Jövő, 1921. február-március (1. évfolyam, 1-31. szám)

1921-02-24 / 2. szám

Bécs, 1921 február 24. csütörtök A. szám I. év Megjelenik naponta, hétfő kivételével Szerkesztőség és kiadóhivatal: Wien, V., Rechte Wienzeile 79 Telefon 30-57 Egyes szám ára: Ausztriában............................4 korona Csehszlovákiában........................1-20 ?K Jugoszláviában.................1 dinár Romániában.....................................2 lei Hirdetéseket Ausztria területéről egyedül Schalek H. hirdető irodája (Wien, I., Wollzenle 11. , Telefon 809, 5271) vesz fel . A magyar munkásság feladatai írta Garami Ernő. Mennyire így iJpSSBS 'freffiím­aloni ' nvnAlír VtAnnrw A magyar munkásságot tragikus helyzetbe so­d­orta a rettentő bolsevista kaland. Az úgynevezett proletárdiktatúra előtt, amely távolról sem volt a pro­­letárság diktatúrája, hanem csak néhány ember önkényuralma, Európár­nak aránylag legnagyobb erejű és ha­talmú munkássága volt. Az ország majd minden ügyének intézésében szinte döntő volt a szava s ha nem is tör­ténhetett meg mindaz, amit akart, de ellenére már semmi sem történhetett És ez a hatalom akkoriban napról­­napra növekedőben volt, úgy­hogy fáj­dalmas büszkeséggel mondhatjuk: a bolsevista kísérlet nélkül ma otthon legalább olyan szerepe volna a magyar munkásságnak, legalább is olyan erőt és hatalmat jelentene, mint Ausztria és Csehország szervezett munkássága a maguk országaiban. Mennyire más azonban a helyzet igy ! .Közel másfél­ esztendeje szörnyű "Tizfauralom tapossa a munkásságot, s amely hónapokon keresztül szinte ájul­­tan tűrt minden bántalmat. Minden po­­litikai jogából hol a törvényszerűség­ látszatának megérzése mellett, hol egy-­ szerű brutalitással kisemmizve, a KBI-, élet ügyeinek intézésétől félreszorítot­­­tan, minden közvetlen hatalmát és be­folyását elvesztettel . Amikor a bolsevizmus összeomlása m int­án rászakadt a szerencsétlen országra­­a fehérek rettentő uralma, a munkásság egy ideig tétovázva kereste helyét. Akkori­ba­n nagy volt az a veszedelem, hogy az egyik végletből belezuhan a másikba és hogy a bolsevista, forradalminak képzelt kaland után megtagadja a proletariátus önmagát és történelmi­­ hivatását egészen és megalkuszik a reakció uralmával és igy bűn­társává lesz. Ez a tétovázás azonban csak rövid néhány hétig tartott s az­után rátalált önmagára a szervezett munkásság. Ettől kezdve ridegen és mereven visszautasított minden csalo­gatást, hátat fordított a hatalmi pozí­cióknak, passzivitásba vonult és be­rendezkedett, a kifelé csöndes, de azért­ nem kevésbé áldozatteljes, szívós, csö­j könyöe, engesztelhetetlen ellenállásra... Azóta a munkásság híven kitartott; eszméi és történelmi hivatása mellett, és dacos ellentállással védte várait, a maga szervezeteit; védte zászlaját, a maga lapját, a „Népszavát”, védte, minden korrumpálni igyekvő fenyegetést­sel és csáb­ogatással szemben: a maga morális tisztaságát,a közel másfélesztendős harc nem volt olyan zajos, mint forradalmakban a barikádostromok, de azért nem volt kevésbé forradalmi és nem volt kevésbé hősies. Vértanúi is akadtak százával, ezrével, akik gögös daccal áldozták föl: ki életét, ki szabadságát, ki otthonát..........Bármit mondjon is ki a kaján és fönhéjázó kritika, ez a hónapok óta tartós áldozatteljes, hősi harc, amelynek oroszlánrészét névtelenek vívták, megérdemli, hogy a szeretet, a hála és az elismerés szavaival találjon köszönetre!... A magyar munkásságnak ez a hősies küzdelme már elérte célját. Ma már mindenki tudja, hogy sorait megbontani nem lehetett, szervezeteitől eltántorí­tani nem lehetett, hogy árulói nem akadtak és hogy a tömegek széles rétegei ma is azok, amik tulajdonképen mindig voltak (akkor is, amikor előbb félre­vezetve, majd kény­szer­helyzetben és terror alatt, úgy látszott, hogy nem azok) ma is a régi szociáldemokraták ők ! Azzal, hogy ez ma már teljesen nyilvánvaló és eldöntött,­az eddigi harc már el is érte a célját. Közben érlelő­dött a helyzet és az úgynevezett ke­resztény és nemzeti kurzus mindinkább gyöngült abban a mértékben, amelyben jóhiszemű hívei előtt is nyilvánvalóvá kellett, válnia, hogy se nem keresz­tényi, se nem nemzeti. Ezzel azután lassankint új feladatok elé állító­­­­dott Magyarország szervezett munkás­sága. Föl kellett vetődnie annak a kér-­­­désnek, hogy mi történjék most: merre­­ forduljon, ha passzivitásból már kilép-­­ het vagy kilépni kényszerül? Az utolsó hónapok irtózatos szőr-­f­nyűségei s az a rettentő nyomás, amely alatt állott és áll ma is, könnyen a bosszú politikájának, a megtorlás­­ politikájának, a szélső és semmiféle ér­dekre tekintetet nem vető radikalizmus­nak a karjaiba kergethették volna a munkásságot. Kétségtelen, hogy az efajta politikának a lélektani alapjait a fehér­­ terror uralma jól rakta le. Kétségtelen az is, hogy a for­adalmi romantika, túl­fűtött szerelmesei az ilyen fordulatot­ megtapsolták volna. De kétségtelen az­ is, hogy az ilyen magatartás nemcsak a­­ az egész országot döntötte volna, végleg romhalmazzá, hanem, hogy e remek alá legelsősorban ép legbiztosabb halállal maga a munkásság került­ volna ! És ez a halál még csak hősi halál sem lett volna, mert ami ostoba, az nem lehet hősi. Avagy hős-e az, aki billenedő, repedező kunyhóját a maga kezével gyújtja föl csak azért, mert nem szép palota, holott, ha kunyhója leég, hajlék­ nélkül marad és viharban, fagyban nyo-f morultul kell elvesznie? Hős-e az, aki afölött való haragjában, hogy télvíz ide­­­jén nincs meleg bundája, letépi magáról rongyait, amelyek rongyok ugyan, de mégis tartják benne a lelket? Otto Bauer, az ausztriai szociálde­mokrata párt egyik nagynevű vezére, aki , mint tudós is, mint politikus is méltán­­ tett szert világszerte osztatlan tekintély­­­­re, a vas- és fémmunkások üzemi ta­­­­nácsainak Bécsben tartott kongresszusán , hatalmas beszédében egy rövidke kis­­ mondattal adott csattanós választ ezekre a kérdésekre. Azt mondotta : „Akár kapitalisztikus valamely­­ gyárüzem, akár nem, még mindig jobb dolog valamely kapitalista gyárban dol­gozni, mint kívül az árok­ban éhenveszni.“ Ez az olyan egyszerű és mégis sok forradalmasdit játszó előtt érthetett­en igazság valósággal programot rajzol a magyar munkásság elé. Mert ami vonat­kozik a kapitalista gyárra, amelyben még mindig jobb dolgozni, mint kívüle az útszélen éhenveszni, az vonatkozik az egész gazdasági életre is. Míg amott egy-egy ember számára, ad­dig emitt egész tömegek­, az egész mun­kásosztály számára ugyanaz a probléma vetődik fel és a magyar munkások Bauer szavait teljes joggal variálhat­ják így : még mindig jobb kapitaliszti­kus gazdasági feltételek mellett élni mint munkásosztály, lenni nélkülözhetetlennek és me­gszerezni ezzel a f­ölem­elk­edés eredményes harcának előfelté­teleit, mint megakasztani minden ter­melési lehetőséget, megállítani egy ko­rábbi fokon a fejlődést a kapitalizmus felé és ezzel fölöslegessé, vagyis befo­lyástalanná tenni az egész man­­­kásság­o­t. A legforradalmabb magatartás sem visz előre egy lépéssel sem, ha egy maroknyi, testileg, lelkileg lezüllött, gazdaságilag nem fontos munkásság a hordozója. Ellenben igenis, a gazdasági élet lüktető menetében fontos szerepet betöltő, nagy és mindig növekedő tömegnek szívós, tervszerű munkája és küzdelme a legerősebb hajtóerő. Tehát úgy a munkásságnak, mint magának a szocializmus gondolatának közvetlen érdeke, hogy a munkásság ne olyan magatartást tanúsítson, amellyel a gazdasági élet fejlődését megakassza,­­ helyes maga­­atartásának nagy morális és anyagi teréje az is, hogy saját érdeke ezen a­­ponton is tökéletesen egybeesik az­­e­g­é­s­z ország egyetemes érdekével A munkásság itt is, amikor önma­gáért küzd, egyúttal a legmagasabb rendű közérdekért is harcol.­­ Persze, a munkásság ezt a feladatot egyoldalúan és önmaga teljesíteni nem tudja! És tragikuma — amelyről cik­künk elejte ,szértett vokt,-­ éppen abban MI, hogy amíg a munkásság sokszot tett nyilatkozatai Kennt tisztán látja és becsületesen vállalná föladatának telj­­esítését, azalatt olyan eszeveszett ural­­om dühöng, amely a legszörnyű­bb mód­álon állj& fennek tifj. Már pedig, a/Tag Magyarország fölött igy uralkodnak! addig a munkásság önmagának és azt országnak is csak eggyel tartozik :­ azzal, hogy a legmerevebb el­­lentillást fejtse ki. A fehér terror és az egyéni akciók uralmával, a legitimista és monarchista puccsok tervezőivel, a politikai gyilkosságok föl-­ bujtóival, a gyilkosokat az igazság­szolgáltatástól elvonó bűntársakkal nem lehet, nem szabad szóbaállni. Ennek az uralomnak előbb el kell söprődnie! Jogrendnek, jogbizton­ságnak, jogegyenlőségnek, csorbíthatat­­lan közszabadságoknak kell szabaddá tenniök a romokat,­­ akkor kezdőd­het csak meg az újjáépítés munkája,­ viszont akkor válik kötelességévé­ is a magyar munkásságnak, hogy kar-­ öltve az ország többi dolgozó rétegeivel­ hozzáfogjon az újjáépítéshez. Addigi pedig csak egyetlen célja és feladata­ lehet a magyar munkásságnak, bármily­ formában folyjék is a harc: a területet! e, munka számára szabaddá team . . .­­így látszik, otthon Magyarországon ez a harc most valóban új formákat öltött. Megalakult a Munkások és Pol­gárok Szövetsége és mi ezt az alaku­lást annál is nagyobb örömmel üdvö­zölhetjük, mert megmutatja, hogy a magyar munkásság érti és vállalja föl­adatát és hogy a magyar munkásság ebben a föladatában megértő segítő­­társakkal akadt úgy a polgárság, mint a földmíves osztályok előhaladott gondol­kodású részeinél. Ez a szövetség, ami ítéletünk szerint bátor lépést jelent előre ezen az úton, amelyet előbb jelez­tünk egyedül járhatónak. Jelenti a har­cot a demokratikus jogrend megvaló­sításáért, jelenti a küzdelmet a romok eltakarításáért. És jelenti ezenkívül azt az elszántságot, hogy e cél megvaló­sítása után a munkásság, karöltve az ország többi dolgozó, termelő rétegeivel hozzálásson annak a hajléknak a meg­teremtéséhez, amely ugyan a legtávo­labbról sem lesz tökéletes, de amely módot ad arra, ami nélkül nincsen se további haladás, se további harc­ az életre. Giesswein kritikája. „Nem számíthatunk arra, hogy bennünket a művelt népek közé számítsanak.“ — A J S * 6 budapesti tudási tójától. — Budapesti február 23. Giesswein Sándor beszéde, amelyet a nemzetgyűlés keddi ülésén mondott el, olyan­­ kritikája a magyar közállapotoknak, hogy­ szükségét érezzük annak, hogy a politika napi eseményeinek sorából visszanyaljunk a beszéd érdekességeiért. Tiszteletreméltó gondol, pedig csillog át a Giesswein Sándor kritiká­ján, külön jóleső jelenség, hogy abban a­ káoszban, amelyben olyan rapid buzgalommal* vesztették el jobbmúltú politikusok is tiszta­ látásokat és itéletüket, ő meg tudta őrizni a nézetei függőt­­erségét és bátorságát sem vesztette el, hogy hangoztassa nézeteit. Keresztény kurzus és keresztény gon­dolat, — tiltakozott az ellen, hogy báz közös valami lenne. Mi mindannyian —­ mondta — nem a keresztény kurzus, hanem a keresztény gondolat hívei va­gyunk, sőt én tovább megyek, nemcsak a keresztény gondolat, hanem a keresztényi cselekedet hívei. És megállapította, hogy sem a nemzetgyűlés, sem a kormány ré­széről nem találkozott ilyen tettekkel BoU büntetéssel, igen. Keresztény és szociális tetteket akar, hogy az alkotmányos "élet lilei­ kör!“ Ezt felelte a közbeszóló Kószó­­nak: „Bocsánatot kérek a Galilei­­kör dolgozott. Ha mi kereszté­nyek dolgoztunk volna úgy, mint ők dolgoztak, ma más­utt tartanánk.“ Az élénk közbe­szólók úgy vélték, hogy azok rombol­tak, nem dolgoztak. Giesswein fölvette ezt a dobott keztyűt is, amelyben a des­truktív és forradalmár vád otrombáskodik.­ Nagyon könnyen dobják e vádat mostaná-­ ban a levegőbe — mondotta — én azonban­ azt kívánom, hogy ne jöjjön újra egy Bach­­korszak, ne legyenek megint spiclik és árulkodók! Már lát­ja, hogy itt azokat is forradalmároknak fogják tartani, akik az alkotmányos életet kívánják és a szabad királyválasztást. E helyzet legfőbb okát abban látja, hogy a közszabadságok hián­­nyoztak. Hiányoztak azok a garan­t­c­iák, amellyek mellett nyilvános­ kritikát lehetett gyakorolni. Ezután szellemesen arra mutatott rá, hogy­ha mindenki forradalmár, aki a köz­szabadságok helyreállítását követeli, akkor forradalmárok voltak azok is, akik vala­mikor a Ház ülésén a Kossuthnótát éne­kelték és tüntettek az alkotmányosság mellett, hogy a magyar hazát megment­sék. Akkor forradalmárok voltak Apponyit és Andrássy is, akiket a Házból erőszakkal­ vezettek ki. Nem szabad forradalmárok-­ nak nevezni azokat, akik a közszabad­ságért küzdenek. Ezek közül a közszabad­ságok közül az első a sajtószabadság. Nem azt érti ezalatt, hogy szabad ajtók nyissunk a rágalmazásnak, becsületsértés­nek és gorombaságnak, mint ahogy azt a­ keresztény sajtó teszi. Ez a keresztényi kurzus a párbajozást is nagyban űzi. A cenzúráról pedig azt mondotta, hogy az nevetséges és a nyil­vános élet valóságos szégyene. Felolvasott egy cikket, amelyet a keresz­­tény egyházról és a nemzetköziségről írt A cenzúra betiltotta ezt a cikket, mert benne volt ez a szó nemzet­köziség. Ezek után azt­ kérdezte, hogy­ mi lesz akkor Csarada Jánossal, a nemz­­zetközi jog egyetemi tanárával. Ilyen viszonyok között igazán nem­ számíthatunk arra, hogy bennün­ket a művelt népek közé számítsa­nak. Annyira nincs megengedve nálunk, hogy szabadon irjunk, hogy Romain Rolland és Förster könyvei, amelyek pedig a keresztény erkölcs és világnézet kifejezői, magyar nyelven meg sem jelen­hetnének. Élesen kikelt a zsidófalás és min­den megtorlás ellen, mely végefogy­­hatallan. Kikelt az internálások ellen.

Next