Inainte, noiembrie 1973 (Anul 30, nr. 8910-8935)

1973-11-08 / nr. 8916

-* ANUL XXX NR 8916 JOI 8 NOIEMBRIE 1973 4 PAGINI 30 BANI Noi angajamente privind economisirea energiei electrice și a combustibililor Zilele acestea au continuat să sosească la redacție răspunsuri ale unor colective de muncă la chemările lansate de muncitorii, tehnicienii și inginerii de la I.M.M.R. și T.C.I. Craiova, avînd ca obiective reducerea consumului de energie electrică și combustibili. Combinatul chimic Craiova Colectivul de chimiști din această citadelă a industriei noastre de profil, analizînd cu maximum de atenție posibilităție existente, se angajează să realizeze economii de 2 005 000 kWh/an energie electrică prin funcționarea continuă a instalațiilor în regim normal, de 2 400 000 kWh/an, prin raționalizarea iluminatului interior și exterior, de 5 300 000 kWh/an, printr-o mai bună exploatare a motoarelor electrice. De asemenea, prin aplicarea propunerilor oamenilor muncii, se vor economisi circa 25 000 tone/an combustibil convențional și 4 300 tone/an, prin raționalizarea consumului de energie termică. întreprinderea pentru construcții de mașini agricole Ințelegînd necesitatea imperioasă a reducerii consumului de energie electrică, colectivul acestei unități economice craiovene a hotărît să obțină o economie de circa 121000 kWh/an energie electrică, prin secționarea circuitelor electrice, prin dimensionarea normală a consumatorilor de energie, prin montarea unor condensatori statici și aplicarea altor măsuri adecvate. întreprinderea de rețele electrice Printr-o gamă variată de procedee pe care și-a propus să le aplice imediat, colectivul de muncă din această unitate va înregistra o economie de peste 10 000 000 kWh/an energie electrică și de peste 200 tone/an combustibil convențional. întreprinderea de confecții Prin evitarea mersului în gol al mașinilor electrice, raționalizarea iluminatului exterior la pavilionul administrativ, atelierele de reparații etc., colectivul acestei importante unități va economisi 155 000 kWh/an energie electrică și circa 500 tone/an combustibil convențional. Să facem totul pentru realizarea exemplară a investițiilor! Cele zece luni care au trecut de la începutul anului curent au constituit pentru colectivele de constructori din județul nostru o perioadă de succese importante, roade ale eforturilor amplificate depuse de organele și organizațiile de partid, de toți lucrătorii de pe șantiere pentru materializarea la timp a fondurilor de investiții. Merită a fi subliniat faptul că, de la începutul acestui an, au fost puse în funcțiune 15 capacități și obiective care au fost racordate la producția de valori materiale. Este aceasta o dovadă a faptului că și la noi s-au înțeles în bună parte așa cum se cuvine indicațiile conducerii superioare de partid și de stat, ale tovarășului Nicolae Ceaușescu personal, care au atras atenția în acest sens și au cerut tuturor comuniștilor de pe șantiere, celorlalți lucrători să-și sporească eforturile, să se mobilizeze exemplar. Organul județean de partid a analizat de mai multe ori mersul lucrărilor de investiții din județ și a luat măsuri corespunzătoare pentru impulsionarea activității și în acest domeniu. Cu toate acestea, restanțele înregistrate, în special în prima parte a anului nu au fost încă integral recuperat Ing. ILIE BADICUȚ secretar al Comitetului județean Dolj al P.C.R. re. Așa se face că nivelul realizărilor actuale reprezintă doar 75 la sută și 02,7 la sută pe total investiții și, respectiv, la structura de construcții-montaj din planul revenit pe întregul an 1973. Aceasta înseamnă că în cele două luni, noiembrie și decembrie, constructorii trebuie să realizeze în medie peste 12 procente lunar pentru a se achita onorabil de sarcinile asumate. Una din cauzele care provocat rămînerile în urmă a în domeniul pe care-1 analizăm se referă la faptul că o mare parte din utilajele tehnologice solicitate la montaj nu au fost asigurate la termenele înscrise în grafice, afectîndu-se, în acest fel, punerea în funcțiune a unei serii de capacități. Astfel, la hala forjă Băilești, obiectiv al cărui termen de dare în exploatare a expirat încă de la 30 septembrie a.c., nici pînă la ora actuală nu au fost contractate utilaje în valoare de 5 milioane lei, iar altele din import sînt prevăzute a se primi la termene necorelate cu cele de montaj. De asemenea, în cadrul întreprinderii „Electroputere“, capacitatea de motoare electrice care trebuia să intre în funcțiune tot la sfîrșitul lunii septembrie nu are asigurate o serie de instalații și echipament cum ar fi : cinci rezervoare de aer comprimat, 168 electroventile, un pupitru de comandă etc. Situații similare cu cele prezentate anterior se întîlnesc și la dezvoltarea întreprinderii pentru construcții de mașini agricole, atelierul de piese de schimb și reparații motoare electrice de la Combinatul chimic Craiova, secția de margarină și ulei, hidrogenat Podari, fabrica de nutrețuri combinate Banu Mărăcine și altele. La toate acestea se adaugă și faptul că o parte din lucrările de construcții de la unele obiective sunt mult rămase în urmă. Astfel, pe șantierul unității de îngrășăminte complexe din cadrul Combinatului chimic Craiova s-a primit în întregime cufragul glisat de la T.C.I. Tg. Mureș în luna septembrie, iar la începutul lui decembrie urmează să înceapă glisarea pentru care se impune un ritm susținut de pregătire. De reținut este (Continuare în pag. a II-a) Secvență de muncă de la Fabrica de transformatoare mici Filiași CURIER COTIDIAN NOI OBIECTIVE DE INTERES PUBLIC Biroul comitetului executiv al Consiliului popular municipal Craiova a avizat executarea, în prima parte a anului 1974, a unor obiective de larg interes public. Este vorba de construcția, în zona platformei industriale de est a orașului (pe strada Lăpușului) a unei noi stații Autoservice, precum și a încă două grădinițe de copii, prevăzute cu creșă și cămin, ce urmează să fie amplasate pe bulevardul Mureș și respectiv Calea Severinului. EXPOZIȚIE CU MĂRFURI DIN R.P. POLONA Ieri, după-amiază, la unitatea comercială nr. 60 „Romarta“, din strada A.I. Cuza, s-a deschis Expoziția cu mărfuri din Republica Populară Polonă, cu vînzare, organizată de către Direcția comercială țeană. Cumpărătorii judeau, astfel, un prilej deosebit de a se aproviziona cu diverse mărfuri, ca: blănuri, cizme, umbrele, cuverturi, pături, articole de marochinărie, cristale, jucării pentru cei mici etc. ACȚIUNI PRIVIND OCROTIREA FAMILIEI Comitetul municipal de partid Craiova, în colaborare cu Direcția sanitară, Procuratura locală și Filiala Craiova a Asociațiilor juriștilor, organizează serie de acțiuni menite să o asigure ocrotirea familiei, dezvoltarea demografică a orașului. în acest sens, sînt programate 44 de întîlniri cu femei din unități economice și instituții social-culturale ale municipiului nostru. Prima întîlnire de acest fel a avut loc cu salariatele Consiliului popular municipal Craiova. Cu acest prilej, procurorul Dumitru Ciuciu și medicul Constantin Trăilă au dezbătut actele normative în vigoare care reglementează ocrotirea familiei. CERC CINE-FOTO La sediul Centrului de îndrumare a creației populare și a mișcării artistice de masă s-au deschis cursurile noului cerc cinefato al Casei de cultură a municipiului. Cursurile se desfășoară sub îndrumarea unui metodist de specialitate și se adresează în primul rînd tineretului. TELEVIZOARE NOI ÎN COMERȚ în rețeaua comerțului de stat și cooperatist au fost introduse noi televizoare. Cumpărătorii au prilejul să-și procure televizorul „Rubin 205“ din import. De asemenea, zilele acestea, în magazinele unităților comerciale a apărut televizorul „Electra“, de producție românească. Constituirea Centralei industriale de mașini și aparate electrice de la Craiova în scopul cuprinderii în mai bune condiții a activității întreprinderilor coordonate, prin Decret al Consiliului de Stat, vechea Centrală industrială de material electrotehnic cu sediul la Craiova a fost reorganizată în două centrale, cu sediile la București și Craiova. Astfel, Centrala industrială de mașini și aparate electrice Craiova, nou creată, este grefată pe întreprinderea „Electroputere“ și cuprinde, în afara de „Electroputere“ Craiova, următoarele întreprinderi : întreprinderea de transformatoare mici de la Filiași, întreprinderea de celule electrice prefabricate Băilești, „Electroceramica“ Turda, precum și trei întreprinderi din municipiul Timișoara — „Electromotor“, „Electrotimiș“ și „Electrobanat“. La Craiova, in prezența tovarășilor Gheorghe Petrescu, prim secretar al Comitetului județean de partid, inng. Ilie Bădicuț, secretar cu probleme economice al Comitetului județean de partid, și ing. Cornel Mihulecea, adjunct al ministrului Industriei Electrotehnice, a avut loc ședința de constituire a colectivului de conducere al noii centrale, în funcția de director general al Centralei industriale de mașini și aparate electrice Craiova a fost numit ing. Victor Ionescu. Director general adjunct și director al întreprinderii „Electroputere" a fost numit ing. Liviu Tănăsescu, în celelalte posturi de conducere au fost numiți : ing Albert Marx — director tehnic, economista Virginia Gemescu — director economic, economistul Gheorghe Pahome — director comercial. AD. F. Cînd se va încheia recoltatul sfeclei de zahăr, pe Deși iarna este aproape, în multe cooperative agricole cultivatoare de sfeclă de zahăr, recoltatul este mult întîrziat. Un număr destul de mare de unități agricole mai au de recoltat sfecla de pe suprafețe ce depășesc 100 ha. Cînd se va termina recoltatul sfeclei de zahăr în cooperativele agricole din: Segarcea, Padea, Drănic, Gîngiova, Comoșteni, Valea Stanciului, Birza, Bistreț, Plosca, Unirea, Lipov, Măceșu de Jos, Afumați, Boureni, Covei, Cioroiași, Băilești, „7 Noiembrie“ Bîrca, Dunăreni, Fîntîna Banului ? Cine va suporta pierderile cauzate de deprecierea producției ? Din cauza cooperativelor agricole pe care le-am amintit în parte, cît și din cauza altora neamintite aici recoltatul sfeclei de zahăr este rămas în urmă la nivelul județului. Pînă zilele trecute, această lucrare era realizată decît pe 11586 ha din cele 15099 existente, în fermele I.A.S. mai sînt de recoltat 164 ha, iar în C.A.P. 3349 ha. De aceea, spre a recupera rămînerile în urmă este necesar ca, în zilele care urmează, să se folosească integral timpul bun de lucru, să se mobilizeze toate forțele existente, așa încît recoltatul sfeclei de zahăr, precum și transportul producției să se încheie integral și urgent pe toate suprafețele. In pag. a IV-a : Știri de peste hotare Adunare festivă prilejuită de cea de-a 56-a aniversare a Marii Revoluții Socialiste din Octombrie La clubul Combinatului chimic din Craiova a avut loc, ieri la amiază, o adunare festivă prilejuită de cea de-a 56-a aniversare a Marii Revoluții Socialiste din Octombrie. Au luat parte numeroși muncitori, tehnicieni ,și ingineri chimiști, reprezentanți ai organelor locale de partid și de stat. Au fost, de asemenea, prezenți reprezentanți ai Ambasadei U.R.S.S. la București. șul Cu acest prilej, tovarăPetre Andrițoiu, secretarul comitetului de partid al Combinatului chimic, a vorbit despre însemnătatea victoriei Marii Revoluții Socialiste din Octombrie. După ce a relevat marile înfăptuiri ale popoarelor sovietice, vorbitorul s-a referit pe larg la succesele pe care poporul român, oamenii muncii din cadrul Combinatului chimic din Craiova se obțin în îndeplinirea programului făuririi României socialiste multilateral dezvoltate. A luat apoi cuvîntul Nikolai Vladimirovici Maslennikov, consilier al Ambasadei sovietice. După ce a făcut un amplu expozeu al realizărilor din toate domeniile din Uniunea Sovietică, al preocuparilor actuale ale popoarelor sovietice, vorbitorul a reliefat relațiile tradiționale de prietenie și colaborare dintre Uniunea Sovietică și România. In încheiere a fost prezentat un program artistic și s-a vizionat filmul „Lenin și Octombrie“, producție a cineclubului Combinatului chimic din Ora Ilustrată din Craiova anului 1973 Foto : R. Florian agricultură • agricultură • agricultură • agricultură • agricultură La sfirșit de toamnă pe ogoarele I.A.S- Breasta Trecuse mai mult de o oră de cînd inginerul Constantin Bițău, directorul I.A.S. Breasta, și Mircea Iureș, inginer șef mecanic și secretarul comitetului de partid din întreprindere, se consfătuiau asupra celor mai potrivite măsuri ce trebuie luate în vederea executării, într-un ritm alert, a tuturor lucrărilor agricole de toamnă. A avut apoi loc o discuție a directorului și secretarului comitetului de partid cu inginerii Mircea Popescu și Ion Răducanu, cu ceilalți factori de răspundere de la nivelul fermelor. Acestea s-au soldat cu elaborarea unui cuprinzător plan de acțiune vizînd termene și răspunderi precise pentru fiecare lucrare. în ziua următoare, s-a stat de vorbă cu fiecare mecanizator, cu toți lucrătorii fermelor, subliniindu-se că urgentarea arăturilor de toamnă se impune cu atît mai mult cu cît zilele prielnice acestei lucrări sunt numărate. S-a insistat asupra necesității unei exemplare organizări a muncii, folosirii cu randament maxim a forțelor mecanice și a timpului.Puternica emulație între ferme și mecanizatori se vădește, în primul rînd, în faptul că aproape toate tractoarele sînt permanent în cîmp 24 din 24 de ore. La ferma de la Raznic, condusă de ing. Ion Teodorescu-Tutun, în ciuda condițiilor determinate de starea de uscăciune a terenului, se întorc brazde adînci sub care se încorporează cantități corespunzătoare de îngrășăminte organice și minerale. Șeful de fermă se află întreaga zi lumină în mijlocul tractoriștilor, controlează calitatea arăturilor, urmărește felul cum sunt reglate plugurile, ia măsuri pe loc pentru respectarea graficului de lucrări. Deși se ară A. FRIGIOIU (Continuare în pag. a ,II-a) Ieri, în Cupa U.E.F.A.: „U“ Craiova—Standard Liege: 1-1 (1-0)  Ieri, pe Stadionul „Central“ din Craiova, s-a disputat cel de-al doilea meci din cadrul Cupei U.E.F.A. dintre fotbaliștii de la Universitatea Craiova și cei de la Standard Liege; la sfîrșitul celor 90 de minute de joc, partida s-a încheiat nedecis (1—1), prin golurile înscrise de Bălan (min. 43) și Henrotay (1 (66). Fotbaliștii din Liège, care cîștigaseră cu 2—0 în prima partidă, 1 s-au calificat pentru turul următor. Cei trei arbitri turci — Dinek, Uzunek și Alpek au condus următoarele formații : 1 UNIVERSITATEA : Manta — Niculescu, Deselnicu, Boc, Bădin — 1 Strîmbeanu, Bălăci — Țarălungă (Ivan), Niță (Stăncescu), Bălan, Marcu. STANDARD : Brak’sici, Gerets, Dolmans, Dewalque, Jeck, Goova- Jerts, Musovici (Semmeling), Henrotay (Thissen), Bukal, Sigurvinson, ‡ ț Rora. In pag. a IV-a : Cronica acestui meci. Grăbiți fertilizările de în județul nostru, acțiunea fertilizare se desfășoară lent. Superfosfatul, de pildă, a fost aplicat pe numai 15 600 ha (folosindu-se o cantitate de 680 tone), suprafață care nu reprezintă decît 10 la sută din totalul ogoarelor adînci de toamnă efectuate pînă în prezent. Cu îngrășăminte naturale nu s-au fertilizat decit 5300 ha ogoare de folosindu-se în acest toamnă, scop 95 400 tone. Iarna e aproape. Ce se mai așteaptă ? Sporește patrimoniul vitipomicol Paralel cu celelalte lucrări agricole, s-au efectuat pînă zilele trecute desfundări pe suprafața de 203 ha pentru plantațiile de pomi și 634 ha pentru viitoarele podgorii. în fermele I.A.S. s-au desfundat 173 ha pentru pomi și 128 ha pentru plantarea viței de vie, iar în cooperativele agricole 30 și respectiv 506 ha.