Jogtudományi Közlöny, 1868

1868-10-25 / 43. szám

Harmadik évfolyam. 43. Pest, 1868. október 25. a sa s m OZLONY -esf-aY®-^ o^aV®"© Szerkesztői iroda: Váczi-utcza Szentkirályi-féle ház, III. em. Kiadó-hivatal, Egyetem-utcza 4-dik szám alatt. Megjelenik minden vasárnap. Előfizetési dij: Félévre 6 ft., negyedévre 3 ft. o. ért. A kéziratok bérmentve a szerkesztőhöz, a megrendelések a kiadó­hivatalhoz intézendők. L. a budapesti ügyvédi egylet közlönye. Az új perrendtartás. A közös ügyeket tárgyazó törvényjavaslat kivételé­vel talán egy törvényjavaslat sem lett az országgyűlésen kívül oly­annyira megvitatva és korholva, mint az ide­iglenes perrendtartás. De ezen nem csodálkozhatunk, mert az előbbi közvetlenül anyagi érdekeinket érintette, a m­ásik pedig közvetve és oly érzékenyen hat azokra, mert tőle függ a jog , illetőleg a vagyonbiztosság. Lapunknak álláspontja ezen törvényjavaslat irá­nyában eléggé ismeretes, mert mi kezdettől fogva egy rendszeres perrendtartás létrehozatala mellett kardos­kodtunk. A képviselőház folyó hó 19-én tartott ülésében egyhangúlag helyeselte is az igazságügyi miniszter azon eljárását, hogy az eligazodást csak nehezítő úgynevezett novelláris ujjítás helyett, egy rendszerbe ontott, Magyar­országban úgy mint Erdélyben egyaránt használható, s az eljárás egységét helyreállító művet alkotott. A tanácskozás másik tárgyát az igazságügyi mi­niszter által, az adott viszonyok tekintetbe vételével javaslatba hozott bírósági szervezet képezte, és a kép­viselőház nagyobb részt melegen üdvözölte ez ujjításo­kat, melyek a végleges és teljes bírósági szervezet beho­zatalának útját egyengetik. Így helyeseltetett, hogy a községi bíráskodás békebírósági minőségben fennálljon, hogy megszűnjék a vegyes folyamodás, s minden biró és biróság kizárólag első vagy felebbviteli hatóságkép ítéljen, hogy minden ügynek kivétel nélkül három fóru­ma legyen, hogy a kerületi táblák eltörültessenek. Ellenben a királyi itélő táblának felosztása, mely az igazságügyi miniszter által oly igen forrón kivántatott, nem lett elfogadva, s ennélfogva a kir. curiának csak szakosztályonkénti szervezése fog a miniszter legköze­lebbi feladatához tartozni. Valóban kíváncsiak vagyunk, hogy mennyire fognak azoknak reményei teljesülni, kik a curiának egységes szervezetétől az egységes jogszol­gáltatás eredményét várják. Részemről teljes lehetet­lenségnek tartom, valamely törvényszéknek szakosztá­lyonkénti felosztását, ha az nem alapul külön anyagi törvényeken. A váltó és kereskedelmi, a pénzügyi és fenyítő törvényszékek, a bánya- és tőzsdebíróságok külön szakbíróságokat képezhetnek, mert külön-külön anyagi jog szerint ítélnek. De hogy ugyanazon anyagi törvények szerint bizonyos alaki különlegességek folytán külön-külön szakbíróságok ítéljenek, s hogy ez legyen annak útja, a mely által a jogegyenlőség eléressék, ezt nem vagyok képes felfogni, mert alig képzelhetek ma­gamnak egy nagyobb pert, melyet a kir. curiának majd stricte ezen vagy azon szakosztályához lehessen utalni; igy p. o., mely örökösödési per nem kapcsolatos egy­szersmind hiteltörvényeinkkel, s főleg a telekkönyvi intézménynyel; avagy adás-vevés, kölcsön-szerződés, házasságválásból stb. keletkező perek nem-e kapcsola­tosak szintén hiteltörvényeinkkel ? avagy úgy képzelte a képviselőház a jogegységet elérhetőnek, hogy valamely pernek érdemleges eldöntése után a végrehajtási stádi­umban ismét egy külön fellebviteli szakbíróság járjon el, a­melynek gyakran az egész pert újból kell tanul­mányoznia! Meg vagyok győződve, hogy a királyi curiá­nak ezen szervezete mellett még gyakrabban fognak ellentétes ítéletek hozatni, mert a peres ügyek ugyan­azon anyagi törvény mellett nem lévén szorosan elkülö­níthetők, a külön senatusok (8—10), melyeknek külön elnökei is leendenek, nélkülözni fognak minden érint­kező pontot! A kir. curia mindenkor nagyobb befolyást gyako­rolt hazánk jogéletére, mint bármely más országnak fő­s legfőbb törvényszéke, mi máskép nem is lehet mind­addig, míg a positív jog codificálva nem leend. Minthogy pedig jogállapotunknak jelen válságos helyzetében még évekig kell tespednünk, a kir. curia egységes szerveze­tének megtartása folytán pedig az elnöki áttekintet teljes lehetetlenségé vált, okvetlenül szükséges, hogy a királyi curiának újabb szervezésénél kiváló gond fordít­tassék arra, hogy azon ítéletek, melyek valamely elvi kérdésnek eldöntését foglalják magukban, kellően közzé­tétessenek, mert véghetetlen bonyodalmakra adhat okot, ha az irányadó határozatok ugyanazon féltörvényszék­nek másik senatusában nem ismertetnek. A curiai ítéleteket senki sem­ fogja ugyan többé törvényerejű döntvényeknek tekinteni, de azért mégis tagadhatatlan, hogy az ország fő és legfőbb törvény­széke által vallott elveknek egyszerű közlése, jelen bonyolódott jogállapotunkban némi tájékozásul szol­gálna. Ha a curiai ítéleteknek ilyképeni közlése lehetséges leend, akkor lapunknak melléklete tökéletesebben fog feladatának megfelelhetni, mert eddig egyes erőt túlha­ladó munka lett volna a kir. curiának levéltárát a fen­tebb jelzett irányban törvénykezésünk javára érdemileg felhasználni. A képviselőház továbbá helyeselte, hogy a Pesten székelő harmadbíróságnak egy önálló osztálya semmitő­szék legyen, s végre, hogy az egyházi bíráskodás a miniszteri javaslat szerint megszoríttassék. A szoros értelemben vett törvénykezési rendtartást illetőleg helyeselte a képviselőház; a teljes nyilvánosság behozatalát, a tiszta alakiság és közvetlenség elvére fek­tetett semmiségi eljárást, a decretális kezelés helyett javaslatba hozott pertári kezelést, és végre azon sza­bályt, hogy két egybehangzó ítélet után a fellebezés csak birtokon kívül legyen megengedhető. Ezek tehát azon sarkalatos alapelvek, a­melyeken az ideiglenes perrendtartás alapulva a törvényhozó hatalom által elfogadtatott. Reméljük, hogy a behozandó nyilvánosság által a megrendített bizalom ismét meg-

Next