Jelenkor, 1941 (3. évfolyam, 1-24. szám)

1941-01-01 / 1. szám

megcsiffolni látszó feltűnése­t törte meg. Nyomában valódi avagy képzési hatalmak dőltek meg és újak jöttek, hogy azok is majd megdőljenek, mint mit,ám emberi hatalom. 1 . Milyen különös elképzelni: volt valaha egy kor, amelyben a világnézeti és vallási ellentétek békésen megfértek a tárgyilagossággal... Még­hozzá nem is nyugodt időkben, hanem akkor, amidőn száz esztendővel ezelőtt , Angliában ép­pen újra éledezett a katolicizmus az ang­likán reformáció százados türelmetlen el­nyomása után. E puritán és túlzó, zárt világ idegesen figyelte a római egyház ang­liai terjeszkedését, s ebben a feszü­lt, — a katolikus írek problémáival politikailag is megterhelt — légkörben jelent meg a kon­zervatív anglikán Macaulay döntő súlyú ta­nulmánya a pápaságról és benne egy rész­let a jezsuita rendről. Érdemes ma, e zűrzavaros és feszültség­gel teljes időkben felidéznünk e nemes és nagy anglikán tudós szellemet. Újra Le kel írnunk e szavakat, mintáit ama pá­­ratlan s csak az igazságra törekvő szellemi magatartásnak, amely egyre ritkább a mai Európában... íme az idézet: „Egy száza­dig sem állott fönn a rend, midőn már betöltötte a világot ama nagy dolgok em­lékezetével, amiket a hitért tett és szenve­dett. Egy szerzet sem tudott annyi kitűnő férfiút felmutatni, egyik sem fejlesztette ki oly roppant térre munkásságát, és mé­gis soha egynél sem volt olyan teljes egy­ség érzelmekben, eljárásban. Nem volt a földnek olyan vidéke, ahol jezsuitákat nem lehetett látni. Főtanácsosai voltak királyoknak. Latin föliratokat magyaráz­tak. Vizsgálták Jupiter kísérőinek pálya­futását. Egész könyvtárakat adtak ki: po­lémiákat, történeteket, értekezéseket az optikáról, ódákat, madrigálokat, kátékat, gunyirutokat. Kezeikbe ment át az ifjúság fensőbb tudományos nevelése. A szószék ékesszólását művelték. Buzgalommal és még több eredménnyel jártak el a gyónta­tószékekben. Egész Európában minden kormány és majd minden előkelőbb család titkait ismerték. Egyik protestáns országból a másikba vándoroltak álöltözetben, mint jókedvű lovagok, egyszerű parasztok, puri­tán papok. Elvándoroltak idegen tartomá­nyokba. Mandarin ruhában lehetett őket látni, mint a pekingi csillagásztorony őreit. Paraguayban ásóval kezükben tanították a vad­embereket. Bárhol tartózkodtak, szellemük ugyanaz volt. Hogy az égsarki öv vagy az egyenlítő alatt éljen a jezsuita, hogy a Vatikában töltse-e életét gyöngyök rendezésével, és kéziratok egybevetésével, vagy a délszaki égöv alatt a meztelen vad­embereket igyekezzék rábírni, hogy egy­mást föl ne falják, mind oly dolgok, amikre nézve mély alázattal követte mások határozatát. Ha Limában volt rá szükség, az első hajóval az Atlanti tengeren volt. Ha Bagdadba küldték, az első karavánnal a pusztán utazott. Ha szolgálatára olyan or­szágban volt szükség, ahol élete kevésbbé volt biztos, mint a farkasé, ahol bűnnek tartották őt rejtegetni, ahol szerzetestársai­nak közhelyeken kitűzött feje és felnégyeit testrészei mutatták, mi vár rá: ellenvetés vagy habozás nélkül indult sorsa elé.. így ír az anglikán Macaulay. Borongva kérdezzük, vájjon hová sikkadt az európai szellem tárgyilagossága, hová tűnt, milyen reménytelenségbe veszett az igazság és va­lóság e buzgó szolgálata kultúránkból? Ta­lán, ha elülnek a harcok s újra a béke kék ege tündököl Európa egyetörte mezői fö­lött, a tiszta égből ismét leszáll az igaz­ság angyala , újra csak az igazság lesz a fontos az európai tudótok számára... SZÍJGYÁRTÓ LÁSZLÓ JELENKOR 4 „MAGYAR ” címen ismét országosan közérdekf kel­tő történetpolitikai cikket olvashat­tunk Szekfü Gyulától- A tőle megszo­kott sokszempontú és az átlagolvasó­kat is művészien megragadó szemléle­­tességgel s ugyanakkor elmeélesítő következetességgel mutat rá a magyar közélet minden korban és minden kor­szakra nézve kötelező klasszikus ha­gyományaira. A kontinensünkön pá­ratlan eredetiségű magyar politikai művészet titka, hogy mindenkori leg­kiválóbb képviselői éppen nagyon is kerülték a titokzatosságokat, többek között az olcsó, könnyelmű értelmű s éppen ezért nehezen érthető avagy nagyon is értelmetlen tömeglélekkerí­­tő jelszavak „miszticizmusát“. Klasz­­szikus képviselői nem találták lelki szükségnek, hogy műveik helyett „programút"-jukat hangsúlyozzák. (Ép­pen nem azért, mert nem lettek volna programmjaik is.) Irtóztak attól, hogy életüket és műveiket misztikus látsza­­tú feltálalásban tegyék i közkedvette­­tebbé. De nem is volt szükségük arra, hogy az értelem középpontiságát egy pillanatra is elárulják. Irtóztak attól, hogy végiggondolt gondolatok értelmi valóságait és igazságait és ezekben gyökerező eszméiket, irracionális se­gédeszközökkel pótszerezzék. Nem akartak próféták lenni s általában nem profanizálják a vallás és szentség fogalmait a politikában. Éppen nem azért, mert nem lettek volna nagyon hivő keresztények, hanem inkább azért, mert megvetették a megszállott­ságot, a Szentlélek erejével erős, igaz hit legszélsőbb ellenségét. Nagyságuk ér­téke ugyan nem okvetlenül népszerűség­ellenes volt, de független a népszerűség mértékétől. Nem azért, mert szívük ügye nem a népmilliók jobb sorsa lett volna és, mert féltek volna a nép ítéletétől. Hanem inkább azért, mert a népüket féltették a tömegőrülettől: a varázsigés, tehát egyben nyilván nép­ellenes szédítésekitől. Mindezek és a­­hasonló jellegvonások — Szekfü sze­rint is — a magyar lélek reális sajá­tosságai a politikában. E magyar realizmus közéleti érvé­nyesítésében van a magyar politikai művészet, tudomány és erkölcs kiasz-U AROMHASÁBOS TUDÓSÍTÁST el­­ll­vastunk az ügetősport időszerű ügyeiről, köztük arról is, hogy vidéki városokban is ügetőpályákat és istálló­kat készülnek építeni és felszerelni, s ehhez szeretnék megnyerni a kormány támogatását is. Nincs hát semmi baj, gondoltuk, nincs sehol semmiféle megol­datlan feladat, bőviben vagyunk a kór­házaknak, a legeldugottabb falunak ?s van már egészségháza és fürdője, vidéki könyvtáraink egész sora kínálja a mű­velődési lehetőségeket, most már csak a lovakra kerülhet a sor. Nincs semmi baj, örvendeztünk,­­ de hirtelen eszünkbe jutottak az ügetőversenyek szomorú délutánjai, amelyeken Buda­pest munkanélküli, vagy pár fillért ke­reső rongyosainak ezrei bandákornak hazafelé a Kerepesi­ úton. Esztendőkig éltünk az ügetőpálya közelében s vol­tunk tanúi annak a megdöbbentő felvo­nulásnak, amelyhez hasonlót semmilyen egyéb tömegszórakozáson nem lehet lát­­oi A római paten et ciisenses-t E A L I Z M U S" srikus értéke és mértéke. A magyar politikai szellemnek titokzatosságo­kat kerülő értelmességében volt a csodálatos ,­titka". A nációnak e ma­gyar megbecsülése annyira természete­sen sajátos és örökérvényűen követ­kezetes, hogy az úgynevezett raciona­lizmus korszellemében sem vált ha­zánkban a ráció megbecsülése világ­nézetté, emberi vallássá, racionaliz­mussá. E magyar realizmus ezer év magyar közéletében minden ellenerejű és — számára — idegen és bomlasztó hatással szemben még a legkeserve­sebb történelmi korszakokban is szinte töretlen egészséggel érvényesült. Mos­tanság azonban ezt a magyar realizmust egy idő óta éppen a „reálpolitikai“ jelszavakkal erőtlenítik — oktalanul Amilyen „következetességgel“ lehet a világ legirreálisabb politikai megnyi­latkozásait „reálpolitiká“-nak nevezni, épp olyan „következetességgel" gyár­tanak irracionális jelszavakat olyan férfiak is, akik eddig a világ összes kísértéseiért sem akartak lemondani az eszükről, a rációjukról. Csak az a kérdés — fejezi be szellemesen Szekfű —, hogy miután a rációról ezek az emberek lemondtak, hová tüntették azt? „A Dunába vetették a rációt, avagy a zsebükben hordják?“ A kér­dés azonban nem azért tevődött fel, mintha nem foglalná magában a vilá­gos feleletet, mellyel itt egészítjük ki Szekfűnek reális politikai (de nem „reál­politikán“) cikkét. Akik „reálpo­litikából“ mondottak le a magyar po­litikán realizmusról, azok nem ráció nélkül hangoztatnak ma irracionális jelszavakat. Csakhogy irracionális jel­szavaik értelme nem az értelemfölötti világból táplálkozik, hanem az érte­lemalatti világhoz jár le kosztra és kvártélyra. Ha a magyar realizmus embereinek sorsa majd nem fog ha­sonlítani az égi madarak sorsához és a pusztában, ha Kánaánja lesz ismét a pusztában, ha Kánaánja lesz ismét a magyar realizmusnak, ezek az irracio­nális reálpolitikusok" ismét meg fog­ják találni a magyar realizmust és a magyar realizmusnak: ezek az irració­­sak ők, hanem csak gyenge hitűek és rövidlátók. (gr.) harsogó tömeg nem lehetett ilyen lesúj­tó látvány, hiszen az ügelőversenyek közönsége nem a mutatványért lelkesül, hanem családja kenyerét játsz­­sza el hétről-hétre. Hiába védelmezik az ügetőversenyek rendezését a lótenyész­tés fejlesztésének szükségével, aligha hisszük, hogy Széchenyi például a lelki és erkölcsi felelőtlenségnek olyan fokára akarta volna zülleszteni a ,,lóte­nyésztés híveit", amilyenre ezek a sze­rencsétlen ezrek jutottak. Semmi szük­ség nincs rá, hogy ezeket a versenyeket a vidéki városokban is rendszeresítsék, s ezt esetleg még a kormány is támo­gassa. Az ember nemesítése legalább ol­an fontos, mint a lovaké, tehát a vi­déki ügetőkre szánt pénzeket inkább fordítsuk talán kórházakra. De ha már mindenáron ügetőket akarnak építeni, legalább a nyerészkedési üzemet kap­csolják ki, akár az embersportoknál. A városi nyomorúság ezer arcának egyik legrettenetesebbikét tüntetik el vele.

Next