Jogtudományi Közlöny, 1873

1873-03-26 / 13. szám

társ vagy gyermekeik physikai vagy erkölcsi állapo­tára és jólétére maradandólag és mindvégig felette ká­rosnak, vagy épen határozottan veszélyesnek mutatko­zik, okszerűleg és józanon meg nem kívánható: ez, miként az előbbi, annál inkább vitatlan igazságul te­kintendő, minthogy az mindkettő nem csak a kötelék felbonthatlanságának leglelkesebb bajnokai által, kivé­tel nélkül, hanem maga az egyház részéről is egyenesen és tényleg elismertetik az által, miszerint bizonyos körülmények közt legalább az ágy- és asztaltól való elválást, tehát a házas viszony tényleges felbontását, még­pedig életfogytiglanra is, mint elodázhatlan szük­ségletet, szintén megengedi, ha mindjárt magát a házas­sági köteléket egyházjogilag továbbra is fenmaradásá­nak vitatja, s azért a feleket új házasság kötéséhez nem bocsátja. Mindezeknél fogva tehát a kötelék felbontha­tásának kérdése tulajdonkép csak a körül forog, hogy megállapodjunk-e e tekintetben a kath. egyház exclusiv álláspontjánál a házassági viszonynak ily esetekben is ,csak tényleges felbonthatásánál, vagy pedig egy lépés­sel tovább menve, a kötelékjogi felbontása is megen­gedtessék? Minthogy pedig a házasság eredeti czélzatá­val és tulajdonképi feladatával mindkettő egyaránt s egyenlő mértékben ellenkezik, másrészről meg a már kifejtett okoknál fogva az egyik­ vagy másiknak meg­engedése kikerülhetlen szükséget képez , annálfogva ennek elhatározása és megállapítása egyrészt czélszerű­ségi kérdés, de másrészt és ugyan főleg azon további kérdésnek megoldásától függ, hogy e kettő közül me­lyik álláspont felel meg inkább a jogeszme követelmé­nyeinek-s van öszhangzatban az erkölcsiséggel? A czélszerűség szempontjából az említett körülmé­nyek között a kötelék teljes felbonthatóságának előnye az ellenkező felett annyira, eclatáns és egy oldalról sem kétségbevont, hogy az e mellett harczoló opportunitási okok felsorolása itt annál inkább bátran mellőzhető, minthogy ezek egymagukban különben sem lehetnének elhatározók, hanem csakis az utóbbiak mellett, tehát csupán másodsorban jöhetnének tekintetbe. De hogy az a jogrend kívánalmainak és az erkölcsiség érdekeinek is jobban felel meg és azokat nagyobb mérvben alkal­mas kielégíteni, a kötelék puszta tényleges felbontásá­nál, sőt hogy ez utóbbi gyakran ép azok egyikének vagy másikának czélzatával jönne összeütközésbe, ezen első pillanatra többek előtt tán merésznek tűnhető állí­tás a következőkben fog igazoltatni. E tekintetben ugyanis mindenekelőtt maga a há­zasságnak azon mindenki által elismert, s miként már eleve, úgy itt is kiindulási pontos készséggel elfogadott lényéből kell kiindulnunk, mely szerint az eredeti czél­zatánál és egész belső természeténél fogva életfogytig terjedő tartamra számított és hivatott szövetség. Ebből s az erre nézve már előrebocsátottakból azonban logi­kai szükségességgel nem folyik több, m­int épen csak annyi, hogy a házassági kötelék természeténél és czél­jánál fogva keletkezésében mindig és kivétel nélkül életfogytig terjedő tartamra van irányozva, s ennél­fogva az végét rendszerint csak az egyik vagy másik házastárs halálával érje, de semmi esetre sem az is, hogy már most eme kötelék a házastársak életében soha és semmi körülmények között fel ne bontathassák. Ez utóbbi csak akkor állana­k volna az előzmények elen­gedhetlen következményein tekintendő, ha a kötelék felbonthatlanságának elve mellett s által ugy a házas viszonynak minden körülmények között életfogytig való tényleges fentartása is, mint a házasság feladatá­nak betöltése nem csak átalában s szabály szerint, ha­nem kivétel nélkül és mindig eszközölhető lenne. De mivel ez, mint már kimutattatott, s a minden­napi tapasztalás által is folyton igazoltatik, épen nin­csen így; ugyanazért a fentebbi feltételek között a kö­telék nem csak tényleges, hanem teljes (jogi) felbontá­sának megengedése által sem forgattatik ki a házasság intézménye lényéből, sem alapjaiban az meg nem tá­madtatik. Annálfogva tehát nem is látható be, hogy mi értelme, czélja és jelentősége, különösen micsoda gya­korlati haszna, vagy bármiféle üdvös eredménye lehet ott a kötelék puszta jogi fentartásának, hol a házassági viszonynak czélja mindörökre teljesen raeghiusulva, an­nak tényleges effectuálása akár absolute lehetetlenítve van, akár pedig csak a házastársak egyike vagy mind­ketteje, avagy az egész család physikai és morális jóléte legvitálisabb érdekeinek veszélyeztetésével járna. Való­ban ily esetekben a köteléknek csak tényleges felbont­hatása, ellenben jogilag annak felbonthatlansága nem­csak az egyéni szabadságnak, legtöbbször az egyén boldogságának tökéletes feláldozásával járó, s így a jogrend hivatásán messze túlmenő, azért indokolatlan és igazolatlan megszorítását foglalná magában, hanem ezenkívül következményeinél és kihatásainál fogva a leggyakrabban még a közerkölcsiség igényeivel is egye­nes ellentétbe jönne, minthogy épen ez — köztapaszta­lás szerint — az egyének túlnyomó többségénél, már aztán akár az ellenállási akarat hiányánál, akár pedig annak gyengeségénél és gyarlóságánál fogva legyőz­hetlen természeti hajlamok és vágyak kielégítésének úgy a jog-, mint az erkölcsi rend által egyaránt tiltott módon való eszközlését eredményezné. Ezekben rejlik egyszersmind a leghathatósabb ab­solut érv és­­- kétségkívül tökéletesen döntő ok a há­zassági kötelék felbonthatlansága ellen, illetőleg annak felbonthatósága mellett. Miután azon egyetlen érv, mi még ily körülmények között a köteles jogi felbonthat­lansága mellett némi látszólagos alappal felhozható lenne, s mi csakugyan leginkább is szokott mellette ér­vényesíttetni, hogy t. i. a házassági kötelék felbonthat­lansága etnikai követelmény, mely mint minden erköl­csi elv, feltétlen érvényesítést igényel, s annak kivétel nélkül uralomra juttatása a jogrendtől is méltán meg­kívánható, sem a jog és a jogászi gondolkodás előtt nem állja ki a bírálatot, sem az erkölcsiség s ennek érdekei szempontjából meg nem állhat. Mert ha kész­séggel elismerhető is, hogy az erkölcsi elvek absolut uralomra számítvak, s hogy a jogrendtől azok lehető megvalósítása is, vagy legalább annyi, hogy velük egye­nes összeütközésbe ne jöjjön, alappal elvárható; de más­részt az is igaz, hogy az erkölcsi elvek absolut uralma az egyéni viszonyok és természetek különféleségére semmi tekintettel sincs ; sőt az, mivel azok az ember belső tökélyesedésének in abstracto elérhető legfőbb fo­kozatát tartják szem előtt, s így ezen mérvhez képest is, tehát az individuális sajátszerűségektől teljesen el­vonva állapítandó meg és állítandók fel, az individu­umnak tökéletes megadását feltételezi. Ez azért azok­nak ezen feltétlen uralma csak­is belső lehet: azaz, egyedül a lelkiismeretre vonatkozhatik és vonatkozik , mert a külső társadalmi rendnek az egyéniség teljes ab­sorbeálása és elnyomása nem lehet feladata. Ellenkező­leg a jogrend hivatva van az egyéni különbségekre és viszonyokra tekintettel lenni, azok igényleteit és szük­ségleteit figyelembe venni, szabványait tehát az egyéni­ség­­ helyzete concret változataival számolva, azoknak megfelelőleg alkotni meg és az individuum feláldozását nem nagyobb mérvben eszközölni, mint ezt épen a tár­sas összlét feltételei követelik: 1) míg némely téren az 1) A jogrend ebbeli feladatának kellő és öntudatos felis­meréséből s annak helyes alkalmazásából következik az is, hogy

Next