Inainte, ianuarie 1971 (Anul 28, nr. 8032-8056)

1971-01-13 / nr. 8040

Proletari din toate țările, uniti-ve ! ANUL XXVII — Nr. 8040 MIERCURI 13 IANUARIE 4 PAGINI — 30 BANI Vizita de lucru a tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU la întreprinderi industriale din județul Prahova După cum este cunoscut, încă în primele zile de lucru ale anului în curs, tovarășul Nicolae Ceaușescu a întreprins o suită de vizite în întreprinderi industriale din județele Brașov și Sibiu, întîlniri de lucru în cadrul cărora au avut loc largi schimburi de opinii cu factorii de răspundere din unitățile vizitate, din ministerele de resort, de la județe. Marți, 12 ianuarie, tovarășul Nicolae Ceaușescu împreună cu tovarășii Gheorghe Pană, Maxim Berghianu, Manea Mănescu, Petre Blajovici și Vasile Patilineț, s-a întîlnit din nou cu factorii de conducere și colectivele de salariați, la locul lor de producție, la Uzina de mecanică fină din Sinaia, Uzina mecanică „Neptun“, întreprinderea pentru reparații de utilaj electric (I.R.U.E.) și Uzina mecanică din Cîmpina, Uzina mecanică — Plopeni, Uzina de utilaj chimic și uzina „1 Mai“ din Ploiești. Sinaia este cunoscută nu numai ca stațiune de odihnă, ci și prin una dintre cele mai importante întreprinderi constructoare de mașini — Uzina de mecanică fină, producătoare de pompe de injecție. Locuitorii Sinaiei au venit cu mic cu mare în întimpinarea tovarășului Nicolae Ceaușescu și"a "celorlalți conducători de partid și de stat. Este, de altfel, o prelungire a atmosferei însuflețite ce a domnit pe întreg traseul de la Predeal spre Sinaia, o prelungire a vibrantei primiri făcute secretarului general al partidului la Azuga, Bușteni, Poiana Țapului de mii și mii de cetățeni. Sosirea conducătorilor de partid și de stat în fața noului pavilion tehnico-administrativ al uzinei de mecanică fină din Sinaia a fost întîmpinată cu ropote de aplauze. Se scanda „P.C.R.—P.C.R.“, „Ceaușescu și poporul“, „P.C.R.—Ceaușescu“. Se fluturau stegulețe roșii și tricolore. Pe o mare pancartă era înscrisă urarea „Bine ați venit, iubite tovarășe Nicolae Ceaușescu !“. Primul secretar al Comitetului județean Prahova al P.C.R., președintele Consiliului popular județean, Ilie Cîșu, rostește un cuvînt de bun sosit. Directorul uzinei, inginerul Aurel Boghici, prezintă oaspeților o expoziție unde sînt înfățișate principalele produse ale întreprinderii — aproximativ 30 de tipuri de pompe de injecție necesare echipării tuturor tipurilor de motoare Diesel fabricate în țara noastră, pompe de ulei și distribuitoare hidraulice pentru instalații de mecanizări și automatizări. Vizitînd hala de automate și semifabricate pentru aparatura de precizie, secretarul general al partidului se interesează de desfășurarea procesului de producție, de modul de organizare a fluxului tehnologic. La hala prelucrărilor mecanice, la locurile de muncă ale lăcătușului care lucrează Stan Mihălcioiu, de aproximativ 32 de ani în această uzină, controlorului tehnic de calitate Ion Monta, lăcătușului ajustor Georgeta Voiculescu, tovarășul Nicolae Ceaușescu se oprește și discută cu muncitori despre preocupările lor pentru creșterea producției și productivității muncii, se interesează de condițiile de lucru și de viață ale acestora. Muncitorii, tehnicienii și inginerii, întreg colectivul uzinei aflat la acea oră la locurile de producție, întrerup cîteva clipe activitatea și fac oaspeților o caldă primire: „Bine ați venit în mijlocul nostru, tovarășe Nicolae Ceaușescu !“, „Să ne trăiți ani mulți, tovarășe secretar general al partidului !“ — sunt urări ce se fac pretutindeni auzite, expresie a sentimentelor de prețuire și dragoste pe care colectivul acestei moderne întreprinderi industriale, ca întregul nostru popor, le nutrește față de tovarășul Nicolae Ceaușescu. Uzina mecanică din Sinaia, care în ultimii ani a cunoscut o dezvoltare deosebită, va înregistra înnoiri și mai importante în actualul plan cincinal. Se află în construcție aripa nouă a actualei hale, unde se execută pompele de injecție și aparatură de precizie. înainte de încheierea vizitei în această uzină, secretarul general al partidului felicită pe muncitorii, tehnicienii și inginerii acestei unități pentru succesele obținute pînă în prezent și le urează noi victorii în actualul plan cincinal, care, încă din primele zile, a început sub semne de bun augur. Pe parcursul vizitei, constatînd că în unitate există încă multe resurse pentru mărirea volumului și ridicarea necontenită a calității producției, tovarășul Nicolae Ceaușescu recomandă conducerii întreprinderii și ministerului de resort să analizeze toate posibilitățile pentru depășirea prevederilor inițiale ale planului. Dialogul între oaspeți și gazde pe această temă se soldează cu recomandarea ca la sfîrșitul actualului cincinal să se ajungă la o producție de aproximativ 600 000 pompe de injecție, în unități convenționale, față de 510 000 cit era prevăzut inițial. De asemenea, secretarul general al partidului adresează colectivului uzinei îndemnul mobilizator de a depune eforturi stăruitoare pe tărîmul concepției și realizării de mașini, atît pentru necesități proprii, cît și pentru înzestrarea altor întreprinderi. Intrarea în orașul Cîmpina este străjuită de o mare arcadă deasupra căreia stă înscrisă cu Utere mari urarea : „Bine ați venit, iubiți conducători de partid și de stat“. O mare și entuziastă mulțime de oameni — practic întreaga urbe Cîmpina — este adunată de o parte și de alta a principalei artere de comunicație. Prima întîlnire cu oamenii muncii din Cîmpina are loc la Uzina mecanică „Neptun“. O dată cu grupul de tinere ce ies cu flori în întimpinarea secretarului general al partidului, a celorlalți oaspeți, vine și Ana Telegescu, cel mai vîrstnic cetățean al Cîmpinei, care, cu emoția firească a momentului, rostește : „Bine-ați venit în mijlocul nostru, tovarășe Ceaușescu. Am 88 de ani, dar în viața mea n-am cunoscut alt conducător mai popular și mai iubit decît dumneavoastră. Bine ați venit !“. Directorul uzinei, Ferdinand Iancu, conduce pe oaspeți prin această importantă întreprindere producătoare de reductoare de viteză — piesă componentă la o gamă largă de agregate și instalații pentru industria constructoare de mașini — și de trolii pentru ascensoare. Se trece mai întîi prin secția mecanică-montaj. Numeroși muncitori ies în calea tovarășului Nicolae Ceaușescu, adresîndu-i cuvinte de bun venit, precum și mulțumiri de a-l avea ca oaspete în aceste zile de început de ap, de început de cincinal, cînd în fața lor stau sarcini deosebit de importante pentru materializarea perspectivelor de dezvoltare ale unității în care lucrează. O oprire la locul de muncă al maistrului Vasile Enache prilejuiește un dialog între secretarul general al partidului și muncitorii adunați în jurul său despre felul în care muncitorii își îndeplinesc sarcinile de producție, despre condițiile lor de muncă și de viață. Gazdele informează pe oaspeți că an de an întreprinderea a fost întregită cu noi suprafețe de producție. Dezvoltarea uzinei, arată secretarul general al partidului, poate cunoaște un ritm mai accentuat și recomandă conducerii ministerului •ie resort, colectivului de conducere al întreprinderii să acorde în continuare o atenție sporită acestei unități. Aici, la Cîmpina — precizează tovarășul Nicolae Ceaușescu -ță sunt muncitori cu o bogată experiență, cu o veche tradiție, potențial ce se cere valorificat pe trepte mai înalte. Luîndu-se în discuție necesitățile pe ansamblu ale industriei metalurgice și constructoare de mașini din Cîmpina, se emite ideea construirii unei turnătorii unice cu o capacitate de 35 000 tone, realizabilă prin colaborarea tuturor beneficiarilor. Tovarășul Nicolae Ceaușescu adresează colectivului îndemnul mobilizator de a realiza, încă în 1973, sarcinile prevăzute pentru 1975. „Să revedeți planul, împreună cu întregul colectiv de salariați — spune secretarul general — și pînă în februarie să prezentați un program de dezvoltare care să permită ca în 1973 să produceți 35 000 de reductoare, iar în 1975 să se ajungă 1a 45—50 000 bucăți". De la „Neptun“, conducătorii de partid și de stat se îndreaptă spre o unitate alăturată — întreprinderea de reparat utilaj electric (I.R.U.E.), aparținînd Ministerului Petrolului. întreprinderea este creația socialismului, s-a născut dintr-un mic atelier și aniversează anul acesta 20 de ani de existență. Pe drept cuvînt, despre uzină se spune că este un fel de mecanic-șef al economiei naționale, deoarece în materie de reparații de utilaje și motoare electrice satisface necesitățile mai tuturor ramurilor economiei noastre naționale discutînd cu conducerea întreprinderii, cu adjunctul ministrului petrolului, Ion Nicolae, prezent, în uzină, tovarășul Nicolae Ceaușescu subliniază necesitatea extinderii permanente a producției întreprinderii, in cooperare cu alte unități similare din țară și locale. Se arată că producția întreprinderii poate și trebuie ,să crească substanțial în actualul cincinal și se recomandă ca, în acord cu salariații, planul să fie reevaluat, așezat pe bazele de care realmente dispune Întreprinderea. Ca și în întreprinderile vizitate anterior, tovarășul Nicolae Ceaușescu se oprește în dreptul mai multor locuri de muncă, stă de vorbă cu numeroși muncitori, cărora le solicită părerea asupra condițiilor de muncă. a(Continuare în pag. a II-a) curier cotidian • PENTRU CEL DE-AL PATRULEA TRANSFORMATOR GIGANT Colectivul atelierului împachetat transformatoare mari, din fabrica de profil a Uzinei „Electroputere" — Craiova, a sporit In ultima vreme ritmul de lucru la cel de-al patrulea transformator de 190 MV A. Aici, unde s-au realizat miezurile marilor giganți de lumini și forță, colectivul specializat In asemenea operații a raportat executarea, cu proporție de peste 50 la sută, a miezului pentru transformatorul bloc de ISO MVA. De remarcat că acesta este al patrulea produs care va fi livrat economiei naționale. • POPULAREA UNEI HALE CU PASĂRI Prin propriile eforturi, cooperatorii din Filiași au construit o modernă hală pentru creșterea păsărilor, a cărei capacitate este de 15 000 capete pe serie. Obiectivul amintit, a cărui valoare s-a ridicat la 400 000 lei, a fost executat la șase luni. Hala amintită este dotată cu utilaje moderne printre care amintim două T.S.uri pentru amestecarea furajelor combinate, 16 elevente pentru încălzit și patru adăpători. Prin grija consiliului de conducere și cu sprijinul I.A.S. „Avicola“, se trece la popularea întregii hale cu 15 000 pui de găină. • NOI PRODUSE CHIMICE La secția chimica si cooperativei meșteșugărești ,,Deservirea“ din Craiova s-a trecut la realizarea unor produse noi ca : bioxid de scaniu, trioxid de antimoniu (necesare pentru emailat), masă de valuri (folosite In întreprinderile poligrafice), ovisemn (tuș pentru însemnatul animalelor), sigile de plumb etc. Valoarea acestora, ca și a produselor de bază — vopseluri de ulei și lichid de frînă — va depăși în acest an 12 000 000 lei. • CRAIOVA in veșmîntul ȘANTIERELOR Bogatul program de investiții care reînnoiește și de astă dată Craiova zilelor noastre cuprinde în 1971 obiective deosebit de semnificative. Este vorba de realizarea a 1650 apartamente locuințe, un nou hotel turistic cu 300 de locuri, un centru de calcul cu profil teritorial, spații noi la Universitate, un club cu 500 locuri pentru Uzina „Electroputere“, o sală de sport cu 2000 de locuri, un complex sanitar Ungă Spitalul de 1600 de paturi, un magazin universal central cu o suprafață comercială de circa 6000 mp etc. • MICROCONCERT FOLCLORIC Aseară, ansamblul folcloric „Nicolae Bălcescu“ al Consiliului județean al sindicatelor a prezentat pentru muncitorii de pe șantierul de construcție din Valea Roșie din Craiova un microconcert folcloric. Merită evidențiată inițiativa lăudabilă a Casei de cultură a sindicatelor de a deplasa formațiile artistice în mijlocul muncitorilor. Spectacolul s-a bucurat de un deosebit succes. Din zi în zi,succese mai mari, perspective mai înfloritoare Muncă spornică pe magistralele de oțel Hotărirea ceferiștilor din Regionala Craiova de a întâmpina semicentenarul partidului cu succese de prestigiu In toate compartimentele de activitate — mișcare, comercial, tracțiune, vagoane, linii și instalații — se materializează în aceste zile în fapte demne de laudă. Bilanțul primelor 10 zile ale anului 1371 evidențiază faptul că lucrătorii din toate unitățile diviziei de mișcare și comercial au înscris în evidențele acestei ramuri de exploatare depășiri substanțiale la o serie de valoroși indicatori. Acestea înseamnă un spor de 4,5 la sută la tonele expediate și îmbunătățirea rulajului vagonului de marfă, față de realizările perioadei corespunzătoare din anul trecut, cu 27,5 la sută. Viteza deplasării bunurilor de tot felul rezultă din sporirea vitezei comerciale a trenurilor de marfă cu 5,8 la sută față de plan și cu 6,4 la sută față de perioada corespunzătoare a anului trecut. S-a îmbunătățit, de asemenea, staționarea vagoanelor la încărcare, descărcare cu peste 17 la sută, iar a vagoanelor în tranzit cu manevră cu circa 17 procente. CONSTANTIN MOTOC tehnician principal Regionala de căi ferate Craiova Valorifică rezervele industriale Fabricația butanolului prin procedeul de aldocrotonizare a dat naștere, în cadrul Combinatului chimic, la o serie de produși secundari, ai căror componenți principali sunt alcoolii hexilici, actilici și un ester — butirat de butil. Acești componenți, împreună cu un rest de butanol, au constituit așa-numitele uleiuri reziduale de la fabrica de butanol a Combinatului chimic Craiova. Cantitativ, aceste uleiuri reprezintă circa 6—7 la sută din producția de butanol a fabricii. Intrucît prin proiectul inițial al unității nu s-a stabilit o tehnologie care să asigure valorificarea uleiurilor evacuate multă vreme la canal, cercetătorii unității au inițiat măsuri menite să asigure valorificarea acestora. In acest sens, a fost proiectată o instalație industrială experimentală, instalație care a intrat în probe tehnologice. Intr-un ciclu de șase zile s-au prelucrat 30 mc uleiuri, obținîndu-se rezultate promițătoare | s-au returnat fabricii de butanol 23 mc butanol brut, cu un conținut de circa 85 la sută butanol. Aceste rezultate reprezintă circa 15 tone butanol în concentrație de sută la sută. Uleiul lipsit de butanol a fost stocat și, în curînd, va fi prelucrat pentru obținerea unor noi produși — alcoolii hexilici și butiratul de butii, produse care își vor găsi o largă utilizare ca agenți de flotație în industria minieră și respectiv, în industria de lacuri și vopsele. Suplimentar, se va putea obține cantitatea de circa 150—200 tone/an de alcooli actilici utilizați în industria plastifianților. Valorificarea acestor rezerve industriale va conduce la o producție marfă suplimentară, la nivelul combinatului de circa 15 milioane lei/an. Panoramic din sectorul 4 de la fabrica de confecții —Craiova Foto , Puiu Ghionea La întreprinderea șantier construcții-montaj Craiova toi global—metodă care nivesză înalte miUcuri constructive și obținerea unor salarii mărite Sistemul de salarizare în acord global a lucrărilor de construcții-montaj este un factor esențial în buna desfășurare a producției, în mărirea productivității muncii. In interesul asigurării unei cointeresări a întreprinderii pentru realizarea planului și a muncitorilor pentru obținerea de cîștiguri mai mari, în baza noului sistem de salarizare și a H.C.M. nr. 2383/1969, noi am luat măsuri de executare a unor lucrări pe bază de contract-angajament, încheiat între șeful de șantier și șeful de formație, cu salarizarea pe bază de acord global. S-a dovedit, atît practic cît și scriptic, că noua metodă de remunerare are avantaje nete față de celelalte sisteme de lucru cu salarizarea in acord simplu sau regie, intrucît contribuie la : — realizarea unei ordini tehnologice a operațiilor de executat în mod rațional, mecanizarea lucrărilor de transport și manipulări (prin întocmirea fișei tehnologice) ; — stabilirea condițiilor concrete tehnico-organizatorice de execuție și acordarea unei atenții deosebite din partea conducerii șantierului pentru realizarea lor in termen (proiecte, materiale, scule, utilaje) ; — satisfacerea necesarului de muncitori calificați și la sporirea interesului muncitorilor pentru utilizarea integrală a timpului de lucru, respectarea N.T.S., gospodărirea judicioasă a materialelor și utilajelor ; — asigurarea realizării producției pe decade și lună într-un ritm uniform și nu în salturi ; asigurarea de fronturi de lucru tampon pentru timpul cînd apar întreruperi obiective la acordul global ; — execuția unor lucrări de calitate și în termen, cunoscînd faptul că incălcarea acestor condiții din contract duce la neacordarea sumelor reținute, ca garanție, din salariile formației; — evitarea consumului nerațional și risipei de fond de salarii, datorită transporturilor și manipulărilor nejudicioase, reparațiilor și remedierilor, lucrări pentru care, înainte de aplicarea acordului global, se plăteau salarii greu de controlat. Ținînd seama de toate aceste avantaje, conducerea I.S.C.M. Craiova a creat premisele necesare promovării acestei metode prin luarea unor măsuri eficiente încă din luna aprilie 1970. In acest sens, s-a urmărit ca la nivelul fiecărui șantier să se asigure : tipărirea și difuzarea instrucțiunilor, formularisticii și metodologiei de lucru în acord global, efectuarea instructajului cu personalul tehnic și de normare al șantierelor, participarea la trei schimburi de experiență organizate de minister la Iași, Brazi și București de asemenea, s-a urmărit acordarea de asistență tehnică și desfășurarea unei activități de lămurire și convingere a părților semnatare din contract, cu aplicarea avantajelor reciproce create ca o consecință a aplicării unor noi sisteme de remunerare a muncii — plata în acord global. Rezultatele măsurilor întreprinse la nivelul comitetului de direcție se reflectă în evoluția extinderii acordului global la numărul total de muncitori direct productivi : mai 1970 — 8,5 la sută ; iunie 1970 — 18,3 la sută ; iulie 1970 — 20,5 la sută ; august 1970 — 21,2 la sută ; septembrie 1970 — 26,0 la sută ; octombrie 1970 — 26,4 la sută ; noiembrie 1970 — 28,0 la sută. In prezent, lucrează în acord gobal circa 3 600 de muncitori, după 139 contracte, cu o valoare de manoperă de circa 7 milioane lei. Evidențiind toate acestea, trebuie subliniat că o mare extindere a activității în acord global există pe Șantierul nr. 1 Complex spre Craiova care, în prezent, înregistrează o proporție de 65 TOMA GRIGORESCU șeful serviciului salarizare întreprinderea șantier construcții-montaj Craiova (Continuare în pag. a III-a) Vedere din gara Craiovei Foto : I. Nicola ■ [UNK] [UNK]W.W.WAVW.W. JfJVJWWfJWJWWVJWm CRAIOVA. Evocarea unor momente din lupta grea, eroică, secvențe de activitate revoluționară, devotament și dăruire pînă la sacrificiu pentru cauza dreaptă a partidului nostru, a întrunit zilele trecute sute de tineri uteciști craioveni la o emoționantă Intîlnire cu tovarășii : Teodor Darăbăneanu, membru al biroului Comitetului județean Dolj al P.C.R.,și Gheorghe Jianu — ambii luptători Încă din primii ani de existență a partidului. Intîlnirea a avut loc la Comitetul Județean Dolj al U.T.C. Au fost prezentate, cu acest prilej, momente de luptă neînfricată: acțiuni premergătoare creării P.C.R. ; Congresul I de înființare a partidului nostru din mai 1921 ; luptele ceferiștilor și petroliștilor din ianuarie,februarie 1933 ; August 1944 ; lupta clasei muncitoare aliată cu țărănimea pentru Înfăptuirea reformelor din perioada 1945— 1947. „Sînt foarte impresionat de acest viu și deosebit de bogat dialog“ — spunea R. Ghizdaru, un tânăr din comuna Mîrșani. „Am Învățat în aceste citeva ore atîtea lucruri frumoase despre acțiunile partidului nostru in timpul ilegalității sale Iacu mi-e greu să spun care moment mi-a reținut mai mult atenția" — mărturisea St. Buiculescu, un tînăr maistru de la Centrala electrică de termoficare Craiova. ...Primele zile ale reluării cursurilor la Universitatea craioveană, la licee și școli au însemnat și primele vizite ale elevilor și studenților la secția „Procesul luptătorilor ceferiști și petroliști din iunie-iulie 1934“ din cadrul muzeului „Oltenia“. Aici, vizitatorii s-au oprit mult timp in fața acestei vibrante pagini istorice din lupta comuniștilor români In condițiile în care, deși se aflau între baionetele jandarmilor și polițiștilor, ei au reușit să transforme boxa acuzaților într-o tribună de luptă deschisă a partidului pentru dreptate și echitate socială. bAILEȘTI. Continulnd șirul acțiunilor entuziaste, dedicate sărbătoririi unei jumătăți de secol de existență a partidului nostru, locuitorii orașului participă în cadrul Casei de cultură la audierea unor interesante expuneri, conferințe, simpozioane, având ca temă momente cruciale din istoria P.C.R. Colectivul de lectori, de pe lingă casa de cultură organizează simpozioane pe temele : „Crearea P.C.R. și rolul său în dezvoltarea mișcării muncitorești din România“,,P.C.R. In fruntea luptei maselor pentru eliberarea socială și națională“, „P.C.R. factor determinant în cucerirea puterii politice în țara noastră“ și altele. De un mare succes s-a bucurat spectacolul festiv „Te slăvim partid iubit". De asemenea, cu multă căldură fost aplaudat montajul literar- muzical coregrafic „Un cîntec de slavă partidului“, prezentat in clădirea noului liceu din oraș. Formațiile de artiști amatori din localitate s-au deplasat zilele trecute și in comunele Galicea Mare, Negoi și altele, unde au susținut, în fața țăranilor cooperatori, spectacolul „Dialog cu muzica“, avînd ca repertoriu piese din folclorul nou al meleagurilor oltenești. LUCIAN TRIȚA