Informatia Bucureştiului, februarie 1970 (Anul 18, nr. 5116-5139)

1970-02-14 / nr. 5127

Anul XVIII — Nr. 5127 6 PAGINI 30 BANI Sîmbătă 14 februarie 1970 In relaţiile contractuale dintre întreprinderi — nici o abatere Să reţinem, pentru Început, câteva cifre. Nu înainte de a preciza că ele reprezintă principalele angajamente luate de adunarea reprezentanţilor salariaţilor Combinatului de confecţii şi tricotaje în întrecerea socialistă din acest an. • Se vor realiza peste plan : la producția globală — 150 000 000 lei; beneficii suplimentare — 30 000 000 lei; economii la întreaga producție — 25 000 000 lei ; livrări la export — 5 000 000 lei valută. • Consumul specific de materii prime și materiale va fi redus cu circa 200 tone fire de bumbac, peste 400 000 mp ţesături din lînă bumbac, in etc. • In cinstea zilei de 1 Mai vor fi realizate prevederile iniţiale ale planului cincinal, obţinîndu-se pînă la sfîrşitul anului o producţie suplimentară de circa 2 miliarde lei. Toate aceste angajamente sînt susţinute de peste 200 de măsuri tehnico-organizatorice. Evident, asumarea unor angajamente atit de însemnate — care Incumbă o mare responsabilitate — au un suport puternic In succesele Înregistrate pinn acum de colectivele întreprinderilor, In competenta cu care salariaţii se ocupă de rezolvarea problemelor producţiei. Aceste două elemente au fost viu conturate în adunarea reprezentanţilor salariaţilor, care a analizat multiplele faţete ale activităţii economice. Am reţinut, pentru Însemnările ,de faţă, citeva dintre Intervenţiile salariaţilor pe tema responsabilităţii ce trebuie să se manifeste In conducerea producţiei şi implicit In relaţiile contractuale. Abordarea acestei teme, cu consecinţele sale deosebit de importante sub raport economic, juridic şi moral, a pus In evidenţă spiritul de exigenţă al colectivului aflt faţă de problemele organizării activităţii interne a combinatului, cit şi faţă de cele privind relaţiile cu furnizorii şi beneficiarii. „Combinatul are mari obligaţii faţă de cumpărătorii din tară şi de peste hotare. Aceste obligaţii sunt stipulate Liviu Muraşan • (Continuat din pag. a 6-a) la modernizarea şi desfăşurarea optimă a transporturilor în ţara noastră, o deosebită contribuţie are modernul centru de calcul electronic al Ministerului Transporturilor. Fotografia noastră vă înfăţişează unul din laboratoarele centrului. I I I E I 1 1 î i I I I I I I E I 1 Duminică, seara tlrziu, o pană de lumină s-a abătut asupra locuinţei mele. M-am culcat In dulcele vis că a doua zi dimineaţă voi chema un electrician, voi da nişte bani şi, fără a striga, precum poetul german, ,Lumină ! Lumină !“, alba făină a văzului se va cerne iar, curglnd In efluvii prin casa mea. De mă Împușcă cineva tot nu-mi pot da seama de ce nu s-a Inttmplat acest lucru firesc. S-au Intlmplat, In schimb, cele ce urmează. Luni, la orele 7,45, am pus mina pe telefon și am format numărul 14.61.81., unde mi-a răspuns un dispecerat al cooperativelor care execută reparaţii la domiciliu. Am fost la APROPO DE. Tembelism POP SIMION demnat către un tovarăş Antonescu. După destule tărăgănări, dumnealui a delegat un om al meseriei. Meşterul a venit, s-a uitat, după care a dat din umeri, zicind : ,N-am scule“. Ce scule credeţi că 11 lipseau meşterului electrician 7 Creionul de tensiune electrică, cleştele special, buşoane şi mute de priză spre a le Înlocui pe cele stricate, liţă... Deci, tot ! După două-trei ore de lucru cu „materialul clientului“, meşterul a dat iar din umeri, zicind : „Nu pot face nimic ! Buba e afară, la cofret, s-au ars, probabil, nişte siguranţe Eu n-am voie să umblu acolo“. Cu această zisă, mi-a lăsat primele bucăţi-bucăţeie, vraişte, şi dus a fost, nu însă înainte de a Încasa 27 lei, taxa de „deplasare şi constatare“. Rămas cu lumina „pe şantier“. (Continuare în pag. a 5-a) S SEE IEE fl E E I E EE Un „antibiostimulator în cultura de legume: FORMALISMUL Organizarea sondei legumicole In vederea obţinerii unor cantităţi sporite de produse implică — pentru o mai bună exploatare a terenurilor şi folosirea lor intensivă — luarea tuturor măsurilor agrotehnice necesare semănatului la timp optim, întreţinerii, recoltării şi valorificării integrale a culturilor. Printre aceste măsuri, se numără şi amenajarea de sere şi solarii, indispensabile pregătirii răsadurilor Din datele pe care le deţinem, rezultă că problema se află în atenţia organelor de resort. In judeţul mov se lucrează intens la construirea a 30 de complexe înmulţitor, cum i se spune tandemului seră-solar, fiecare dotare cu centrală termică proprie şi capacitate de acoperire a necesarului pe 100 de hectare. La cooperativele agricole de producţie din comunele Clodrica şi Moviliţa, serele au fi fost date în folosinţă. Lucrările, implicind un serios efort material, au solicitat importante fonduri pentru investiţii, acoperite cu împrumuturi, acordate de bancă C.A.P.-urilor. Dinu Lăzârescu (Continuata in pag. a 5-a) Fabrica de încălţăminte „Dîmboviţa“ . Una din benzile de produs încălţăminte pentru femei. Willy Actorul-din nou liber! • Cum se formează ocelebritate*' • Evadări spectaculoase • Arestarea şi victima arestării • Un rabat de 50 de ani INCEPIND din primele zile ale acestui an, un nume nou ţine afişul rubricilor de senzaţie ale presei de dincolo de ocean : Willy Sutton, numit uneori şi Willy Actorul. Mai întîi a apărut o ştire transmisă de toate marile agenţii de presă ale Americii, prin care cititorii erau anunţaţi că „s-a înapoiat Willy“. „The New York Times“ îi publică un mare portret pe prima pagină a ziarului. Apoi, s-a năpustit asupra lui o armată de reporteri, fiecare încercînd să obţină pentru cititorii ziarului său ci mai multe date despre Sutton. Ce intenţionează să facă de acum încolo ? Dacă va scrie o carte ? Dacă işi va relua vechile îndeletniciri DAR CINE e Willy Sutton? Un mare scriitor ? Nu, dar va deveni ! Preşedinţii cîtorva mari edituri şi-au şi oferit serviciile pentru a-i tipări cărţile. Un celebru actor ? In ciuda poreclei ce i-a fost atribuită, n-a urcat pînă acum pe scenă, dar are multe perspective. Doi dintre cei mai cunoscuţi producători din Hollywood la mare concurenţă, se străduiesc să obţină în exclusivitate dreptul de a turna cu el un film despre viaţa şi activitatea lui. Poate că este un ta-N. M. (Continuare în pag. a 6-a) »MMSDAgrfii N ®ÖÄ®8 f Attîfeg, tijîÎ Tέ V I INFORMATIA ZIAR AL COMITETULUI MUNICIPAL BUCUREŞTI AL P. C. R. ŞI AL CONSILIULUI POPULAR AL MUNICIPIULUI BUCUREŞTI ,,CE ŞTII, TINERE, DESPRE VIITOAREA PROFESIE?" In cadrul unei mai largi acţiuni de popularizare In rîndul elevilor a rostului şcolilor profesionale şi profilului meseriilor ce se deprind aici, Comitetul municipal U.T.C. a organizat astăzi, la Şcoala generală nr. 80, o Intilnire Intre ucenicii de la Grupul şcolar I.T.B. şi elevii clasei a VIII-a. Temă colocviului: »Ce ştii, tinere, despre viitoarea profesie ?» ECHIPAMENTUL I ESTETIC AL ORAŞULUI MARCEL BREAZU Tovarăşul Niculae Georgescu din Bucureşti, artist plastic, (după cum reiese din scrisoarea trimisă), se arată interesat de previziunile referitoare la arta viitorului, relatate nu de mult la această rubrică — dar crede că, deocamdată, ar trebui să ne ocupăm mai mult de „arta prezentului“ şi de educaţia estetică a contemporanilor noştri, prin „ambianţa“, care se cere a fi artistică. — Ai dreptate, tovarăşe Georgestru, atunci cînd socoteşti că intr-un cartier nou al Bucureştiului, cum este, de exemplu, Titan, în cadrul modern al blocurilor de curind construite, este regretabil că — aşa cum spui — „nu există absolut nici o sculptură în spaţiul său verde... şi nici o sală pentru expoziţii, nici măcar un panou pentru afişe». Cred că, după cum afirmi, aici se află „o problemă majoră pentru viaţa artistică de azi şi de mîine a Capitalei noastre*. Fără Îndoială, preocuparea fundamentală a acelora care au in sarcină rezolvarea problemelor legate de condiţiile de viaţă In oraşele noastre, este aceea a construcţiei de locuinţe confortabile, menite să Îndeplinească cerinţele de „funcţionalitate» ale habitatului modern. Dar, e limpede, nu ne putem mulţumi numai cu atit Urbanismul contemporan presupune mult mai mult Dumneata nu te preocupi, nu scrisoarea trimisă mie, de calităţile estetice ale arhitecturii noilor blocuri de locuinţe, de necesitatea înlăturării aspectului uniform al acestei arhitecturi. Voi trece şi eu, aici, peste această problemă de mare însemnătate. Insişti, însă, pe drept cuvânt, asupra importanţei pe care o are pentru ochiul „plastic“, ceea ce s-a denumit „echipamentului străzilor şi al pieţelor publice. Idiosincrasia faţă de unii trebuie să-şi găsească şi aici una dintre sursele ei. Gustul nostru estetic Începe să se formeze pornind Şi de la aspectul general al străzilor (Continuata in pag. a 2-a) Buletin meteorologic INSTITUTUL METEOROLOGIC COMUNICAT Azi, la ora 8, in Bucureşti, temperatura aerului a fost de 2 grade. Maxima de ieri In aer a fost de 6 grade, iar minima din cursul nopţii de minus 1 grad. Timpul probabil de mîine . Vreme relativ călduroasă cu cerul temporar noros, favorabil ploii slabe. Vtnt potrivit. Temperatura minimă va oscila între minus 2 şl 6 grade, iar maxima Intre 4—6 grade. Ceaţă slabă. Pentru 16, 17, 18 februarie . Vreme In curs de răcire uşoară. Cer schimbător. Precipitaţii slabe. Vînt slab pînă la potrivit. TemPSIgiur* $n scădere uşoară. Informăm podul»ten-ContinuAm laţia asupra organizării asizei medicale ambulatorii din Capitală. Astăzi prezentăm asistenţa stomatologica teritoriala pentru adulţi Pentru populaţia adultă, asistenţa stomatologică pe teritoriul Capitalei este asigurată prin cabinete şi contre stomatologice independente sau care funcţionează pe lingă policlinicile de sector. Pentru orice consultaţie» de stomatologie sau tratament dentar (conservator, chirurgical sau protetic), populaţia adultă se poate adresa serviciilor stomatologice din policlinicile de adulţi din sectorul in care se află cu domiciliul. In sectorul 1 : policlinicii „Batişte“ şi dispensarelor Floreasca, Herăstrău, Băneasa şi ■ otopeni; sectorul 2 : policlinicii din str. Al. Sahla, centrelor stomatologice din şos. L Asistenţa stomatologică în Capitală Ştefan cel Mare şi Colentina şi la dispensarul comunei Voluntari ; sectorul 3 ; Centrului stomatologic din str. Avrig şi celui din cartierul Pantelimon-Fundeni ; sectorul 4 ; policlinicii Vitan“, centrelor din str. Stelea Spătaru şi Baba Novac (şos. Mihai Bravu), sectorul 5 : policlinicilor „Bucur“ şi Gh. Marinescu” (cartierul Berceni-sud) şi dispensarului din str. Preda Buzescu ; sectorul 6 : policlinicilor „Brîncovenesc”, „Ferentari”, „13 Septembrie” şi „Rahovei”, centrului „Victoria” din Splaiul Independenţei şi dispensarelor din comunele Măgurele şi Bragadiru , sectorul 7 , serviciului stomatologic din str. Cobălcescu nr. 2 (bloc Diham), policlinicii din Drumul Taberei şi centrelor din calea Giuleşti şi bd. Apusu-Gh. N. (continuare in pag. a 3-a) • La Combinatul de tricotaje nr. 1 Bucureşti, vor intra In curind In faza de montare şi probe tehnologice două moderne maşini de tricotat tip „cotton“. Intrarea In funcţiune a celor două utilaje va însemna un spor de 200 000 bucăţi tricotaje de lină pe an. 0 hală modernă pentru vopsirea vehiculelor I.T.B. In curînd urmează să fia dată in folosinţă o nouă şi modernă hală de vopsitorie la Atelierele centrale I.T.B., care va putea înnoi înfăţişarea cîtorva mii de vehicule anual. Vopsitoria este dotată cu un sistem automat de reglare, utilizînd noi soluţii de vopsele, chlturi corespunzătoare etc. Printre altele, aici se va folosi aşa zisul sistem celular de vopsire cu izolarea completă a vehiculelor, pe faze de operaţiuni. O dată cu darea în folosinţă a acestei hale se va putea vorbi despre o adevărată campanie de schimb• Astăzi, ora 18,80, In sala Dalles, In cadrul simpozionului „Din ţările socialiste”, scriitorii Mihai Gavril şi Alexandru Baciu vor prezenta coordonate culturale din R.P. Ungară. Expunerile vor fi urmate de un program de filme documentare şi un film artistic. • Mîine, ora 11. In sala din str. Biserica Amzel 5 7, se va desfăşura un recital muzeal dedicat creaţiei lui Pallady. Va vorbi muzeografa Maria Cătănescu, îşi vor da concursul actorii Cristina Tacoi şi Ludovic Antal. Va fi prezentat filmul documentar „Pallady“ şi va fi vizitată sala cu lucrările artistului din muzeul „Simu“, bare a aspectului mijloacelor de transport ale I.T.B. și ale gospodăriei comunale în ansamblu. Rezolvarea cererilor de credite pentru locuințe proprietate personală de către C. E. C. Pînă la data de 14 februarie a.c s-au întocmit formele pentru încheierea contractelor de împrumut solicitatorilor care s-au prezentat şi ale căror cereri au fost înregistrate la Filiala municipală CEC—Bucureşti pînă la numărul 5 400. In săptămîna de la 16 la 21 februarie a.c. se asigură servirea a circa 300 de solicitanţi pe zi, ceea ce va permite ca, în perioada respectivă, să se întocmească formele de contractare, pentru cererile de credit, Înregistrate cu numerele de ordine cuprinse Intre 5401 şi 7200. Rezolvarea cererilor de, credite se face la unitatea CEC din calea Victoriei nr. 13, unde au fost, de altfel, depuse. Ordinea rezolvării, pe zile, precum şi amănuntele In legătură cu actele necesare perfectării contractelor, sunt afişate în holul unităţii. Solicitatorii de credite, ale căror cereri au fost înregistrate pînă la numărul 5400, şi care nu s-au prezentat, încă, pentru perfectarea contractului de împrumut, sunt invitaţi să se prezinte de urgenţă, în vederea întocmirii contractului, pentru a nu 11 se anula cererile. „ Oficiul pentru construirea de locuinţe proprietate personală anunţă solicitanţii care au depus opţiuni între 13 şi 28 ianuarie a.c. că rezultatul acestor opţiuni se va afişa la sediul oficiului din str. Gutenberg nr. 1, luni 16 februarie a.c., cu excepţia celor pentru cartierul Colentina, al căror rezultat va fi afişat marţi 17 februarie. Pentru eventualele, omisiuni din listele afişate sau erori In stabilirea ordinii de prioritate se pot face contestaţii Intre 16 şi 21 februarie inclusivde luni pînă vineri inclusiv Intre orele 8 şi 20, iar simbătă Intre 8 şi 12). Prin contestaţie se poate solicita şi trecerea la unul din blocurile la care opţiunile depuse nu acoperă numărul apartamentelor anunţate. In acest caz ordinea de prioritate se stabileşte numai in cadrul apartamentelor neacoperite cu opţiuni, respectindu-se poziţiile celor clasificaţi pe baza opţiunilor depuse iniţial pentru blocurile respective. Măsuri ale Comitetului executiv al C.P.M.B. privind îmbunătăţirea activităţii la I. C. „Combustibilul“ Recent, ca urmare a sesizărilor trimise de unii cetăţeni Comitetului executiv al Consiliului popular al municipiului şi a articolelor critice apărute in coloanele ziarului „Informaţia Bucureştiului», corpul de control al primarului general al Capitalei a efectuat o amănunţită analiză la un număr însemnat de depozite de combustibil. In mod deosebit au fost urmărite diversele aspecte privind desfacerea către populaţie a lemnelor şi cărbunilor, precum şi modul de organizare a activităţii la nivelul întreprinderii. S-a constatat, cu acest prilej, că acţiunea de programare a cetăţenilor şi de preluare a comenzilor nu a fost corespunzător organizată şi s-a desfăşurat anevoios, cu mari pierderi de timp. In consecinţă,, planul de livrări pe luna ianuarie a fost îndeplinit doar parţial. Deşi criticată în repetate rînduri, conducerea I. C. Combustibilul (director tov. GH. ZAMFIR) nu a intervenit cu hotărîre pentru a pune ordine in unităţile sale, nu a organizat activitatea de primire şi desfacere a lemnelor şi cărbunilor în condiţii corespunzătoare. Intîrzierea verificării gestiunilor a făcut ca multe depozite să nu poată primi decit parţial cantităţile de combustibil trimise de furnizori, în contul contrastelor Încheiate pentru anul 1970. Consecinţa: un număr mare de vagoane blocate, cu lemne şi cărbuni, în staţiile C.F.R., unele sosite la jumătatea lunii ianuarie, pentru care Întreprinderea plăteşte sume însemnate drept locaţie. Superficialitatea, neglijenţa s-au făcut din plin simţite şi în organizarea noilor depozite, asigurarea personalului necesar în diversele sectoare, utilizarea mijloacelor de transport etc. Toate aspectele amintite au fost în repetate rînduri semnalate și în articolele publicate de ziarul nostru. Dar conducerea Întreprinderii a rămas Indiferentă. In urma controalelor întreprinse, Comitetul executiv al Consiliului popular al municipiului Bucureşti a dispus luarea unor măsuri de natură să ducă la o îmbunătăţire substanţială a deservirii cetăţenilor prin unităţile I. C. „Combustibilul“ şi in general a Întregii activităţi. Astfel, s-a introdus, aşa cum informam cititorii şi în numărul de joi al ziarului nostru, livrarea combustibilului pe bază de comenzi telefonice cu plata la domiciliu şi livrarea de lemne, cărbuni şi deşeuri fără programare. Totodată, s-a dispus urmărirea îndeaproape a graficelor zilnice de livrare, astfel incit ele să fie îndeplinite,« isisjffgiffi*. Ia acelaşi timp, pînă la jumătatea lunii februarie se vor lichida şi comenzile restante Înregistrate In acest an. Unele măsuri privesc şi Îmbunătăţirea organizării activităţii In depozite. Se va intensifica tăierea lemnelor pentru a se asigura un stoc de cel puţin 20 000 tone. Pentru deblocarea rampelor de descărcare se va trece la stivuirea altor 20 000 tone Romeo Groapă (Continuare in pag. a 6-a) CONCURSUL DE LITERATURĂ ROMÂNĂ AL ELEVILOR Minni se va desfăşura concursul de literatură română al elevilor — faza pe municipiu — organizat de Ministerul Invăţămîntului şi Societatea de ştiinţe filologice. Concursul, la care participă premianţii fazei pe sectoare, va avea loc la liceul „Mihai Viteazul“. • LA întreprinderea de ceramica FINA PENTRU CONSTRUCŢII noutăţile sortimentale vor fi prezente şi la capitolul construcţii industriale, prin două recente realizări ale secţiei de tuburi. Este vorba despre plăcile din gresie antiacidă şi plăcile speciale destinate transportului de lichide agresive. Producerea acestor sortimente va elimina pe viitor importul produselor respective, economisindu-se importante fonduri valutare. Deşi suntem In „presezon“, In unităţile I.L.F. din Capitală se desfac zilnic însemnate cantităţi de legume proaspete. Ele sunt produse, In principal, de către serele legumicole ale C.A.P.-urilor din jurul Bucureştiului. Alături de salata verde, ceapa verde, spanacul ş.a., un loc important la desfacere II deţine vinzarea produselor ambalate. Ne referim Îndeosebi la zarzavaturile de supă, preţuim şi la legumele deshidratate apreciate tot mai mult de consumatori, datorită păstrării in întregime a caracteristicilor organoleptice. In fotografie, un Instantaneu la una din unitățile care desfac astfel de produse in Piaţa Unirii. Moda de primăvară In saloanele Casei de mode de pe calea Victoriei nr. 18, a avut loc o prezentare de confecţii pentru primăvară, realizate de meşterii cooperativei. Dintre modele se remarcă originalele pardesie din ţesătură manuală sau din ţesătură de covor românesc, pe motive folclorice. Din moda maxi-Jupel a fost prezentată o rochie de seară, broşată. Rochiile de seară sunt prezente prin clteva compleuri fie Inspiraţia folclorică stilizată. S-au remarcat, de asemenea, clteva modele pentru bărbaţi, da o croială clasică elegantă. Raţionalizară — nu rutinizare ■«MwgETă-HăBaMaaaBWMBaaMaMMMinimi—«wi—wiwrwrini—im 1 ■ 1 ui iw ................. n iraagas SUB LUPĂ: PCMUl administrativ In articolul precedent, discutlnd despre necesitatea scurtării duratei de Întocmire a actelor, ne refeream la încărcarea cu muncă inutilă a oficiilor de stare civilă, in dauna servirii operative a cetăţenilor la ghişeu, datorită unor dificultăţi create de alte instituţii, printre care cele sanitare. Exemplul dat (aglomerări survenite in urma faptului că maternităţile nu eliberează certificatele pe parcursul intregii file, ci doar la o anumită oră) nu este minor, dar nici singurul. I se adaugă necazurile datorate certificatelor constatatoare de naştere şi decese, adesea Incomplete, scrise neciteţ, cu greşeli, peregrinările pentru Îndreptarea lor. Unele dintre faptele pe care le avem la îndemînă sînt de-a dreptul incredibile. Ca în cazul certificatului nr. 343/1969, eliberat de „Salvare* (asistentă Elisabeta Gîrtan) pe numele de P. Marian-Pavel „de sex bărbătesc*. Pe baza acestui document, oficiul de stare civilă a făcut înregistrarea cuvenită. Numai că, de fapt, băiatul era... fată. Asemenea „minuni* datorate angajaţilor distraţi (este calificativul cel mai indulgent) s-au petrecut şi in alte unităţi sanitare. Dar „greşelile* capătă, uneori, forme cel puţin curioase (este un alt eufemism). Astfel, dispensarul Clăbucet (dr. Albert Aftallon) a eliberat certificatul constatator nr. 58 din 1 octombrie 1969, privind pe G. Gheorghe, stabilind că decesul acestuia s-a produs la 30 septembrie 1969. La 2 octombrie, același medic emite certificatul nr. 62 cu data decesului : 1 octombrie 1969- îndreptăţite dubii ridică şi certificatul nr. 2412/1969, pe numele B. Mihai, în care dr. Gheorghe Strănescu de la Serviciul medico-legal al municipiului A. Radu (Continuare in pag. a 5-a) „„ . • turneul Internaţional de fotbal da la Montevideo a fost cîștigat de Nacional ,care a totaUzat 3 P (in ultimul meci 2—2 cu Dynamo Zagreb). Pe SVTeÂ’-!TpSDyn*mozasfeb w8p‘ Penaro1 ~lp°f TMepeointttiÄlÄÄ 14 Car<Ua‘ Tara OalU0e ” °landa 4~5 <s-au dlsPutat zarea ctle°7?L*'d#PU* TM organl etari. Ath„li?,?„,UIiJLraîa,mS?t Bâtru lunijl două Intervenţii chirurgicale la rintehi, gloria fotbalului spaniol Ricardo Zamora (în virată de 60 de ani) a părăsit spitalul din Barcelona. In prezent, starea sănătății sale este bună. ’ v \ • La Johannesburg, Munnick (18 ani) a parcurs 100 m plat în 10,8 sec. p„. • Turneul Internațional de fotbal rezervat echipelor de tineret de la Las i P ilf iSf* Se iChip„a, Austriei* urmată In clasament de R.FG. și formația turnedul U t?- doyâ »u ItEBlM! la egalitate, 3—3, in meciul final ai