Jelenkor, 1846. január-december (15. évfolyam, 1-103. szám)

1846-01-22 / 6. szám

JBV.Teljes számú példányokkal még szolgálhat a’ szerkesztőség. FOGLALAT. Magyar- és Erdélyország. (Kinevezések; válasz a’nyílt levélre a’ centralisaj­ó ügyér­g­­, Madách Imrétül véges lapszemelvény; Bácsbodrog és Borsod megyék közgyűlései; pest takarékpénztári közgyűlés; pótlék a’ szerémmegyei közgyűléshez debreczeni hírek; a’ barsmegyei fiókegyesűlet alakiló gyűlése; budapesti napló.) Portugália. (A’ cortes öszszehivatása; pártok aggodal­ma a’ britt minisztérium leléptén; Coburg bg. gyöngél­kedése ) Spanyolország. (d. Enrique infans nyilatkozata a’ ki­­rálynői házassági ügyében; a'kormány szerződése St. Ferdinando bankkal; d. Enrique újabb megtiszteltetése; válaszfelirati vita a’ spnatusban.) Anglia. (Victoria válasza a’ londoni és dublini küldöttsé­­gekhez; O’ Connell újévi beszéde a' repeai gyűléshez; statusjö­­vedelmek és kiadások összehasonlítása ; benyújtott vasuttervek száma ; szélviharok által okozott veszteség.) Olaszország. (Miklós czár névnapjának ünneplése Pa­­lermoban; a’ czár ajándékai Nápolyban.) Értesítő: lflagyar« ©« Erdélym­azi íg . cs. ’s ap. kir. felsége f. január Likei kegy. leirata kö­vetkeztében kisfaludi Lipthay Andrást, az eszterg. székes­­főkáptalan kanonokát és a­ pesti középponti papnevelő-inté­zet igazgatóját, úgy szinte Sámuel Alajos Pest belvárosi plébános és esperest, továbbá Ar­a­g­o­v­i­c­h László szakol­­czai plébánost czímzetes apátokká kinevezni; a Bélik József szepesi püspök által A­n­d­uj­ár János nagyprépostnak püs­pöki helyettesein választatását helybenhagyni, egyszersmind őt püspöki­ czímmel diszesíteni méltóztatott. A’ am. m. kir. pdv. kincstár a’zólyomi bányakincstári u­­radalomnál megürült kasznári állomásra S­z a­­ 11 Antal kir. bánya­kincstári lipcsi uradalombeli kasznárt alkalmazá. Válat a’ nyíltlevélre a’centraliand­ó ügyében.(folytatás.) 3or Az ellenőrség. Vannak a’ végrehajtás­nak fontosabb ágai, mellyeket nem megye kezel ’s ezek az országos jövedelmek ’s kiadások,vállalatok, iskola,és igaz­ságszolgáltatási ügyek, ’s a’t. Ezek ellenére tehát a’ megye, lássuk miként? óvásokkal, felírásokkal, mik mit sem hasz­nálván, a’ törvénytelen tény K. ur állítása daczára sem aka­dályoztad meg. Nem marad tehát más hátra, mint sére­lemhez folyamodni csakugyan országgyűlésre. A’ sérelem a’ két táblán sem megyen át, vagy resolutióra híjában vár; miért is adná ezt a’ kormány, mi öszszeköttetésben van az országgyűléssel ? — Be nagy ellenőrség! vagy azt mond­ják, igen ám, de a’jogot óvásokkal fentartá a’ nemzet ’s ha erőhöz vagy kedvező körülmények közzé jő, kivíja magá­nak. —• Ezt úgy is teszi, ha soha óvást nem lett is, az erős nemzeté minden, illy óvás ködfátyolkép gyanánt mutat al­­kotványt! — Centrálisadóval,a’ miniszter többségét veszti, ha hűt­­lenkedik,és megbukott.—Olly egyszerű azon írott törvény végrehajtása, ’s valóban ollyak tárgyai, hogy felelős keze­léstől remegnünk nem lehet. Vájjon mit tehetne a’minister, mi nem saját lételét koczkáztatná ? Felforgatva az alkot­­ványt kényuraságot alapitna? Ha ez a’ mellett, hogy pénzt és katonaerőt csak a’ nemzettől nyerhet, hogy minden tár­­czát más egyed kezel, lehetséges lenne is, nem lehetséges­­, ’s még inkább most is, a’ megyék óvása, felírása, sérel­me mellett, mik mint figyelmet sem érdemlő dongások an­nak fülében, ki illy coup d’étatra határozott? És minden e­­setre félhetőbb olly kormánynál, melly magában a’ nemzet szellemétől független hatalmat képez, mint melly annak többségén hasirozva , attól kapja életét; valóban illyennél nem képzelünk esetet, mellyben feledve, hogy a’ hon fia,ér­dekét elakaszthassa honáétól, ezt csak éléskamrának te­kintve. — Ezek csak értelem­ nélküli nagy szavak, vagy úgy érti azt K. ur, hogy a’ budget öszvegét eltegye és szá­mot adni ne akarjon? Ekkor közönséges rabló lenne ’s a’ tőle független bíróságtól veendi ítéletét.—Ez úgy h­iszszük mind több a’ felelősség mistificatiójánál. —■ Ezekkel világosan megmutattuk úgy hiszem, hogy a’ centralisatió eszméje nem dogma, de igen is életkérdés, melly a’nemzeti élet minden üterét dagasztja, az egyete­mes hon erét, ’s igy egyes polgárok befolyását a’ törvény­­hozásban és ellenőrségben nemcsak nem fogyasztja, de tetemesen növeli, a’ végrehajtást pedig csak elméleti ’s czélszerűbb­ forrására vezeti viszsza.Végre a’ közjólét,rend és szabadság biztosítására szolgál. ’S igy mi nem vagyunk hűtlen polgárai a’ hazának, mert az alkotványt elméleti értelemben nem akarjuk felfor­gatni, sőt épen,mert erősbet akarunk, sikeresb eszközöket keresünk az alkalmatlanok helyébe. És hogy ezt békésen és zavaratlanul tehessük, a’jelen állapotot, melly e’ tehelést biztosítja nekünk,utólsó lehelle­tünkig romlá­stul védeni pol­gári kötelességünk, nem is fogunk fölötte alkudni soha má­sért mint erősebbért. — De K. ur értekezésének második része e három té­telt foglalja magában: sör Ha a’ megye hibájt kijavíthatok, 2or Ha mellettük kormányzati egység létezhetik, 3or Ha felelős kormány lehet: Mi végett rombolnánk le egy már létező alkotványt egy létesítendőért,ha mindjárt az jó is, midőn a’ létesítés is könnyebb.— És e* tételeknek a’ fenmondottak után is fejet kell hajtanunk, ha azok úgy oldalnak meg, hogy a’ megye a’ centralisatiónak minden általunk kimutatott előnyeit póto­landja. —• Lássuk pontonkint. A’ megye hibáji kij­avíthatók. Itt K. ur a’ megye minden hibájinak okául az időt vallja;neki nagy megelégülésére, mert azokat legkönnyebben hiszi kijavít­­hatóknak; nekünk nagy aggodalmunkra, mert meggyőző­désünk, hogy minden más hiba könnyebben javítható,mint az, mellyel az idő fejte ki. Ez kétféleképen történhetik­ vagy az institutió megmaradt első tisztaságában, de az idő ro­hant és igényeit többé nem tölthető be. Például az első ki­rályok szóval tett igazságszolgáltatásaik, az utazó ország­bírók, mind megannyi jó és megfelelő institutiók valának, még is, maradtak volna is bár meg eredeti tisztaságukban,a’ hazát sokszor vésztől mentő banderialis rendszerrel e­­gyütt; ki akarná újra most alkalmazni azokat? —Az idő fejökre nőtt. — Vagy az institutió minden külső befolyás nélkül csupán önkebléből fejt ki hibákat ’s ezek is javíthat­­lanok, mert legbensőbb létében lelték csirájokat. Például a’’velenczei közállomány; a’ római hanyatló birodalom; a’ középkori hierarchia’sa’t. Mind bennök volt a’ csira,melly­­nek olly rémitésén kelle később kifejtenie.— Maradt bár tehát a’ megye az,mi keletkeztekor volt, mint K. értekezése első részében mondja, a’ megye már első genesisében ellenőri hatalmat gyakorolván.Vagy esett legyen csak idővel roppant hibáiba, mint a’ második rész­ben mondatik. Mihez mi csak azt teszszük,hogy­ azzá is csak idő jártával lett, a mi.Hibáji már elméletileg gyógyithatla­­nok. — De hisz K. ur föltétele az ellenkezőt megmutatni hogyan felel meg ígéretének? — Előhoz néhány hibát u. m.: aristocraticus színt, a’ tisztviselők túlsúlyát, választási kihágásokat, a’ beligazga­­tás áldozatul estét politikai czélocskáknak. — Ezeknél, u­­gyan lényegesb hi­ányok is vannak, de mellyekről meg va­gyunk győződve, hogy K. ur úgy megfejtendi mind ezeket, ha eszébe jőnek. — Ő tudniillik mindenikre egyenkint el­mondja: „Ezt könnyű lesz megorvoslani“— „ki merne két­kedni az emberi eszen“ és ezzel megfejté a’ csomót. Mi csak K. ur saját szavait tesszük ide,hogy mind ezt nem elég csak hinni, de be is kell bizonyítani. — Kövessük tovább. . Megye mellett kormány­­egység lé­te s­í t­h e t­ő. Itt először is, midőn már lapokat írt ellene, a’P. H. centralisatiójának értelmét feszegeti 's vádakat hoz ellene, de már ezek magok helyén mind előjöttek ’s igy tér­jünk tisztán a’ dologra. Fő hiba úgymond­­. az, hogy nin­csen jus scriptum completumrónk ’s hogy a’ felsőbb hata­lom vagy tágabbra vagy szorosabbra ereszté. E’ hiányokon segítvén ’s a’ megyék coordináltatván, bizonyos határidőt tűzzünk ki, melly alatt minden végzés fölterjesztessék a’ kormánynak. A’ kormány pedig szinte szabott idő alatt a’ törvényteleneket cassálja ’s a’ megye mint collectiv ható­ság számolni tartozzék a’ kárral, melly a’ cassatió figye­lembe nem vétele után származik. —A’rendszeres codex hiánya minden esetre nagy; de ha felveszszük, hogy a’ két felhozott kormányminta közül a’ nemzet részire kedvező codex csak az első számú szerinti alatt lehet józanon re­­ménylhető, ismét csak a’ centralisatió áll előttünk codexet ígérve, mert ez felel meg az első szám alatti kormánymin­tának. — A’ számtalan sikeretlen kísérlet jelen formák kö­zött is bizonyítja szavunkat. — Ha továbbá úgy áll, hogy a’ fensőbb hatalom csakugyan tágabbra és szűkebbre bo­csáthatja a’ megyét, úgy a’ megye csak e’ fensőbb hatalom játékszere, csak egér, mellyet a’ macska el-elbocsát,hogy ismét megragadja, úgy a’ megyének ez olly organicus hi­bája, melly egész becsét­ lerontja.—Nagy hiba az is, hogy a’ megyék coordinálva nincsenek. De ismét kérdem: re­­ményb­etóé ez is? ki coordináljon? A’ megyék képviselőji önmagokat? a’ felső tábla ellen, és a’ kormány nélkül! — Más, ha egy képviselt nemzet szól, mellynek szavában már a’kormány szava is ben foglaltatik.—Ezekből látszik, hogy a’ kijavítási operatió nem olly szerfölött könnyű.— De tovább. — Bizonyos határidő alatt fölterjesztett megyei végzés­re, ha törvénytelen, bizonyos idő alatt cassatió érkezik. A’ cassatiót el nem fogadó megye felelős minden onnan há­ramló részért. — Álljunk meg kissé. K. ur és elvrokoni a’ megye egyik kiváló tulajdonának tartják, hogy törvényte­len felsőbb intézkedéseket megakadályoztat. Jön tehát egy törvénytelennek ismert rendelés, megakadályoztatik,e’ vég­zés fölterjesztetik ’s azon kormány, melly a’ rendelést kül­dő, természetesen e’ végzést cassálja. Ezt a’ megye vagy el­fogadja, vagy nem. Ha elfogadja, úgy az egész csak komé­dia volt ’s bár a’ hazára csakugyan káros is volt a’ rende­let, feleletre sem fog soha vonatni, mert hisz a’megyét csak a’ kormány vonhatná feleletre, de az ő akarata teljesült ’s igy azt bizonnyal nem teendi.— Ha el nem fogadja, a’ kor­mány feleletre vonja, és ő lévén a’ latban, természetesen bűnösnek itélendi; ’s hogyan hajt végre? ismét a’ megye ál­tal, vagy erővel? Az első esetben a’ megye természetesen nem exequál, mert jogban hiszi magát; a másodikban: a’ rendes végrehajtó hatalomtól különszakadt erőhatalmat ad­nánk a’ kormány kezébe a’bíráskodással együtt, mellyel alkotványos kerekeink közé nyúlhat. Ez valóságos öszpontositása lenne minden erőnek egy a’ nemzettől kü­lönböző hatalomban. Mi nem ezt akarjuk. — Vagy az e­­gész port országgyűlésre viszszük? Úgy a’ fendicsért ellen— , őrködésből csakugyan számoltatás lesz. És még minő! A’ kormány, mint jelen rendszerben áll, mint feljebb megmu­­­­tattuk, nem kényszeríthető számolásra. A’ megye? — u­­­­gyan uraim! ne zavarjuk öszsze a’ fogalmakat, ne higyük hogy a’megye collegialis hatóság; népgyűlés az, melly szét— f oszlása után semmi! —ki látott valaha népgyűlést mint hat­­­lóságot felelőssé tenni. Nekem teszem azt, jogom van (nem kötelességem) színházba járni, nem megyek, vagy nem me­hetek; vérengzés történik, várjon engem is be fognak e zárni? — Vegyük meg, hogy az el nem fogadás és cassatió közt is mennyi kár történhetik a’ végrehajtásból. Vegyük, hogy egy megye törvényesnek ismerend valamit, mit más tör­vénytelennek;’s igy egység csakugyan nem lesz. ’S úgy hi­szem a’ kérdést eléggé fölvilágosítottuk. Végre: A’kormányi felelősséget a’megye egyenesen föltételezi. Sicut figura docet. — „Eddig felelős tárczát nem volt senki merész felvál­lalni, a’ corpus juris zagy valéka közt“ — vájjon kit kínáltak meg? — De komolyan. Mi azt állítjuk, hogy a’ kormányi felelősséget a’ me­gye kizárja. — Mi tudniillik a’ megye? Értekezésem első részében mutatám meg, hogy az a’ nemzetnek azon ,vis inertiae‘-je, melly törvényhozás, végrehajtás ’s ellenőrzésben pótolja némileg, vagy helyettesíti a’ centralisatió tevőleges erejét, igy egymást kizárják. A’ megye úgy, a’ mint van, csak a’ második mintájú kormány ellenében virulhatott fel, a’ cen­­­­­tralisatio csak az első minta alatt létezhetik. Bizonyítja ál­lításunkat a’ számtalan, számolást sürgető, de csak holt i­­­­géül maradt törvény is. Mert mi sanctiója lehet illy tör­vénynek a’ második minta alatt ’s igy megyei rendszerrel? —b­­ár semmi positivumot nem mond, az egészen könnye­dén elnyargalva,mint a’megye hibáin’s czikkét bezárj­a; zár­juk be tehát taglalatát mi is, ’s úgy h­iszszük mindkét elvet elméletileg és viszonyosan tárgyaltuk, nem állítva a’ tiszta eszme ellenében merő viszszaélést. ’S most azon meggyő­ződéssel, hogy sikerült az igazságot mások meggyőződé­sévé tennünk, miként megye mellett sem kormányi egység,, sem felelősség nem létezhetik, sem hibáji ki nem javítha­tók, búcsút veszünk a’nyájas olvasótól— viszontalálkozá­­sig. *) M­a­d­á­c­h Im­r­e: fiai»szemelvény. (Nemzeti Újság 212 ik száma.) ,Felelősség czím alatt irányezikket közöl, melly hazánk é­­letkérdéseinek egyikét a’ ,népnevelési tárgyalja. Életkér­désnek mondok — mert arra, hogy idővel nagyok, erősek, gazdagok lehessünk, hogy a’ világ nemzeteinek mérlegé­ben nyomatékos súllyal bírhassunk, melly polgári életünket *) Noha nem elvünk a’ P. H. felfüggesztett centralisa­­, irója — mindazáltal e’ czikket mint t.i. Keresztury urnak la­­­­punkban közlőit,megye védelme­ ellen írt választ méltányos­­ságbul is fölveendőnek ítéltük, hogy audiatur et altera pars. Szerk. 6dik szám 1846. PEST, csütörtök januárokén j­a­­­nik a’ Társalkodóval minden héten kétszer t. i. vasárnap és csütörtökön. Előfizethetni helyben a’ szerkesztő ’s kiadó tulajdonosnál úri utcza 4á3dik szám alatti Trattner-svárolyi ház első megjeem .■ . * minden­ királyi posta-hivatalnál. Az ausztriai birodalomba vagy külföldi tartományokba kivontató példányok iránt csupán a’ bécsi es. főpostahivatal utján történhetik a’ emc­e ’ ° * megrendelés. Az Értesítőben mindenféle­ hirdetvény fölvétetik­­s pontosan és jutányosan közöltetik.

Next