Jogtudományi Közlöny, 1875

1875-01-13 / 2. szám

10 JOGTUDOMÁNYI KÖZLÖNY k­ lönbözteti meg, úgymint a társulat azonnali felállítását vagy az alaptőkének aláírás útján létrehozását. Az első esetben megelégszik azzal, hogy a törvényi feltételek teljesítése valamennyi tag közbejöttével hiteles okmány által constatáltassék. Az aláírás esetén szintén megkü­lönbözteti az alapítót az aláírótól, valamint a részvé­nyestől. A társaság tervezete okvetlenül előlegesen közzéteendő s az aláírásnál az aláírt részvények legalább 5°/0-ja azonnal befizetendő. A legfontosabb in­tézkedés pedig abban áll, hogy az aláirók, tekintet nél­kül ellenkező megállapodásokra, az aláirt részvények teljes névértéke erejéig felelősek maradnak, s hogy a részvények mindaddig bizonyos névre kell hogy szóljanak, mig teljesen be nem fizettettek. Ugyanezt kivánja az 1867-iki angol s az 1870. évi német törvény (222. sz. 1. sz.), míg a franczia törvény 50°/o-nyi befi­zetéssel beéri. Javaslatunk, mint láttuk, e tekintetben semmiféle megszorítást nem tartalmaz. Ép ezért, mivel az „au porteur" vagyis „előmutató"-ra szóló részvények kibocsátása szabadon hagyatott és mivel ily esetben a társulat csakis az aláírókat ismeri, kétségkívül ná­lunk sem ártana annak kimondása, hogy az aláírók az aláírt részvények teljes névértékének erejéig felelősek mindaddig, míg az egész alaptőke be nem fizettetett. Mert a részvények birtokosai jelentkezni fognak ugyan mindannyiszor, a hányszor osztalék leszen felveendő, de ha a társulat ügyei roszabbul állanak és utánfizeté­sek kivántatnak, melyekre minden részvényes részvé­nyes névértékének erejéig kötelezhető, egy részvényest sem fog a társulat találhatni, s igy az alaptőke illust­rius marad. A válságot megelőzött, alapítási szédelgés utóha­tásai mindezekben kézzelfoghatók. A törvény bizonyos­ságot akar teremteni az irányban, hogy az alapítók, valamint az aláírók, komolyan vegyék feladatukat, ne­hogy továbbra is, lépre csábítván a bizalom teljes de tudatlan közönséget, mesterkélt agrotage után elillan­janak : après eux le déluge. Az alakulás második stádiuma az alapszabá­lyok létrehozása körül pontosul össze. Javaslatunk szerint az alapítók, az aláírás záride­jétől számítandó két hó alatt, kötelesek az aláírókat alakuló közgyűlésre meghívni. E gyűlés felada­tához tartozik: 1. az alaptőkének kellő aláírás és befi­zetés által történt biztosításáról meggyőződést szerezni; 2. az alapszabályokat megállapítani s az alapítókkal vagy másokkal netalán történt megállapodások iránt határozni; 3. a társaság megalakulása iránt határozni; 4. a társaság igazgatóságát, a­mennyiben ez az ala­pítók által kinevezve nem lett, nemkülönben a felügyelő bizottságot megválasztani; 5. az ala­pítók felelőssége iránt intézkedni. Az alakuló közgyűlés határozatképes, ha abban, akár személyesen, akár képviselve, legalább hét oly aláíró van jelen, kik az alaptőkének legalább negyed­részét képviselik. E gyűlésen minden aláírt részvény egy szavazatot ad, de tíz szavazatnál többet senki sem gyakorolhat.­­ Ez utóbbi megszorítás ellenkezik az észjoggal és azon anomáliára vezethet, hogy a tőkének kisebbsége megjelent képviselőinek nagyobb számával döntően fog határozni a társaság legfontosabb életkér­dései felett oly tulajdonképeni részvénytöbbség ellené­ben, mely a közgyűlésen kevesebb egyén által van kép­viselve. Ha a közgyűlés két hó alatt össze nem hivatik, vagy ha az aláírás siker nélkül maradt, az aláírók be­fizetett pénzeiket visszakövetelhetik. A visszafizetés kö­telessége az alapítókat egyetemlegesen terheli. — Ezen intézkedés tökéletesen helyes, mert nem lehet az alá­írókat minden időpont meghatározása nélkül obligá-lta­ hagyni oly esetekben is, midőn a társaság megalakult é­s az alakuló közgyűlést megtartani nem képes. A belga törvény szerint az aláírás záridejétől szá­mítandó 3 hó alatt közjegyző előtt az alakuló köz­gyűlés megtartandó, melynek határozatképességéhez szintén 7 részvényes jelenléte szükséges. E gyűlésen az alapítók (fondateurs) kötelesek kimutatni ,hogy a tör­vényes kellékeknek megfeleltek. Az alap­itókon kí­vül jelenlevő aláírók többsége ezután a társulatot vég­kép megalakultnak kimondhatja. Javaslatunk azonban még egy feltételhez köti a részvénytársaság jogi megalakulhatását: megköveteli ugyanis, hogy a társulat a kereskedelmi czégjegyzékbe bevezettessék. Erről a jövő czikkben. Dr. Rérich Károly, m. királyi miniszteri titkár. A büntető­ törvénykönyv V-ik fejezete. II. A javaslatnak a bűnrészességre vonatkozó szabvá­nyai csekély számú tételekre szorítkoznak. Legelőször a bűnelkövetésben közreműködő személyek vannak fel­említve, kik tevékenységük mivolta és jelentősége sze­rint 3 osztályzatba soroltatnak, a 67. s 68. §§. értelmében ugyanis meg kell különböztetni a tetteseket, fel­bujtókat s a segédeket. A bűnrészesek ezen osztályzatai között legnyomó­sabb a tettesek és segédek törvényes megkülön­böztetése. Tetteseknek a 68. §. értelmében mindazok tekin­tendők, „kik a bűntényt vagy vétséget eg­yütt követték el", bűnsegéd ellenben az, ,,ki a bűntet­tet, vétséget (jobban annak elkövetését) szándé­kosan előmozdít­ja vagy könnyíti, úgyszinte ki a tettesekkel vagy felbujtókkal a cselekmény elköve­tése után nyújtandó segély vagy a cselekményből szár­mazó haszon biztosítása, vagy pedig a hatósági intéz­kedések meghiúsítása iránt előzetesen megállapodik". (67. §­) Ha a tett utáni támogatásra vonatkozó segélyt — mint olyat — melyre nehézség vagy kétely egykönnyen fenn nem foroghat, itt mellőzzük, akkor a közreműkö­dés két fő formáját a javaslat értelmében úgy jellemez­hetjük, hogy míg a tettesek a bűntényt elköve­tik , addig a segédek annak elkövetését csak előmozdítják és megkönnyítik. A megkülönböztetés így formulázva ugyancsak egyszerű és még a laikus által is könnyen felfogható, de más kérdés: váljon az ekkér megállapított ismérv tökéletesen kielégítő s olyan-e,mely a gyakorlati alkal­mazásban minden kétséget kizár? Mielőtt a javaslat ezen intézkedését behatóbb meg­bírálás alá venném, szükséges leene röviden megemlé­kezni azon lényegesebb véleménykülönbözetekről, me­lyek a bűnszerzőség és bűnsegély fogalommeghatáro­zása tekintetében a tudomány s a törvényhozás terén felmerültek. A jogtudósok s az azok nyomdokain haladó ujabb­kori legislatiok az érintett kérdés megoldásánál majd túlnyomólag tárgyi, majd pedig kizárólag alanyi szempontból indulnak ki. Kik a fő nyomatékot a bűntény tárgyi oldalára ala­pítják, azok a bűnszerzők és segédek közötti különbséget a tett külső jelentősége, tehát azon tevékenység mivolta szerint határozzák meg, melylyel valaki a bűnelkövetés- 35. SZÁM.

Next