Informaţia Harghitei, ianuarie-martie 2010 (Anul 22, nr. 4902-4963)

2010-01-13 / nr. 4908

Nu se mai primesc dosare pentru acordarea rentei viagere agricole - în pagina a 5-a - 5 motive pentru care 2010 va fi un an mai bun Anul 2010 a debutat mult mai bine decât cel anterior: pieţele financiare sunt mult mai stabile, încrederea străinilor în România incomparabil mai bună, iar principalii noştri parteneri comerciali au dat deja semnalul ieşirii din criză. Startul bun mai trebuie însă completat de câteva măsuri, pentru ca la finalul lui 2010 să conchidem că acest an a fost o surpriză plăcută. De ce are 2010 șanse importante să fie un an mai bun decât 2009? 1. Nu este an electoral, ceea ce înseamnă că ne-am putea bucura în 2010 de stabilitate politică; în plus, este de aşteptat ca guvernanţii să ia şi acele măsuri necesare, de care s-au ferit până acum, pentru a face reformă publică. 2. Vor veni banii de la FMI. Aceşti bani creează un aport de încredere cert asupra economiei: dacă anul trecut costul riscului de ţară era de circa 7%, acum a scăzut la 2,5%. (Continuare în pag. a 3-a) în Harghita Peste trei sute de posturi din învăţământ vor fi reduse . Un număr de 328 de posturi vor fi reduse din învăţământul harghitean, potrivit Ordonanţei de Urgenţă 114, care intră în vigoare în luna septembrie. Inspectorul şcolar general adjunct, Kálmán Ungvári Zsófia, a declarat că cele 328 de posturi nu înseamnă tot atâtea persoane disponibilizate, numărul celor care ar putea să rămână fără loc de muncă fiind mult mai mic. „Problema este încă în studiu pentru a vedea în ce mod se poate eficientiza activitatea. Este posibil ca doar jumătate din numărul de 328 să reprezinte persoane care să rămână fără un loc de muncă”, a spus Kálmán Zsófia. Aceasta a ţinut să adauge că cele 328 de posturi ce urmează a fi reduse nu sunt doar de cadre didactice, multe fiind ocupate de personal nedidactic sau auxiliar. Specialiştii Inspectoratului Şcolar Harghita discută de toţi directorii de şcoli pentru a găsi cele mai bune soluţii. în plus, problema este analizată şi de liderii de sindicat. Anul trecut, când a avut loc o altă reducere de posturi în învăţământul harghitean, s-au descoperit mai multe „anomalii” legate de posturile plătite. Au existat şcoli unde numărul personalului didactic era egal sau chiar mai mic decât cel al personalului nedidactic sau auxiliar. De asemenea, au fost semnalate cazuri unde era plătită o bucătăreasă fără să existe bucătărie sau unde informaticianul primea bani şi pentru funcţia de inginer de sistem, cu toate că făcea acelaşi lucru. (L.M.) Crește numărul accidentelor rutiere: cauza să fie infrastructura ori precara pregătire profesională a șoferilor? - pagina a 4-a - y M313 anvoa songi 8 Anul VII., Nr. 4908 • MIERCURI, 13 IANUARIE 2010 • 8 PAGINI Prețul: 70 bani prin abonament, 80 bani la vânzare liberă începe tranşarea caşcavalului la nivel local UDMR şi PD-L demarează negocierile la nivel judeţean pentru împărţirea deconcentratelor Vasile Mihalcea. Se va merge pe principiul ca specialiştii susţinuţi de PD-L sau UDMR să fie menţinuţi în funcţii__________________ Borboly Csaba: Serviciile deconcentrate vor fi împărţite în funcţie de ponderea etnică, cu ajustările necesare Febra aurului nu are alt argument în afară de lăcomie Aurul a devenit atât de popular în lume încât oamenii au ajuns să îl cumpere din magazine ca pe cearceafuri sau mâncare. Cândva un domeniu de interes doar pentru bancheri, bijutieri elveţieni sau persoane convinse că planeta este condusă de un grup malefic, aurul este acum principala investiţie pentru oricine. La Harrods, în Londra, oricine poate să plece acasă cu un lingou de 12 kilograme, dacă îşi permite. în India, oamenii se împrumută pentru a-şi lua bijuterii, aşa cum americanii o făceau până de curând pentru a-şi cumpăra case, iar investitorii din Statele Unite şi-au scos 15 miliarde de dolari de pe burse şi i-au cheltuit pe aur, scrie CNN Money. (Continuare în pag. a 6-a)