Jogtudományi Közlöny, 1885

1885-09-11 / 37. szám

Huszadik évfolyam. 3­7. SZ. Budapest, 1885. szeptember a JOGTUDOMÁNYI KÖZLÖNY KAPCSOLATBAN A DÖNTVÉNYEK GYŰJTEMÉNYÉVEL. Megjelen minden pénteken. SZERKESZTŐI IRODA: Jellőf­ út 2. szám, III. em. KIADÓ-HIVATAL: egy­etem-utcza 4-ik szám. Előfizetési dij: negedévre­­.­. 3 A megrendelések a kiadó­ hivatalhoz intézendők. — A kéziratok bérmentve a szerkesztői irodába. Tartalom : Felső biróságaink kandidationális joga a birói kinevezéseknél. GÜNTHER ANTAL budapesti ügyvédtől. — Büntetendő cselekményt képez-e nálunk a totalisateur intézményének felállitása ? KÁCSER ZsIGMOND-tól. — Törvénykezési Szemle : A honti esetről. TÓTH GÁSPÁR selmeczi ügyvédtől. — A jelzálogi keresetekről. Dr. IMLING KONRÁD kir. táblai birótól. — Különfélék. Melléklet: Curiai Határozatok. — A magyar királyi pénzügyi közigaz­gatási biróság elvi jelentőségű határozatai. — Értesitvény a Budapesten 1885-ik évi szept. hó 20., 21., 22. és 23-án tartandó kilenczedik magyar jogászgyülés tárgyában. — Kivonat a «Budapesti Közlönyt)-ből. Felső biróságaink kandidationális joga a birói kinevezéseknél. A napilapok legközelebb szinte programmnak tekinthető pontozatokat közöltek, melyek az igazságügyminiszeri­uj állam­titkár által czélba vett reformok egész sorozatát foglalják magukban. Kétségtelen, hogy sok üdvös és kiváló gyakorlati érzékre valló intézkedésnek alapgondolata van a közölt pontokban lefektetve, s ha a tervezett reformok akként vizetnek keresz­tül, hogy azokban nem merev bureaucraticus elvek mindent centralizálni törekvő üres biablonjai fognak érvényesülni, az ország igazságügyi administratiójában lényeges javulás lesz tapasztalható. De nem akarok ez­úttal a tervbe vett intézkedések egész körére kiterjeszkedni, mit e czikknek keretében különben sem tehetnék. Czélom csupán az, hogy a programmnak második pontját illetőleg tegyek néhány igénytelen megjegyzést, mely pont a bírói kinevezésekre és előléptetésekre vonatkozik. Bírói szervezetünk egyik nagy szerencsétlensége a hie­rarchikus fokozatoknak és ezeken belül is a fizetési categó­riáknak elijesztő sorozata. Azt mondják, hogy a munkakedvet és az előléptetés iránti ösztönt segíti elő e hierarchikus létra, midőn pedig kétségtelen az, hogy épen ez a legbiztosabb mód arra, hogy a reménytelenség megzsibbasztó tudatát keltvén fel a bírói testület nagy zömében, egyenesen elérje a legjobb erőknek ama nemes versenyét, melyet nem pusztán a megélhetés és az elérhető viszonylagosan nagyobb jólét ösztöne, hanem sokkal magasabban szárnyaló ambitió kelthet csak fel és tarthat ébren a birák lelkében. Ily viszonyok között a birói kinevezések és előléptetések tekintetében kétszeresen nehéz megtalálni azon objectív garan­tiákat, melyeket a birói függetlenség igényel; bár a sors keserű iróniája az, hogy épen azok a viszonyok, melyek megteremtik e nehézséget, követelik egyúttal azt is, hogy e garantiák minél nagyobb mérvben alkalmaztassanak. Az angol birói szervezet alapelvileg kizárja az előlépte­tést és ezzel megteremtette a birói függetlenség megvalósít­ható ideálját. De a continens birói szervezetével szemben minden törvényhozás kénytelen volt gondoskodni módokról, melyek a birói kinevezések és előléptetések tekintetében a kormány kezében levő hatalom gyakorlásának pártatlanságát és igazságosságát biztosítsák. Gondolkozhatik valaki a hatalmak megosztásának a kon­tinensen úgyszólván dogmaszerűvé vált elvéről bármiként; annyi azonban bizonyos, hogy ha ezen elv a közigazgatás és törvénykezés kettéválasztása tekintetében valamely államban egyszer érvényesült, ennek az elvnek megvannak a maga kérlelhetlen consequentiái is. És e követelmények egyike abban áll, hogy a­mily szigorúan elkülöníttetik a törvényke­zés a közigazgatástól, és oly szigorúan zárassék ki a párt­kormány által gyakorolt administratió minden hatalmi érdeke és befolyása a törvénykezésből. Talán nincs nemzet a világon, mely inkább érezte volna ily garantiáknak szükségét, mint a franczia, ama nagy con­vulsiókban, melyeken legutóbb is keresztül ment. Minden kormányforma­, sőt minden minisztérium-változás egész a legújabb időkig első­sorban a birákkal éreztette hatását és a hatalom előtt fejet nem hajtó független birósággal szem­ben Bersot a parlamentben és a lapokban nyiltan mondhatta: «Feleditek, hogy van több fokozatú biróság és minden biróság kebelében több rangfokozat és hogy minden foko­zatból az átmenet a következőbe a kormánytól függ. Az igaz, hogy a bírót nem lehet megfosztani állásától, de ott lehet őt hagyni. Azt hiszitek, hogy a kormány nincs eléggé felfegyverkezve ?» Il est vrai qu'on ne peut pas éter un magistrat de sa place, mais on peut l'y laisser. Trouvez-vous que le gouvernement ne soit pas armé ? Midőn pedig ez sem használt, megtörtént nem egyszer, hanem több ízben egymás után az «epuratio». Nincs is ország, melyben nagyobb irodalma volna a birói kinevezések és előléptetések kérdésének, mint Francziaország és melyben annyi javaslat merült volna fel, mint itt, melyek a birói kinevezéseket a birói függetlenség érdekében iparkodtak szabályozni. E javaslatok túlnyomó nagy része Belgium példáját követte, a­hol az alkotmány­ törvényben van a birói kineve­zések és előléptetések módja candidationális lajstromok alap­ján szabályozva. De mindegyik ily javaslat megegyezett abban, hogy lehetőleg tágítani igyekezett a candidatióra hivatott testületek körét. Favre javaslata legmesszebb ment e tekintetben, mert egy nagy számú tagból álló candidatio­nalis testületet contemplált, melynek tagjai lettek volna 1. azon biróság összes tagjai, melyhez a kinevezés eszköz­lendő volt; 2. a biróság mellett működő ügyvédek fegyelmi választmánya; 3. a biróság mellé rendelt avonék; 4. az ugyan­oda beosztott jegyzők kamrája; 5. a főtanács és a kerületi tanácsok delegált tagjai. E javaslat kétségtelenül messze megy, mert ily nagy körre terjedő testületben más veszélyektől lehet méltán tar­tani. De az bizonyos, hogy a candida­tio elvének elfogadása mellett mindenütt belátták azon eljárásnak visszásságát, hogy bírói kinevezések és előléptetések esetében csupán az illető bíróság élén álló férfiak legyenek hivatva a candidatio meg­tételére. Mindenütt, a­hol pusztán a hivatali hierarchia főnö­keire van e jog gyakorlása bízva, azt tapasztaljuk, hogy a legtöbb esetben nélkülözi az ily candidatio azt a súlyt, mely­lyel annak birnia kellene, mert alig vétetik másnak, mint más hivataloknál az illető főnökök egyszerű propositiójának, mely könnyen félretehető; de más részről különösen Fran­cziaországban megtörtént, hogy az ily candidatiókban épen nem a bíráskodásnak valódi érdeke jutott érvényre, a­mi természetszerűleg lerontotta a candidáló férfiak előterjeszté­seinek minden erkölcsi hatályát. A­ mi felső bíróságainknál is egy külön candidáló bizott-

Next