Iskolakultúra, 2000/2 (10. évfolyam, 8-12. szám)

2000 / 11. szám - KRITIKA - Török Lajos: A Petőfi-értés lehetséges útjai (Margócsy István: Petőfi Sándor)

jegyzésekben a szerző főként az e tárgykörben tapasztalható nehézségekre hívja fel a figyelmet, s elsősorban ezek miatt mond le a monografikus feldolgozás igényéről. Véleménye szerint: „egy új és összefoglaló Petőfi-monográfiához annyi új előmunkálatra lenne szükség, amennyit egy ember most akár egy teljes életpálya során sem tudna elvégezni - ahhoz ugyanis, hogy a jelenlegi irodalomtörténeti tudatunkban hagyományo­­zódott Petőfi-képet alaposan átírjuk, újra kellene gondolni (ideológiai, eszmetörténeti, politikai-történeti, líraelméleti, poétikai, életrajzi, lélektani stb. szempontból) a teljes kategóriakészletet, mellyel egyébként többé-kevésbé zavartan vagy zavartalanul, de folyamatosan élünk.” A fenti tényezők közül néhány - noha egészében véve némileg uni­­verzalisztikusként láttatják a lehetséges előmunkálatok irányait — nem elhanyagolható, ha példának okáért az Ady-­'m legújabb interpretációs erővonalaival hozzuk őket összefüg­gésbe. Ady esetében, noha lírája megközelítéseinek hermeneutikai keretei lényeges vál­tozáson mentek keresztül, az újraolvasás irányait jelentősen alakítják a kritikai tradícióból származó tapasztalatok is. Ami tehát ez utóbbi esetben már kialakulófélben van (nevezete­sen: Adynál a több részproblémára rávilágító elemi interpretációs javaslatok módot adhat­nak a későbbiekben átfogó életműelemzés elvégzésére), az Petőfinél hiányzik. Margócsy István az általa kiemelt hiányosságok hangoztatásával éppen olyan előmunkálatok szük­ségességére mutat rá, amelyek elvezethetnek a korpusz későbbi teljes újraértékeléséhez. Mindehhez persze hozzátehető az is, hogy irodalomtudományi gondolkodásunk manapság egyáltalán nem kedvez a monográfia terminusához tartozó olyanfajta organikus szem­léletnek, amely biográfiai vagy ideológiai alapú centrumképző stratégiákra épít. Petőfi esetében pedig, akár a pozitivizmust, akár az utóbbi ötven esztendő recepcióját szem­léljük, néhány esettől eltekintve éppen ilyen jellegű tradicionális keretek határozták meg a róla való beszéd diszkurzív kereteit. Mindezek alapján különösen fontos, hogy a hagyo­mányra reflektálva miként fogalmazódnak meg azok a kérdések, amelyek (többnyire) a továbblépés esélyéről is kell, hogy szóljanak. A szerző meggyőző érveket sorakoztat fel annak a hipotézisnek az igazolására, amely szerint manapság csaknem végletesen leegyszerűsített kép válik láthatóvá a befo­gadástörténet alakulásfolyamatából (például Petőfi kultikus alakká emelése, illetve világ­képe egységességének, organikusságának hangoztatása, amelyek reflektálatlan előfelte­vésekként éppen a kérdezésben rejlő érdekeltséget tessékelték ki az irodalmi elemzés kö­réből). Mindemellett e tradíció bőségéből adódóan Margócsy szerint „alig képzelhető el olyan­­ akármilyen »új« vagy »szélsőséges« álláspont vagy megközelítési szempont, mely valamilyen formában, esetleg persze kifejletlenül, csak henye felvetés képében fel ne merült volna a másfél száz éves recepció során, minek következménye­ként minden állításunk vagy kérdőjelünk valamilyen szempontból a régebbi szakirodalom ismétlése­ként és újraírásaként is hat és működik.” Voltaképp tehát olyan interpretációs kísérlet­tel állunk szemben, amely egyrészről elutasítja az életmű értelmezéstörténetének alapvető téziseit, másrészről pedig a szakirodalom hermeneutikai „telítettségére” hi­vatkozva lehetetlennek tartja a már létező kritikai diskurzusok horizontjain való kívül kerülést. Eme elvben összeegyeztethetetlen hatástörténeti megfigyelések alapján azt várhatnánk, hogy az interpretáció a téma előtörténetének értésmódjain belül marad. Hogy mégsem erről van szó, azt annak az erősen kritikai jellegű viszonynak az alap­ján egyértelműsíthetjük, amelyet a szerző alakít ki a recepciótörténeti paradigmákkal szemben kérdésirányainak kidolgozásakor. A kötet szinte mindegyik tematikai egysé­gében negatív tapasztalatként artikulálódnak a befogadói hagyomány által képviselt álláspontok mint interpretációs eredők, s ahol affirmatív modalitás jelenik meg, ott fő­ként olyan értelmezésekkel találkozunk, amelyek éppen a közmegegyezésszerű kulti­kus Petőfi-kép ellenében próbáltak állást foglalni, vagy olyan részletkérdésekkel fog­lalkoztak, amelyek egyszerűnek tűnő, ámde annál beszédesebb okoknál fogva kívül estek a kanonizációs modellek keretein.

Next