Irodalmi Ujság, 1970 (21. évfolyam, 1-12. szám)

1970-07-15 / 7-8. szám

Irodalmi Újság XXI. évfolyam 7.-8. szám A MAGYAR ÍRÓK LAPJA 1970. július 15-augusztus 15. ------------------------------------------------ tutim——n——i iii ...... ■■ni—---------mum­um Fél esztendeje, hogy a 21. évfolyamában járó ’ Irodalmi Újság” először fordult kéréssel barátaihoz, olvasóihoz. Arra kértük őket, hogy anyagi ne­hézségeink közepette fokozott tá­mogatásukkal, áldozathozataluk­kal tegyék lehetővé, hogy — ha ritkábban is, de mégis rendszere­sen — lapunk nemcsak a szimbó­lum erejével, de valóságos létével legyen továbbra is kísérője Nyu­gatra vetett életünknek. Nem könnyű szívvel tettük. Megválaszolatlan kérdések : az egyénekre, családokra ható bizony­talansági tényezők, eddigi mun­kánk értelme és hatása megenge­dik-e, hogy nyugodt lelkiismeret­tel kérjük a segítséget. S ha ma­gunkban ezekre a kérdésekre töb­­bé-kevésbé kielégítő választ adhat­tunk, az igazi választ az olvasó­tól vártuk, s megvalljuk : nem kis szorongással. Az elmúlt 21 év alatt vajmi ke­veset írtunk magunkról és csak nagyritkán adtunk helyet azoknak az írásoknak is, amelyek jó szó­val biztatták munkánkat. Inkább azokat a sorokat jelentettük meg, amelyek hibáinkat, tévedéseinket olvasták fejünkre. Talán ez is egyik módszere volt annak, hogy olvasó és író közösségbe kerülje­nek s ebben a szövetségben lapunk az anyanyelv erejével, a maga sze­rény eszközeivel járuljon hozzá az otthoni határokon belül is a fogal­mak tisztázásához, a jó és tiszta szó jogainak visszaszerzéséhez. Eddigi gyakorlatunktól most sem akarunk eltérni. Felhívásunk magán százával kamuk a féltő aggodalommal teli, bátorító, elis­merő, buzdító, gyakran megindító leveleket. Idézhetnénk őket oldal­­számra, — de hát mire volna jó az ilyen öndicséretnek ható, hivalko­dásnak tetszhető közlés ? Olvasó­ink, barátaink a tényekre kíván­csiak, ezekről kötelességünk tájé­koztatni őket. Hadd jelentsük hát nem is titkolt büszkeséggel, hogy felhívásunk tettekben megnyilvá­­nuló visszhangjaként hat hónap alatt az ’’Irodalmi Újság” olvasó­tábora 500 új előfizetővel gyara­podott. S történt ez akkor, amikor a lap csak feleannyiszor tud meg­jelenni, mint eddig és az előfize­tési díjakat megkétszereztük. Ré­gi előfizetői gárdánkból, amely pedig a sűrűbb megjelenéshez és az olcsóbb árakhoz szokott, alig 2-3 százalékot vesztettünk ; az óriási többség vállalta a fokozott anyagi erőfeszítést és hű maradt a lanhoz. Akik ismerik az emigrációs vi­szonyokat, akik tudják, hogy egy emigrációban megjelenő kiadvány esetében már az is eredmény, ha az olvasók és előfizetők száma nem növekedik, hanem csupán stagnál,­­ azok könnyen felmér­hetik , milyen komoly siker az 500 új ’’Irodalmi Újság”-előfizető. Minden hangosabb propaganda nélkül, minden szervezeti támoga­tás hiányában, pusztán lapunk hi­telével és barátaink támogatásával elértük, hogy az ’’Irodalmi Újság” megjelenése 1971. tavaszáig bizto­sítottnak látszik. Bármennyire jóleső azonban ez a híradás,­­ tovább, messzebbre kell néznünk. Ugyanazzal az őszinteséggel, a­­mellyel első felhívásunkat közöl­tük, olvasóink és barátaink elé tár­juk : a veszély még nem hárult el fejünk felől és ha az ’’Irodalmi Újság” megjelenésének lehetőségét nemcsak meghosszabbítani, ha­nem a távolabbi jövőre is biztosí­tani akarjuk, akkor újabb 500 előfizetőre van szükségünk. Ha a régi előfizetői tábor mellett 1000 új előfizetőnk lesz, akkor elmond­hatjuk majd, hogy az ’’Irodalmi Újság” alapjai megszilárdultak. Amikor minden régi és új elő­fizetőnknek megköszönjük áldo­zatos mellénkállását, ennek a cél­nak az eléréséhez kérjük további baráti, a magyar betűt segítő, a magyar szót elnémulni nem enge­dő munkájukat. FEJTŐ FERENC SZTÁLI­ N SZOVJET Kommunista Párt 22. kongresszusa, amely 1961. ok­tóberében zajlott le, határozatot hozott, miszerint Sztálin meg­számlálhatatlan áldozatának em­lékoszlopot kell emelni. A határo­zat azóta feledésbe merült. Ezzel szemben nemrégiben, — igaz, fö­löttébb diszkréten,­­ Sztálin Kreml-i sírjára odaillesztették mellszobrát. Szinte egyidőben tör­tént ez azzal, hogy Alekszander Dubceket, a desztálinizáció utolsó mohikánját, aki a szocializmusnak emberi arculatot akart adni, kizár­ták a kommunista pártból. A 22. pártkongresszus, a hrus­­csovi korszak fénypontja és 1970. nyara között a Szovjetunió politi­kai légköre állandósan módosult, méghozzá a konzervatív elemek javára. Még ha nem is lehet Brezsnyevet és a ’’visszakanyaro­­dókat” a százszázalékos sztálinis­tákkal azonosítani, azokkal, akik a Bourbonokhoz hasonlóan sem­mit sem tanultak és semmit sem felejtettek, ez utóbbiaknak egyik vezéralakja, a hírhedt Kocsetov, az ’’Oktválr” című folyóirat szer­kesztője, (ahogy Oroszországban mondják : ”a denunciálás a véré­ben van”), évek óta legfőbb fel­adatának Sztálin dicsőítését tartja. A hatalom csúcsain lévő konzer­vatívok Hruscsov bukása óta az úgynevezett centrista vonalat kép­viselik. Azt állítják, hogy két fronton vívják a harcot, részben a dogmatikusok, részben a revizio­nisták ellen. De a gyakorlatban, ahogy ezt a liberálisok folyóiratá­nak, a ’’Novij Mir”-nek a ránc­­baszedése is mutatja, szigoruk csak a haladó elemek irányában érvényesül és fedezik azokat, akik lassú retusálással vissza akarják adni Sztálinnak hangulatos-jósá­gos ábrázatát, a ’’nép atyjának”, a ’’haza megmentőjének” képét, amelyről Hruscsov 1956-os lelep­lezései után — tévesen — azt hi­hette volna az ember, hogy mind­örökre eltűnt. EMLÉKEZETES, hogy már 1956. júniusában, saját pártappa­rátusának s bizonyos külföldi pár­toknak, köztük a franciának, a nyomására Hruscsov kénytelen volt enyhíteni azt az ítéletet, ame­lyet a 20. kongresszuson nyilvání­tott ki Sztálinról. Elismerte, hogy Sztálin komoly szolgálatokat tett a pártnak a trockista és zinovje­­vista elhajlók elleni harcban, s mint a Nagy Honvédő Háború vezére. ’’Nem volt minden rossz Sztálin idején”, jelentette ki 1957- ben, így igyekezvén megnyugtat­ni a pártfunkcionáriusok százez­reit, akik a sztálini korszakban fu­tottak be karriert és akik volt fő­nökük megbélyegzését a maguk elítélésének tekintették. Ettől az időponttól fogva nyílt törés következett be egyfelől a leölt áldozatok, a táborokból sza­badultak szószólói között, akik ugyanolyan teljes szakítást kö­veteltek a sztálinizmussal, mint a német demokraták a hitlerizmus­­sal, másfelől a sztálini rendszer haszonélvezői között, akiknek a szemében rajongott hősük rehabi­litációja életkérdéssé vált. Mégis, ez utóbbiak csak Hruscsov bukása után lendülhettek neki igazából Sztálin rehabilitációjának. Két főtámaszpontjuk, a már említett ’’Oktvábr” mellett, a konzervati­vizmus bástyája, a Marxista-Leni­nista Intézet, valamint a Tudo­mányos Akadémia történelmi osz­tálya volt. 1966. elején ez a kam­pány olyan méreteket öltött, hogy a 23. pártkongresszus küszöbén jó néhány ismert intellektuel nagy visszhangot keltő beadvánnyal for­dult a Központi Bizottsághoz, elő­re óva attól, hogy az összeülő párt­­kongresszus vissza ne vonja a 20. kongresszus határozatait. A 23. KONGRESSZUS 1966. márciusában aztán úgy zajlott le, hogy a problémát szóba sem hoz­ták. De nem sokkal utóbb a Szin­­jávszkij-Dániel-ü­gy, a két antikon­­formista író szigorú elítélése jelt adott a liberális elemek elleni bo­szorkányüldözésre. Szolzsenyicint, akinek Hruscsov megengedte az ’’Iván Ivánovics egy napja”, a Ret­tenetes Sztálin korszakát vádirat­­szerűen bemutató regény publiká­lását, teljességgel elnémították. Alekszandr Nekricset, a kitűnő történészt, aki ”1941. június 22-e” című könyvében leleplezte Sztálin felelősségét a szovjet hadsereg fel­készületlenségében a második vi­lágháború kitörésekor, kizárták a Történelmi Intézetből, annak el­lenére, hogy érveit nem egy civil és katonai szakértő alátámasztotta. Sztálin védelmezőinek szemében, akik elsősorban azok a katonai vezetők voltak, akik Tuh­acsevsz­­kij marsall és társai kiirtásának köszönhették a maguk magasba ívelő pályafutását, Nekrics bi­zonyítékai elfogadhatatlanok vol­tak. Azt rótták fel a történésznek, hogy kritikátlanul átvette ”a burzsoá történetírók hamisításait”, amelyek a­­Wilhelmstrasse doku­mentumain és olyan politikusok emlékiratain alapultak, mint Churchill, Eden, stb. 1968-BAN a vita túlnőtt a tudo­mányos körök határain. A sztáli­nisták kihasználták azt az ideoló­gia kampányt, amelyet a politikai vezetők a prágai és egyéb ’’revi­zionisták” ellen indítottak. A vi­lágháború katonai főnökei, Sze­­menko tábornok, a sztálini vezér­kar tagja, akit Hruscsov idején fél­reállítottak, aztán rehabilitáltak, Rokossovszki, Zsukov, Vorosilov marsall, Kuznyecov admirális, Go­lovanov légi­ marsall, Bagramian marsall, Moszkalenko tábornok, a moszkvai csapatok volt parancsno­ka, egyik a másik után adta köz­zé Emlékiratait, amelyekben vi­­szautasították ’’Hruscsov felelőt­len állításait és mindazoknak a történészeknek torzításait, akik Sztálin katonai hozzánem értéséről terjesztettek legendákat”. Konyev marsall volt az, aki 1970. májusá­ban a ’’Hadtörténeti Közlemé­nyek” című folyóiratban erélyes hangon mintegy összegezte kato­­natársainak álláspontját, kijelent­vén : ”A nácik felett aratott győ­zelemben az érdem és a vezető szerep Sztáliné volt”. A legfőbb pártvezetés magáévá tette ezt a véleményt és a párt hivatalos ideo­lógiai folyóiratában Boltin ezre­des, a sztálinista katonai klikk szó­vivője Sztálint, mint ’kiemelkedő hadvezért” méltatta. A TÁBORNOKOK és marsallok, akiknek érdekében állt a Sztálin­­kultusz életrekeltése, szövetsége­sekre leltek azokban az írókban, akik ugyanezt a kampányt liberá­lis írótársaik ellen igyekeztek ki­használni, így aztán a fő­ reakciós Solohhov soha-befejezésig-nem­ ju­tó regényének, ”A hazáért harcol­tak” című könyvnek egy nyilvá­nosságra adott részletében azzal mentegeti Sztálin ’’tévedéseit”, hogy munkatársai és a kémszolgá­lat emberei, például Golikov tábor­nok, hamisan tájékoztatták. Csaj­kovszkij, a ’’Lityeratura Gazeta” főszerkesztője ”Az ostrom” című kulcsregényében egész dicshimnu­szát zengi a ’’Legfőbb Vezérnek”, a Vezér szellemi fölényének és tu­dományosan előrelátó tehetségé­nek. A ’’Kommunyiszt” című fo­lyóirathoz írt nyílt levelében Pierre Yakir történész, akinek ap­ját, Yakir tábornokot Sztálin tet­te el láb alól, összegezte a sztálini emberirtás mérlegét és azt köve­telte : indítsanak poszthumusz bűnügyi eljárást a halott diktátor ellen. Azonnal eltávolították őt professzori katedrájáról és rendőri felügyelet alá helyezték. A szovjet hadsereg lapja, a ’’Vörös Csillag” az, amely az utóbbi időkben Epi­­sev tábornoknak, a hadsereg fő­ideológusának irányításával, az an­­tisztálinisták elleni hadjárat cita­dellája. Alapgondolata, hogy Sztá­lint védve, tulajdonképpen a ’’nép hősi múltját’ és a ’’párt u­táni erő­feszítéseit” védelmezi, amelyek elválaszthatatlanok Sztálintól. A rehabilitációs folyamat csúcspont­ja a ’’Felszabadulás” című film bemutatása volt : a film Sztálint keménynek, de igazságosnak, nagy hadvezérnek és csodálatos szerve­zőnek ábrázolja. HADD JEGYEZZÜK MEG : Sztálin védelmezőinek valamennyi érvét, az érvek minden részletét nem lehet visszautasítani. Hrus­csov és azok, akik vele együtt Sztálint bírálták, a hangsúlyt azokra a helyrehozhatatlan károk­ra helyezték, amelyeket a világhá­ború előtti politikájával okozott Oroszországnak : a "tisztogatások­ra”, a kolhozosítás véres végre­hajtására. De híján voltak az ob­jektivitásnak akkor, amikor Sztá­lin szerepét a világháború máso­dik szakaszában tárgyalták, ami­kor is valóban kiemelkedő érdemei voltak az ellenállás megszervezésé­ben s — akár tetszik, akár nem — mintegy második számú Kutu­­zovvá vált az orosz nép hazafisá­­gának megtestesítőjeként. Ami a tárgyilagos történészt valóban megragadja Sztálin személyiségé­nek vizsgálatakor, az éppen az, hogy több személy élt benne, s egyszerre volt a világtörténelem egyik legnagyobb bűnözője és egyik legnagyobb államépítője. De álljunk meg és ne tévesszük össze a tárgyilagosság gondját, amely egyes történészeket inspi­rál, azzal a kampánnyal, amelyet azok vezetnek, akik teljességgel el akarják felejteni és takarni Sztá­lin arcának fekete oldalait, terror­ját, az önkényuralmat, amelyet sa­ját országában meghonosított és a csatlósországokra is kiterjesztett. Mert ami most a Szovjetunióban folyamatban van, az nem valami tudományos vita Sztálin szerepé­ről, hanem politikai hadjárat, amely a neo-sztálinisták előretöré­sét bizonyítja, a ’’frontharcos” szellemnek, a tekintélyi elv tiszte­letének, az anttiliberális, antinyu­­gati, antikínai, antiszemita, sovi­niszta ideológiának az előretöré­sét, amely szemmel láthatóan le­győzte a 20. kongresszuson meg­nyilvánuló, félénk reformista kí­sérleteket. Sztálin kultuszának re­neszánsza a Hruscsov-féle korszak sírba helyezését jelenti. MINDEN valószínűség szerint ez az oka annak, hogy Brezsnyev, aki köztudomásúan a sztálinista katonai klikkel fúj egy követ, meg­tűri, hogy Sztálin glóriájának új­­ra­fonói egyre szélsőségesebb han­got használjanak. Megtűri, annak ellenére, hogy a párt hivatalos ál­láspontja lényegesen mérsékeltebb, mint azoké, akik a teljes rehabili­tációt sürgetik. A pártálláspont csak a részleges rehabilitációig megy el : elismeri Sztálin érde­meit, szolgálatait, nagyságát, de terrorcselekményeit továbbra is el­ítéli. Mellszobrot raknak a sírjára, — éppúgy, mint Vorosilovnak, — de (talán csak egyelőre) nincs szó arról, hogy életnagyságos szobrait visszaállítsák. Jóindulattal kezelik a személyi kultusz tüzének újra­­élesztőit, felhasználják őket arra, hogy a liberális ellenzéket megfé­lemlítsék, de azért bizonyos hatá­rok között tarják őket. A Moszkvában tartózkodó nyu­gati újságíróknak az a benyomá­sa, hogy a szovjet nagyközönség ennél tovább akar menni. Azt mondják,hogy Grecsko marsall be­szédét, amelyet a Hitler fölötti győzelem 25. évfordulóján, 6000 aktivista előtt mondott el, tapsor­kán szakította félbe, amikor Sztá­lin nevét kiejtette. Azt mondják, hogy a moszkvai mozik közönsége viharosan tapsol, valahányszor Sztálin alakja megjelenik a vász­non és azokat az Emlékiratokat, amelyek dicsőítve emlékeznek meg róla, úgy kapkodják, mint a cuk­rot. Sztálin kultuszának újjászü­letése állítólag megfelel egy szé­lesen elterjedt tömegvéleménynek, amely retteg minden újítástól, gyűlöli a lázongó intellektueleket és nosztalgikusan visszasóvárogja a ’’kemény kéz” politikáját, amely lehetővé tette Sztálinnak, hogy a világ második hatalmává emelje Oroszországot. MEGVALLOM, hogy jómagam szkeptikus vagyok ezeket az érté­keléseket illetően. Közelebbről kel­lene megvizsgálni, milyen közön­ségről, miféle közvéleményről van szó. Az uralkodó osztály, a ha­szonélvezők, a kivételezettek és ki­váltságosak véleményéről-e, avagy a tömegekéről, amelyekről lehetet­len feltételezni, hogy elfelejtették mindazt a fájdalmat és kínt, amellyel Sztálin a szó szoros ér­telmében a húsukba és vérükbe gázolt. Inkább azt hiszem, hogy Sztálin kultuszának reneszánsza, mindazzal a sötétséggel és reakciós­­sággal, amit politikai téren magá­val hoz, ’’osztály-jelenség” és csak még inkább elmélyíti a szakadékot a hivatalos Oroszország és a között az Oroszország között, amely a népé és az intellektueleké, s amely­ről Szolzsenyicin regényei, Tvar­­dovszkij versei, Szinjávszkij elbe­szélései, Szah­arov akadémikus elemzései, Yakir memorandumai és Grigorenko tanúságtételei hoz­nak aggasztó és reménytkeltő üze­netet. A MELLSZOBRA 1970. JÚLIUS-AUGUSZTUSI LAPUNK TARTALMÁBÓL Fejtő Ferenc : Sztálin mell­szobra (1. old.) Ignotus Pál : Bolyongás közben (3- old ) , Gosztonyi Péter : A Szent Ko­rona útja (4. old.) Czigány Magda : Megtervezett bizonytalanság (5. old.) Gömöri György : Csehszlová­kiai magyar könyvek (6. old.) Dénes Tibor : Az erdélyi ma­gyar kultúra (7. old.) Tardos Tibor : Kapitány-világ (8-9. old.) Tűz Tamás : Názó szabadnap­ja (8-9. old.) Megyery Sári : Tintacsepp a joghurtban (10. old.) Halász Péter : Atalanta és Dikran regénye (11. old.) Marton György : A Heming­­way-epizód (13. old.) Nascnitz Frigyes : Egy Molnár­novella ürügyén (13. old.) Albert Pál : Az Orlando Fu­rioso Párizsban (14. old.) Zalán Magda : Az olasz televí­zió újdonságai (14. old.) Vajda Albert : Bazsarózsa (15. old.) Jacobi Jolán : A felelősségről (15. old.) Bárdos B. Arthur, Forrai Esz­ter, Határ Győző, Kannás Alajos, Monoszlóy Dezső és Giuseppe Ungaretti versei Az Idő Sodrában, Levelek a szerkesztőhöz. Könyvekről rö­viden, Glosszák, Hírek

Next