Jogtudományi Közlöny, 1871

1871-11-21 / 48. szám

­ Megjelenik minden kedden. Szerkesztői Iroda: • A kéziratok : a „magy.jogászgyűlés" tartama alatt naponként Üllői-ut­o­só szám, II. emelet, bérmentve a szerkesztőhöz.­­ Előfizetési dij: Kiadóhivatal: a megrendelések 1 . Félévre 6 ft., negyedévre 3 ft. o. ért.­­ Egyetem-utcza 4-dik szám alatt. a kiadó-hivatalhoz intézendők. K ePQX^t — w^of^Q vtrxs­^ « aa JOGTUDOMÁNYI KÖZLÖNY a buda­pesti, nagy-váradi, kassai és kolozsvári ügyvédi egyletek közlönye EGYESÍTVE A „THEMIS"-SZEL. A tanácsjegyzőkönyvek viteléről. Az 1868. évi 54. t. cz. függelékeül kibocsátott ügy­viteli szabályok 89-ik §-a, a társas bíróságok tanácsko­zásáról az úgynevezett tanácsjegyzőkönyvet „rendeli ve­zetni, s előírja, hogy ezen jegyzőkönyvek mikép veze­tendők." A gyakorlat azon tapasztalatra vezetett, hogy a tanácsjegyzőkönyvek ily alakban és terjedelemben ve­zetve, a gyors ügymenet rovására felesleges büro­kratikus munkát tesznek szükségessé.­­A tanácsjegyző­könyvek czélja: egyrészt a bírói felelősség biztosítására, másrészt a bírák saját megnyugtatására vihető vissza; mi végre feltétlenül szükséges az, hogy a társas bíró­ságoknál keletkezett határozatok ker­esésére a tanács­jegyzőkönyvek lapjain mindenkor vissza lehessen menni; szükséges tehát, hogy maradandóvá tétessék a bírói tanácskozások folyamának olyatén feltüntetése, mely által mindenkor megtudható legyen, hogy e vagy ama határozatot a bírák közül kik hozták, s egyértelmű vagy eltérő véleményezés folytán-e? Kérdés azonban, hogy szükséges e az egyhangúlag hozott határozatok feljegyzése épen úgy, mint az eltérő véleményezések folytán hozott határozatok feljegyzése ? Ezen kérdésre, a tanácsjegyzőkönyvek czélját tart­ván szem előtt — nemmel kell válaszolnunk. A tanács­jegyzőkönyvek által ugyanis nem az czéloztatik kim­u­tattatni, hogy valamely ügyben mily határozat hozatott, hanem átalában az, hogy a határozat mily m­ódon, t. i. kik által s mily vélemény és hozzájárulással hozatott? Ném a q­u­­­d, hanem a quomodo czéloztatik itt fel­tüntettetni. Ezért a tanácsjegyzőkönyv fogalmazványai kiadványozásra nem is alkalmazhatók, s a határozat egész és teljes tartalmának hitelességével nem is bírnak. Ha tehát a határozat az előadó bíró véleményének — az előadmánynak — egyhangú elfogadásával hoza­tik, megszűnik az ok arra, hogy a határozat tanács­jegyzőkönyvileg feljegyeztessék, mert a határozat az előadói igen egész terjedelmében, teljes egészében úgyis feltalálható; mi szükség van tehát az ily határozatok­nak ismételt és különben is tartalmilag mindig hiányos feljegyzésére? Nem elég volna-e ily egyhangúlag hozott határozatoknál a tanácsjegyzőkönyvek szorosan vett czéljánál megmaradni, t. i. feltüntetni a tanács tagjait, az elnök az előadó és szavazó bírák feljegyzésével, s az ügydarab számának feljegyzése mellett egyszerűen azt bevezetni, hogy a határozat az előadmány szerint egyhangúlag hozatott. Ezen eljárás még egyrészről a tanácsjegyzőkönyvek tulajdon­képen­i czélját kellőleg biztosítaná, másrészről lehetővé tenné azt, hogy az ügydarabok a tanácsülésből közvetlenül kiadványozás alá bocsáthatók lennének, s a törvényszékek mellett legalább is egy jegyző felesleges munkáját nélkülözhetővé tenné. Mert tény az, hogy az egy ülésben néha 100—150 darabra menő — határozatot, a jegyző csak igen felü­letesen, sőt hiányosan lesz képes 1 — 2 nap alatt extra­hálhatni. Miután tehát azon esetben, ha a határozatok egyhangúlag hozatnak, a tanácsjegyzőkönyv semmi másra nem szolgál, mint a tanács tagjainak feltünte­tésére, — teljesen felesleges a gyakorlatilag semmi szükségen nem alapuló kivonatos és töredékes jegyző­könyvezés. A „Jogt. Közi." nagy örömünkre gyakran felszólalt az igazságszolgáltatás érdekeit veszélyeztető fukarkodás ellen , ezért most viszont talán az igazságügyi miniszter úrnak örömére fog szolgálni, ha az egyszer az ő ügyei­met egy könnyű megtakarítás módjára irányozhatjuk, mert annyi bizonyos, hogy az egyhangúlag hozott bírói határozatok tanácsjegyzőkönyvi kivonatozásának elha­gyásával , minden törvényszéknél legalább is egy munkaerő nyeretnék meg, a­melyet más munkakörben sokkal gyümölcsözőbbé lehet tenni. TÓTH PÁFFY SOMA, a rimaszombati ügyvéd-egylet titkára. A polgári peres eljárás reformja. (Folytatás.) VII. Az érdemleges tárgyalás legfontosabb részét a bizonyítási eljárás képezi. — Természetes sorrend szerint, de lényegében is, a bizonyítás a tényelőadás és a jog­alkalmazás összekötő kapcsául szolgál, a ténykér­désről a jogkérdésre való átmenetet képezi.­­ A perben érvényesítendő jog alapjául s igazolásául szolgáló té­nyek csak a bizonyítás által válnak jogalappá, melyre a biró ítéletét építi. — A törvénykezési eljárás folyamá­ban a bizonyítás nemcsak valamely tény igaz voltáról győz meg, hanem valamely jogviszony létezését is meg­állapítja. Az anyagi törvények bizonyos tényeket jogalkotó hatálylyal ruházván fel, ezen tényeknek törvénykezési úton való igazolása, s bebizonyítása egyszersmind bizo­nyítékul szolgál azon jog létezésére is. Az anyagi törvény bizonyos jogügyletek érvényét formaságokhoz, bizonyos ténykörülmények létezéséhez, mint feltételekhez köti; ezen feltételek teljesítése nél­kül is származhatnak jogviszonyok, de a jogügylet, mint olyan, létre nem jó.­­ (Szász polg. tok. 100. §.) A mennyiben csak valamely tény létezéséről van szó, a biró a bizonyítékokat szabadon bírálhatja; de

Next