Informatia Bucureştiului, februarie 1970 (Anul 18, nr. 5116-5139)

1970-02-25 / nr. 5136

Esenţa activităţii organizaţiei de partid: Munca vie cu oamenii, dinamism, pentru infăptuirea sarcinilor economice Secţia aparate de măsură a uzinei ELECTROMAGNETICA s-a mutat de curînd într-o nouă şi modernă hală. Fotografia noastră prezintă una din benzile secţiei unde se montează ampermetre şi voltmetre pentru locomotivele electrice. ION GHEORGHE secretarul comitetului de partid al Uzinei „Vulcan“ Pe măsura mersului înainte în procesul de făurire a societăţii socialiste, se afirmă tot mai puternic rolul partidului de conducător al întregii vieţi economice şi socialpolitice a ţării. Marcînd acest proces obiectiv tovarăşul Nicolae Ceauşescu sublinia în încheierea lucrărilor Plenarei C.C. al P.C.R. din decembrie : „înfăptuirea obiectivelor stabilite pentru anul 1970, asigurarea perfecţionării activităţii de producţie in toate ramurile pun sarcini de mare răspundere in faţa organelor şi organizaţiilor de partid, impun creşterea rolului lor în conducerea şi organizarea vieţii economice, în mobilizarea largă a oamenilor muncii la îndeplinirea sarcinilor de plan“. Insuşindu-şi întru totul aceste indicaţii de maximă însemnătate, comitetul de partid al uzinei noastre a pus în centrul activităţii sale promovarea cu consecvenţă a unei munci politice vii, dinamice, de la om la om, pentru atragerea maselor de salariaţi la înfăptuirea exemplară a sarcinilor economice. Dezvoltînd experienţa acumulată, am considerat necesar ca încă înainte de începerea noului an să organizăm o largă acţiune de explicare a noilor sarcini, astfel ca fiecare salariat — de la muncitor la inginer şi economist — dîndu-şi seama de importanţa acestora, să studieze din vreme, profund, condiţiile în care sarcinile pot fi duse cu succes la îndeplinire. Ca urmare a crescut interesul faţă de sarcinile ce revin fiecărui loc de muncă şi, îndeosebi, faţă de resursele interne ce pot fi repede şi eficient puse în valoare. Acest climat — pe care l-aş numi de răspundere colectivă faţă de destinele producţiei — a ieşit şi mai puternic în evidenţă cu prilejul adunărilor generale de partid, care s-au dovedit a fi adevărate surse de propuneri şi sugestii privind îmbunătăţirea activităţii economice şi a muncii de partid din uzină. Dezbaterile au fost fruc(Continuare în pag. a 4-a) PROLETARI DIN TOATE TARILE. UNITI-VA ! ZIAR AL COMITETULUI MUNICIPAL BUCUREŞTI AL P. C. R. ŞI AL CONSILIULUI POPULAR AL MUNICIPIULUI BUCUREŞTI Anul XVIII — Nr. 5136 4 PAGINI 30 BANI Miercuri 25 februarie 1970 Ce (nu) prezintă magazinele „de prezentare" ale cooperaţiei meşteşugăreşti ? Pină acum clţiva ani cooperaţia meşteşugărească bucureşteană se prezenta cu o reţea de magazine redusă şi destul de săracă sub raportul varietăţii produselor. Deşi între timp s-a înregistrat un reviriment, nici acum nu putem afirma că unităţile de desfacere proprii satisfac solicitările şi exigenţele sporite ale populaţiei. Subliniind interesul suscitat de magazinele „Moda“ din calea Victoriei nr. 91 (al Centrului de creaţie IJCECOM), unde se expun zilnic noutăţi şi se fac probe pe manechine, de confecţii din str. Lipscani 32 şi Lipscani 69, acesta din urmă recent modernizat, şi mai bine aprovizionat, de magazinul cu decoraţiuni interioare al cooperativei „Metalocasnica“ din str. Academiei nr. 23, la care vînzarea atinge, în unele luni, chiar şi un milion de lei — suntem, insă, nevoiţi să ne oprim aici. In rest — aşa cum rezultă dintr-un sondaj făcut recent — predomină cenuşiul, inerţia, lipsa de iniţiativă. Privim vitrina magazinului de încălţăminte după comandă al cooperativei „Arta încălţămintei“ din calea Victoriei (peste drum de Palatul Telefoanelor). Etalează aceleaşi modele ca şi unitatea de alături, „Romarta“, a reţelei comerciale. Explicaţia o dă însăşi Petre Dinescu (Continuare în pag. a 3-a) APROPO DE». Micile servicii NICOLAE ŢIC Chiar dacă, pentru unii, faptele relatate aici ar părea cam abstracte — dacă nu de-a dreptul de domeniul ficţiunii pur literare — vă asigur că ele îşi au un corespondent dintre cele mai banale. Replicile, transcrise cu o fidelitate pe care am dorit-o cit mai neutră, ar putea fi auzite de mulţi dintre dv., in situaţii asemănătoare. Cu mici „variaţiuni“ pe aceeaşi temă : Ascultă, aici... Ascult. Te duci acolo... Mă duc. Tu, în general, te descurci... Ştiţi şi dumneavoastră cum e cu descurcatul ăsta, uneori... Lasă, nu te mai duce, o să rog pe altcineva. N-am zis că nu mă duc. Ei, hai, du-te !... Şi omul pleacă să facă un serviciu, un mic serviciu — aşa se spune — şefului direct, sau mai puţin direct, în orice caz, unuia de deasupra lui. Căci, se gîndeşte omul, dacă nu-i face serviciul ăsta, n-o să mai am zile bune pe-aici. Daca i-1 fac şi mă prinde controlul, văd eu cum o scot la capăt. Dacă i-1 fac şi nu mă prinde, atunci se cheamă că mai am şi eu un pic de noroc. Mai pică şi-o recompensă, ceva. Va să zică, aşa, nu te duci! Ca să fiu cinstit, ai crescut în ochii mei. Voiam să te pun la-ncercare. Sigur că nu trebuie să te duci. Doar nu eşti angajatul meu pentru tot felul de servicii, eşti angajatul statului. Ei, lasă, că mai vorbim noi... A doua, a treia sau a patra zi, omul se alege cu o sancţiune, pentru neglijenţă în serviciu. Cu chiu, cu vai, tot s-a găsit ceva, ca să-i ardă o sancţiune. I se pune în vedere că la prima abatere va fi scos... Avem (Gonlinuare in pag. a 3-a) Atitudini Asonante în preajma — Duduiţă, te fac un film ? Cuvintele căzură brusc, brutal, adresate unei fete de 14—15 ani, care tocmai ieşea, cu servieta sub braţ, pe poarta liceului nr. 15. Scena nu se petrecea pentru prima oară. „Protagonistul” ei, Mihail Roşu (str. Pictor Obedeanu nr. 5) îşi făcuse obicei din a se posta, seara, în preajma şcolii, acostînd elevele. „Cartea de vizită“ il „recomanda“ fără echivoc , autorul unei tentative de viol şi a două furturi... Evident, asiduitatea şi scopul cu care M. Roşu zăbovea în faţa liceului, scandalurile provocate, au avut epilogul aşteptat , în prezent el este reţinut de organele de miliţie, avînd să răspundă şi pentru alte fapte. Dar, urmărind evoluţia cercetării acestui detracat, am avut prilejul să aflăm şi alte aspecte ce se petrec, aproape zilnic, în preajma şcolilor. Sigur, nu toate faptele pe care le vom relata se înscriu la aceeaşi cotă de gravitate, ele înşiruindu-se ca pe o „scară“, de la joaca excesiv de gălăgioasă a unor copii pînă la atitudini ieşite din comun. Intr-una din serile trecute — dezordine, scandal, în şcoala generală nr. 1 87. Ce se petrecuse ? Doi huligani, Lucian Teacă şi Nicolae Doru (foşti elevi ai şcolii) săriseră gardul şi pătrunseseră in curte, oferind un „spectacol de junglă“... In aceeaşi zi, Teodor Carabulea şi Stelian Alexiu provocau panică printre elevii liceului „Emil Racoviţă“... Ion Constantin Sprînceanu, Florin Gherghina și Ion Moldoveanu au pătruns gălăgioși in Liceul de arte plastice. Incercînd să-i tempereze, personalul de serviciu s-a ales cu injurii. Marius Macarenco Petru Calapodescu (Continuare in pag. a 2-a) \\\\\\\\\\\\\\\\\\m • Campionatul de hochei al Suediei a fost cîştigat de formaţia Brynaes. Pe următoarele două locuri: Vaestra Froelunda şi Modo. • La marele turneu de tenis „open” de la Paris (luna aprilie) vor lua parte Newcombe, Bowrey, Taylor, Okker, Pilici, El Shafer. • Meciul de haltere desfăşurat la Varşovia între echipele Poloniei și Finlandei s-a încheiat la egalitate : 2—2. • Etapa a IlI-a a turului ciclist al Sardiniei, Cagliari—Oristano (115 km) a fost cîștigată de belgianul Guydo Reybroeck, cronometrat cu timpul de 3 : 20:07. Pe locul doi a sosit italianul Franco Bitossi care a preluat și conducerea in clasamentul general. • Echipa de fotbal a U.R.S.S. a sosit în Mexic. Ea va juca mîine la Ciudad de Mexico iar sîmbătă, la Guadalajara. Tragedia de la Mendoza • CELE SASE ORE PIERDUTE • SITUAŢIA DRAMATICA A LOCUITORILOR DIN „CASUCHOS". In noaptea de 4 spre 5 ianuarie frumosul orăşel argentinian Mendoza a fost pustiit de inundaţii catastrofale. Ziarele au semnalat evenimentele, dar abia acum, după mai multe săptămîni de la tragica zi, oamenii şi-au permis un răgaz pentru a trasa o imagine globală asupra celor întîmplate. ORAŞUL FLORILOR ŞI AL VINULUI Situat pe versantul estic al Anzilor Cordilieri, la o altitudine de 756 m., oraş înconjurat de vii şi plin de flori, la 118 km vest de Buenos Aires, Mendoza reprezintă un puternic centru turistic, mai ales în acest anotimp (început de vară), în apropiere curge Rio Mendoza, de la care pornesc o serie de canale (Maula, Frias, Los Ciruelos, Jarillal — acesta din urmă străbate orașul — etc.) care au rolul (pe Ungă irigarea regiunii) să absoarbă surplusul de apă S. Gl. _ (Continuare in pag. a a) Unul din colţurile în care cooperativa „Metalocasnica“ prezinţi ultimele noutăţi la corpurile de Iluminat (magazinul din calea Victoriei nr. 15). In continuarea acţiunilor iniţiate de Consiliul municipal Bucureşti al F.U.S. ieri a avut loc în cartierul Colentina, la şcoala generală nr. 39, o întîlnire a tovarăşei Lina Ciobanu, deputată în circumscripţia electorală nr. 35 „Tei“, a Marii Adunări Naţionale, cu deputaţii consiliului popular al sectorului şi deputaţii consiliului popular municipal din raza acestei circumscripţii, cu salariaţi din întreprinderile şi instituţiile sectorului, cu numeroşi locuitori din cartier. Referindu-se la importanţa măsurilor stabilite de Plenara C.C. al P.C.R. din decembrie 1969 şi a legilor adoptate de sesiunea Marii Adunări Naţionale, deputata a subliniat sarcinile deosebite ce revin oamenilor muncii în acest an în domeniile economic, socialcultural şi gospodăresc. Vorbitoarea a insistat în continuare asupra necesităţii concentrării eforturilor pentru îndeplinirea şi depăşirea angajamentelor asumate în acest an de municipiul Bucureşti. V Urmele ţiîn sfinţive Momente solemne.. Preşedintele Federaţiei române de hochei şi, totodată, preşedintele comisiei de organizare, NICOLAE BOZDOG, declară deschise întrecerile grupei B a campionatului mondial. Vicepreşedintele comitetului executiv al L.I.H.G., MIROSLAV SUBRT, a urat, de asemenea, succes participanţilor care-şi vor disputa întîietatea în incinta primului patinoar acoperit din ţară, mîndrie a constructorilor bucureşteni. Echipele sunt aliniate pe gheaţă. Peste cîteva secunde, micuţe patinatoare aveau să le înmineze buchete de flori, iar peste alte minute, dueluri de crose, pucuri lovite de mantinelă, bodycheck-uri bărbăteşti vor înlocui solemnele momente ale festivităţii de deschidere. Va începe o foarte atractivă competiţie şi, putem spune fără exagerare, că de ieri — pînă la 5 martie — STEAGUL HOCHEIULUI MONDIAL FLUTURA LA BUCUREŞTI ! (AMĂNUNTE IN PAGINA A III-A) • A început semestrul doi în învăţămîntul superior Cu prilejul începerii celui de al doilea semestru de activitate, la Centrul universitar de partid a avut loc ieri o consfătuire de lucru la care au participat rectorii institutelor de învăţămînt superior, secretarii comitetelor de partid şi preşedinţii asociaţiilor studenţeşti din institutele bucureştene. Au fost dezbătute o serie de probleme legate de rezultatele obţinute în recenta sesiune de examene, ca şi măsurile ce trebuie luate pentru buna desfăşurare a procesului de învăţămînt în semestrul II. Vorbitorii au scos în evidenţă participarea unui număr mare de studenţi la examenele primei sesiuni, rezultatele bune obţinute îndeosebi de studenţii anului I, ca şi responsabilitatea cu care au fost privite examenele de marea majoritate a studenţilor. Referindu-se la cursurile de subingineri, participanţii la discuţii au subliniat unele deficienţe ce mai persistă în această formă de învâţămnt superior, lipsa de pregătire profesională manifestată de unii cursanţi (care folosesc învăţămîntul de subingineri drept trambulină spre intrarea in facultate), necesitatea îmbunătăţirii conţinutului acestei forme de învăţămînt, sarcinile sporite ale asociaţiei studenţilor în acest semestru etc. . Şedinţa Consiliului de conducere al U. S. S. M. In cursul zilei de ieri, în „amfiteatrul Facultăţii de medicină a Universităţii Bucureşti, s-au desfăşurat lucrările Consiliului de conducere al Uniunii societăţilor de ştiinţe medicale. La lucrări au participat reprezentanţi ai Ministerului Sănătăţii, Consiliului Naţional ai Cercetării Ştiinţifice, ai Academiei de ştiinţe medicale, academicieni, cadre universitare, medici. A fost analizată activitatea desfăşurată de Uniune în cursul anului 1969 (raportor prof. dr. Valerian popescu) şi s-a aprobat planul de activitate pe anul 1970. (Raportor dr. I. Caloenescu). Manifestări consacrate zilei de 6 Martie In Capitală continuă să se desfăşoare o serie de manifestări dedicate luptelor duse de masele populare pentru înfăptuirea actului istoric al instaurării primului guvern democratic la 6 Martie 1945. IERI , la clubul Uzinei de maşini electrice Bucureşti a avut loc o adunare festivă, în cadrul căreia prof. Valeria Pop a conferenţiat pe tema „6 Martie 1945, măreaţă victorie a luptei revoluţionare condusă de P.C.R. pentru instaurarea puterii populare“. ASTĂZI , la ora 16, în sala de festivităţi a Liceului „Mihai Viteazul“ din sectorul 3, se va desfăşura un simpozion dedicat zilei de 6 Martie 1945, cu participarea activului U.T.C. din liceele Capitalei. Vor lua cuvîntul dr. în istorie G. Tutui, şef de sector la Institutul de studii istorice şi social-politice de pe lingă C.C. şi P.C.R., şi scriitorul Mihnea , Gheorghiu, prim vicepreşedinte al Instituitului român pentru relaţiile culturale cu străinătatea. MIINE , la Ecran-club, din sectorul 7, la ora 15.30 va avea loc o conferinţă intitulată : „Contribuţia tineretului la măreţul act istoric de la 6 Martie 1945“, susţinută de prof. Ion Mocanu. IN DEZBATERE Dezvoltarea şi diversificarea prestaţiilor de servicii La redacţie continuă să sosească numeroase scrisori pe tema dezvoltării şi diversificării prestaţiilor de servicii către populaţie pusă în dezbatere publică. Semnatarul unei scrisori cu domiciliul în Timişoara, dar care, datorită naturii serviciului, vine deseori la Bucureşti, se referă la prestaţiile de servicii în hoteluri. Incontestabil — scrie el — hotelurile bucureştene au făcut paşi serioşi în privinţa ospitalităţii. Dar nu trebuie să se mulţumească cu ce s-a realizat. Bunăoară, s-a făcut prea puţin în privinţa extinderii curăţatului şi călcatului hainelor, lustruitului încălţămintei, spălatului lenjeriei de corp etc. De asemenea, s-ar putea introduce noi servicii — bineînţeles contra unei taxe — cum ar fi procurarea de bilete la spectacole, a biletelor de tren sau avion, închirierea de jocuri distractive, de aparate de radio cu tranzistori sau chiar de televizoare etc. înlesnirea unor convorbiri telefonice cu provincia, a unor comenzi de taxiuri, expedierea unor comisioane şi multe alte asemenea prestaţii ar trebui să intre în preocupările hotelurilor bucureştene şi să le aplice în practică. ntreprinderea Horticola — ne scrie un locatar al cartierului Berceni — şi-ar putea extinde sfera de activitate prin prestarea unui număr mai mare de servicii către populaţie. Mă refer, de pildă, la unele lucrări de amenajare a balcoanelor sau curţilor. Cu o condiţie însă , astfel de servicii să fie considerate ca o necesitate urbanistică, ca o preocupare a cetăţenilor pentru înfrumuseţarea oraşului şi, în consecinţă, să fie efectuate la preţuri accesibile. Ridic această problemă deoarece întreprinderea respectivă a anunţat şi anul trecut că efectuează asemenea prestaţii. Dar, datorită tarifelor ridicate, s-au găsit prea puţini solicitanţi. întreprinderea ar putea extinde şi sistemul de livrare a florilor la domiciliu pe bază de comenzi telefonice, a plantelor ornamentale și tropicale, a pămîntului pentru flori etc. . Inca un oficiu poştal in cartierul Titan Peste cîteva zile, în cartierul Titan, pe bd. Ion Şulea, în spaţiile complexului comercial A 12, se va deschide o nouă unitate de poştă : Oficiul P.T.T.R. Bucureşti 19. Publicului îi vor fi oferite la ghişee toate prestaţiile de poştă, operaţiuni C.E.C., iar într-un viitor apropiat şi servicii de telefonie (cabine pentru convorbiri loco şi interurbane) şi de telegrafie.  Centenarul naşterii lui V. I. Lenin • Ieri, la Casa de cultură a sectorului 6 a avut loc un simpozion susţinut de prof. univ. Mihai Novicov cu tema „Chipul lui Lenin oglindit în literatură“, la care şi-au dat concursul o serie de actori de la Teatrul „Lucia Sturdza Bulandra“. • La Casa prieteniei românosovietice s-a desfăşurat, tot ieri, o manifestare în cadrul căreia prof. dr. Constantin Manolescu, prorector al Academiei de studii economice, a vorbit despre „Economicul şi politicul in concepţia leninistă despre construirea noii societăţi“. * BULETIN METEOROLOGIC INSTITUTUL METEOROLOGIC COMUNICA : Azi, la ora 8, în Bucureşti, temperatura aerului a fost de 0 grade. Maxima de ieri în aer a fost de plus 3 grade, iar minima din cursul nopţii de minus 2 grad. Timpul probabil de mîine . Vremea se răceşte uşor. Cerul va fi mai mult acoperit, cu tendinţă de a deveni variabil la sfîrşitul intervalului. Va ninge temporar Vînt potrivit din sectorul nordestic, cu intensificări trecătoare. Pentru 27, 28, februarie, 1 martie : Vreme in general umedă şi rece, cu cerul mai mult acoperit. Vor cădea ninsori temporare. Vîntul va sufla potrivit cu intensificări trecătoare. • La magazinul Galeriilor de artă din bd. Magheru, s-au pus in vinzare mărfișoare executate de artiști plastici in serii foarte scurte sau unicate. Au trecut vreo două luni de cînd s-a împlinit şi a fost adusă la cunoştinţa marelui public acţiunea de reorganizare a editurilor, aflate sub egida Comitetului de Stat pentru Cultură şi Artă. De atunci, o întreaga serie de Interviuri ale factorilor de răspundere — incepînd cu vicepreşedintele acestui comitet, Ion Dodu Bălan, şi continuînd cu directorii sau unii redactori şefi al noilor edituri , au subliniat unanim atlt Însemnătatea acestei reorganizări cît şi marile răspunderi pe care le implică. Aceste Interviuri nu au înfăţişat numai programe concrete de activitate In viitor, ci au constituit şi veritabile angajamente privind tot ceea ce se aşteaptă de la noua aşezare pe temelii solide şi, mai ales, corespunzătoare dezvoltării pe care o atestă cultura româneas Nume care obligă OVIDIU PAPADIMAS că In zilele noastre. Au Însemnat tot atitea angajamente faţă de publicul cititor din trla noastră, faţă acei care veghează supra destinelor turii româneşti, dărind sporul ei nu numai in extensiune şi In profunzime. A ţine seama de aceste aşteptări înseamnă a dărui cărţi care răspundă din formele specifice ale pade culurmăci ştiinţei şi artei — marile întrebări pe care o ridică însăşi viaţa zilelor noastre, atit a intregii omeniri, cît ma ales a României, a cărei dezvoltare impetuoasă oferă atitea no aspecte şi o atit de complexă problematică, înseamnă, totodată, ca aceste cărţi sâ ne înfăţişeze — noul 1Continuare In pag. a 2 a) DISCUŢII PE TEMA Arhitectura industrială modernă , plenară a Uniunii arhitecţilor, convocată pentru astăzi şi mâine, va lua în dezbatere aspectele actuale ale arhitecturii industriale. Pe baza referatului întocmit de secţia de specialitate a uniunii, precum şi a unui bogat material documentar — proiecte, machete, filme — vor fi supuse discuţiei căile şi mijloacele acestei importante ramuri a arhitecturii de a proiecta construcţii moderne, raţionale, economice.