Ipargazdaság, 1972 (24. évfolyam, 1-12. szám)

1972-01-01 / 1. szám

A vállalati középtávú tervezés ágazati vonatkozásai A vállalatok a népgazdaság 1971—1975 évre szóló IV. ötéves tervéhez kapcsolódva elkészítették saját középtávú terveiket. Középtávú tervezés vállalati szinten országos méretekben most készült első ízben. Ez a tervezési munka már azért is újszerű, mert a vállalatok távlati tervük mellett hosszútávon stra­tégiájukat is kialakítják és a vállalati tervek vál­lalati szinten kerülnek jóváhagyásra. A tervezési tapasztalatok eddigi felmérése is meg­mutatta, hogy a vállalati középtávú tervezés haté­konyságának érdekében jobban kell foglalkozni a vállalati, ágazati és népgazdasági középtávú terve­zés kapcsolataival. 1. A vállalati tervezés beilleszkedése a népgazdasági és ágazati tervezési folyamatba A vállalati tervezés a terv által átfogott időtar­tamok szerint általában kapcsolódik a népgazdasági tervek időtartamaival. A legszorosabb a kapcsolat az éves terveknél, a leglazább a hosszútávú terve­zés vonatkozásában, mivel 15—20 éves tervet csak egyes nagyvállalatok készítenek. A népgazdasági ötéves tervek az új gazdasági irányítási rendszer­ben a népgazdaság tervszerű arányos fejlesztésének biztosítására alapvető szerepet kapnak. Ezért az ehhez kapcsolódó vállalati középtávú tervek is ki­emelt fontosságúak.­ A népgazdasági és vállalati ötéves tervek közötti kapcsolat vizsgálata érdekében a következő jelleg­zetességek emelhetők ki a népgazdasági terv készí­tésének folyamatából: — a népgazdasági ötéves terv kialakításában há­­három fázis különböztethető meg. Az első az előké­szítő fázis, amikor az Országos Tervhivatal az ága­zati minisztériumok, illetékes állami szervek és szervezetek továbbá a vállalatok bevonásával ki­alakítja a népgazdaság ötéves tervjavaslatát. Ezt a fázist széles körű információáramlás jellemzi. Tu­lajdonképpen ez a fázis is több részre oszlik: rész­­tanulmányok, tervelképzelések, tervjavaslatok ki­dolgozása stb. (A IV. ötéves tervezéssel kapcsola­tosan konkrétan lásd [1] számú irodalom.) Az ezt követő fázis a döntési fázis, amikor az egyes lehet­séges változatok között döntenek, és beterjesztik a javaslatot az országgyűlés elé. A harmadik fázis az ötéves népgazdasági tervtörvény jóváhagyása és ki­adása.­­ A tervek meghatározott időszakra, öt évre szólnak. A népgazdasági tervezésben tehát folyama­tos tervezés — évenként az ötéves távlatnak újra­­újra történő kiterjesztése nem valósul meg, és csak a tervidőszak közepén végzik el a szükséges korrek­ciókat.­ Így a népgazdasági középtávú tervezési munka alapvetően szakaszos jellegű.­­ A tervekben a fejlesztés végrehajtási módsze­rei közül a szelektív fejlesztés módszere kerül mind­jobban előtérbe. A népgazdasági ötéves terv ezzel kapcsolatosan néhány fontosabb főirányt jelöl meg. A vállalati középtávú tervezés jellegzetessége előbbiekkel összevetve viszont az, hogy­­ a vállalati középtávú tervek előkészítési idő­szaka mindaddig tart, amíg a népgazdasági ötéves terv törvényerőre emelése meg nem történik. A terv végleges kidolgozása, a vállalati döntések meg­hozatala ezután történik, tehát egybeesik a népgaz­dasági terv végrehajtási fázisával. Ennek következ­tében az első időszakban az információ­áramlásnak rendkívül nagy szerepe van a népgazdasági és vál­lalati érdekek egyezőségének biztosításában és a megalapozott vállalati elgondolásoknak a népgazda­sági tervben való elfogadtatásában. A népgazdasági középtávú tervben való döntés után viszont a gaz­dasági rendszer szabályozói, mint külső feltétel hatnak a vállalatokra és a vállalati elképzeléseknek tervvé formálódása közben rugalmasan kell a vál­lalati terveknek a szabályozókhoz idomulniuk. A vállalati célokat és teendőket a népgazdasági terv­célok alapján kell a helyi adottságoknak megfele­lően megtervezni, tehát a népgazdasági terv és a vállalati terv között, ezek önállósága ellenére hier­archikus viszony állapítható meg.­­ A vállalati középtávú terv alkalmazandó pon­tos időtávát a vállalat speciális műszaki-gazdasági jellemzői határozzák meg alapvetően, és a népgaz­dasági ötéves tervekhez a vállalati középtávú ter­vek célszerűségből kapcsolódnak. Ezért a vállalatok az ötéves tervperiódusokon túlmenően is készíthet­nek bármilyen időszakra középtávú tervet, mely le­het négyéves, sőt hatéves terv is. IPARGAZDASÁG 1 D­R. VÁNDORFFY JÓZSEF» * Kohó- és Gépipari Minisztérium. 1 Az MSZMP KB 1966. május 25—27-i ülése a gaz­dasági mechanizmus reformjával kapcsolatosan a kö­zéptávú terv céljával és tartalmával kapcsolatosan megállapítja: „A középtávú terv leírja és meghatá­rozza a már pontosabban belátható (ötéves) időszak­ban bekövetkező fejlődést és a gazdaságirányító szer­veknek a tervidőszakban esedékes fő teendőit, amelyek egyrészt az adott helyzetből, másrészt a távlati terv­ben körvonalazott célkitűzésekből fakadnak.” és „Emel­lett a népgazdasági terv egyben tájékoztatásul szolgál a vállalatoknak saját terveik kidolgozásához. Ilyen módon biztosítható, hogy a vállalati döntéseket össze­foglaló vállalati tervek a központi akaratot kifejező népgazdasági terv megvalósításának irányában hassa­nak. Itt azonban teljes megfelelésről, egybeesésről nem lehet szó, csak megközelítésről.”­­ Az i. m. megállapítja: „A középtávú tervet (nép­­gazdasági tervet) nem lenne helyes minden éves terv készítésekor egy évvel meghosszabbítani. Helyes vi­szont, ha a tervidőszak harmadik évében értékelés ké­szül a teljesítés menetéről, az utolsó két évben szüksé­ges változtatásokról, és ez utóbbi előfeltételeként és a következő ötéves terv előkészítéseként kidolgozásra kerül a következő ötéves terv fő vonala.” 1972. január

Next