Játéktér, 2022 (11. évfolyam, 1-4. szám)

2022 / 1. szám

INTERJÚ Hogyan dolgozik Purcarete? Szabad kezet ad, vagy pontosan követned kell az általa adott Instrukciókat? Általában meghallgat, várja tőlünk a javas­latokat. Ha viszont azt érzi, hogy nem az általa kijelölt irányba tartunk, akkor lefarag az ötle­tünkből. Ezt legtöbbször tapintatosan, tiszte­lettel teszi. Mit jelent ez? Azt, hogy fel tud lépni nagyon határozottan is, de sohasem fogod azt hallani tőle, hogy „ezt nem szeretem”. Ehelyett megmagyarázza, miért nem jó a felvetésünk, vagy épp ellenkezőleg, miért jó. Ezt szeretem; ezt nem szeretem; én nem így csinálom; ná­lam nem jelenik meg a színen egy ilyen tárgy - ezek nem érvényes, nem színházi párbeszé­dek. Ő esetleg arra kérdez rá: mit jelent ennek megjelenése a színpadon? Hogyan fejlődik a későbbiekben ez a tárgy? És amikor már nincs rá szükség, hogyan tűnik el? Ezek a kér­dések már színházi gondolkodásra vallanak, és abba az irányba terelnek. Silviu Purcarete sohasem korlátoz. Még akkor sem, amikor vi­lágosan tudja, hogyan akarja megvalósítani az elképzelését. Mellette sosem éreztem, hogy elvárná, hogy úgymond alárendeljem magam neki. Mi, alkotók inkább úgy fogalmaznánk, hogy a közös munka során egy közös kon­cepciót követünk. Úgy látom, hogy Purcarete előadásaiban a díszlet inkább funkcionális, kevésbé dekoratív. Meg tudod ezt erősíteni? Igen, Silviu díszletei soha nem dekoratívak. Ezen a téren az én keresgéléseim egybeesnek az övéivel. Nem pártolom a másfajta színházi gondolkodásmódot. A dekorativitás erőtelje­sen rátelepedhet mindenre. Hol kezdődik, és hol ér véget az a típusú gondolkodás? Mert vannak olyan tervezők, akik gyönyörű díszle­tekkel állnak elő, csodás díszítésekkel, ame­lyek képi hatása megkérdőjelezhetetlen, de ezek egyáltalán nem segítik a szöveg kibom­lását, sem a rendezés folyamatát. Egy díszlet­nek nem kell feltétlenül úgymond szolgálnia a Bodolai Balázs, Lőrincz-Szabó Venzel. Cseresznyéskert, Kolozsvári Állami Magyar Színház. Rendezte: Yuri Kordonsky, díszlet- és jelmeztervező: Dragos Buhagiar. Bemutató: 2021. Fotó: Vakarcs Loránd

Next