Iparrégészeti és archeometriai tájékoztató 4. (1985)

1985-09-00 / 1. szám

zése során. Az eredményeket a Borostyánkő úti anyaggal együtt fogjuk publikálni. A munka tovább folyik a limes és a belső területek anyagának felvételével. Közreműködő kutatók: Bereczky Tamás, Magyar Nemzeti Múzeum Balla Márta, Budapesti Műszaki Egye­tem, Tanreaktor Bérczi János, Budapesti Műszaki Egyetem, Tanreaktor Iváncsics Jenő, Központi Bányászati Fejlesztési Intézet, Sopron Józsa Sándor, Eötvös Lóránd Tudomány­­egyetem, TTK Szakmány György, Eötvös Lóránd Tudomány­­egyetem, TTK Weisburg Tamás, Eötvös Lóránd Tudomány­­egyetem, TTK ifj. Papp János Római kori ládika fémvereteinek ké­miai vizsgálata Budán, a Búvár utcai ásatások során napvilágra került egy aránylag jó meg­tartású fémveretes római kori (i.sz. IV. sz.) faládika. A restaurálása során felmerült az igény a veretek kémiai vizsgálatára, hogy az ötvözet megisme­résével következtetni tudjunk annak mi­nőségére és esetleg készítésének helyé­re . A rómaiak már ismerték és előszeretet­tel használták a sárgarezet a bronz mel­lett. Kitűnően értettek a kohászathoz és igyekeztek a helyes ötvözetarányok be­tartására . A ládika vereteit megelemezve megál­lapítottuk, hogy ez olyan rézötvözetből készült aminek réztartalma 80,9 %, cink­tartalma 10,5 %, óntartalma pedig 6,5 %. A kapott eredményeket összevetve a rendelkezésünkre álló, szakirodalmi ada­tokkal azt tapasztaltuk, hogy csak a leg­ritkább esetben fordul elő az ón és a cink több százalékos egyidejű jelenléte egy ötvözetben, de olyan magas %-os ér­tékeket nem találtunk mint a mi verete­­ink esetében, ezért a következő variáci­ók egyikét tartjuk elképzelhetőnek: 1. a cédrusfa ládikát a birodalom más részéről hozták be, a vereteit pedig Pannóniában készítette egy helybéli öt­vös, aki nem ismerte a rómaiak által használt ötvözettípusokat; 2. a kész vereteket vagy az alap­anyagokat is külföldről, de nem a római birodalomból hozták be; 3. a vereteket több régebbi tárgy be­olvasztásából nyert ötvözetből készítet­ték . Pontos választ csak a régi Pannónia területéről származó tárgyak széleskörű kémiai vizsgálata után kaphatnánk, ez azonban ezidáig még nem történt meg. ifj. Papp János Az ürömi sírkápolna ezüst tárgyainak kémiai vizsgálata során felmerült prob­lémák A kápolnát 1802-ben építtette József nádor első felesége, az orosz származá­sú Alexandra Pavlovna temetkezési he­lyéül. Felszerelését Pétervárról hozták. Ezeknek a tárgyaknak jórésze sajnos ma már nincs meg. A kevésszámú maradék a­­nyaga többnyire ezüst.­­ Felületük erő­sen korrodálódott s ebben a folyamatban mint megállapítottuk, jelentős szerepe volt a pornak. Érdekes módon a koporsóban fekvő nagyhercegnő ezüstbrokát ruhája ma is úgy csillog mintha csak pár napja ké­szítették volna. Csupán a testtel köz­vetlenül érintkező részeken korrodáló­dott. Anyaga 99,74 % ezüstöt tartalmaz, tehát majdnem vegytiszta, ezért érthe­tetlen, hogy miért nem sötétedett meg, a koporsó agresszív atmoszférájában­. Vizsgálatainkkal megállapítottuk, hogy ez a rendkívül ellenálló ezüst csak hosszabb ideig tartó és nagyobb koncentrációjú agresszív anyag hatására károsodik. Az ezüst ellenálló képességét valószí­nűleg krisztályszerkezeti alapokon ma­gyarázhatjuk meg. A feltételezés igazo­lására további vizsgálatok szükségesek. A korrodálódott részeken, valamint a testben korábban már Kiszely István és munkatársai brómvegyületeket mutat­tak ki, ezért felmerült a gyanú, hogy a nagyhercegnőt megmérgezték. (A XVIII. században például Franciaországban elég gyakori volt a brómmal történő mérge­zés.) Más vélemények szerint a bróm­­vegyületek csak elenyésző mennyiségben lehettek jelen a szervezetben. E fontos kérdés tisztázásához további kutatáso­kat kell végezni. Timárné Balázsy Ágnes A magyar koronázási palást színezé­keinek vizsgálata A 11. századból származó magyar koro­názási palást művészettörténeti vizsgá­lata, anyagvizsgálatai és állapotfelmé­rése 1983. tavaszán zajlott. A szinezék­­analízist párhuzamosan végezte az elő­adó, a Központi Múzeumi Igazgatóság mun­katársa és Wilma Roeloff az amszterdami Központi Múzeumi Laboratórium kutatója. A célból, hogy a palástot vizsgáló szakemberek betekintést nyerjenek a tárgy "eredeti" színvilágába, először a felület színét meghatározó szálak színe­zékét vizsgálták meg. A 11. századi bi­zánci samu­ szövet láncfonalán festő­rezedát (Reseda luteola), bíbor színű vetülékén festőbuzért (Rubia tinctorum) , zöld vetülékén indigót és egy azonosít­hatatlan sárga színezéket mutattunk ki. Ezen az alapon sárgásabb árnyalatúnak lehet­ feltételezni az eredeti szövetré­teg színét, mint azt ma látjuk. Az aranyfon­alak lefogására szolgáló karmazsinvörös selyemfonal festőbuzér és lengyel kosenil (Margarodes polonius) keveréke. Élénk kék hímzőfonalán az in­digó mellett festőrezedát is kimutattunk .

Next