Informatia Bucureştiului, septembrie 1968 (Anul 16, nr. 4679-4703)

1968-09-16 / nr. 4691

A ÎNCEPUT ANUL ŞCOLAR Acel moment cu încordare de ore în care, fratern, s-au concentrat emoţiile întîlnirii, nerăbdarea începutului, năzuinţa de a dobîndi noi şi noi cunoştinţe — a sosit. Astăzi s-au deschis şcolile... O zi de septembrie caldă şi primitoare — aşa cum se arată întotdeauna zilele ce marchează evenimente profunde , chemind din călătoriile vacanţei, către sine, copiii, la prima oră de clasă, premiera acelui act plenar în semnificaţii prin care se continuă, din toamnă în toamnă, opera sobră şi delicată de transmitere a înţelepciunii, deprinderilor, ştiinţei celor mai tinere mlădiţe ale ţării. Şi întreaga noastră Capitală şcolară, în haină sărbătorească, şi-a deschis elansat braţele, venind în întîmpinarea noului an de învăţămînt cu urări de succes... Directorul Liceului „Gh. Lázár", tov. VICTOR ILIESCU, deschide festivanul de învăţămînt. Sînt evocate înaltele tradiţii ale acestui recunoscut focar de cultură — tradiţii angajante pentru tînăra generaţie. Este subliniată, concomitent însemnătatea evenimentului de astăzi — ca nouă etapă în istoria învăţămîntului românesc — determinată de înfăptuirea prevederilor înscrise în directivele Congresului al IX-lea al partidului şi în Legea învăţămîntului, documente programatice care stabilesc direcţiile de dezvoltare a şcolilor de toate gradele, căile pentru perfecţionarea întregului învăţămînt, astfel încît să poată răspunde din ce în ce mai bine nevoilor societăţii noastre socialiste. Apoi, în ropote de aplauze, elevii ascultă salutul Comitetului Central al P.C.R., Consiliului de Stat şi al Consiliului de Miniştri ale Republicii Socialiste România, adresat cadrelor didactice şi elevilor cu prilejul deschiderii noului an de învăţămint. min Legea Învăţămîntului, sub auspiciile căreia începe acest an de învăţămînt , ne declară profesoara ELENA LEFTER, de la Şcoala Roxana Costache (Continuare în pag. a 2-a) Cupele de ciocolată NICOLAE ŢIC Am asistat anul acesta, graţie televiziunii, la două concursuri de un farmec inegalabil : primul, de triciclete, al doilea de maşinuţa — amîndouă dotate cu imbietoarea „Cupă de ciocolată". Concurenţi de tot felul: ambiţioşi, curajoşi, papă-lapte, sau pur fi simplu uitud — uittnd că se află în concurs, sau, și mai grav, uittnd să se prezinte la înmînarea premiilor. Dacă se vor găsi cupe de ciocolată și pentru alte concursuri — de patinaj, de sărit capra etc., cu atît mai bine, sintem siguri că ne vom amuza copios. Dar celelalte concursuri, mai puţin sportive, solicitind inteligenţa, isteţimea copiilor ? „La şase paşi de o excursie", mizînd pe cunoştinţele elevilor, ne-a ţinut trează atenţia doar din cînd in când — de altfel, era aproape firesc să se-ntimple aşa. Intr-o bună zi, acest concurs ar putea deveni chiar plicticos, nu numai pentru maturi, ci şi pentru elevi. Ce-i de făcut ? Ar fi bine să-i solicităm pe copii : la ce fel de concursuri aţi dori să participaţi ? Mulţi dintre ei povestesc admirabil — ce-au păţit ei, ce-au păţit alţii; mulţi se pricep să imite (doamne fereşte, n-o să-i invităm să imite profesorii!), o cupă de ciocolată merită şi cei care desenează frumos (pe teme date şi „la minut“). Ştiu o stradă oarecare : zilele trecute ciţiva copii încercau să prindă in linii vii, specifice caricaturii, figurile unora dintre ei. Un adevărat concurs. Indeminare, precizie şi mulţii, foarte multă ambiţie. — Ce note aveţi la desen ? — Cinci. — Şase. — Şase. — Şapte. (Continuare in pag. a 2-a) HR5r.ETARI din TeXte ţările, MNITT-ILĂI INFORMAŢI A ZIAR AL COMITETULUI MUNICIPAL BUCUREŞTI AL P.C.R. ŞI AL CONSILIULUI POPULAR AL MUNICIPIULUI BUCUREŞTI Anul XVI Nr. 4691 4 PAGINI 30 BANI Luni 16 sept. 1968 ÎNCĂLZITOARE DE AER DE O CONSTRUCŢIE ORIGINALĂ Specialiştii din organizaţiile de construcţii şi întreprinderile producătoare de utilaje pentru construcţii sunt în permanentă căutare a unor soluţii cit mai eficiente, economic şi practic, privind încălzirea spaţiilor de lucru pe timp friguros. Un prim succes în această direcţie a fost obţinut de un colectiv format din ing. ştefan Chirculescu, arhitect Iulian Tudose şi maistrul AlexandruWeimberger de la Trustul nr. 1 construcţii şi montaj. Ei au proiectat şi executat o instalaţie de încălzire cu aer pe bază de combustibil lichid. Aparatul se remarcă, în primul rînd, prin randamentul său ; poate încălzi, la o temperatură de 10 ° C un volum de 1200— 1500 mc hală, în condiţiile unei temperaturi exterioare de —10°. Consumul de combustibil variază între 12 şi 15 litri pe oră. Spre deosebire de aerotermele folosite pe alte şantiere, aceasta instalaţie nu viciază aerul, gazele provenite din arderea combustibilului fiind evacuate în afara spaţiilor de lucru. Agregatul prezintă şi avantajul că, fiind de o construcţie simplă, poate în fotografie, instalaţia de încălzire cu aer pe bază de combustibil lichid fi executat în orice atelier. Fiind destul de uşor (1100 kg) şi cu gabarit redus, aparatul este de o mobilitate totală, puţind fi transportat ori unde este necesar, iar preţul de cost este de circa 7000 Iei. Prin introducerea unui număr de 60 de asemenea instalaţii de încălzire, pe şantierele sale. Trustul nr. 1 construcţii montaj Bucureşti a obţinut anul trecut o economie la capitolul cheltuieli de organizare a frontului de lucru pe timp de iarnă, în valoare de peste 400.000 lei, în condiţiile îmbunătăţirii condiţiilor de muncă. • Prezenţe româneşti peste hotare • Intre 17 şi 19 septembrie, la Madrid (Spania) se desfăşoară cel de al XII-lea Congres Internaţional al Asociaţiei europene pentru controlul calităţii. Din ţara noastră participă acad. activ Onicescu. • La Montpellier (Franţa), Intre 17 şi 20 septembrie, are loc cea de a XIX-a Reuniune anuală a Asociaţiei de chimie, la care, din partea oamenilor de ştiinţă romăni participă acadenie Murgulescu. • O altă manifestare Internaţională are loc la Birmingham (Anglia). Este vorba despre cea de a IX-a Conferinţă pentru cercetări In domeniul mașinilor unelte, la care participă ing. Dan Pavelescu, șef sector la Centrul mecanica solidelor. LA UZINA „VULCAN“ fir producţie Noi capacităţi in construcţie Uzina „Vulcan”, pivot important al industriei constructoare de maşini, îşi aduce un aport însemnat la traducerea in viaţă a programului construcţiei socialiste în ţara noastră. Cazanele de abur, liniile pentru morile de ciment, instalaţiile folosite de Industria petrolieră şi alte produse ale sale sunt cunoscute şi apreciate datorită tehnicităţii şi parametrilor lor ridicaţi. Succesele obţinute sunt însuşi rezultatul dezvoltării şi dotării ei continue cu maşini, instalaţii şi utilaje de înaltă productivitate. Astfel, în programul de dezvoltare al uzinei, se prevede ca în anii următori capacitatea de producţie să sporească cu circa 58 de mii de tone de produse finite anual. Printre acestea se numără şi cazanul de 1 000 de tone de abur pe oră, folosit la marile termocentrale electrice. Pentru a ne face o imagine, chiar şi numai sumară, asupra avîntului pe care-l va lua această uzină în următorii ani, să amintim că aici urmează să se construiască două noi hale : una de mecanică grea şi alta de montaj greu. Capacitatea de producţie a turnătoriei de fontă se va lărgi, actuala hală urmînd a fi dezvoltată şi modernizată. Se vor construi noi depozite de materiale şi produse finite, un atelier de reductoare şi un altul de montat utilaj greu. Tot pentru această uzină, intr-un alt punct al oraşului se află în construcţie o hală pentru fabricarea pereţilor membrană necesari cazanelor, a cărei suprafaţă este de circa 36 000 mp. Se va construi, de asemenea, un atelier de SDV-uri şi lucrări necesare autoutilării. Uzina va fi dotată cu un nou pavilion administrativ şi alte grupuri sociale. O parte dintre hale vor fi date în folosinţă în următorii 2-3 ani. De exemplu, lucrările la atelierul de montaj greu au şi început, constructorii din cadrul ICSIM efectuind, în momentul de faţă, săparea fundaţiilor, iar la noua hală pentru pereţii membrană ai cazanelor s-au şi executat peste 50 la sută din lucrările de construcţii montaj. F. Popescu PENTRU ATRIBUIREA UNEI PĂDURI DIN CORSICA Un proces care durează de 138 de ani Niciodată, scrie corespondentul ziarului „Paris-Presse“, expresia „mărăcinişurile procedurilor judiciare“ n-a fost confirmată mai bine decît în acest caz. Este vorba de un proces care se găsește pe rol, la curtea de apel din Nîmes. Obiectul lui, o pădure corsicană. Procesul durează de 138 de ani. Iar numărul părţilor care se înfruntă depăşeşte acum cifra de 350. Dar, să relatăm lucrurile In ordinea lor cronologică. Pădurea In discuţie se numeşte Balire şi este situată în inima insulei In total sunt 300 de hectare, care cuprind mai multe cantoane forestiere ; şase aparţin comunei Poggio di Nazza. Pentru prima dată, în 1830, doi ciobani, fraţii Paul şi Francois Santoni, şi-au revendicat dreptul de proprietate asupra acestei păduri, şi prin aceasta au Intrat In conflict cu administrația apelor și pă(Continuare In pag. a 3-a) de sîmbâtă pina luni Ieri, ultima etapă a Turului ciclist al României, s-a încheiat pe velodromul Dinamo cu victoria unui rutier bucureștean, TEODOR PATERICI din cadrul clubului Steaua. Iată-l pe podium, încadrat de Gh. Tomescu (în dreapta sa) și de A. Suciu. • Fotbal : Divizia A are un nou lider • In „Turul României", W. Ziegler şi - a păstrat definitiv tricoul galben • „Raliul Balcanic" - un succes al automobiliştilor români • Reîntîlnire cu echipele fruntaşe de volei .• Victorie dificilă a baschetbaliştilor de la Steaua (Cronici şi comentarii în paga IV-a) • ULTIMELE ȘTIRI SPORTIVE • Mîine dimineaţă, echipa de fotbal Rapid Bucureşti va pleca la Belgrad, in vederea returului meciului cu C.F.R. din cadrul „Cupei oraşelor trrguri“. Vor face deplasarea următorii jucători : Răducanu, Rămureanu, ştefan, Lupescu, Motroc, Dan, Greavu, Angelescu, Jamaischi, Dumitru, Năsturescu, Marian Popescu, Pop, Neagu şi Codreanu. Ştafeta feminină de 4x100 m mixt a S.U.A. a realizat, intr-un concurs de nataţie desfăşurat la Colorado Springs, un nou record mondial : 4:28,1. Vizitele primarului Romei I In cursul dimineţii de ieri, primarul Romei, Rinaldo Santini, însoţit de Ion Cosma, prim vicepreşedinte al Comitetului executiv al Consiliului popular al municipiului Bucureşti, şi V. Drfigoiescu, secretar al comitetului executiv, a vizitat stadionul „23 August", Sala Palatului, Ateneul, precum şi o serie de pieţe ale oraşului. După-amiază a vizitat Snagovul. Aseară, delegaţia municipalităţii din Roma a plecat spre Suceava, unde vizitează monumentele istorice şi de artă din nordul Moldovei. Oaspeţii sunt însoţiţi de Ion Cosma şi Vasile Drăgolescu. I. • Linia de autobuze nr. 75 Locuitorii din partea de sud a oraşului au văzut circullnd ieri pe şoseaua Giurgiului autobuze ale I.T.B. care opreau în apropierea staţiilor de tramvaie. Aşa după cum am mai anunţat este vorba de o nouă linie de autobuze , nr. 75. Autobuzele circulă prin şoseaua Giurgiului — calea Şerban Vodă — Magistrala Nord — Sud — Splaiul Unirii — Piaţa Operetei, unde întorc. La înapoiere urmează acelaşi traseu. Prin înfiinţarea noii linii de către I.T.B. se realizează, pe lingă o mai bună deservire a locuitorilor din cartierele Giurgiului — Progresul, și o legătură mai rapidă şi directă cu centrul oraşului. 11: IIII . Sistematizarea circulaţiei din faţa Aeroportului Băneasa orografia înfăţişează un aspect de pe şoseaua Bucureşti — Ploieşti, în faţa Aeroportului internaţional Băneasa. Recent, organele de miliţie au efectuat aici unele lucrări de sistematizare a circulaţiei impuse de traficul intens din acest punct al orașului. DE LA 20 SEPTEMBRIE Comenzi pentru aducerea cartofilor şi a verzei la domiciliu Incepînd cu data de 20 septembrie, întreprinderea de legumefructe primeşte comenzi în vederea aducerii cartofilor şi a verzei pentru iarnă, la domiciliu. Cetăţenii care doresc să li se, aducăacasă cartofi şi varză se pot adresa telefonic, indicînd cu precizie adresa, la următoarele numere: sectoarele 1 şi 8 la telefoanele 17.21.17 şi 17.26.92 ; sectoarele 4 şi 5 la telefonul 23.08.17 ; sectoarele 6 şi 7 la telefonul 31.23.49; sectoarele 2 şi 3 la telefoanele 35.59.13 şi 35.37.71. Comenzile se vor livra după data de 1 octombrie. Produsele vor fi ambalate în plase de 20 și 25 kg. Preţurile vor fi cele curente, la care se vor adăuga cheltuielile de transport, sortare şi ambalare. In cusul lunii viitoare, întreprinderea de legume-fructe va primi comenzi şi pentru aducerea merelor la domiciliu. A intrat în tradiţie ca în prima duminică din luna octombrie să se organizeze, în toată ţara. ..Ziua recoltei“. Este un prilej de bilanţ pentru agricultura noastră socialistă, de sărbătorire a bogăţiilor ogoarelor, viilor şi livezilor şi, în acelaşi timp, de intensificare a aprovizionării de iarnă a populaţiei. Ziua de 6 octombrie va fi marcată în Capitală de deschiderea, la Halele Centrale Obor, a unei mari expoziţii agricole organizate de către Consiliul Superior al Agriculturii şi Uniunea Naţională a Cooperativelor Agricole de Producţie, în cadrul diferitelor standuri, cooperative agricole de producţie, întreprinderi agricole de stat din diferite judeţe, vor prezenta o bogată gamă de legume şi fructe, cereale cu o înaltă productivitate la hectar diverse panouri şi grafice care vor ilustra progresele şi dezvoltarea necontenită a agriculturii noastre Aşa după cum am mai informat pe cititorii ziarului, în cadrul expo-R. Groapă (Continuare în pag. a 2-a .ZIUA RECOLTEI“ SĂRBĂTOARE A BOGĂŢIILOR TOAMNEI 9 î O mare expoziţie-trig la Obor • Reintîlnire cu tradiţionalele distracţii • Unităţile comerciale şi de alimentaţie publică răspund prezent Pe platoul halelor Obor, întreprinderea de agrement Bucureşti a început montarea a noi instalaţii care vor fi puse la dispoziţia publicului cu prilejul Tîrgului de Toamnă. Printre altele se montează o instalaţie de paraşute, un aviocar, un carusel cu lanţuri. De asemenea la dispoziţia vizitatorilor se vor mai afla o sală cu jocuri distractive, un labirint, o instalaţie de iluzionism şi altele. r I I I ~ I • Incepînd de azi, noi tarife pe litoral I Incepind de astăzi, 16 septem- brie, cei care doresc să petrea g că cîteva zile pe litoral, bene- I ficiază de noi reduceri î 30 lei I,I pe zi, cazare și masă. Numai ■ cazarea, în camere de două locuri la hoteluri, costă 9 lei. De asemenea, beneficiază de 1 50 la sută reducere pe C.F.R. ■I la sediul agenţiei O.N.T. din j bd. Republicii 4 se pot obţine II locuri pentru toate staţiunile, 5 cu plecarea In fiecare zi. ’ II I II I NS s is I I ■ I II III I I  # INFORMAŢIE I.D.G.R. sectorul de termofi- j care, aduce la cunoştinţa abona- ■I ţilor din cartierele : Drumul Tanberei, Militari, Griviţa, Jiului şi Bucureştii Noi, că In interva- I lul 17—25 sept. 1968, datorita ■ unor revizii ce au loc In cen- I tralele furnizoare de energie ter- ■ mică si In reţele, se întrerupe ■ ! total livrarea de apă caldă mea I najeră. I • Poezie şi muzică f Mline 17 septembrie, ora 19:30 I * la Casa de cultură a sectorului ■ I 2 din str. Mihail Eminescu nr. ■ i 89, va avea loc o seară de poe- i * zie şi muzică. Citesc din opera lor poetele : Henriette Yvonne Stahl, Veronica Porumbacu, Ana ■ Blandiana, Vera Lungu, Gabriela I Melinescu, Constanţa Buzea, Monica Rădulescu, Despina Valia. I. Actori şi actriţe vor recita poe- tezii de Elena Farago, Claudia ■ I Milian, Otilia Cazimir, Maria Ba- ■ Bruş, Nina Cassian. Programul I. ■ continuă cu concursul cîntăreţei ■ Cornelia Gavrilescu, artistă emenică, George Lambache şi alţii. ■ Regia artistică — George Şoimu- Plăvălescu. Prezintă ştefania Du- _mitrescu. I • BULETIN METEOROLOGIC INSTITUTUL METEOROLOIGIC COMUNICA : Azi, la ora 8, ■ în Bucureşti, temperatura aeru- ? lui a fost de 17 grade. Timpul probabil de mîine s I Vreme în general călduroasă cu H gj cerul variabil, favorabil ploii a 8 slabe. Vînt potrivit cu intensifi- 9 B cări de scurtă durată din secto- ■ NI1 p. I rul sudic. Temperatura aerului: — minima va fi cuprinsă între 16 B întregul hotărîrea TELEGRAME ADRESATE G. G. AL P. B. R. TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU, DE PARTICIPANŢII LA CONSFĂTUIRILE GADREIOR DIDACTICE DIN CAPITALĂ împreună cu întregul nostru popor, slujitorii şcolii îşi exprimă adeziunea unanimă şi încredere neţărmurită faţă de politica internă şi externă a partidului şi guvernului, călăuzită de grija faţă de destinele patriei şi poporului nostru, de dorinţa de a promova şi dezvolta prietenia şi colaborarea cu toate ţările socialiste, cu toate partidele comuniste şi muncitoreşti, în interesul păcii şi progresului. In telegrama cadrelor didactice din sectorul 3 al municipiului Bucureşti se arată: „întruniţi în şedinţă plenară, noi, învăţătorii şi profesorii din sectorul 3 ne exprimăm nemărginita încredere şi recunoştinţă în Partidul Comunist Român, în Comitetul său Central, în frunte cu tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Alături de toţi oamenii muncii din patria noastră, ne exprimăm profundul ataşament faţă de principiile de bază ale politicii externe a partidului şi statului nostru. Apreciem în mod deosebit consecvenţa politicii partidului şi statului nostru în dezvoltarea alianţei frăţeşti cu ţările socialiste, de care ne leagă comunitatea orînduirii sociale, ideologia marxistleninistă, interese şi idealuri comune. Ca educatori, în întreaga noastră activitate vom sădi zi de zi, oră de oră, în inimile tinerelor vlăstare, dragostea faţă de patrie şi de partid, hotărîrea de a munci şi a lupta, de a-şi consacra toată priceperea şi puterea de muncă pentru înflorirea naţiunii noastre socialiste şi fericirea poporului român. Asigurăm conducerea partidului şi statului nostru că nu vom precupeţi nici un efort în perfecţionarea continuă a cunoştinţelor noastre în scopul de a da ţării un tineret care să poarte cu cinste făclia marilor valori ale patriei noastre socialiste“. Cadrele didactice din sectorul 6 au trimis o telegramă în care se spune, printre altele: „In aceste momente de puternic avînt în opera măreaţă de desăvîrşire a construcţiei socialiste, de progres şi prosperitate, cînd învăţământul românesc cunoaşte o dezvoltare neîntîlnită în istorie alături de toţi oamenii muncii din ţara noastră ne exprimăm în unanimitate deplina adeziune la politica internă şi externă, profund ştiinţifică şi înţeleaptă a partidului şi statului nostru, care promovează cu consecvenţă principiile independenţei, suveranităţii, neamestecului în treburile interne, respectul reciproc, întărirea pe această bază a unităţii ţărilor socialiste, a partidelor comuniste“, şi 28 grade, şi 18 grade, iar maxima între 26 ■ - P mm mm bss hebb wsm mm a3 popor îşi manifestă de a urma neabătut politica partidului şi guvernului