însușirea celor mai avansate metode de muncă în agricultură cu sprijinul filmului documentar și al cărții tehnice și la care participă, pe lângă președinți de cooperative agricole, specialiști și fruntași în muncă, și alte cadre cu pregătire superioară din I.A.S., cercetători din stațiunile experimentale, cadre didactice de la facultățile cu profil agricol de la Universitatea din Craiova. Seria acestor manifestări ale propagandei agricole a fost inaugurată, printr-o valoroasă discuție, la C.A.P. din Pielești, pe tema creșterii în sistem industrial a păsărilor, inițiată de secția de propagandă a Comitetului județean de partid prin Casa agronomului din Craiova. Gazdele, împreună cu președinții de cooperative agricole, specialiștii, șefii de ferme și crescătoare fruntașe din 20 de C.A.P. unde a fost introdusă această nouă și eficientă metodă de creștere a păsărilor, au avut prilejul de a se consfătui și a învăța unii de la alții. începută inițial printr-o amplă expunere din partea tov. dr. Oprea Cioroianu, directorul I.A.S. „Avicola“ Craiova, consultația științifică a suscitat mult interes din partea participanților, aceștia putind cunoaște metodele moderne de creștere a păsărilor caracteristice unei agriculturi moderne, intensive. Organizată pe bază de cooperare cu I.A.S. „Avicola" Craiova, creșterea păsărilor în peste 20 de C.A.P. din județ a făcut progrese simțitoare. Au fost amenajate hale moderne, atît pentru creșterea păsărilor pentru ouă, cît și pentru carne. Rezultatele obținute pînă acum prin popularea halelor cu peste 180 000 puicuțe pentru ouă și 160 000 pui pentru carne dau garanția obținerii în anul 1971 a 15 milioane ouă și 1100 tone carne de pasăre ce vor fi livrate la fondul central al statului. Introducerea mecanizării și îmbunătățirea continuă a metodelor de furajare au conturat deja rezultatele pe care se scontează în viitor. Așa, de pildă, multe cooperative agricole obțin pui livrabili la greutatea de 1,5 kg în numai 52 de zile și cu un consum de numai 2,2—2,5 kg furaje pe kilogramul de carne. FLOREA STRIGU (Continuare în pag. a III-a) Pe marginea unei rodnice acțiuni organizate de secția de propagandă a Comitetului județean de partid CONSULTAȚIA ȘTIINȚIFICĂ^ o nouă formă de a propagandei diversificare agricole important pentru părinți și elevi. Primul trimestru al acestui an de învățămînt se încheie la 19 decembrie, după ultima oră de curs; trimestrul începe la 11 ianuarie și se încheie la 3 aprilie 1971 (după ultima oră de curs), iar cel de al III-lea trimestru se desfășoară intre 29 aprilie și 15 iunie. Elevii anului IV (clasa a XII-a) — licee de cultură generală și de artă — încheie trimestrul IT la 25 mai, dată pînă la care urmează a se asigura parcurgerea materiei și recapitularea finală la fiecare obiect de studiu, conform programelor școlare pentru anul IV. La obiectele la care sînt prevăzute teze trimestriale, acestea se programează după vacanța de primăvară, cea de a treia etapă a anului de învățămînt, perioada mai — 15 iunie, este consacrată prevegătirii elevilor din anul Iv pentru examenul de bacalaureat ; conducerile liceelor și-au propus organizarea de lecții recapitulative și consultații la obiectele prevăzute în programă. (Intr-o viitoare ediție a rubricii noastre — detalii importante pentru elevii din invățămîntul seral $1 fără frecvență). Noi forme de asigurare pentru automobilisti. Potrivit unor măsuri adoptate pe plan central, zilele acestea filialele Automobil Clubului Român au introdus o nouă activitate — încheierea de asigurări pentru răspundere civilă — valabile pentru țările socialiste. In R. P. Ungară, de pildă, orice automobilist ce trece frontiera româno-ungară trebuie să aibă o astfel de asigurare. Automobiiștii pot încheia la filialele A.C.R. și asigurări pentru avarii — C.A.S.C.O. Formînd 1514, obțineți legătura cu secretariatul filialei Craiova A.C.R. din strada A. I. Cuza nr. 13, care vă poate oferi amănunte, precum și alte îndrumări. Un vechi edificiu în haina schelelor stârnește curiozitatea unor cititori. Ne grăbim să le-o satisfacem. Pe strada M. Kogălniceanu se lucrează intens la renovarea localului care adăpostește clubul Uzinei „7 Noiembrie“( De la meșterii I.C.F.L.-ului craiovean, pe care l-am găsit în plină activitate aici, aflăm că s-a trecut la reamenajarea celor două săli de spectacole, unde se refac complet pardoselile, instalațiile electrice, se montează surse și lămpi ornamentale cu iluminat incandescent și fluorescent, prevăzut cu comenzi de scenă acționate pe loc șl de la distanță , se refac zugrăvelile în stilul arhitecturii inițiale, se repune în valoare fațada luminoasă a edificiului. Localul urmează a fi înzestrat cu mobilier modern și alte dotări adecvate. Redeschiderea clubului este prevăzută pentru data de 29 decembrie a.c. și ea va putea fi grăbită dacă întreprinderea craioveană de construcții fond locativ nu-și va mai lăsa meșterii în pană de materiale, evitând stagnările repetate ale ritmului de lucru manifestate pînă acum. Robotul electric pentru bucătărie. Este una dintre ultimele noutăți ale comerțului — și in același timp o posibilă surpriză (mai puțin obișnuită) pentru soțiile dv. angrenate în dublul efort al serviciului și gospodăriei. Robotul electric, de construcție germană, tip „Komet KM-8", este un aparat ce oferă posibilități de combinare cu ajutorul unor agregate tipizate : mixter (agitator), rîșniță de cafea, centrifugă pentru stors fructe, răzuitor și dispozitiv de tăiat felii, dispozitiv pentru tăiat morcovi, mașină pentru tadat cama, presă pentru citrice. Mixterm, de pildă, prepară băuturi și alte lichide, produce pireuri din spanac, roșii, boabe de păstăi, toacă ficat, zarzavat pentru supă, pregătește hrean, maioneză etc. Un vas cu dispozitiv de amestecat permite prepararea tuturor aluaturilor ușoare, pireuri, spumă de ouă, frișcă Robotul se vinde la prețul de 1750 lei. Gabaritul redus și aspectul atrăgător al utilajului adaugă argumente în plus acestui original produs. AD. F.