Ipargazdaság, 1974 (26. évfolyam, 1-12. szám)

1974-01-01 / 1. szám

tása a közlekedési eszközöket gyártó, illetve abban részt vevő iparágak termékstruktúrájára és a kül­kereskedelemre, vagy az alumíniumipari fejlesztés nyomán kialakuló gyártmánykínálat hatása a fel­dolgozó ipar technikájára és gyártmányválaszté­kára, vagy az építőanyagipar termékválasztékát is korszerűsítő egyes programok és ezek közvetett hatásai az építésre stb.). Ezeken a központi ter­vezéssel is irányított akciókon kívül azonban a szélesebb gyártmányszerkezetet elsősorban az üze­mi szintű vállalkozások és fejlesztések formálják, amelyekhez a gazdaságpolitika irányelveket ad és gazdasági emelőket alkalmaz. A gyártmánystruk­túra alakítása és a gyártmányfejlesztés ma már voltaképpen direkt állami döntések helyett na­gyobbrészt decentralizált (ágazati és vállalati szin­tű) döntések sorozatában valósul meg. Nem állít­ható azonban, hogy e decentralizált döntéseket (magatartást) motiváló gazdasági emelők, érdekelt­ségi viszonyok kellően megkutatott témák lenné­nek a gazdaságpolitika és a vállalatvezetés szá­mára. Kétségkívül sok tényező kombinatív hatásait kell még e téren elemeznünk ahhoz, hogy világosab­ban lássunk a társadalmi érdekeltség, az ösztön­zők, az irányításrendszerek és a gyártmányszer­kezet fejlődésének összefüggéseiben. Természetesen ma is tudjuk, hogy olyan fontos cél megvalósítását, mint például a termelés gyárt­mányszerkezetének állandó korszerűsítése, a gazda­ságpolitika közvetett eszközökkel elősegítheti. Ezek az eszközök — ha gazdaságpolitikánk jól funkcio­náló érdekeltségi mechanizmust alakít ki —, nem­csak a támogatásokat, hanem a vállalatok vezeté­sében kikényszerített magatartásokat is jelente­nek. A jelenlegi eszközeinkről azonban e tekintet­ben az a véleményem, hogy éppen az úgynevezett „kikényszerített” magatartások vonatkozásában fej­letlenek. Például eléggé közismert, hogy a beruházásokkal elért gazdasági eredmények nem alapulnak kel­lően feszített követelményekre, (nem „verseny-kö­vetelmények” motiválják), és ott sem fordítanak elég gondot rájuk, ahol pedig világos, hogy miben és kivel kell versenyezni (exportszféra). Ez persze nem csupán a vállalati vezetés színvonalán múlik, hanem az állami gazdaságirányítás ügye is, amely úgy látszik nem ad elég impulzust magas követel­ményekre. Például: még nem oldottuk meg telje­sen a „tőkelekötés” időtartamában való kellő érde­keltséget; lehetővé tesszük, hogy a devizaszorzókat valamiféle átlagos „hatékonysági norma”-elemként értelmezzék és használják a fejlesztési kalkulációk­nál, holott ezek nem alkalmasak erre; egységes és alacsony amortizációs kulcsot alkalmazunk a dina­mikus technikai versenynek kitett iparágakban is, alig-alig figyelembe véve korunk gazdasági verse­nyében az „erkölcsi kopás” differenciáltan megje­lenő tényét, az államilag dotált árakból indulnak ki, ritkán vizsgálják az árak „perspektíváját” a gazdaságosság megítélésnél stb. Érdekes jelenségnek tartom, hogy követelmé­nyeink némelykor azért lazák, mert politikai ne­hézségeket vélünk ezzel csökkenteni (például na­gyobb racionalizálások, szervezési intézkedések, munkaerőmobilitást kiváltó hatásától félünk), és némelykor elfelejtjük, hogy hosszú távra tekintve ezek a késlekedések az egész társadalomra veszé­lyesek, mert elhitetik a vállalatokkal, hogy gazdál­kodásukkal megfelelően versenyképes követelmé­nyeket elégítenek ki. Érdemes volna elgondolkodni például azon is, hogy némely fejlesztésünk nyomán miért nem tu­dunk árban és tiszta jövedelemben versenyezni, illetve az átlagos hazai gazdaságosságból kitörni még olyan beruházásnál sem, ahol a legmodernebb technikát vásároljuk meg, importanyagot haszná­lunk, és ugyanakkor a világpiac versenyképes cé­geinél jóval alacsonyabb időbért fizetünk! Továbbá, gazdaságpolitikánk ügyének érzem azt is, hogy a vállalati önfinanszírozás lehetőségeit je­lenleg túlságosan is sematikusan szabályozzuk. Emiatt az önfinanszírozás általánosságban szerény mértéke mellett ott is nagy az állami „kiegészítő pénzek”, preferenciák iránti igény, ahol azt egyéb­ként a szakma, vagy a vállalat fejlődési perspek­tíváinak biztonságos és kedvező volta nem indo­kolná. Az állam által elvont eszközök kerülő uta­kon persze jórészt ugyanoda jutnak végül vissza, ahonnan elvonjuk őket, s a kép egyre nehezebben tekinthető át. Az önfinanszírozást ilyen körülmé­nyek között valóban nehéz a fejlődés szolgálatába állítani, hiszen a dinamikusan fejlődő üzemekre nem lehet jelenlegi sémáinkat vonatkoztatni. Ha tehát valóban versenyezni akarunk, újra kell értékelnünk a gazdasági differenciálódás kérdését a gazdasági eredmények és az irányítás vonatkozá­sában, mert a fejlődés követelményei nem minden szakmában és vállalatnál egységesek: eltérő a tech­nika erkölcsi avulása, eltérő a piac minőségi és rentabilitási követelménye és perspektívája, elté­rőek a termelékenység, illetve a munkaerőhelyzet feltételei, eltérő a vállalat várható szerepe a jövő formálásában, eltérőek a tiszta jövedelem-rátával szembeni követelmények stb. Ezért a differenciál­tabb szabályozási, irányítási (és ennyiben döntési) rendszer közvetett és közvetlen (intézményi) mód­szerének vizsgálatával — nézetem szerint — be­hatóan érdemes foglalkozni. El kell ismerni, hogy a példaként említett prob­lémákban nagy szerepe van a fix és a mozgó árak között ma kialakult ellentmondásnak és ama ob­jektív körülménynek, hogy intézkedéseket kell hoz­nunk a tőkés világpiac inflációs hatásának megaka­dályozására. Mindez számos ma alkalmazott be­avatkozási forma objektív indokát adja. A gazdasági fejlődést ért hatások a vállalati vezetés oldaláról Miközben tehát bőven találunk példákat a gaz­daságpolitika oldaláról kiinduló, vagy általa befo­lyásolt vállalatvezetési magatartások pozitívumaira és problémáira is, nem kevésbé fontos rámutatni a gazdasági fejlődést vállalati vezetés oldaláról ért IPARGAZDASÁG .

Next