Informaţia Harghitei, ianuarie-martie 2021 (Anul 33, nr. 6725-6762)

2021-01-13 / nr. 6729

• Pagina a 2-a • 13 ianuarie 2021 • Harghita continuă să aibă cel mai mic număr de infectaţi la mia de locuitori . La nivelul judeţului Harghita, situaţia epidemiologică şi măsurile de prevenire a răspândirii Coronavirus, COVID-19, la data de 12 ianuarie 2021 erau următoarele: - Cazuri confirmate: 5.490 (20 cazuri noi în ultimele 24 de ore); - Persoane vindecate: 5.064 (31 pacienţi vindecaţi în ultimele 24 de ore); - Persoane decedate: 234; - Persoane internate în Spitalul Judeţean de Urgenţă Miercurea Ciuc, în Spitalul suport COVID-19 din Odorheiu Secuiesc şi Spitalul Gheorgheni: 63; - Persoane în izolare la domiciliu: 129; - Persoane aflate în carantină la domiciliu: 498; - Incidenţa numărului de cazuri la 1.000 de locuitori la nivelul judeţului continuă să fie cea mai mică din ţară, respectiv 0,59%. In cadrul acţiunilor legate de COVID desfăşurate luni de poliţiştii harghiteni - independent şi/sau în cooperare cu alte structuri MAI ori instituţii cu atribuţii în domeniu - au fost verificate 33 de unităţi economice şi 53 de obiective sau alte locaţii, respectiv terase, parcuri, diferite spaţii de cazare, zone de picnic şi alte zone de agrement, dar şi locaţii/zone de izolare/carantinare. De asemenea, au fost verificate 30 de mijloace de transport, din care 4 mijloace de transport în comun şi au fost legitimate aproape 500 de persoane, constatându-se că 24 dintre acestea nu respectau măsurile de protecţie individuală, iar alte 2 persoane nu respectau interdicţiile privind deplasarea/libera circulaţie. Totodată, au fost verificate 78 de persoane cu privire la respectarea măsurilor de izolare, iar alte 201 persoane au fost verificate referitor la respectarea măsurilor de carantină. Ca şi în acţiunile anterioare, au fost transmise o multitudine de mesaje preventive şi avertizări, atât operatorilor economici cât şi persoanelor fizice, însă au fost aplicate şi 26 de sancţiuni contravenţionale, cu amendă sau avertisment, 24 dintre acestea pentru nerespectarea măsurilor de protecţie individuală şi pentru nerespectarea interdicţiilor privind deplasarea/libera circulaţie, toate în context COVID-19, în cuantum total de 2.075 de lei. In continuare, poliţiştii, împreună cu celelalte structuri ale MAI şi instituţii cu atribuţii de control, vor acţiona, atât în uniformă cât şi în civil, pentru verificarea respectării prevederilor Legii 55/2020, privind unele măsuri pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19. în acest sens recomandăm tuturor cetăţenilor să păstreze distanţarea fizică şi să nu se expună la riscuri. La nivel naţional, poliţiştii şi jandarmii au aplicat, în ziua de 11 ianuarie, 4.426 de sancţiuni contravenţionale, în valoare de 842.175 de lei. De asemenea, prin structurile abilitate ale Poliţiei, au fost întocmite 2 dosare penale pentru zădărnicirea combaterii bolilor, faptă prevăzută şi pedepsită de art. 352 Cod Penal. Autorităţile au transmis ieri, 12 ianuarie, că s-au înregistrat 3.697 cazuri noi de COVID-19 şi 156 de decese cauzate de boală în ultimele 24 de ore ale raportării. La ATI erau 1.073 de pacienţi internaţi. Până ieri, pe teritoriul României, au fost confirmate 676.968 de cazuri de persoane infectate cu noul Coronavirus. 605.045 de pacienţi au fost declaraţi vindecaţi. Până astăzi, 16.881 de persoane diagnosticate cu infecţie cu SARSCoV-2 au decedat, dintre care 156 în ultimele 24 de ore ale raportării (105 bărbaţi şi 51 femei). O nouă şansă pentru cei care nu şi-au desăvârşit educaţia obligatorie □ Peste 600 de copii, tineri şi adulţi care au abandonat şcoala, vor fi reintegraţi în sistemul de educaţie, printr-un proiect cu finanţare europeană în valoare de 9,5 milioane de lei, câştigat de Inspectoratul Şcolar Judeţean Harghita Proiectul „REAL - Şcoala deschisă pentm toate vârstele”, depus de Inspectoratul Şcolar Judeţean (ISJ) Harghita spre finanţare prin Programul Operaţional Capital Uman (POCU) 2014-2020, a fost declarat câştigător cu 99 puncte şi se va derula în parteneriat cu Inspectoratul Şcolar Judeţean Covasna şi Casa Corpului Didactic „Apáczai Csere János” din Miercurea Ciuc. „Obiectivul general al proiectului este creşterea ratei de reintegrare în sistemul de educaţie şi de formare a copiilor şi tinerilor care au părăsit timpuriu şcoala, precum şi a adulţilor din judeţele Harghita şi Covasna care nu şi-au finalizat educaţia obligatorie, prin dezvoltarea şi furnizarea unor programe de tip «A doua şansă» pentru învăţământul primar şi/sau secundar inferior, către un număr de 602 copii, tineri şi adulţi din cele două judeţe”, a precizat inspectorul şcolar general adjunct, prof. Cristinel Glodeanu. Potrivit acestuia, proiectul şi-a propus patru obiective specifice, primul dintre acestea fiind dezvoltarea competenţelor profesionale a 520 de cadre didactice din învăţământul preuniversitar din Harghita ,§1 .Covasna, în scopul furnizării unor servicii educaţionale integrate de tip „A doua şansă” de calitate, adaptate şi orientate pe nevoile grupului-ţintă şi ale unei şcoli incluzive. Următoarele două obiective vizează dezvoltarea, adaptarea şi furnizarea serviciilor de consiliere şi de orientare a carierei pe tot parcursul vieţii pentru un număr de 602 de copii, tineri şi adulţi care au părăsit timpuriu şcoala sau nu şi-au finalizat educaţia obligatorie, în scopul readucerii lor în sistemul de educaţie şi formare, precum şi reintegrarea acestora în sistemul de învăţământ prin furnizarea programului „A doua şansă” într-un format flexibil şi adaptat nevoilor specifice ale beneficiarilor. în cele din urmă, proiectul urmăreşte creşterea gradului de informare şi de conştientizare a beneficiilor reîntoarcerii în sistemul de educaţie şi de formare destinat copiilor, tinerilor şi adulţilor care nu şi-au finalizat educaţia obligatorie, prin programul „A doua şansă” în rândul comunităţilor selectate în proiect şi a altor zece comunităţi dezavantajate din cele două judeţe. Valoarea totală a proiectului este de 9.522.127,10 lei, din care asistenţă financiară nerambursabilă în sumă de 8.093.808,08 lei reprezintă valoarea cofinanţării Uniunii Europene prin Programul Operaţional Capital Uman 2014-2020. Proiectul are o perioadă de implementare de 36 de luni, începând cu 1 ianuarie 2021 și până la 31 deecembrie 2023. (D.M.) Informația Fraude informatice sesizate la IPJ Harghita urmare din pag. 1 Atacatorii generează un link fals unde vânzătorilor li se cer datele cardului, soldul contului şi codul CVV/ CVC sub pretextul de a le fi făcută plata pentru produsul tranzacţionat. Amintim însă că OLX nu are un sistem prin care cumpărătorii să poată plăti produsul online. Singurul moment în care se cere introducerea datelor cardului este cel în care se cumpără serviciile OLX de publicare sau promovare de anunţuri. încasarea sumei pentru produsele vândute de utilizatori pe OLX și livrate prin curier nu se face niciodată online, ci doar prin intermediul unei firme de curierat cunoscute, prin ramburs, după verificarea coletului. OLX trimite vânzătorilor alerte pe e-mail cu statusul tranzacţiei, iar firma de curierat face plata cash sau direct în cont. Ai bani de primit? Prin curier nu este nevoie de nici un număr de card sau cod CVV/CVC. Compartimentul de Analiză şi Prevenire a Criminalităţii vă recomandă: Păstraţi datele cardului doar pentru dvs. Iată câteva lucruri care ar trebui să vă trezească suspiciunea, precum şi metodele recomandate de a vă proteja şi a rămâne în siguranţă. Fiţi atenţi la link-uri false şi pagini clouă metode de recunoaştere: • Website-urile false se pot recunoaşte atunci când lipseşte „s-ul” din acronimul „https” de la începutul adresei - acel „s” de la sfârşit marchează o conexiune sigură • litera „o” seamănă foarte bine cu cifra „0”, nu? Pe asta se bazează şi atacatorii, înlocuind subtil anumite caractere, ei creează iluzia unei pagini web familiare şi sigure. Uitaţi-vă atent la orice link pe care vi se cere să daţi dai click, mai ales dacă îl primiţi prin WhatsApp sau altă mesagerie decât cea oficiala OLX • denumirea trebuie să corespundă perfect: - https:// www.olx.ro/ - site oficial; - olx-ro.online - site clonă • verificaţi pagina acordând atenţie modificărilor de ton ale culorilor, umbre şi alte imperfecţiuni ale textului (greşit gramatical sau cu un font diferit) • conversaţii mutate în afara chat-ului OLX. Atunci când un vânzător mută discuţia pe o alta platformă de mesagerie, precum Whatsapp, website-ul iniţial nu mai are control şi nu îşi mai poate proteja utilizatorii. Dacă un cumpărător vă scrie prin WhatsApp că a făcut plata şi vă cere să daţi click pe un link pentru a vedea dovada, puteţi fi sigur ca e o înşelătorie • mesaje SMS cu expeditor fals. Atacatorii personalizează numere de telefon cu denumirea unei companii de încredere, precum OLX, şi trimit apoi mesaje false, prin care îi direcționează pe utilizatori spre paginile proprii. Verificaţi atent numele expeditorului oricărui mesaj Un text scris cu multe greşeli şi pe un ton de alertă, care vă cere să luaţi o decizie imediată, ar trebui să vă trezească suspiciunea. E-mail-urile şi website-urile cu rol de „phishing” conţin adesea îndemnuri urgente de a vă schimba imediat parola sau de a intra în cont pentru a nu îl pierde. Nu răspundeţi niciodată când vi se cer, prin e-mail sau telefon, parole şi coduri PIN sau CVC/CVV. Nici o companie respectabilă nu procedează aşa. Şi nici nu vă sună din senin să ceară să confirmaţi datele personale - fie că e vorba de adresă, dată de naştere, parole sau altele. Verificaţi datele de contact ale website-ului accesat. Ignoraţi complet mesajele din inbox sau telefon scrise nenatural, ca de un robot, în care vi se cere să apelezi un număr din străinătate. Nu deschideţi niciodată link-uri din e-mail-uri sau SMS-uri care vă par suspecte. Inspectoratul de Poliţie Judeţean Harghita Compartimentul de Analiză şi Prevenire a Criminalităţii Gjjitiisar de pollţS£ ,l: r Ione&it'iVFanuela ManM ghhi